سوزن انژکتور

سوزن انژکتور پراید

سوزن انژکتور پراید، قلب سیستم سوخت ­رسانی

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری موتورهای کاربراتوری به انژکتوری تغییر داده شدند تا فرایند احتراق که اصلی ترین بخش یک موتور است در بهینه ترین حالت ممکن انجام شود. در این فرایند سوخت به شکل ذرات بسیار ریز و پودری به درون سیلندرهای موتور پاشش می شود تا به افزایش سطح مقطع تماس سوخت با اکسیژن موجود در هوا، احتراق در کامل ترین حالت خود اتفاق بیفتد.

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور پراید قطعه ای است که وظیفه پاشش سوخت را به طور کاملا پودری در محفظه احتراق بر عهده دارد. این بر روی ریل سوخت بسته می شود و با دستور مستقیم ECU عمل پاشش از طریق  نازل های صورت می گیرد.

پمپ بنزین خودرو بنزین را از باک خودرو به سمت ریل سوخت پمپ می کند و با اعمال فشار پشت سوزن انژکتورها نگه می دارد که طبیعتا این مقدار فشار با گاز دادن افزایش پیدا می کند.

سوزن انژکتور پراید (1)

علت خراب شدن انژکتور

رایج ترین علت خراب شدن سوزن انژکتور پراید گرفتگی یا کثیف شدن این محصول می باشد؛ چرا که اگر آلودگی های موجود به درون انژکتور نفوذ کنند قطعا سبب بسته شدن مسیر سوزن خواهد شد که متاسفانه در فرایند احتراق و همچنین صدمه به موتور خودرو هم بی تاثیر نمی باشد.

علائم خرابی سوزن انژکتور پراید

همان طور که اشاره شد سوزن انژکتور ها در حیات خودرو نقش مهمی را ایفا می کنند و به همین علت هم بهتر است با علائم خرابی این محصول بیشتر آشنا شویم تا در مواقع لزوم آن ها را تعویض کنیم.

  • خاموش شدن ماشین: یکی از رایج ترین دلایل خاموش شدن ماشین، پاشش نامنظم سوخت به درون سیلندر می باشد که طبیعتا در چنین شرایطی سوخت خودرو به درستی تامین نمی شود.
  • خراب شدن موتور: گفتنی است که انژکتور معیوب از فرایند صحیح سوخت رسانی جلوگیری به عمل می آورد و متاسفانه این مورد منجر به اختلال و حتی خرابی موتور خودرو می شود.
  • لرزش موتور: از دیگر علائمی که بر اثر احتراق نامطلوب در موتور دیده می شود وجود لرزش در موتور می باشد که در صورت عدم پیگیری ممکن است باعث آسیب به موتور شود.
  • نشت سوخت: در بسیاری از مواقع نشت بنزین و به مشام رسیدن بوی آن در کابین خودرو، به دلیل ایراد در سوزن انژکتورها می باشد که ممکن است منجر به بروز حوادث تلخ از قبیل احتراق شود.
  • افت قدرت موتور: بدیهی است که در صورت وجود ایراد در سوزن انژکتورها، میزان سوخت ورودی به موتور کاهش یافته و از قدرت موتور نیز کاسته می شود.

سوزن انژکتور پراید (2)

فیلتر سوزن انژکتور

در قسمت فوقانی انژکتور فیلتری تعبیه شده است تا از ورود ناخالصی و ذرات ناخواسته همراه با سوخت به درون انژکتورها جلوگیری به عمل آورد. بدیهی است در صورت استفاده مداوم از سوخت بی کیفیت و ورود ذرات ریز به این فیلتر، باعث گرفتگی آن شده و کارکرد سوزن انژکتورها با اختلال مواجه می شود. برای تعویض فیلتر سوزن انژکتور پراید می توان از ابزار های گوناگونی بهره گرفت.

رفع گرفتگی سوزن انژکتور پراید

برخی از افراد تصور می کنند که بنزین های سوپر در رفع گرفتگی سوزن انژکتور موثر می باشند که قطعا این طرز تفکر کاملا اشتباه می باشد؛ چرا که سوخت های متنوع از قبیل بنزین، گازوئیل و ... هیچ نقشی در تمیز کردن مسیر سوخت رسانی خودرو شما ندارند. بنزین سوپر تنها می تواند از گرفتگی زودرس سوزن انژکتور جلوگیری کند و عمر کارکرد آن را افزایش دهد.

شستشوی انژکتور

با توجه به علائم گفته شده و در صورتی که از وجود ایراد در سوزن انژکتور اطمینان حاصل شد، قبل از تصمیم به تعویض سوزن انژکتور بهتر است شتسشوی انژکتورها را نیز در نظر بگیرید. شستشوی انژکتور به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و باعث باز شدن مسیر انژکتورها می‌شود. البته در مواردی که آسیب به انژکتورها زیاد باشد، شستشوی انژکتور عملا نمی‌تواند راهگشا باشد و باید به‌طور کلی انژکتور را تعویض نمود. بهتر است در هنگام تعویض انژکتورها، همه آن‌ها را با هم تعویض کنید چراکه تغییر انژکتورها می‌تواند باعث تغییر در تنظیم پاشش آن‌ها و در نتیجه عدم عملکرد صحیح موتور شود.

سوزن انژکتور پراید (3)

اگر میزان کثیفی انژکتور زیاد نباشد، معمولاً با استفاده از اضافه کردن مایع تمیز کننده انژکتور به مسیر سوخت، می‌توان آن را رفع نمود. اما در موارد گسترده‌تر، پیشنهاد می‌شود از دستگاه شستشوی انژکتور برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. باز کردن دستی انژکتور و شستشوی آن‌ها با مایع تمیز کننده نیز می‌تواند در حد سطحی، کارآمد باشد.

خرید سوزن انژکتور پراید

با توجه به وجود برندها و کیفیت های مختلف از سوزن انژکتور در بازار، لطفا هنگام خرید به نکات زیر هم توجه بفرمایید:

  • قیمت سوزن انژکتور پراید: همان طور که می دانید سوزن انژکتور از تنوع بسیاری برخوردار می باشد اما الزاما قیمت های بالاتر به معنای کیفیت بیشتر نمی باشد.
  • نوع سوزن: این کالا از مدل های تک سوراخ، سه سوراخ و چهار سوراخ تشکیل شده است که بر حسب مدل اتومبیل خود می توانید آن ها را تهیه کنید.
  • برند سوزن: در اغلب مواقع برند معتبر می تواند کیفیت مطلوب را تضمین کند و به همین دلیل هم در حین خرید سوزن انژکتور به برند های آن توجه کافی داشته باشید.
  • ضمانت نامه: در زمان خرابی یک محصول می توان به کمک گارانتی از خدمات متنوع از قبیل تعمیر، تعویض، دریافت خسارت و ... بهره برد.

کلام آخر

در این نوشتار سعی شد توضیحات اولیه در مورد سوزن های انژکتور داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا در صورت نیاز برای تامین این قطعه می توانید به صفحه خرید سوزن انژکتور خودروهای متفاوت مراجعه کنید.

1 دیدگاه در “سوزن انژکتور پراید

  1. داودعصمتی گفت:

    خیلی توضیحات بجاوعالی ودرحدلالیگایی بود.ممنون اطلاعتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *