عملکرد بوش طبق در سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو

تصور رانندگی با یک خودرو بدون سیستم تعلیق حتما آزار دهنده است. بسیاری از شما در مواجهه با ارتعاشات و ضربه های ناگهانی که به اتاقک خودرو وارد می شود حتی نمی توانید مسیرهای کوتاه را رانندگی کنید چه برسد به اینکه بخواهید با آن دل به جاده های طولانی بزنید.

سیستم تعلیق خودرو یا سیستم فنربندی خودرو شامل قطعه فنربندی شده، کمک فنر، فنر و قطعه فنری بندی نشده، ستون نگهدارنده، چرخ های خودرو … است. این سیستم باعث می شود تا ناهمواری های موجود در سطح جاده و نوسانات اتومبیل باعث رنجش و ناراحتی سرنشینان خودرو نشود.

گرچه وظیفه اصلی سیستم تعلیق بهینه سازی و حفظ کنترل اتومبیل و کاهش نوسانات و ناهنجاری های مسیر اتومبیل است، اما یکی دیگر از وظایف این سیستم کنترل مناسب و مسیردهی به خودرو است.

در صورت اختلال در سیستم تعلیق یا عدم طراحی مناسب سیستم تعلیق، خودرو دچار اختلال در عملکرد و عدم کنترل خواهد شد. خودرویی که فاقد سیستم تعلیق باشد، فشار و سر و صدا زیادی ایجاد می کند. ایجاد تکانه ها و نوسانات وارده به اتاق اتومبیل برای سرنشینان بسیار آزار دهنده است.

بوش طبق 405

بوش طبق چیست؟

در بخش های مختلفی از خودرو مانند سیلندرها، سیستم تعلیق خودرو، اکسل عقبی و … از واژه بوش استفاده می شود. بوش در واقع نوعی عایق ارتعاشی است که با ایجاد مرز بین اجزای مختلف خودرو انتقال انرژی متحرک به دیگر بخش های متحرک خودرو را کاهش می دهد. کاهش انتقال انرژی به سایر نقاط و کاهش نوسانات  آسودگی راننده و سرنشینان خودرو را به دنبال دارد.

بوش ها وابسته به محل قرارگیری در خودرو، کارکرد، ظاهر فنی و …دارای عناوین و اسم های مختلفی هستند. نام بوش سیستم تعلیق خودرو، بوش طبق نام دارد. گر چه عوامل مختلفی سبب کاهش ارتعاشات خودرو می شوند، اما بوش طبق می تواند تا حد قابل توجهی از نوسانات خودرو جلوگیری کند.

سیستم تعلیق خودرو از قطعات متعددی تشکیل شده که بوش طبق یکی از آنهاست. بوش سیستم تعلیق در واقع وظیفه اتصال قطعات مختلف در این سیستم را بر عهده دارد و دلیل اصلی استفاده از آن حذف سر و صدا و لرزش های سیستم تعلیق است.

بوش ها در قسمت های مختلف خودرو با وظایف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال بوش سیلندر، بوش اکسل و یا بوش طبق که هر یک از لحاظ کارکرد و حتی جنس و ظاهر با دیگری متفاوت است.

بوش طبق خودرو در واقع قطعه ای شبیه به سیبک است که وظیفه اتصال قطعات مختلف را بر عهده دارد. با وجود شباهت بوش طبق و سیبک آن دارای یک تفاوت های عمده ای هستند، چرا که جنس اصلی بوش ها از لاستیک طبیعی یا اورتان است و فقط در یک جهت حرکت می کنند.

در صورتی که سیبک شامل یک گوی فلزی متصل به بازو است و حرکتی دورانی دارد پس در جهت های مختلفی حرکت می کند و امکان چرخش چرخ های خودرو را فراهم می کند. به بیان ساده می توان گفت بوش ها نقش مفصل ها را در بدن یک انسان ایفا می کنند و باعث کاهش ضربه و آسیب جدی به خودرو می شوند.

وجود دست اندازها و خرابی های جاده عامل آسیب جدی به خودرو و خرابی بوش ها و سیبک است. قسمت های پلاستیکی بوش تحت فشارها و ضربه های مداوم دچار آسیب و پارگی می شوند. اغلب سیبک ها نیز از قسمت لاستیکی و گردگیری شان دچار آسیب می شوند.

عملکرد بوش طبق

انواع و جنس بوش طبق

بوش طبق خودرو قطعه ای است از جنس پلی اورتان یا لاستیک طبیعی (بوش های اورتان مقاومت بالاتری در برابر دما دارند و برای بخش هایی از خودرو که حرارت زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد) که به دلیل خاصیت انعطاف پذیری خود می تواند تا حدی ضربات وارد شده به سیستم تعلیق خودرو را جذب کند و از نویز، لرزش و سر و صدای آن بکاهد. البته بوش های اورتان از کشش کمتری نسبت به بوش های لاستیکی برخوردارند و این می تواند فرمان پذیری خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

  • بوش لاستیک طبیعی

این بوش ها به علت ساختار خود دارای طول عمر مناسب و قابلیت کشسانی مناسبی هستند. آن ها مقاومت بسیار خوبی در دمای پایین دارند.

  • بوش پلی اورتان

جنس این نوع بوش ها مقاوت بسیار بالایی در برابر گرما دارد، اما چندان انعطاف پذیر نیستند. عدم انعطاف پذیری بوش اورتان می تواند فرمان پذیری خودرو را تا حدودی دچار اختلال کند. این جنس از بوش ها برای داشتن عملکرد مطلوب همواره باید با گریس و یا روغن نرم شوند.

همان طور که پیشتر گفته شد بوش ها هم چون نویزگیر عمل می کنند و به علت ساختار خود باعث کاهش سر و صدا و کاهش آسیب به سیستم تعلیق خودرو می شوند. با تمام این تفاسیر اگر خودرویی دارای لرزش و سر و صدا است، نخستین گزینه ای که به ذهن می رسد عدم انجام وظیفه بوش طبق است. خرابی بوش طبق نوسانات و ارتعاشات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

بوش طبق خودرو

عوامل خرابی بوش طبق

حرکت طبق ها، پستی و بلندی مسیر، وزن بیش از حد خودرو، تصادف جاده ای، استفاده بیش از حد از خودرو، جنس نامرغوب بوش ها، نامرغوب بودن مواد اولیه، عدم کیفیت بوش طبق، فرسوده شدن قطعه و … از جمله عواملی است که سبب تخریب طبق و اختلال در سیستم تعلیق خودرو می شود. بیرون زدگی بوش بازویی و آسیب سیبک ها از دیگر عوامل بروز اختلال در این قطعه است.

نکته حائز اهمیت در این بخش این است که تشخیص خرابی طبق به علت محل قرار گیری آن کار چندان آسانی نیست، پس بهتر است به منظور تشخیص دقیق، خودرو خود را به یک تعمیر کار ماهر در تعمیرگاه نشان دهید. زیرا شیوه کار طبق و تشخیص علت خرابی تنها توسط تعمیرکار متخصص قابل تشخیص است.

نکته مهم و قابل توجه در مبحث تعویض بوش طبق این است که درجه خرابی سیبک و بوش متفاوت است؛ اگر لبه های خارجی بوش تغییر شکل داده است، نیازی به تعویض نیست. اما ترک برداشتن یا خوردگی قطعه می تواند خودرو را دچار اختلال کند. پس باید قطعه تعویض شود.

بوش طبق 3

علائم خرابی بوش طبق خودرو

اغلب رانندگان به علت عدم ارتباط و شناخت بوش طبق متوجه خرابی و آسیب آن نمی شوند. شنیدن صدای تق تق یا جیر جیر در دست انداز ها، تماس سایشی، انحراف زوایای کمبر و کستر چرخ ها می تواند علائم خرابی بوش طبق را نشان دهد.

اغلب طبق ها از ناحیه بوش ها و سیبک ها دچار آسیب می شوند. زیرا این دو بخش ناهمواری ها و فشار های جاده را تا حد قابل توجهی کنترل می کنند.

اغلب تعمیرکاران پس از شرح حال یا دیدن عوامل فوق اقدام به تعویض بازویی می کنند. اما چنین عملی باید با اطمینان کامل انجام شود. پس شناخت یک تعمیرکار حرفه ای یکی از راه های دوام سیستم تعلیق خودرو است. یک تعمیرکار حرفه ای باید قبل از تعویض بازویی، طبق ها، سیبک ها و تمامی قسمت های مرتبط را مشاهده کند تا پی به سالم بودن آن ها ببرد.

پس نخستین گام برای یک تعمیرکار بررسی قطعات و متعلقات سیستم مربوطه از نظر ظاهری است. جا به جایی بوش ها، کج شدن بازویی، پارگی بخش لاستیکی سیبک یا خراب شدن بوش یکی از نشانه های اختلال در سیستم تعلیق خودرو است که فرد متخصص در اولین مشاهده ظاهری متوجه خواهد شد. پس از بررسی ظاهری، تعمیرکار ممکن است آزمایش های مختلفی به جهت رسیدن به نتیجه انجام دهند.

اگر خراب شدن بازویی به دلیل خرابی دو قطعه بوش و سیبک نباشد، ضربه های شدید به خود قطعه عامل آسیب و اختلال است. تجربه نشان داده عبور مداوم از سرعت گیر غیر استاندارد و جاده های ناهموار باعث آسیب جدی به سیستم تعلیق خودرو  و کج شدن طبق ها می شود.

نکته حائز اهمیتی که باید در این مبحث گفته شود این است که، تعویض یا تعمیر بوش و سیبک آسان تر و مقرون به صرفه تر از  بازسازی یا تعویض قطعه بازویی است.

با وجود اینکه بوش طبق ها دارای طول عمر بسیار بالایی هستند اما استفاده مداوم از خودرو و حرکت به سمت مسیر های ناهموار آن ها را دچار فرسودگی می کند، این موضوع موجب تعویض آن ها می شود. تمامی قسمت های سیستم تعلیق خودرو بر یک دیگر اثر گذارند پس تعویض به موقع و مقرون به صرفه بوش طبق می تواند صاحب خودرو را از آسیب قطعه ای دیگر با هزینه بالا نجات دهد.

به طور خلاصه می توان علائم خرابی بوش طبق را موارد زیر دانست:

  • از آنجایی که وظیفه بوش طبق اتصال طبق به قطعات دیگر سیستم تعلیق است، شنیدن صدای زیاد از چرخ های جلو در هنگام حرکت می تواند نشانه خرابی این قطعه باشد.
  • لرزش قسمت هایی از سیستم تعلیق و انتقال آن به فرمان خودرو حتی در هنگام رانندگی در یک مسیر صاف و هموار نیز نشانه خرابی بوش طبق هاست.
  • شنیدن صدای شکستگی (تق تق) هنگام چرخاندن فرمان نیز دیگر نشانه خرابی سیبک، بوش طبق خودرو یا دیگر قطعات متحرک سیستم تعلیق است.
  • کاهش تعادل خودرو در حین حرکت به خصوص در پیچ ها نیز نشان دهنده خرابی بوش طبق یا سیبک هاست. در واقع اگر بوش طبق نتواند میل تعادل خودرو (که وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد) را به درستی به سیستم تعلیق متصل کند، تعادل خودرو در هنگام رانندگی با مشکل مواجه خواهد شد.

 

راه هایی برای افزایش طول عمر بوش طبق

با وجود آن که بوش طبق ها از طول عمر بالایی برخوردارند اما به مرور دچار فرسودگی خواهند شد و نیاز به تعویض خواهند داشت. اما با رعایت برخی نکات می توان عمر این قطعات را به میزان قابل توجهی افزایش داد. با توجه به این که عملکرد قطعات خراب بر قطعات سالم سیستم تعلیق اثرگذار است، سرویس دروه ای سیستم تعلیق می تواند مانع از خرابی زود هنگام بوش طبق خودرو شود.

برای اینکه بوش طبق دیرتر دچار فرسودگی و سیستم تعلیق خودرو دچار آسیب جدی نشود، بهتر است صاحبان خودرو و رانندگان به نکات زیر توجه کنند:

  • از عبور مداوم و ناپرهیزانه با سرعت بالا بپرهیزید.
  • ترمز ناگهانی و بی دلیل ممنوع
  • سرویس دوره ای سیستم تعلیق راهی برای جلوگیری از آسیب و کاهش هزینه
  • کیفیت مواد سازنده بوش و استفاده از محصولات برند عاملی برای کاهش آسیب جدی به خودرو

ختم کلام ترمزهای ناگهانی، عبور مداوم از دست اندازها با سرعت بالا نیز از عوامل مهم خرابی بوش طبق است که می توان با اجتناب از آنها عمر سیستم تعلیق و بوش ها را افزایش داد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا