6 نشانه آلودگی و کثیف بودن دریچه گاز

دریچه گاز یکی از بخش های مهم ورودی موتور (Engine Intake) است که عملکرد آن به طور مستقیم بر عملکرد موتور تأثیرگذار است.

در این قطعه سنسوری قرار دارد که میزان گشایش دریچه را برای ECU ارسال می کند و ECU نیز با توجه به داده های ارسالی از سنسور دریچه گاز و همچنین دیگر سنسورها (مانند سنسور مپ، سنسور اکسیژن و…) میزان پاشش سوخت توسط انژکتورها و همچنین زمان جرقه زنی شمع ها را نیز مشخص می کند و آن ها را در زمان مناسب فعال می کند.

دریچه-گاز-1

با وجود این که در مسیر هوای تازه ورودی و همچنین قبل از دریچه گاز فیلتری قرار می گیرد تا گرد و خاک و کثیفی های هوا را در خود نگه دارد و یا به عبارتی هوای ورودی را تصفیه کند، اما باز هم به مرور زمان دریچه گاز دچار آلودگی هایی می شود که در عملکرد آن تأثیر می گذارد و همان طور که در بالا آمده است تغییر در عملکرد دریچه گاز، تغییر در عملکرد موتور را نیز به همراه دارد.

کثیف شدن دریچه گاز به راحتی و با شستن محل کثیفی توسط بنزین و یا اسپری مخصوص قابل حل است، اما قبل از آن نیاز است بدانیم که آیا دریچه گاز کثیف است یا نه. در ادامه، برخی از نشانه های آلوده بودن این قطعه را بررسی می کنیم.

انباشته شدن دوده و چرک سیاه درون دریچه

با باز کردن هواکش و نگاه کردن به درون دریچه گاز می توان متوجه شد که در این قطعه آلودگی و یا انباشت دوده وجود دارد یا نه. این آلودگی ها مسیر موجود را زبر و خشن (Rough Surface)، و همچنین ناهموار (Uneven Surface) می کنند و جریان هوا به درون منیفولد را مختل می کنند. با به وجود آمدن اختلال در مسیر هوای ورودی، بازده موتور کاهش می یابد.

افزایش مصرف سوخت

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف سوخت خودرو می تواند یکی از نشانه های کثیفی و یا گرفتگی دریچه گاز باشد.

در برخی از خودروها که مجهز به کامپیوتر سفری هستند نمایشگری وجود دارد که میزان لحظه ای مصرف سوخت و همچنین میانگین مصرف سوخت را در اختیار راننده قرار می دهد و راننده می تواند با بررسی این میزان به تغییر در مصرف سوخت خودروی خود پی ببرد. البته باید گفته شود که این میزان می تواند در شرایط مختلف رانندگی و جاده ای متفاوت باشد، به همین دلیل مقایسه باید در شرایط تقریباً یکسان صورت گیرد. برای مثال، اگر در گذشته طی رانندگی در سطح شهر مصرف سوختی برابر با ۱۱ را نشان می داد، اکنون نیز باید مصرف سوخت را در سطح شهر اندازه بگیریم و این دو داده را با هم مقایسه کنیم.

درجا کار کردن (Idling) با دور موتور بالا یا پایین

پس از روشن کردن موتور می بینیم که دور موتور روی عددی تقریباً ثابت می شود، به آن عدد دور موتور در حالت درجا (Idle Rpm) می گوییم. این عدد با توجه به نوع موتور می تواند متفاوت باشد. حال اگر مشاهده شد که دور موتور در حالت درجا کار کردن موتور نسبت به گذشته تغییر کرده است و یا اگر پس از فشردن سریع پدال گاز افت دور را داشته باشیم، می توانیم نتیجه بگیریم که امکان دارد وجود مشکل از آلودگی و انباشته شدن دوده درون دریچه گاز باشد. انباشته شدن دوده ها موجی می شود تا جریان هوا آشفته (Turbulent) شود و همین مسئله موجب می شود دور موتور نوسان داشته باشد.

دریچه گاز 2

شتاب گیری نامتوازن یا کُند

پس از این که پدال گاز توسط راننده فشرده می شود جریان هوای ورودی و به دنبال آن میزان سوخت تزریق شده به درون موتور بیش تر می شود. به همین دلیل توان موتور بیش تر می شود و به شتاب خودرو افزوده می شود. حال اگر مسیر ورود هوا در دریچه گاز توسط دوده ها و آلودگی ها پوشیده شود جریان هوای مورد نیاز به موتور نمی رسد و در نتیجه، شتاب گیری خودرو مانند گذشته صورت نمی گیرد.

مشکلات برقی

در صورت انباشت دوده و یا آلودگی سطح سنسور به کار رفته در دریچه گاز، این سنسور داده های اشتباه در مورد نسبت سوخت هوا به ECU ارسال می کند و این داده های اشتباه باعث می شوند موتور در شرایط مناسب خود قرار نگیرد و عملکرد خوبی نداشته باشد.

روشن شدن چراغ چک

در صورت فاصله گرفتن بیش از اندازه عملکرد دریچه گاز از وضع مطلوب خود، چراغ چک در پشت آمپر روشن می شود. البته روشن شدن چراغ چک می تواند بنابر دلایل دیگری نیز باشد، به همین دلیل بهتر است در این شرایط عیب یابی توسط دستگاه مخصوص صورت گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توانید به مقاله های نحوه پایین آوردن مصرف سوخت خودرو و عملکرد مپ سنسور و نحوه تست و تعویض آن مراجعه نمایید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا