کارایی پمپ هیدرولیک در خودرو

پمپ هیدرولیک درواقع یکی از قطعات سیستم هیدرولیک خودرو است و بدون این پمپ، فرمان به‌راحتی نمی‌چرخد. با هربار چرخاندن فرمان، پمپ هیدرولیک روغن موجود را تحت فشار به قسمت هیدرولیک فرمان انتقال می‌دهد و از آن‌جایی که فرمان از طریق میله فرمان به چرخ‌ دنده چرخ‌ها متصل است، به‌راحتی فرمان می‌چرخد و رانندگی آسان‌تری خواهید داشت.

بدون این پمپ فرمان قابلیت این را ندارد که به راحتی به چرخش درآید. اگر تاکنون خودرویی را بدون فرمان هیدرولیکی رانندگی کرده اید، می دانید چرخاندن فرمان به خصوص در سرعت های پایین دشوار است.

پمپ هیدرولیک 6

سیستم هیدرولیک خودرو

سیستم های هیدرولیک با استفاده از مایع تحت فشار که می تواند آب، روغن و هر سیال دیگر باشد، برای تولید یک نیروی زیاد کار می کنند. این فشار هیدرولیک برای تولید مقدار زیادی نیرو از فشار مایع استفاده می کند.

در یک سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پمپ هیدرولیک را می توان به مانند قلب این سیستم تصور کرد. پمپ هیدرولیک خودرو در سیستم هیدرولیک باعث می شود که فرمان به راحتی به چرخش در آید و در مصرف انرژی و کاهش صدای آن نیز صرفه جویی به عمل آید.

بنابراین از پمپ هیدرولیک خودرو در سیستم های خودرویی استفاده می شود و به لطف استفاده از آن، سیستم ترمز، فرمان و سایر سیستم های مهم که تاثیر زیادی بر کارایی اتومبیل دارند می توانند بدون خرابی کار کنند و عمر وسیله نقلیه و قطعات آن را افزایش دهند.

عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو

به طور کلی نحوه ی کار پمپ هیدرولیک خودرو به این صورت است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند. هنگام کار، همزمان دو عملکرد را انجام می دهد:

در ابتدا، عمل مکانیکی آن خلاء را در ورودی پمپ ایجاد می کند، که باعث می شود فشار اتمسفر باعث شود تا مایع از مخزن به پمپ منتقل شود. در مرحله بعد، مجدداً به دلیل عملکرد مکانیکی، این مایع را به پمپ منتقل می کند.

پمپ هیدرولیک خودرو از نوع پمپ‌های هیدرولیک مکانیکی موجود در صنعت هیدرولیک است. این پمپ نیروی مورد نیاز خود برای کار را از تسمه مخصوصی که با میل لنگ در تماس است دریافت می‌کند. این تسمه که با چرخش میل لنگ می‌چرخد نیروی دورانی مورد نیاز دینام، پمپ هیدرولیک و واترپمپ را همزمان تامین می‌کند.

پمپ نیروی دورانی دریافتی از تسمه را توسط پره‌های برگشت‌پذیر خود به نیروی فشار تبدیل نموده و روغن را از مخزن مخصوص مکیده به شیلنگ‌های مخصوص رفت پمپ می‌کند. پره‌های برگشت‌پذیر پمپ هیدرولیک درون محفظه‌ای بیضی شکل هستند که بدنه پمپ را تشکیل می‌دهند و چرخش خود را از تسمه می‌گیرند. قسمت داخلی این محفظه به روتر پمپ معروف است. برای تامین نیروی لازم جهت چرخش چرخ‌ها توسط فرمان یک پمپ هیدرولیک در خودروها وجود دارد.

پمپ هیدرولیک 5

انواع پمپ هیدرولیک خودرو

پمپ‌های هیدرولیک در صنعت استفاده‌های فراوانی دارند و بر همین اساس تنوع آن‌ها بسیار زیاد است. از این بین تنها سه نوع اصلی در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ‌ها عموما در میزان فشاری که در روغن هیدرولیک ایجاد می‌کنند متفاوت هستند. تفاوت فشار ایجاد شده توسط آن‌ها از تفاوت اندازه روتر یا پره‌های‌شان و محل قرارگیری آن‌ها ناشی می‌شود. چرا که عموما پمپ‌های هیدرولیک مورد استفاده در خودروسازی، عملکرد مشابهی دارند. انواع پمپ هیدرولیک مورد استفاده در خودروها عبارتند از:

۱. پمپ دنده خارجی هیدرولیک

از انواع پمپ دورانی هیدرولیک در صنعت است که در آن با چرخش دنده‌ها فرآیند پمپ کردن روغن را انجام می‌دهند. این نوع پمپ که از دو عدد چرخ دنده در کنار یکدیگر تشکیل شده است یک ورودی و خروجی نیز در کنار این چرخ‌دنده‌ها در روتر خود دارد. یکی از این چرخ‌ دنده‌های محرک و دیگری متحرک هستند. چرخ‌دنده محرک با تسمه در ارتباط است و با چرخش تسمه به حرکت درآمده چرخ دنده کناری را نیز می‌گرداند.

با حرکت آن‌ها نیروی مکش ایجاد شده و روغن را از مخزن مکیده و روغن از پورت مکش یا دریچه ورودی وارد روتر می‌شود. به این ترتیب که چرخ دنده‌ها با چرخیدن ایجاد خلاء نسبی در فضای روتر می‌کنند. این خلاء افت فشار را ناشی شده و باعث می‌شود تا روغن از سمت مخزن به فضای میان چرخ‌دنده‌ها و دندانه‌های آن‌ها رانده شود. روغن در این فضا و با حرکت چرخ‌دنده‌ها به حرکت در می‌آید و به دلیل بسته بودن مسیر برگشت بر فشار آن افزوده شده و از پورت فشار یا دریچه خروجی پمپ به سمت شلنگ‌های رفت با فشار خارج می‌شود.

۲. پمپ پره‌ای

در این نوع از چرخ دنده خبری نیست و پره‌هایی که روی بدنه روتر تعبیه می‌شوند نقش دندانه‌ها و چرخ‌دنده‌ها را بازی می‌کنند. در این نوع پمپ روتر خود بخش متحرک است که توسط محوری که به تسمه متصل است به حرکت در می‌آید. حرکت کردن روتر، به حرکت در آمدن پره‌ها را به دنبال دارد. حرکت پره‌ها نیز فرآیند ایجاد خلاء، مکش، تولید فشار و پمپ کردن روغن را به همان شکل که در پمپ‌های دنده خارجی شاهد بودیم صورت می‌دهد.

۳. پمپ پیستونی

این نوع پمپ را به ندرت در خودروسازی شاهد هستیم و تنها در خودروهای پیشرفته و یا مسابقه‌ای به کار می‌روند. در ساختار پمپ‌های هیدرولیکی پیستونی تعداد زیادی سیلندر و پیستون وجود دارد. فرآیند مکش و پمپ شدن روغن از طریق حرکت رفت و برگشت پیستون‌ها داخل سیلندر‌ها انجام می‌شود.

پمپ هیدرولیک 2

مهم ترین دلایل خرابی و معیوب شدن پمپ هیدرولیک خودرو

پمپ های خودرو اغلب به دلایل مختلفی که در ادامه بیان می کنیم دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در زیر به برخی از مهم ترین دلایل خرابی و معیوب شدن پمپ هیدرولیک خودرو می پردازیم:

1- فشار زیاد

هنگامی که فشار روی پمپ هیدرولیک خودرو به میزان زیادتر از توانش باشد، باعث می شود که پمپ نتواند به خوبی کار کند. و منجر به پیچاندن یا شکستن شفت ورودی در پمپ خواهد شد. همچنین یاتاقان ها نیز در این حالت معیوب می شوند. پمپ های هیدرولیک فشار ایجاد نمی کنند. آنها جریان و فشار را تحمل می کنند. وقتی فشار در سیستم از قدرت و توان پمپ فراتر رود، پمپ آسیب دیده و دچار خرابی می شود.

2- خوردگی

با گذشت زمان ممکن است خوردگی روی پمپ شکل بگیرد و باعث خرابی و مشکلات پمپ شود.

3- عدم وجود روغن هیدرولیک

در صورت عدم وجود روغن هیدرولیک کافی در پمپ هیدرولیک خودرو یا اشتباه بودن شیلنگ ها و پارگی شیلنگ ها از نظر اندازه باعث می شود که جریان سیال به خوبی تأمین نشود همین امر می تواند به پمپ آسیب برساند.

4- آلودگی روغن هیدرولیک

اگر مایع هیدرولیک با گذشت زمان تعویض نشود، دچار آلودگی شده که در عملکرد و کارایی پمپ تاثیر گذاشته و دچار اختلال و خرابی خواهد شد. بنابراین با گذشت زمان، روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک خودرو آلوده می شود و دیگر نمی تواند عملکرد مناسبی از خود بروز دهد.

پمپ-هیدرولیک-7

علائم خرابی پمپ هیدرولیک

در صورت وجود احتمال خرابی پمپ هیدرولیک فرمان بررسی نشانه‌ها یا هشدارهایی که این خرابی را گوشزد می‌کنند، ضروری است. مهم‌ترین نشانه‌های خرابی سیستم هیدرولیک عبارت‌اند از:

1- نشت روغن یا روغن ریزی

سیستم هیدرولیک فرمان و به ویژه پمپ هیدرولیک توانایی لازم را برای تحمل کاهش میزان روغن در این بخش ندارد. در صورتی که به هر دلیلی روغن ریزی یا نشت روغن در هر یک از بخش‌های شلنگ‌های هیدرولیک احساس شود، ضروری است تا بلافاصله مشکل با کارشناسان مکانیک در میان گذاشته شود.

2- کاهش سطح روغن هیدرولیک

در مدار سیستم هیدرولیک خودرو، کاهش میزان یا سطح روغن هیدرولیک که احتمال نشت روغن از قطعات مختلف را افزایش می‌دهد، اتفاق غیر طبیعی بوده و بنابراین جدی گرفتن آن ضروری است.

3- نرم نبودن فرمان

در خودروهایی که مجهز به سیستم هیدرولیک فرمان هستند، نرم بودن فرمان خودرو هنگام چرخیدن یا پیچیدن فرمان، اتفاقی کاملا طبیعی است. اما در صورتی که فرمان به هر دلیلی سفت شود، مراجعه به تعمیرگاه ضروری و الزامی است.

4- شنیدن صداهای غیر معمول در زمان چرخش فرمان

چرخاندن فرمان خودرو باید به سادگی و بدون شنیدن هیچ صدای غیر طبیعی انجام شود. در صورتی که به هر دلیل بعد از چرخاندن فرمان شاهد شنیدن صداهایی غیر معمول از جمله صدای تسمه‌ها یا هر یک از قطعات سیستم هیدرولیک فرمان باشید، باید انتظار آسیب دیدگی یا خرابی جدی سیستم هیدرولیک را داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توانید به مقاله‌های بررسی و اهمیت سنسور اکسیژن در خودرو و نحوه عملکرد تسمه تایم در خودرو مراجعه نمایید.

درباره مجموعه فرانید:

ما اینجا در فرانید، با هدف آسان سازی مراحل خرید و دسترسی به لوازم یدکی خودرو شما و حذف هرچه بیشتر واسطه ها در تلاش هستیم تا بخش بزرگی از نیاز روزمره شما به قطعات یدکی خودرویتان را برآورده کنیم.
اولین هدف ما و همکارانمان در سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید، فراهم کردن کالا های مورد نیاز تمامی اقشار جامعه، از جمله مصرف کنندگان عزیز و همکاران گرامی، با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در سراسر ایران می باشد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا