با حضور خودروسازان جدید، سال 1400 بازار بهتری برای خرید خودرو است؟

این روز‌ها مصرف کنندگان دائما به این فکر می ‌کنند که آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟ آیا کاهش قیمت‌ ها در راه است؟ آیا فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد کاهش خواهد یافت؟ چه زمانی می ‌توان خودرو را تحویل روز یا در کوتاه ‌ترین زمان ممکن دریافت کرد؟ آیا سال آینده واردات خودرو مجددا از سرگرفته می‌شود یا خیر؟

برای رسیدن به سوالات، ابهامات زیادی وجود دارد، امسال سال هیجانی برای بازار خودرو بود، از اول سال تاکنون شاهد نوسانات زیاد قیمتی بودیم، خودرویی که در اول سال ۷۰ میلیون تومان می‌خریدیم، اکنون به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است، نوسانات ارز یکی از اصلی ‌ترین عوامل تغییرات قیمتی بود. باید منتظر رسیدن سال 1400 باشیم و ببینیم بالاخره روند قیمت خودرو در بازار به کدام سو خواهد رفت.

خودروسازان

جدای از تغییرات نوسانات ارزی، سیاست های داخلی نقش زیادی در این تغییرات قیمتی داشت، قیمت گذاری دستوری نقش زیادی در این بازار داشت، حالا کارشناسان معتقد هستند بازار خودرو اکنون به ثبات قیمتی رسیده و خریداران می توانند اقدام به خرید کنند، اما اینکه سال آینده چه اتفاقی می افتد، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

نوسانات بازار خودرو در سال آینده

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نوسانات بازار خودرو در سال آینده، گفت: آنچه مشخص و مبرهن است بخش بزرگی از بازار خودروی کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است. از این میزان درصد آمار خاصی در دسترس نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ولی داده‌ ها نشان می ‌دهند مثلا در سال ۱۳۹۶ در حالی که میزان تولید خودروسازان داخلی یک میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همین مدت مشابه و در طول حدود ۳۶۵ روز حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که با یک ضرب و تقسیم ساده در می یابیم این ضریب حتی در پروسه‌ ای از زمان به کمتر از ۱ درصد رسیده و سهم خودرو‌ های وارداتی ناچیز بوده است.

فرزانه گفت: حال که بیش از ۳ سال است بصورت کامل، واردات خودرو متوقف شده است پس می ‌توان دریافت که سهم خودرو‌ های داخلی با افزایش دوباره‌ای روبه رو شده است. از طرفی افزایش قیمت نامتعادل خودرو‌ های وارداتی سبب شده تا در طی ۳ سال اخیر بخش قابل توجهی از مصرف کنند گان نگاهشان به سمت خودرو‌های داخلی و چینی و گروهی دیگر خودرو‌ های وارداتی کارکرده و قدیمی برود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگرچه در طی ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابل توجهی مواجه بوده، اما با نزدیک شدن به هفته‌ های پایانی سال در کنار تثبیت نسبی قیمت ارز و آرامش مقطعی در بازار خودرو، مصرف کنندکان در مقیاس کوچکی بدنبال خرید خودروی مورد نظر خود هستند.

خودروهای صفر

او افزود: البته کارشناسان بازار و بررسی وب سایت‌ های خرید و فروش خودرو نشانگر آن بوده که این روز‌ها فروشنده بیش از خریدار در بازار وجود دارد. این تفکر در بین مصرف کنندگان می‌تواند دلایل عمده‌ای داشته باشد از جمله امید واری به کاهش قیمت در آینده (سال ۱۴۰۰) و جلوگیری از افت بیش از پیش ارزش کالا‌های سرمایه ایشان (یعنی خودرو) است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اما یافتن پاسخ این پرسش که سال آینده قیمت خودرو‌ها، بویژه داخلی‌ ها به کدام سمت حرکت خواهد کرد متضمن بررسی فاکتور‌های متنوعی است و قطعا پاشنه آشیل آن می ‌تواند کاهش نرخ ارز باشد، زیرا داده‌ ها نشانگر آن است که بخش مهمی از مواد اولیه تولید قطعات مورد نیاز خودرو‌های داخلی، وارداتی بوده و در کنار افزایش قیمت فلزات در چند ماه اخیر سهم بزرگی در این زمینه داشته اند.

فرزانه افزود: این یعنی ارزبری تهیه مواد اولیه تولید قطعه فاکتوری کلیدی است. پس چنانچه در سال آینده شاهد کاهش پلکانی قیمت ارز و سپس ایجاد موازنه بین چرخه تاثیر گذار بازار و کارخانه باشیم می ‌تواند انتظار تجربه مجدد روند نزولی قیمت‌ ها را داشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: البته در خصوص خودرو‌های وارداتی فاکتور‌های دیگری هم مطرح هستند که قطعا در مطالب آینده به آن خواهیم پرداخت. اما با توجه به دغدغه و احتمام بیشتر بازار و مصرف کننده به خودرو‌های داخلی این سازمان‌ ها و ارگان‌ ها و وزارت خانه هایی، چون صمت و مجلس شورای سلامی در کنار شورای رقابت و خودروسازان خواهند بود که می‌توانند کمک بزرگی به آرامش رساندن بازار خودرو و حضور مجدد و پرشورتر مصرف کننده در این میدان باشند.

فرزانه گفت: آنچه که در کنار کاهش قیمت در رونق خرید و فروش در سال پیش روی تاثیر بزرگی خواهد داشت، افزایش کیفیت محصولات، ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولی، تحویل به روزتر و از جمله خدمات پس از فروش مناسب ‌تر و تکریم هرچه بیشتر مشتری است.

بازارخودرو

اثرات حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

نعمت الله کاشانی نسب نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به صحبت های وزیر صمت در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری خودرو، گفت: آزادسازی قیمت خودرو کمک به بازار کالا خواهد کرد در صورتی که تولید خودرو افزایش یابد. اگر تولید افزایش یابد آزادسازی هم به نفع مردم، هم مشتری و هم بازار خواهد بود.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو ادامه داد: حذف قیمت گذاری دستوری اگر تحقق پیدا کند می توان امید وار بود که قیمت ها به تعادل بیشتری برسد به شرطی که نظارت بر آن وجود داشته باشد، در کنار آن تولید اضافه و باب صادرات هم باز شود، چرا که با افزایش تولید، می توان خودرو هم صادر کرد.

کاشانی نسب بیان کرد: کیفیت خودروهای داخلی اکنون در حدی است که بتوان آنها را صادر کرد و کشورهای دیگر از آن استقبال می کند، در نتیجه می توان گفت که آزاد سازی قیمت ها اگر به خوبی تحقق پیدا کند، باعث افزایش تولید، افزایش صادرات و متعادل شدن قیمت ها خواهد شد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا