وانت آریسان مجهز به امکانات پژو 405

بسیاری از وسایلی که ما انسان‌ها اختراع کردیم، به وسایلی تبدیل شده‌اند که حتی یک روز هم نمی‌توانیم بدون آن‌ها زندگی کنیم. وسایل نقلیه نیز از این دست اختراعات است. اگر دقیق‌تر به وسایل نقلیه و اهمیت آن‌ها نگاه کنیم، با حضور پدیده‌ای به نام وانت مواجه می‌شویم. در نگاه اول، معمولا به این اتومبیل می‌خندیم اما کمی عمیق‌تر به کارکرد این اتومبیل دقت کنیم می‌فهمیم این اتومبیل در بسیاری از مواقع در زندگی ما نقش به سزایی را ایفا کرده است.

سالیان سال طراحی این اتومبیل مظلوم واقع شده بود که بالاخره وانت آریسان از میان تولیدات داخلی پا به عرصه گذاشت و تصویر آن وانت مهجور و مغلوب را از ذهن مخاطبان پاک کرد و سیمایی ستودنی را نشان‌مان داد. با این حساب باید هر چه سریع‌تر به معرفی آریسان برسیم.

وانت آریسان مجهز به امکانات پژو 405 (3)

وانت آریسان، جانشینی درخور

بارهایی که وانت‌ها می‌توانند جا به جا کنند معمولا بزرگ و سنگین نیستند و از آن جایی که وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون و باربرهای بزرگ وجود دارند، اصلا مسئله ما در بسیاری از شرایط جا به جایی بارهای بزرگ نیست. مشکل جا به جا کردن بارهای متوسط، کوچک و البته ظریف هستند که نمی‌توان آن‌ها را یک جا با بارهای بزرگ جا به جا کرد. باری، وانت‌ آریسان نقش آچار فرانسه را بازی می‌کند و علاوه بر زیبایی غیر قابل انتظار آن، کارکرد روزمره و کار راه بندازی دارد.

اما بهتر است کمی بیش‌تر روی وانت آریسان متمرکز بشویم. اندازه وانت‌ها قابل دسته بندی هستند؛ وانت‌های بزرگ و یا دو کابین، وانت‌های متوسط که البته دو کابین و تک کابین هستند و البته وانت‌های کوچک که اغلب تک کابین هستند. وانت آریسان از دسته وانت‌های بزرگ تک کابینه به حساب می‌آید. اگر بخواهیم در مورد طراحی ظاهری این خودرو نظر بدهیم و به بررسی آن بپردازیم باید بگوییم که چهره قسمت جلویی این خودرو ما را به یاد پژو 405 می‌اندازد.

وانت آریسان مجهز به امکانات پژو 405 (5)

حتی جلوپنجره‌ها و سبک طراحی کاپوت ماشین نیز مانند پژو است. این خودرو در سال 1393 بعد از کلی بررسی و رد شدن‌ها و پذیرفته شدن‌ها بالاخره وارد بازار خودرو ایران شد. در کل، طراحی ظاهری این خودرو، نیمه جلویی پلتفرم پژو 405 است و نیمه عقبی آن پیکان است. چهره قابل قبولی دارد و کسی که خریدار پیکان وانت بوده است بی شک با چهره وانت آریسان با رضایت کامل تن به خرید می‌دهد.

سوار بر وانت آریسان

امکانات داخلی وانت آریسان البته مانند امکاناتی است که پلتفرم پژو 405 دارد. همه چیز شسته رفته است و از تصویر درهم داخل پیکان وانت خبری نیست. فرمان این خودرو هیدرولیک است و صیستم صوتی آن هم قابلیت نصب فلش دارد و هم کابل Aux و البته با وفاداری ضبط صوت‌های قدیمی‌تر پژو، CD هم اجرا می‌‎کند. ضریب ایمنی وانت آریسان هم جالب توجه است؛ دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری آن و البته ترمز ABS از امکاناتی ایمنی این اتومبیل به حساب می‌آیند.

در پیکان وانت‌های قدیمی شاهد سرقت‌های بسیاری بودیم و دلیل عمده این سرقت‌ها نداشتن سیستم ضد سرقت و البته طراحی از رده خارج بدنه پیکان بود. در آریسان علاوه بر تمام امکانات موجود، اتومبیل مجهز به سیستم ضد سرقت است. دید مناسب نداشتن در وانت‌های قدیمی باعث به زحمت افتادن راننده‌ها می‌شد که البته این نقص در آریسان برطرف گشته و با کشیده بودن کابین اتومبیل همه چیز برای راننده واضح و قابل کنترل است.

وانت آریسان مجهز به امکانات پژو 405 (2)

روکش‌های دو صندلی وانت آریسان با همان بافتی است که در پژو 405 مورد استفاده قرار گرفته است. قسمت جلویی فرمان دو نمایشگر عقربه‌ای دارد که یکی از آن‌ها سرعت را نشان می‌دهد و دیگری دور موتور اتومبیل را. کولر و سیستم گرمایشی نیز در این اتومبیل مهیا است و تمام این امکانات با تنظیم دستی امکان پذیر هستند. داشبورد جادار برای وسایل دم دستی و البته فضای کابین که از فضای بسیار مناسبی برای سرنشینان برخوردار است و با استانداردهای لازم طراحی شده است.

نگاهی به مشخصات فنی وانت آریسان

از ویژگی‌های مهم این وانت آریسان می‌توان به بخش فنی به ویژه گیربکس و پیشرانه آن اشاره کرد که از نقاط قوت این خودرو به حساب می‎‌آیند. 86 اسب بخار قدرت آریسان است و حداکثر سرعت آن به 180 کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته لازم به ذکر است که در زمان مصرف گاز، حداکثر این اتومبیل 145 کیلومتر در ساعت خواهد بود. سبز بودن آریسان در زمان استفاده از گاز تا حدی جلب توجه کرده که توانسته گواهی یورو 4 را هم کسب کند و کم آلاینده بودن خود را نیز ثابت کند.

مسیرهای برون شهری 6.65 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این عدد در مصرف گاز 27.8 گاز است. سوخت ترکیبی این خودرو به 9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد و 31.7 نیز مصرف گاز این خودرو است. جعبه دنده آریسان 5 سرعته است.

توقف تولید در سال 1395

البته تولید این خودرو در سال اواخر سال 95 متوقف شد. قبل از آن هم، میزان تولید این خودرو حدود 2 هزار و 700 مورد به صفر رسید تا در نهایت در بهمن ماه سال 95 تولید آن به کلی متوقف شود.

وانت آریسان مجهز به امکانات پژو 405 (1)

دقت به نکات فنی

متاسفانه به دفعات و در هر روز دیده می‌شود که عده بسیاری از رانندگان وانت بیش از حد مجاز بار بر دوش ماشین خود می‌گذارند و نمی‌دانند که این موضوع می‌تواند به یک خطر جدی برای خودشان و همچنین همسفرهای‌شان ایجاد کند. بسیاری از کسانی که خودرو تجاری مانند وانت آریسان و دیگر خودروهایی با این ماهیت دارند بعد از مدتی شروع به شکایت از تکیدگی ماشین خود می‌کنند و بعد از بررسی فنی به دست یک کارشناس، متوجه می‌شوند که خودروشان نه به خاطر بی کیفیت بودن بلکه به خاطر تحمل بار زیاد دچار فرسایش شده است.

زمانی که سازندگان ماشین‌های باری اعلام می‌کنند به عنوان مثال خودرو باری فلان تنها می‌تواند تا N میزان بار را جا به جا کند، سرخود و سلیقه‌ای این حرف را نمی‌زنند و بر اساس ساختار ماشین، چنین توصیه‌ای را به خریداران می‌کنند. وانت آریسان با حد توان 850 کیلوگرم می‌تواند به عنوان یکی از انواع خودروهای باربری فعالیت کند.

گرچه عمق داخلی این وانت نسبت به وانت پیکان 10 سانتی متر بیش‌تر است اما این نباید باعث شود که توقعی مافوق تصور از آن داشته باشیم. فراموش کردیم به این نکته اشاره کنیم که موتور این خودرو نیز هم پژو هست و حجم آن 1700 سی سی است. این خودرو از محصولات ایران خودرو است که به دست متخصصین و مهندسین داخلی کشور طراحی و تولید شده است.

برای اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو می توان به مقاله های گرفتن مجوز و برگه تردد بین شهری در ایام کرونا و مشخصات فنی هایما S5 کراس اووِر چینی می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا