دسته‌بندی نشده

کمپرسور کولر پراید

کمپرسور کولر پراید

به طور کلی کمپرسور کولر هایی در طی سالیان اخیر توسط شرکت خودروسازی سایپا بر روی خودروی پراید سوار شده به 7 دسته تقسیم بندی می شوند.

  1. کمپرسور کولر پراید ساندن یورو 2: این کمپرسور بر روی پراید های قدیمی تر بسته شده و تسمه ساده (بدون شیار) روی آن سوار می شود. شلنگ های خروجی و ورودی گاز در پشت کمپرسور تعبیه شده اند.
  2. کمپرسور کولر پراید ساندن یورو 4: این کمپرسور بر روی پراید های جدید و مدل بالا بسته شده و تسمه شیاردار روی آن سوار می شود. شلنگ های خروجی و ورودی گاز در قسمت بالاییی انتهای کمپرسور تعبیه شده اند.
  3. کمپرسور کولر پراید پاناسونیک: این کمپرسور بر روی پراید های بسیار قدیمی بسته شده و تسمه ساده (بدون شیار) روی آن سوار می شود. شلنگ های خروجی و ورودی گاز در بالای کمپرسور و بخش عقب و جلوی آن تعبیه شده اند. این کمپرسور به دلیل قیمت بالای و کمبود آن در بازار با کمپرسور جیانشی قابل تعویض می باشد. البته برای بسته شدن کمپرسور بر روی اسکلت خودرو نیاز به تهیه پایه کمپرسور نیز می باشد.
  4. کمپرسور کولر پراید داک: این کمپرسور بر روی پراید های قدیمی تر بسته شده و تسمه ساده (بدون شیار) روی آن سوار می شود. شلنگ های خروجی و ورودی گاز در پشت کمپرسور تعبیه شده اند. این کمپرسور نیز به دلیل قیمت بالای و کمبود آن در بازار با کمپرسور کولر پراید ساندن یورو 2 قابل تعویض می باشد. البته برای بسته شدن کمپرسور بر روی اسکلت خودرو نیاز به تهیه پایه کمپرسور نیز می باشد.
  5. کمپرسور کولر پراید دوو: این کمپرسور بر روی پراید های بسیار قدیمی بسته شده و تسمه ساده (بدون شیار) روی آن سوار می شود. شلنگ های خروجی و ورودی گاز در پشت کمپرسور تعبیه شده اند. این کمپرسور نیز به دلیل قیمت بالای و کمبود آن در بازار با کمپرسور کولر پراید ساندن یورو 2 قابل تعویض می باشد. البته برای بسته شدن کمپرسور بر روی اسکلت خودرو نیاز به تهیه پایه کمپرسور نیز می باشد.
  6. کمپرسور کولر پراید جیانشی یورو 2: این کمپرسور بر روی پراید های قدیمی تر بسته شده و تسمه ساده (بدون شیار) روی آن سوار می شود. شلنگ های خروجی و ورودی گاز در بالای کمپرسور و بخش عقب و جلوی آن تعبیه شده اند.
  7. کمپرسور کولر پراید جیانشی یورو 4: این کمپرسور بر روی پراید های جدید تر بسته شده و تسمه شیاردار روی آن سوار می شود. شلنگ های خروجی و ورودی گاز در بالای کمپرسور و بخش عقب و جلوی آن تعبیه شده اند.

سیستم تهویه خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده که عملکرد صحیح آن‌ها در کنار یکدیگر هوایی خنک و مطبوع را در کابین ایجاد می‌کند. یکی از اساسی‌ترین قطعات این سیستم، کمپرسور کولر خودرو است که مهم ترین نقش را در این سیستم ایفا می کند. وظیفه اصلی این قطعه فشرده (کمپرس) کردن گاز سردکننده و یا مبرد است. سیلندر و پیستون و دریچه ها یا سوپاپها از جمله مهمترین اجزای کمپرسور کولر خودرو هستند.

کمپرسور کولر پراید قدیم جیانشی

اجزای سیستم کولر خودرو

سیستم تهویه یا سیستم کولر خودرو از قطعات و اجزای بسیاری تشکیل شده است.

  • کمپرسور کولر خودرو
  • اواپراتور کولر خودرو
  • ریسیودرایر
  • کندانسور یا رادیاتور کولر
  • شیر انبساط
  • گاز کولر خودرو

چگونگی کارکرد کمپرسور کولر خودرو

در اولین مرحله، کمپرسور گاز سردکننده که به آن مبرد نیز گفته می شود را فشرده کرده و در نتیجه این کار، فشار و دمای آن را به شدت افزایش می‌دهد. گازی که به شدت دما و فشار آن افزایش یافته است، وارد کندانسور می شود. در کندانسور این گاز به مایع تبدیل خواهد شد.

فشار و دمای این مایع پس از عبور از شیر انبساط کاهش یافته و گرمای محیط را جذب کرده و به گاز تبدیل می شود، جذب دمای محیط باعث خنک شدن اواپراتور می شود. یک فن در نزدیکی اواپراتور قرار گرفته است و موجب می شود تا جریان هوا از میان لوله های بسیار نازک اواپراتور عبور داده شده و خنک شود، این هوای خنک به داخل کابین خودرو هدایت می شود و هوای کابین خودرو خنک خواهد شد.

 مایعی که از اواپراتور خارج می شود مجددا به داخل کمپرسور هدایت شده و این فرآیند تکرار می شود. اواپراتور مانند کمپرسور یکی از قطعات اصلی سیستم خنک‌کننده خودرو است. اواپراتور از لوله های بسیار نازک و باریک تشکیل شده که وظیفه آن‌ها تبدیل مایع به گاز می باشد، هنگامی که هوای کابین از اطراف لوله های اواپراتور عبور می کند، رطوبت موجود در آن توسط لوله های اواپراتور که خیلی سرد شده اند، جذب می شود.

 رطوبت هوا که توسط اواپراتور جذب شده است، تبدیل به قطرات آب شده و توسط لوله ای به زیر خودرو هدایت می شوند.

 به طور کلی می توان تمامی کمپرسور های تولید شده را در سراسر جهان به سه دسته تقسیم کرد :

  • کمپرسور روتاری: کمپرسور هایی که به صورت عمودی توسط یک شبکه، عملکرد فشرده کردن و کمپرس گاز را انجام می دهد .
  • کمپرسور های پیستونی: این نوع کمپرسور ها توسط یک پیستون در داخل سیلندر عملکرد کمپرس را انجام می دهد .
  • کمپرسور های اسکرول: این نوع کمپرسور که از بهترین کمپرسور ها و پیشرفته ترین نوع کمپرسورها محسوب می شود و عملکرد آنها به صورت سانتریفیوژی و چرخشی عمل می کند، عموما از انواع کمپرسور های دیگر پر کارآمد تر و طول عمر بیشتری نسبت به بقیه دارند .

کمپرسورهای کولر خودرو می‌تواند دارای ظرفیت ثابت (با حرف H نمایش داده می‌شود) یا ظرفیت متغیر (با حرف V نمایش داده می‌شود) باشند. از طرفی کمپرسورها باید بر طبق میزان قدرت موتور و حجم فضای کابین خودرو انتخاب شوند و در نتیجه کمپرسور رنو و مگان با کمپرسور خودرو های دیگر مانند پراید و 206 متفاوت خواهد بود.

کمپرسور کولر پراید جدید جیانشی

مهمترین عوامل خرابی کمپرسور کولر خودرو

خرابی کمپرسور خودرو منجر به عدم عملکرد سیستم خنک‌کننده خودرو خواهد شد. بنابراین با شناسایی و برطرف کردن عوامل خرابی این وسیله، عمر کولر خودرو خود را افرایش می‌دهید.

- خراب شدن کلاچ

کلاچ یکی از قطعات اصلی کمپرسور است که با شروع کار سیستم تهویه، کلاچ هم درگیر می‌شود. درگیر شدن کلاچ منجر به چرخش پولی شده و مجموع این موارد عملکرد درست کمپرسور کولر را تضمین می‌کند. بنابراین اگر کلاچ درگیر نشود، کمپرسور فعال نخواهد شد.

- فرسوده شدن باتری خودرو

فرسوده شدن باتری روی سیستم برق خودرو تأثیر منفی گذاشته و ممکن است به قطعات برقی خودرو از جمله دینام خودرو آسیب برساند.

- خراب شدن رله کمپرسور کولر خودرو

رله وسیله‌ای است که وظیفه روشن و خاموش کردن کمپرسور را بر عهده دارد. زمانی‌ که رله کمپرسور خراب شود، جریان برق در مدار برقرار نشده و کمپرسور فعال نخواهد شد. در صورت بروز هرگونه مشکلی در کمپرسور کولر خودرو، هرگز خودتان اقدام به تعمیر آن نکنید چون صدمه دیدن کوچکترین اجزای کمپرسور کولر ممکن است به تعویض کامل آن منجر شود.

مسائل و مشکلات سیستم کولر

سیستم کولر چه مرتب استفاده شود یا کلا استفاده نشود، نیاز به نگهداری و توجه دارد. مشکلات عمومی آن در بیشتر موارد از حالات زیر خارج نیست:

گرم شدن باد کولر

گرم ‌بودن باد کولر دلایل زیادی دارد. افت کیفیت گاز مبرد و به پایان رسیدن عمر مفید آن یا کم ‌بودن شارژ گاز موجود در مدار محتمل‌ ترین دلیل در بیشتر موارد هستند. اگر اورینگ ‌های سیستم فرسوده باشد سیستم قادر به حفظ فشار نیست ضمن آنکه اگر پروسه شارژ گاز کولر (تخلیه، وکیوم و پر کردن) به صورت صحیح صورت نگرفته باشد، نیز کولر قادر به خنک‌کاری صحیح نیست چرا که شارژ بیش از حد گاز نیز عملکرد سیستم را مختل می‌کند.

عملکرد نادرست فشنگی فشار گاز دلیل محتمل بعدی است. در عموم خودروها ECU سیستم سوخت‌ رسانی و یا یونیت فن (در صورت مجزا بودن واحد کنترل فن از ECU) در هنگام فعال بودن کولر، دور فن‌های خنک‌کننده را بر اساس ترکیبی از اطلاعات دمای پیشرانه و فشار گاز کولر تنظیم می‌کند.

حال اگر میزان شارژ گاز مدار کولر صحیح نباشد و یا سنسور فشار گاز کولر معیوب باشد، فن‌ها در درجات غیر استانداردی عمل کرده و یا ممکن است مثلا دور تند کلا فعال نشود. این مسئله به خنک‌کنندگی نامناسب کولر منجر می‌شود .خنک ‌نبودن باد کولر دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد.

خرابی شیر انبساط و فشنگی آن، کثیفی یا پوسیدگی کندانسور و اواپراتور، عملکرد نادرست ECU تهویه مطبوع و شل بودن تسمه از جمله دیگر دلایل خنک‌کنندگی ضعیف کولر هستند. کهنه‌ شدن رطوبت‌گیر نیز تاثیر قابل توجهی در کاهش عمر مفید گاز مبرد و کاهش کارایی زود هنگام عملکرد کولر دارد.

کمپرسور کولر پراید جدید ساندن

متغیر بودن سرمای کولر

اگر تهویه ‌روی یک درجه ثابت تنظیم شده باشد اما سرمای کولر بسته به شرایط تغییر کند، مشکلی در سیستم وجود دارد. اگر سرمای کولر در حالت ساکن بودن خودرو بیشتر از هنگامی است که حرکت می‌کند، این موضوع نشانه کافی نبودن شارژ گاز سیستم است.

اگر سرمای کولر در حین حرکت بیشتر شده و در حالت ساکن بودن خودرو باد به صورت تدریجی گرم می‌شود، باید به عملکرد فن رادیاتور و یا کثیفی کندانسور شک کرد. اگر کیفیت گاز مبرد دچار افت شده باشد یا شارژ سیستم اندکی بیش از حد مجاز باشد نیز این مشکل می‌تواند بروز کند.

کمپرسور با ضربه درگیر می‌شود

 کهنه ‌بودن پولی سر میل‌لنگ و مستهلک ‌شدن دمپرهای آن باعث می‌شود که ضربه درگیرشدن کمپرسور بیشتر احساس شود، اگر سفتی تسمه نیز صحیح نباشد حتی ممکن است صدای جیغ تسمه یا بلبرینگ پولی کمپرسور و پمپ هیدرولیک و آلترناتور نیز بلند شود.

اگر با درگیر شدن کمپرسور ضربه آن احساس شده و به یکباره پیشرانه دچار افت توان قابل توجه شود، به احتمال زیاد مجموعه استپر یا دریچه گاز برقی درست عمل نمی‌کند یا انژکتورها بسیار کثیف هستند. در خودروهای کاربراتوری این ایراد از وکیوم کمکی کاربراتور یا کثیفی خود مجموعه کاربراتور است.

کولر کلا فعال نمی‌شود

ابتدا بررسی کنید که دمای پیشرانه در محدوده مجاز باشد چرا‌ که اگر دمای پیشرانه بیش از حد افزایش یابد ECU اجازه درگیری کمپرسور را نمی‌دهد. همین موضوع در خصوص فشار گاز نیز صادق است و اگر فشار مدار کولر به مرز بحرانی برسد ECU اجازه درگیری کمپرسور را نخواهد داد. بنابراین یا مدار کولر بیش از حد شارژ شده یا در صورت شارژ صحیح و مشاهده گزارش فشار بیش از حد احتمالا فشنگی فشار گاز معیوب شده است.

اگر تمامی اجزای سیستم در سلامت بوده و دمای پیشرانه نیز نرمال است، باید به بررسی وضعیت واحد کنترل تهویه مطبوع پرداخت. اگر رله تغذیه پنل تهویه معیوب باشد یا مدول فن خراب شده باشد، برق تغذیه مورد نیاز کلید کولر به آن نمی‌رسد که دستور فعال ‌شدن کولر را صادر کند.

بروز مشکل در عملکرد ECU تهویه یا مدول مرکزی BCM و یا حتی مشکل در شبکه مالتی پلکس خودرو نیز این معضل را به وجود می‌آورد (مثلا در پژو 206 خرابی صفحه کیلومتر یا بروز مشکل در BSI حتی می‌تواند عملکرد یونیت تهویه را مختل کند). همچنین اگر شبکه اواپراتور یخ زده یا به ‌شدت جرم گرفته باشد، سنسور دمای اواپراتور یا ترموستات تعبیه شده ‌روی آن مانع فعال شدن کولر خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *