تاریخچه کمپانی بوگاتی

برند بوگاتی یکی از آن خودروسازهایی است که تاریخچه‌ای پیچیده دارد. این کمپانی هم مانند بسیاری از کمپانی‌های قدیمی صنعت خودروسازی، در طول حیات خود فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده است. شاید یکی از عجیب‌ترین نکات درباره این کمپانی 11 ساله، ملیت آن و افراد مربوط به آن باشد.

کمپانی بوگاتی (Automobiles Ettore Bugatti)، یک کمپانی فرانسوی است که در سال 1909 تاسیس شد. شخصی که این کمپانی را احداث کرد، کسی نبود جز اتوره بوگاتی، یک طراح صنعتی ایتالیایی. جالب اینجاست که این شرکت، در شهر مولشایم پایه گذاری شد، شهری که در آن زمان، متعلق به آلمان بود. اکنون این شهر بخشی از کشور فرانسه است.

محصولات بوگاتی در سراسر دنیا، به زیبایی و پیروزی در مسابقات مختلف مشهور بودند. از معروف‌ترین مدل‌های آن، می‌توان به مدل‌های گرند پریکس تیپ 35 (Type 35 Grand Prix)، رویال تیپ 41 (Type 41 “Royale”)، آتلانتیک تیپ 57 (Type 57 Atlantic) و یک مدل اسپرت به نام تیپ 55 (Type 55) و ابر خودروی جدید آن بوگاتی شیرون اشاره کرد.

بوگاتی شیرون

ثبت رکورد بهترین فروش فصلی بوگاتی

بعد از آغاز واکسیانسیون سراسری در آمریکا و کشورهای اروپایی و کاهش آمار همه‌گیری ویروس کرونا، اوضاع کسب‌وکارها بهتر شد و بوگاتی هم یکی از شرکت‌هایی است که سال ۲۰۲۱ را با قدرت آغاز کرد.

برند خودروهای لوکس بهترین فروش خود در سه ماهه اول سال، از ژانویه تا مارس را ثبت کردند. علاوه بر این خودروساز فرانسوی، فروش بی ام و ۳۳.۵ درصد افزایش داشت، میزان فروش تولیدات ولوو ۴۰.۸ درصد جهش پیدا کرد و رولز رویس بهترین آمار را در تاریخ ۱۱۶ ساله خود به ثبت رساند.

چهار مدل شیرون، شیرون اسپرت، شیرون پور اسپرت و دیوو روی خط تولید بوگاتی قرار دارند که سه مدل اول تیپ‌های مختلف یک خودرو هستند. بوگاتی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، توانست بیشتر از اهداف تعیین‌ شده خودرو بفروشد و بهترین رکورد فروش فصلی را ثبت کند.

بوگاتی بیشتر از ۳۰۰ دستگاه شیرون را، از زمان معرفی این خودرو، تحویل مشتریان داده و ۱۵۰ سفارش دیگر هم دریافت کرده است. مدل پایه شیرون حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد. این ابرخودرو از یک موتور ۸ لیتری W16 (دو پیشرانه V8 در کنار هم) با توربو چهارگانه استفاده می‌کند و ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

همچنین بوگاتی در حال آزمایش و تست نهایی چنتودیچی است که به یاد مدل EB 110 ساخته شده. شیرون سوپر اسپرت +۳۰۰ هم به زودی معرفی و رونمایی می‌شود و با احتمال زیاد ۴۸۳ کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد داشت.

داخل بوگاتی

تاریخچه کمپانی بوگاتی

کمپانی بوگاتی مسیر زیادی را طی کرد تا به نقطه کنونی رسید. در سال 1947، اتوره بوگاتی، صاحب این برند در گذشت. از نظر خیلی‌ها، مرگ او مرگ برند و کارخانه‌اش نیز بود چرا که او هیچ جانشینی نداشت. پسر او، ژان بوگاتی، در سال 1939 در یک حادثه رانندگی به هنگام تست یکی از خودروها کشته شد، آن هم زمانی که تنها 30 سال سن داشت. بنابراین پایان بوگاتی نزدیک بود.

در این دوران سیاه، تنها هشت هزار دستگاه ماشین بوگاتی ساخته شد، کمپانی از لحاظ مالی به مشکلات زیادی برخورد و آخرین مدل آن در دهه 50 میلادی وارد بازار شد. در نهایت در سال 1963، این کمپانی به برای داشتن کسب و کاری مخصوص به قطعات هواپیما، فروخته شد. خوشبختانه در سال 1987، یک کارآفرین ایتالیایی کمپانی را مجددا خریداری کرده و آن را برای تولید ماشین‌های اسپرت دوباره احیا کرد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، اتوره بوگاتی این برند را زمانی در مولشایم پایه‌گذاری کرد که این شهر هنوز بخشی از امپراطوری آلمان بود. این کمپانی حتی در آن زمان هم به طراحی‌های ظریف و خلاقانه و مهندسی شگفت انگیز محصولاتش معروف بود. اتوره این ظرافت را از پدرش به ارث برده بود که زمانی طراح وسایل خانه و جواهرات بود.

در دوران جنگ جهانی اول، اتوره را ابتداره به میلان و سپس به پاریس فرستادند. او که طاقت دوری از کسب و کار خود را نداشت، به محض پایان جنگ و خطرات آن، به مولشایم و کمپانی‌اش بازگشت. درست در زمانی که «پیمان ورسای» در سال 1919 به طور رسمی امضا شد، اتوره نیز توانست به پانزدهمین نمایشگاه خودروی پاریس وارد شود. او توانست در این نمایشگاه، سه ماشین سبک وزن را معرفی کند که همگی بر اساس طراحی‌های پیش از جنگ ساخته شده بودند. هر سه ماشین، مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر بودند.

جمع و جورترین بوگاتی حاضر در این نمایشگاه، تیپ 13 (Type 13) بود که طراحی و بدنه مسابقه‌ای داشت. آن دو مدل دیگر، تیپ 22 (Type 22) و تیپ 23 (Type 23) بودند. این کمپانی محبوب توانست موفقیت‌های زیادی در مسابقات ماشین‌رانی کسب کند. در سال 1929، این برند که به طور خصوصی وارد مسابقه گرند پریکس موناکو (Monaco Grand Prix) شده بود، توانست به برنده آن تبدیل شود.

ماشین‎‌های بوگاتی به قدری در مسابقات موفق بودند که گویی تنها برای همین هدف ساخته شده‌اند. مدل بوگاتی تیپ 10 (Bugatti Type 10)، در اولین مسابقه خود توانست چهار جایگاه برتر را از آن خود کند. البته که طرفداران، از تیپ 35 به عنوان موفق‌ترین ماشین مسابقه‌ای این برند یاد می‌کنند.

بوگاتی شیرون 1

یکی از جالب‌ترین دوران حیات این کمپانی، زمانی بود که اتوره تصمیم گرفت برند خود را وارد «مسابقه هواپیمایی» کرده و آلمانی‌ها را در یک مسابقه شکست دهد. نتیجه این تلاش، بوگاتی 100P (Bugatti 100P) بود که هرگز به پرواز درنیامد.

جنگ جهانی دوم کارخانه را به خرابه تبدیل کرد. در واقع کنترل این ملک آن از دست صاحبانش خارج شد. خوشبختانه در طول جنگ، این برند تصمیم گرفت کارخانه‌ای جدید احداث کند. پس از جنگ، بوگاتی تصمیم داشت که خودروهایی جدید طراحی کرده و روانه بازار کند، مدل‌هایی همچون تیپ 73 (Type 73) و تیپ 73C (Type 73C) که یک ماشین مسابقه‌ای تک سرنشین بود. در عوض پس از اتمام جنگ، تنها پنج دستگاه تیپ 73 تولید شد.

در سال 1998، کمپانی عظیم فولکس واگن (Volkswagen)، حق ساخت تولید محصولاتی را تحت برند بوگاتی خریداری کرده و در سال 2000، همکاری خود را با این برند به صورت رسمی آغاز کرد.

به یاد ماندنی‌ترین و خاص‌ترین مدل بوگاتی

یکی از خاص‌ترین محصولات بوگاتی، تیپ 57 است. این محصول که به نام‌های آتلانتیک و آتالانته هم شناخته می‌شود، توسط ژان بوگاتی طراحی و ساخته شده بود. این مدل به قدری خاص است که در طول زمان، تنها 710 دستگاه از آن ساخته شد. به گفته برخی‌ها، یکی از این مدل‌ها هدیه دولت فرانسه به مناسبت مراسم ازدواجشاه ایران و فوزیه بوده است.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا