بررسی افزایش قیمت خودرو در روزهای افزایش نرخ دلار

وضعیت قیمت در بازار خودرو از مرحله حدس و گمان خارج شده و حالا مسیر، روشن‌تر از قبل است. با ادامه روند افزایشی نرخ دلار در بازار آزاد ارز که تا پاییز ۱۴۰۰، به ۳۰ هزار تومان خواهد رسید، خبری از ارزانی در بازار خرید و فروش خودرو نخواهد بود.

حالا این اتفاق نظر وجود دارد که حتی در صورت به سرانجام رسیدن برجام نیز، دلار از نردبان افزایش قیمت پایین نخواهد آمد. بررسی تاثیر قیمت دلار بر نرخ بازار خودرو نشان می‌دهد، در هر قطع از زمان که قیمت دلار صعودی شد قیمت خودرو نیز ترمز برید.

تداوم گرانی خودرو در بازار

طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۵ ماهه ابتدایی ۱۴۰۰، قیمت خودرو در بازار بیش از ۸۰۰ درصد گران شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد، دست کم تا پاییز امسال، این روند ادامه داشته باشد. گفتنی است از سال ۹۲ تاکنون نرخ دلار در بازار آزاد رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

سال ۹۲، ابتدای فعالیت دولت یازدهم، قیمت ارز در بازار آزاد نسبت سال گذشته‌اش با افزایش ۳۵ درصدی همراه شد و به این واسطه، قیمت خودرو نیز به طور میانگین ۲۰ میلیون تومان گران شد.

قیمت-خودرو-2

قیمت محصولات ایران خودرو؛ ۹۲ تا ۱۴۰۰

سال ۹۲، قیمت دلار در بازار آزاد رقمی در حدود ۳۱۲۰ تومان بود. در همین زمان اما قیمت انواع محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در بازار در مقایسه با سال قبل از خود به طور میانگین، ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان گرانی را تجربه کرد. لازم به ذکر است در هشت سال گذشته، قیمت دلار از ۳ هزار و ۱۲۰ تومان تا لحظه تنظیم این گزارش، با افزایش ۲۲ هزار تومانی، به ۲۵ هزار و ۵۳۴ تومان رسیده است.

همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است در سال‌های مورد اشاره، قیمت برخی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از جمله سمند ال ایکس، حداقل ۲۵۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

قیمت خودرو از مرداد ۹۲ تا مرداد ۱۴۰۰

خودروقیمت در مرداد ۹۲ ( تومان)قیمت در مرداد ۱۴۰۰ (تومان)درصد افزایش
سمند ال ایکس۲۷.۰۰۰.۰۰۰۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰۶۰۳%
پژو ۲۰۶ تیپ ۲۳۴.۰۰۰.۰۰۰۲۳۵.۰۰۰.۰۰۰۴۹۷%
تندر ۹۰ E920۳۷.۰۰۰.۰۰۰۳۳۵.۰۰۰.۰۰۰۷۹۳%
پژو پارس ساده۳۵.۰۰۰.۰۰۰۲۵۴.۰۰۰.۰۰۰۵۶۰%
سمند EF7۲۷.۴۰۰.۰۰۰۲۶۰.۰۰۰.۰۰۰۷۳۵۰%

محصولات سایپا چقدر گران شد؟

در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰، قیمت محصولات شرکت خودروسازی سایپا نیز با افزایش قابل تامل قیمت مواجه شد. برای مثال پراید ۱۳۲ SE، که در سال ۹۲ به قیمت ۱۶ میلیون تومان در بازار قیمت داشت حالا با قیمت ۱۳۲ میلیون تومان فروخته می‌شود. فعالان بازار خودرو می‌گویند: «تنها دلیل نجومی شدن قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا، افزایش بیش از ۱۰۰۰ درصدی نرخ دلار از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون است».

در این میان مدیران خودروساز بارها اعلام کرده‌اند که برای جبران زیان انباشته خود باید قیمت محصولات خود را افزایش دهند. حالا که دلار همچنان سودای گرانی در سر دارد، قیمت خودرو نمی‌تواند ارزان یا به قولی، منطقی شود.

جمع‌بندی؛ پیش‌ بینی قیمت خودرو

روند افزایشی قیمت خودرو قطعی است. اینکه گفته می‌شود قیمت دلار در بازار آزاد تا پاییز سال جاری به ۳۰ هزار تومان می‌رسد در خوش‌ بینانه‌ترین حالت ممکن است. چرا که رصد شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد، نرخ ارز به مرز ۳۵ هزار تومان نیز نزدیک خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می توان به مقاله های تحلیل بازار خودرو از دولت نهم تا دوازدهم و قیمت پراید ترمز برید مراجعه نمود.

 

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا