نکات مرتبط با کولر خودرو

کولر خودرو امروزه در همه خودروها نصب شده است. برروی داشبورد خودروی شما پانلی جهت راه اندازی سیستم کولر و بخاری در نظر گرفته شده است که اجزاء آن به شرح زیر می باشد.

کلید فن تهویه

از این کلید به طور مشترک جهت بخاری و کولر استفاده می شود. با گردش این کلید بر روی شماره های 1 و 2 و 3 می توانید سرعت جریان هوا را تغییر دهید.

کلید A/C سوئیچ یا کلید کولر خودرو

از این کلید جهت روشن و خاموش کردن مدار کولر خودرو استفاده می شود. لازم به ذکر است که بدون روشن شدن فن تهویه این کلید قادر به روشن کردن کولر نیست و فقط زمانی مدار کولر فعال می شود که فن تهویه و کلید A/C هر دو روشن باشد.

اهرم کنترل جریان هوا

این اهرم دریچه کانالهای کولر یا بخاری را طوری تغییر می دهد که راننده بتواند به دلخواه جریان هوای فن را به سمت مقابل، پشت شیشه جلو، زیر پا و یا ترکیبی از این حالات هدایت نماید.

اهرم کنترل هوای ورودی

این اهرم دریچه ای را کنترل می کند که در مسیر هوای ورودی به سیستم کولر و بخاری وجود دارد. در صورتیکه این اهرم سمت چپ قرار گیرد هوا از داخل خودرو جریان پیدا می کند و در حالت سمت راست هوا از خارج خودرو جریان پیدا می کند.

اهرم کنترل دما

این اهرم دریچه ای را کنترل می کند که جریان هوای ورودی به رادیاتور بخاری را کنترل می کند. در صورتیکه این اهرم در وضعیت سمت راست (قسمت قرمز رنگ ) قرار گیرد هوای خروجی از کانالها از داخل رادیاتور بخاری عبور کرده و در وضعیت سمت چپ (قسمت آبی رنگ ) از داخل رادیاتور بخاری عبور نمی کند و مستقیما وارد کابین می شود. بنابراین برای استفاده از کولر این اهرم باید همواره سمت چپ ( قسمت آبی رنگ ) قرار گیرد.

دستورالعمل استفاده از کولر خودرو

دقت نمایید هنگام استارت زدن، سیستم کولر خودرو در حالت خاموش باشد.

قبل از روشن نمودن سیستم کولر، بهتر است اجازه دهید تا موتور خودرو به اندازه کافی گرم شود.

در صورتی که خودرو برای مدتی زیر اشعه مستقیم آفتاب پارک شده یاشد درجه حرارت داخل ممکن است به 50 یا 60 درجه سانتیگراد برسد. در این حالت قبل از روشن نمودن کولر بهتر است شیشه ها را پایین کشیده و کلید فن تهویه را در موقعیت 3 و اهرمهای کنترل را در حالتهای زیر قراردهید:

  • اهرم کنترل جریان هوا در منتهی الیه سمت چپ
  • اهرم کنترل هوای ورودی در منتهی الیه سمت راست
  • اهرم کنترل دما در منتهی الیه سمت چپ (در انتهای قسمت آبی رنگ )

وقتی سرعت خودرو یا دور موتور بالا می باشد کولر خودرو را روشن ننمایید. بهترین زمان جهت راه اندازی آن قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پایین می باشد. خاموش کردن کولر در هر سرعتی بلا مانع است. حتی الامکان سعی کنید خودرو را در محلی که سایه باشد پارک کنید زیرا وقتی هوای داخل کابین بیش از اندازه گرم نشده باشد، سریعتر خنک می شود.

در هنگام استفاده از کولر سعی کنید شیشه های خودرو را باز نکنید. به محض احساس آلوده شدن هوای داخل خودرو به هر عللی از اهرم کنترل هوای ورودی جهت ورود هوای تازه استفاده کنید. در هنگام استفاده از کولر سعی کنید دربهای خودرو زیاد باز و بسته نشده و لاستیک دور درب ها آب بندی کامل داشته باشند، چرا که در غیر این صورت راندمان کولر به شدت کاهش خواهد یافت. در صورت استفاده طولانی از کولر سعی کنید کلید فن تهویه، بیشتر در وضعیت های (1) یا (2) قرار گیرد و از وضعیت شماره (3) فقط در مواقعی استفاده شود که کولر تازه روشن شده باشد.

در صورت استفاده از کولر سعی کنید جهت پره های تهویه هوا برای مدت طولانی به سمت صورت یا بدن افراد نباشد. هنگامی که خودرو دارای سرنشین زیاد باشد، در بالا رفتن از شیب های تند بهتراست از کولر استفاده نکنید و موقتا آن را خاموش کنید. استفاده از کولر خودرو تا زمانیکه دمای آب رادیاتور در محدوده غیر طبیعی قرار نگرفته است مجاز می باشد. از سیستم کولر خودرو باید حداقل هفته ای یک بار، در مدت بسیار کوتاه استفاده نمود. رعایت این امر حتی در فصل سرما نیز لازم است.

در فصولی که از سیستم کولر خودرو استفاده نمی شود، به هیچ وجه تسمه مربوط به کمپرسور کولر را باز نکنید و دقت فرمایید که این تسمه همواره در شرایط استاندارد خود باشد. با توجه به اینکه هم اکنون در سیستم های کولر خودرو از دو نوع مختلف گاز R12 , R134 استفاده می شود. قطعات مصرفی هر یک با دیگری کاملا متفاوت بوده و قابلیت جایگزینی ندارد. بنابراین هیچ گاه از گاز R12 جهت شارژ کولر خودرو خود استفاده نکنید چرا که به قطعات آسیب می زند.

هر چند وقت یکبار لا به لای پره های کندانسور را به وسیله هوای فشرده و با فشار آب تمیز کنید تا راندمان کندانسور کولر دچار افت نشود. جهت حفاظت از موتور و افزایش بازدهی سیستم خنک کننده موتور، همواره از ضد جوش و ضد یخ استاندارد استفاده کنید. برای افزایش کارآیی سیستم کولر و جلوگیری از هر گونه مشکل، در خصوص رسیدگی و کنترل شرایط باتری خودرو همواره دقت لازم را به کار ببرید.

کمبود آب رادیاتور خودرو می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه موتور خودرو گردد. همواره کنترل کنید تا میزان آب رادیاتور در حالت استاندارد آن باشد. تسمه کمپرسور در عملکرد کولر خودرو تاثیر زیادی دارد در صورت مشاهده سائیدگی و بریدگی در تسمه آن را تعویض کنید. جهت جلوگیری از آسیب رساندن به تسمه و کمپرسور کولر مراقب باشید، میزان سفتی تسمه کمپرسور در حد استاندارد باشد.

کشش تسمه را به این نحو کنترل کنید که وقتی یک نیروی 10 کیلوگرمی بر وسط تسمه اعمال می شود میزان جابه جایی تسمه در قسمتی که مابین کمپرسور و پولکی هرزگرد قرار می گیرد بین 8 تا 10 میلیمتر باشد. در حین تعمیرات خودرو از آلوده شدن تسمه کمپرسور به روغن جلوگیری کنید. هنگامی که موتور خودرو در دور آرام کار می کند بسته به نوع خودرو دور موتور در بازه 850-750 دور در دقیقه قرار دارد.

کولر خودرو

هنگامی که کولر خودرو را روشن می کنید:

  • در خودرو کاربراتوری: دور موتور تا ( 1250-1200 ) دور در دقیقه افزایش می یابد.
  • در خودرو انژکتوری: دور موتور کمی افزایش یافته و سپس به حالت نرمال باز می گردد.

بر روی لوله ها و شیلنگهای کولر خودرو دو شیر شارژ یکی فشار پایین و دیگری فشار بالا وجود دارد. مراقب باشید درپوش پلاستیکی شیر شارژها سالم بوده و درست و محکم در جای خود نصب شده باشد، در غیر این صورت ممکن است گاز کولر به مرور زمان تخلیه شود.

در فواصل زمانی مشخص نسبت به بازدید موارد ذیل اقدام نمایید:

  • روشن کردن کولر در فصول غیر گرم
  • نشتی گاز از اتصالات
  • تمیزی پره های کندانسور
  • زخمی نبودن پره های کندانسور
  • تنظیم سفتی تسمه کمپرسور
  • تنظیم بودن مدار دور تند
  • مسدود نبودن شیلنگ تخلیه اواپراتور
  • سالم بودن تسمه کمپرسور کولر

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا