کلاهبرداری از طریق پیش فروش خودروهای 2021 در بازار

طرح ساماندهی بازار خودرو، ۲۴ شهریور ماه در مجلس تصویب شد. بخشی از این طرح به واردات خودرو مربوط می‌شود و با توجه به شرایط و ضوابط خاصی می‌توان خودرو را وارد کرد. اما تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو با مشکلاتی روبه‌رو شده و شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم این طرح را رد کرده است.

در حال حاضر این طرح بین مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص دست به دست می‌شود و هنوز مشخص نیست که آیا صد در صد اجرایی خواهد شد یا اینکه پرونده‌اش مختومه می‌شود. افرادی با استفاده از این شرایط، با پیش فروش خودروهایی که هنوز وارد نشده و حتی ثبت سفارش آنها انجام نشده، اقدام به کلاهبرداری کرده و ۷۰ تا ۸۰ درصد از قیمت واقعی خودرو را از مشتریان دریافت کرده‌اند.

پیش فروش خارجی‌های وارد نشده؛ شیوه جدید کلاهبرداری

کلاهبرداری 1

بعد از اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و ماجرای آزادسازی واردات خودرو جدی‌تر شد، افرادی با انتشار آگهی در سایت‌ها و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادعا کردند که خودروهای خارجی مدل‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را پیش فروش می‌کنند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که سامانه ثبت سفارش خودرو از سال ۱۳۹۷ بسته شده و عملا نمی‌توان هیچ سفارشی را ثبت کرد و هنوز آزادسازی واردات خودرو به مرحله ابلاغ و اجرا نرسیده و فعلا درگیر ایرادات شواری نگهبان است.

با این وجود، کلاهبرداران ادعا می‌کنند که برگه ثبت سفارش خودروها آماده است و به محض اجرای طرح ساماندهی خودرو و باز شدن سامانه ثبت سفارش، خودرو پیش‌ فروش‌ شده وارد و با قیمت مناسب به مشتریان تحویل داده می‌شود.

نکته جالب ماجرا اینجاست که این افراد ۷۰ تا ۸۰ درصد از قیمت خودرو را از مشتریان دریافت کرده‌اند. به عنوان مثال، در یکی از این آگهی‌ها قیمت مرسدس بنز کلاس C را که در کشور مبدا ۳۵ هزار دلار به فروش می‌رسد، ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار تعیین کرده‌اند و برای پیش فروش آن ۲ میلیارد تومان از مشتری دریافت کرده‌اند.

به گفته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، فقط وقتی می‌توان خودرو خارجی را خریداری کرد که وارد گمرک شود، شماره شناسایی خودرو (Vin Number) و ثبت سفارش داشته باشد.

بنابراین تا زمانی که طرح ساماندهی خودرو به دولت ابلاغ نشود و وزارت صمت، سامانه ثبت سفارش را باز نکند، امکان واردات هیچ خودرویی وجود ندارد.

واردات کدام خودروها آزاد است؟

کلاهبرداری 2

با وجود اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به تصویب رسیده و به دنبال آن واردات خودرو آزاده شده اما به این معنی نیست که هر خودرویی بتواند مجوز واردات را دریافت کند. بر اساس این طرح، خودروهای وارداتی باید دارای شرایط خاصی باشند:

  • واردات خودرو در ازای صادرات اتومبیل و قطعات و دیگر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع نیرومحرکه آزاد است.
  • واردات نباید هیچ تعهد ارزی برای کشور ایجاد کند.
  • ورود خودرو به کشور از طریق منابع ارزی با منشا خارجی مجاز است.
  • تعداد خودروهای وارداتی محدود است و هر شش ماه یک بار و با توجه به میزان کمبود عرضه خودرو داخلی نسبت به خودرو خارجی، توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.
  • واردات خودروهایی که صادر شده‌اند، ممنوع است و در صورت ورود به کشور، کالای قاچاق محسوب می‌شوند.
  • واردات خودروهای برقی و هیبریدی آزاد است.
  • خودروهای بنزینی و گازسوز فقط در صورتی می‌توانند وارد شوند که دارای برچسب انرژی B و یا شاخص ایمنی سه ستاره باشند.
  • همه اشخاص حقیقی (افراد) و حقوقی (شرکت‌ها) می‌توانند خودرو وارد کنند.

ابهام و عدم شفافیت؛ زمینه‌ساز کلاهبرداری

از سال ۱۳۹۷ و به دنبال خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی، دولت واردات خودرو خارجی را ممنوع کرد. بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، آزادسازی واردات خودرو در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح گرفت، دوباره به مجلس برگشت داده شد.

در این شرایط هر روز اخبار و شایعات مختلفی درباره واردات خودرو مطرح می‌شود و مردم در ابهام و سردرگمی به سر می‌برند که بالاخره این طرح تصویب و اجرایی می‌شود یا خیر. این ابهام و عدم شفافیت، زمینه را برای سودجویان و کلاهبرداران آماده می‌کند تا پول کلانی به جیب بزنند.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می‌توان به مقاله‌های نرخ های جریمه راهنمایی و رانندگی در سال 1400 و نگاهی به پرفروش ترین خودروهای 2021 مراجعه نمود.

منبع: خودرو 45

منبع
خودرو ۴۵

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا