با پمپ بنزین خودرو بیشتر آشنا شوید

وظیفه پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو وسیله‌ای در باک خودرو است که سوخت را از مخزن بنزین به موتور تحویل می‌دهد. به اصطلاح مکانیک‌ها، وظیفه این بخش، پمپ‌کردن بنزین از باک به موتور است. این تحویل سوخت در فشار مناسب برای حرکت خودرو صورت می‌گیرد. ماجرا از این قرار است که با استارت‌زدن، پمپ سوخت شروع به کار می‌کند و به آن فشار وارد می‌شود. زمانی که کلید پمپ وصل می‌شود، پمپ کار می‌کند و تلاشش این است که فشار لازم بنزین برای ایجاد احتراق را تنظیم کند.

پمپ بنزین خودرو که سالم باشد، خودرو نرم و روان کار می‌کند اما گاهی در کار این بخش خلل و مشکلاتی وارد می‌شود. اگر علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را بشناسید، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید برای تعمیرش اقدام کنید. پس بهتر است که این مقاله را تا پایان بخوانید و ببینید که ماجرای خرابی پمپ بنزین از چه قرار است.

پمپ بنزین خودرو 1

محل قرارگرفتن پمپ بنزین در خودرو

پمپ بنزین از قطعات مکانیکی یا برقی خودرو است. همان‌طور که گفته شد، جایگاهش هم درون باک قرار دارد. گفتیم که سالم‌بودن پمپ و عملکرد صحیحش باعث روان و نرم‌ کارکردن خودرو می‌شود. اما چطور؟ قرارگرفتن و نصب پمپ بنزین درون باک باعث می‌شود که دمای باک که به‌خاطر تماس با بنزین و فعالیت بالا رفته کاهش پیدا کند و در نتیجه خودرو هم روان‌تر به مسیرش ادامه بدهد.

این را هم بدانید که خودروهای معمولی یا قدیمی‌تر پمپ‌های مکانیکی دارند اما انژکتوری‌ها دارای پمپ‌های برقی هستند. اگر پمپ خودرو برقی باشد، باید انرژی‌اش را از باتری بگیرد و تأمین کند. هر پمپی دارای قطعاتی است که آشنایی با آنها خالی از لطف نخواهد بود:

  •       فنر
  •       کانکتور
  •       صفحه تکیه‌گاه
  •       فیلتر سوخت
  •       فیلتر بنزین
  •       رگولاتور فشار
  •       لوله برگشت سوخت
  •       لوله خروجی سوخت
  •       شلنگ لوله برگشتی
  •       شلنگ لوله خارجی
  •       لوله برگشت از رگولاتور
  •       سوکت‌های اتصالی برق
  •       گیج سوخت داخل باک

پمپ بنزین خودرو 2

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

حالا که با پمپ بیشتر آشنا شدید، بهتر است به سراغ علائم خرابی پمپ بنزین خودرو برویم و ببینیم که اصولا چه چیزهایی روی عملکرد این قطعه اثرات نامطلوب می‌گذارند.

۱. بالارفتن دمای موتور خودرو

اگر دمای موتور خودرو بیش از حد طبیعی افزایش پیدا کند، قسمت‌های مختلف موتور آسیب خواهند دید و پمپ هم تخریب می‌شود. اگر دیدید که بخار از موتور بلند می‌شود و دما چیزی حدود ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد است، باید بدانید که احتمالا پمپ بنزین خودرو دچار آسیب شده است.

۲. کاهش عملکرد مطلوب پدال گاز

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو هم افت عملکرد پدال گاز است. افت عملکرد یعنی هر چقدر که پدال گاز را فشار می‌دهید، سرعت موتور کاهش پیدا می‌کند. وضعیت بسیار ناخوشایندی است. قبول دارید؟ برای افت عملکرد پدال گاز دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها فرسودگی پمپ بنزین است. پس اگر چنین مشکلی را تجربه می‌کنید، باید آن را هم به عنوان نشانه‌ و یکی از علائم خرابی پمپ بنزین بدانید.

۳. خروج صدا از پمپ بنزین

اگر صدایی مانند ویز-ویز از پمپ بنزین خودرو می‌شنوید، باید این نشانه را جدی بگیرید و بدانید که با یکی از علائم خرابی پمپ بنزین روبه‌رو هستید. علاوه بر این صدا، شنیدن صوتی شبیه قًل‌قًل از باک بنزین هم می‌تواند گواهی بر خرابی پمپ بنزین خودرو باشد.

نکته: حالا که درباره علائم مرتبط با صدا صحبت کردیم، این را هم اضافه کنیم که اگر بعد از استارت ‌خوردن صدایی از پمپ نشنیدید باید به سلامت آن شک کنید. چون معمولا در هنگام راه‌اندازی خودرو، به‌طور طبیعی صدایی کوتاه از پمپ به گوش می‌رسد. ولی پمپ‌های خراب در هنگام استارت‌زدن بی‌صدا می‌شوند. صدایی که شنیده می‌شود با آن ویز-ویزی که ممتد و قابل‌اعتناست، کاملا فرق دارد. این صدا منقطع و عادی است و نام‌آوایی شبیه «وینگ» دارد.

۴. دشواری در استارت‌زدن

هر زمان که خودرو را استارت می‌زنید، پمپ هم شروع به کار می‌کند. این یعنی پمپ‌ها در معرض استهلاک زیادی قرار دارند. اگر پمپ ضعیف شود و مشکلی در آن به‌وجود آمده باشد، خودرو به سختی استارت می‌خورد. این هم یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین است.

۵. کاهش قدرت موتور

وقتی که به خودرو فشار می‌آید و قدرت اندکی از خود نشان می‌دهد هم باید به وضعیت پمپ بنزین شک کنید. چه زمان‌هایی به خودرو فشار می‌آید؟ مثلا زمانی که در سربالایی هستید یا می‌خواهید شتاب بگیرید، خودرو در فشار قرار می‌گیرد. حال اگر پمپ آن خراب باشد، در حالت فشار که نیاز به افزایش سوخت وجود دارد، عملیات سوخت‌رسانی از سمت پمپ صورت نمی‌گیرد و قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند.

۶. روشن‌نشدن خودرو

یکی از بدترین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو که دیگر آب پاکی را روی دست‌تان می‌ریزد و قطعا به شما اعلام می‌کند که پمپ سوخته یا به‌طور کامل خراب شده، روشن‌نشدن خودرو است. وقتی پمپی در کار نیست، سوخت کافی برای موتور فراهم نمی‌شود و خودرو خاموش می‌ماند.

۷. پرش موتور

از مهم‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو می‌توان به پرش خودرو در سرعت زیاد اشاره کرد. زمانی که رانندگی می‌کنید و در سرعت‌های بالا با پرش خودرو مواجهید، یعنی پمپ بنزین‌تان آسیب دیده است. پرش موتور خطرناک است و می‌تواند کنترل خودرو را از دست‌تان خارج کند. پس حتما برای رفعش اقدامات لازم را انجام بدهید.

۸. افزایش مصرف سوخت

اگر خودرو مصرف سوخت زیاد و غیرعادی پیدا کرده است، یکی از دلایل مهم می‌تواند خرابی پمپ بنزین باشد. پس در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما به تعمیرکار مراجعه کنید.

پمپ بنزین خودرو 3

با علائم خرابی پمپ بنزین آشنا شدید، حالا وقت آن است که به دلایل این خرابی‌ها هم پی ببرید. از جمله دلایل خرابی پمپ بنزین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رانندگی با سوخت کم

اگر با سوخت کم رانندگی کنید، احتمال دارد که پمپ بنزین داغ و خراب شود. در پمپ‌ها فیلترهایی وجود دارد که اگر سوخت کافی در خودرو وجود نداشته باشد، این فیلترها خیلی زود کثیف و مسدود می‌شوند. پس همیشه حجم بنزین را کنترل و بیشتر از یک‌-چهارم ظرفیت باک را پُر کنید. زمانی که به‌طور مدام با سوخت کم رانندگی می‌کنید، پمپ داغ می‌کند و دمای بالا آن را می‌سوزاند. پس هوای باک را داشته باشید.

  • سوختن فیوز پمپ

اگر فیوز پمپ هم خراب شود، پمپ بنزین کار نخواهد کرد. جای فیوز در جعبه فیوز خودرو است و خرابی‌اش پمپ را از کار می‌اندازد. حواستان به فیوز باشد و هر چند وقت، یک‌بار به آن سری بزنید و از سلامتش مطمئن شوید. این کار اهمیت زیادی دارد. چون اگر فیوز پمپ آسیب ببیند، آن را با قیمتی بسیار کمتر از خود پمپ بنزین تعویض خواهید کرد. پس بهتر است با دقت‌کردن به وضعیت فیوز پمپ از هزینه‌های خرابی پمپ خود را دور نگه دارید.

  • بنزین نامرغوب و نامطلوب

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را شناختید؛‌ یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی آن را هم بشناسید:‌ بنزین بد. اگر از سوخت نامرغوب استفاده کنید یا وضعیت باک چندان روبه‌راه نباشد (مثلا دچار کهنگی و فرسودگی باشد)، آلودگی‌ها به سمت پمپ جذب می‌شوند. نتیجه چیست؟ تخریب یا نیم‌سوزشدن پمپ. فشاری که به پمپ بنزین وارد می‌شود، آن را از پای درخواهد آورد.

راه‌های پیشگیری از خرابی پمپ بنزین

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، یکی از راه‌های پیشگیری از خرابی پمپ بنزین، پُرکردن باک در حد متعادل و رانندگی‌نکردن با سوخت کم است. تا زمانی که علائم خرابی پمپ بنزین در خودرو مشاهده نشده هم نیازی به تعویض پمپ نخواهید داشت. در واقع، این بخش از خودرو از آن قسمت‌هایی نیست که نیاز به تعویض دوره‌ای دارند.

استفاده از بنزین مرغوب هم می‌تواند تاحد زیادی از بروز مشکلات برای پمپ خودرو جلوگیری کند. نشانه‌ها و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را جدی بگیرید و نگذارید که دردسری بزرگ یعنی خرابی کامل این قطعه بر شما عارض شود. برای جلوگیری از خرابی و آسیب پمپ هم باید با دلایل تخریب آن که پیش‌تر مطرح شد، آشنایی داشته باشید. اگر دلایل را بشناسید و توصیه‌های پیش‌گیرانه را رعایت کنید با مشکل روبه‌رو نخواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توانید به مقاله‌های نحوه پایین آوردن مصرف سوخت و کارایی پمپ هیدرولیک در خودرو مراجعه نمایید.

درباره مجموعه فرانید:

ما اینجا در فرانید، با هدف آسان سازی مراحل خرید و دسترسی به لوازم یدکی خودرو شما و حذف هرچه بیشتر واسطه ها در تلاش هستیم تا بخش بزرگی از نیاز روزمره شما به قطعات یدکی خودرویتان را برآورده کنیم.
اولین هدف ما و همکارانمان در سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید، فراهم کردن کالا های مورد نیاز تمامی اقشار جامعه، از جمله مصرف کنندگان عزیز و همکاران گرامی، با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در سراسر ایران می باشد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا