بوگاتی 19 میلیون دلاری

شرکت خودروسازی تولید محدود و انحصاری‌ساز بوگاتی، پس از معرفی مدل شیرون در سال 2016 به عنوان جانشین رسمی ویرون، چند نمونه جانبی از این خودرو به تولید رسید که مدل “خودرو سیاه” جدیدترین و گران قیمت‌ترین مدل آن است که درسال 2019 در حدود 19 میلیون دلار قیمت خورد. در این مقاله با ویژگی‌های منحصر به فرد بوگاتی سیاه آشنا می‌شویم.

شیرون و نسخه های جانبی آن

تعداد قابل توجهی از نسخه‌های جانبی شیرون ازسال 2016 به بعد به تولید رسید که شامل نسخه شیرون اسپرت (از 2018)، 110 Ans Bugatti (نسخه تولید محدود 110 امین سالگرد تاسیس بوگاتی-از 2019)، Les Légendes du Ciel (ویژه گرامیداشت راننده خودروهای مسابقه‌ای بوگاتی-از 2020)، سوپر اسپرت (از 2020)، پور اسپرت (از 2020) و در نهایت نسخه La Voiture Noire (به معنای خودرو سیاه-از 2020) است.

مشخصات فنی خودرو سیاه بوگاتی

نسخه La Voiture Noire بوگاتی شیرون به منظور گرامیداشت مشهورترین مدل تاریخ بوگاتی، یعنی مدل تیپ 57SC آتلانتیک مدل 1936 میلادی در نمایشگاه ژنو سال 2019 رو نمایی شد. تیپ 57SC بین سال‌های 1934 تا 1940 میلادی به طراحی ژان بوگاتی (فرزند اتوره بوگاتی، بنیانگذار برند بوگاتی) طراحی شد و در تیراژ محدود 710 دستگاه به تولید رسید.

بوگاتی 19 میلیون دلاری (5)

از آن جایی که رنگ رسمی این خودرو مشکی بود، بوگاتی این نسخه را نیز به رنگ سیاه روانه بازار خواهد کرد که به همین دلیل نام Noire (به معنای سیاه) یا La Voiture Noire (به معنای خودرو سیاه) برای آن انتخاب شده است. مشخصات فنی در دسترس این خودرو به شرح جدول زیر است.

بوگاتی شیرون La Voiture Noire
ستاپ پیشرانه/حجم (L)W16/8.0L
نوع تنفس4 توربو شارژر
قدرت (HP)/در دور (RPM)6700/1479
گشتاور (N.M)/در دور (RPM)2000 تا 6000/1600
گیربکس/سیستم انتقال نیرو7سرعت دو کلاچ/چهارچرخ متحرک دائمی (AWD)
شاسی/متریالمونوکوک/فیبر کربن
وزن خالصحدود 2 تن

این نسخه با وابستگی بسیار زیاد به نسخه اصلی شیرون و با الهام‌گیری از طراحی بوگاتی دیوو (Divo) ساخته شده است و در نتیجه از دیدگاه طراحی ظاهری و فنی شباهت بسیار زیادی به شیرون و دیوو دارد. هدف از طراحی بوگاتی سیاه یادآوری و گرامیداشت بوگاتی آتلانتیک و البته ارائه نسخه GT از خانواده شیرون بوده است.

در نتیجه پیشرانه بوگاتی سیاه با شیرون کاملا مشترک است اما گیربکس و سیستم انتقال نیرو دو دیفراسیل و سیستم تعلیق دست دستخوش تغییرات فنی بسیار زیاد و تغییر سنگین در ستاپ نهایی قرار گرفته‌اند؛ چرا که هدف، ارائه نرم‌ترین و آرام‌ترین سبک رانندگی در یکی از قدرتمندترین خودروهای جهان بود تا این نسخه از شیرون به کلاس خودروهای GT (گرند تورر/خودروهای اسپرت جاده‌ای) نزدیکی بیشتری پیدا کند.

بوگاتی 19 میلیون دلاری (2)

با وجود این که اطلاعات نهایی و ویژگی‌های سرعتی این خودرو منحصر به فرد هنوز منتشر نشده است اما بوگاتی بیان داشته است به دلیل تغییرات فنی که در راستای افزایش آسایش سواری بر مجموعه انتقال نیرو انجام گرفته است، شتاب و سرعت نهایی نسخه سیاه در مقایسه با مدل‌های دیگر شیرون کمی کندتر خواهد بود. در نتیجه بهترین شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو احتمالا اندکی فراتر از 2.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن نزدیک به 400 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

طراحی بوگاتی سیاه

طبیعتا نسخه سیاه بوگاتی از دیدگاه طراحی با دیوو و شیرون اختلاف‌های قابل توجهی دارد اما این مدل بخصوص از سوی اِتین سالومه (Etienne Salomé)، یکی از طراحان تیم طراحی بوگاتی قلم خورده است. به منظور نزدیکی هرچه بیشتر بوگاتی سیاه به مدل آتلانتیک، رنگ مشکی برای ساختار بدنه انتخاب شده است.

خط تزئینی که از جلو تا انتهای خودرو کشیده شده است یادآور پره بیرون زده از بدنه تیپ 57SC آتلانتیک است. همانند نسخه وینتج، بوگاتی سیاه نیز در بخش انتهایی از شش لوله اگزوز انحصاری بهره می گیرد تا یاد آور شش لوله اگزوز قرار گرفته در سمت چپ بخش عقب تیپ 57SC باشد.

بوگاتی 19 میلیون دلاری (3)

باله عقب در نسخه سیاه با سایر مدل‌های شیرون از جمله دیوو تفاوت دارد و طراحی چراغ‌های عقب و جلو نیز هرچند شبیه اما کاملا نوین و متفاوت با مدل دیوو است.

تیپ‌های مختلف بوگاتی سیاه

بوگاتی اعلام کرده است که قصد دارد هر سال یک تا دو مدل خودرو منحصر به فرد به تولید برساند. تیراژ تولد مدل سیاه بوگاتی در رسانه‌های مختلف به شکلی بسیار عجیب متفاوت و متناقض اعلام شده است اما قرار است در دو تریم متفاوت به سفارش مشتریان تولید شود.

تریم Noire Élégance با بدنه فیبر کربن و بدون هیچ گونه رنگ آمیزی خواهد بود که جلال و شکوه بدنه  تمام کربنی خود را در ساختاری فاقد رنگ به رخ بینندگان خواهد کشید اما تریم Noire Sportive ترکیبی از بدنه فیبر کربن خواهد بود که در برخی قسمت‌ها با روکش مشکی مات پوشیده می‌شود.

بوگاتی 19 میلیون دلاری (4)

بوگاتی همچنین برای نسخه پایه شیرون و شیرون اسپرت، تریم ظاهری بوگاتی سیاه را تحت عنوان یک تریم سفارشی در ازای بهایی 100 هزار یورویی عرضه خواهد کرد.

نتیجه گیری

محصولات بوگاتی همواره به یک سری مشخص از ویژگی‌های منحصر به فرد نظیر تمام دست‌ساز بودن، شتاب و سرعت خیره کننده، تیراژ تولید محدود، ویژگی‌ها فنی منحصر به فرد و البته قیمتی فضایی مشهور بوده و هستند. بوگاتی سیاه نیز از این مهم مستثنی نیست.

تیراژ تولید مدل سیاه تنها در تیراژ بسیار محدود 20 دستگاهی به تولید خواهد رسید و هر یک قیمتی برابر با 3.3 میلیون دلار خواهد داشت اما نسخه منحصر به فردی که در نمایشگاه خودرو سال 2019 شهر ژنو برگزار شد به قیمت باور نکردنی 18 میلیون و 680 هزار دلار به فروش رسید تا گران قیمت‌ترین بوگاتی تاریخ و یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای جهان باشد.

برای اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو می توان به مقاله های 9 کار مهمی که باید پس از تصادف انجام دهید و گرفتن مجوز و برگه تردد بین شهری در ایام کرونا می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا