راه های پیشگیری از خالی شدن باتری خودرو

باتری خودرو یکی از قطعاتی است که علاوه بر انجام وظیفه اصلی خود یعنی روشن شدن خودرو، وظیفه تامین برق بخش‌های الکترونیکی خودرو را نیز به عهده دارد. به همین خاطر خالی شدن باتری خودرو مشکلات زیادی از جمله روشن نشدن خودرو را به همراه خواهد داشت.

ممکن است باتری خودرو به دلایل مختلفی دچار آسیب ‌شود اما درباره دشارژ شدن باتری یا خالی شدن آن تنها با سه اشتباه ممکن است اتفاق بیافتد: برخی اشتباهات راننده، وجود مشکل در سیم‌کشی خودرو و اشکال در باتری. بسیاری از مشکلاتی که برای باتری خودرو به وجود می‌آید به سادگی قابل جبران و تعمیر است و نیاز به تعویض باتری نیست. اما دلایل خالی شدن باتری کدام است و راه‌های جلوگیری از آن چیست؟

باتری خودرو 4

دلایل خالی شدن باتری خودرو

برق دزدی خودرو

به هر نوع اتصال در سیستم برق خودرو، برق دزدی گفته می‌شود. زمانی که خودرو برق دزدی دارد، با خاموش بودن موتور خودرو برخی وسایل الکتریکی همچنان کار می‌کنند. پیدا کردن ایرادهای وابسته به برق در خودرو کار آسانی نیست و باید توسط افراد متخصص انجام شود. در صورت مواجه شدن با برق دزدی در خودرو ابتدا چراغ‌ صندوق عقب و چراغ‌های داشبورد را بررسی کنید چرا که ممکن است این چراغ‌ها در زمانی که لازم نیست روشن بمانند و باعث خالی شدن باتری خودرو شوند.

روشن ماندن چراغ‌ها

اولین موردی که پس از مشکل در باتری خودرو باید بررسی شود، روشن ماندن چراغ‌های خودرو است. اگر چراغ سقفی و چراغ‌های اصلی خودرو مدت زمان زیادی هنگام خاموش بودن خودرو روشن بمانند، سبب خالی شدن باتری خودرو می‌شوند. باید توجه داشته باشید زمانی که خودرو را ترک می‌کنید چراغ‌ها را بررسی کنید تا روشن نباشند.

شرایط آب و هوایی

باتری‌های کهنه و قدیمی نسبت به دمای هوا حساسیت بالایی دارند و خیلی زود آسیب می‌‌بینند. هوای بسیار سرد یا گرم بر عملکرد باتری خودرو و مایع الکترولیت موجود در آن تاثیر می‌گذارد و باعث کم شدن کارایی باتری می‌شود.

فرسودگی اتصالات

اتصالات باتری به وسیله قلع انجام می‌شود و امکان پوسیده شدن آن وجود دارد. زمانی که اتصالات باتری اکسید شده باشد، برق رسانی خودرو با مشکل مواجه می‌‌شود و شارژ شدن باتری به درستی انجام نمی‌شود. در نتیجه سبب دشارژ شدن باتری خودرو می‌شود.

مشکل در دینام خودرو

خالی شدن باتری خودرو معمولا زمانی رخ می‌‌دهد که موتور خودرو خاموش باشد. زمانی که خودرو روشن و در حال حرکت باشد و باتری خالی شود به این معناست که مشکل از دینام خودروست. با حرکت خودرو باتری شارژ می‌شود و اگر این اتفاق پیش نیاید، یعنی مشکل از دینام است. برای اطمینان تسمه دینام را بررسی کنید چراکه احتمال پارگی یا فرسودگی آن وجود دارد.

کیفیت پایین باتری

باتری‌های باکیفیت پایین توانایی کمی برای نگه داشتن شارژ دارند. اگر مدت زمان زیادی از عمر باتری خودرو گذشته باشد، باتری ضعیف شده و خیلی زود خالی می‌شود. باتری‌های ضعیف خیلی سریع دشارژ شده و عملکرد باتری را با مشکل روبرو می‌کنند.

باتری خودرو 1

نشانه‌های خالی شدن باتری خودرو

روشن نشدن خودرو

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خالی شدن باتری، روشن نشدن خودروست. بیشتر مواقع روشن نشدن خودرو هم به همین باتری برمی‌گردد که اگر زمان زیادی از تعویض آن گذشته باشد، قدری طبیعی است.

استارت نخوردن ماشین در روزهای سرد

وقتی باتری خودرو ضعیف شود، خودرو در روزهای سرد استارت نمی‌خورد. زمانی که باتری خودرو ضعیف یا خالی شده باشد هنگام استارت زدن صدای ضعیفی از آن شنیده می‌شود.

 روشن نشدن چراغ‌های داشبورد و کیلومتر شمار

برق تمامی وسایل الکتریکی توسط باتری خودرو تامین می‌شود، بنابراین اگر زمانی متوجه شدید که چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شود قبل از هر چیزی باید به باتری خودرو شک کنید. زمانی که سوییچ را می‌چرخانید، چراغ‌های پشت آمپر باید روشن شود، اگر این اتفاق رخ ندهد، باتری خودرو درحال خالی شدن است.

عملکرد نامنظم باتری

یکی از نشانه‌های دشارژ شدن باتری، عملکرد نامظم آن است یعنی باتری خودرو یک روز به صورت درست کار می‌کند و روز دیگر استارت زدن خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

منبع: گریپاژ

راه‌های جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

  • سوییچ را باز نگذارید
  • هنگام استارت زدن کلاچ بگیرید
  • باتری را در دوره‌های مشخصی بررسی کنید
  • همزمان از چند وسیله الکتریکی استفاده نکنید
  • باتری را خنک و تمیز نگه دارید
  • سرویس‌های دوره‌ای را جدی بگیرید

عمر مفید باتری خودرو چقدر است؟

طول عمر باتری خودرو به عوامل زیادی از جمله تعداد لوازم جانبی نصب شده روی خودرو و کاری که از باتری می‌کشید بستگی دارد اما به طور معمول یک باتری با کیفیت باید حدود ۲ سال عمر کند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که پس از خالی شدن باتری می‌توان انجام داد باتری به باتری است. کمک گرفتن از یک خودرو با باتری سالم به شارژ شدن باتری خودرو کمک می‌کند اما پس از شارژ شدن باتری باید خودرو را به یک تعمیرگاه برسانید تا تعویض یا رفع نواقص باتری خودرو انجام شود.

چرا باتری خودرو شارژ نمی‌شود؟

یکی از دلایل مهم شارژ نشدن باتری خودرو، وجود نقص در دینام است. زمانی که موتور خودرو روشن می‌شود، دینام شروع به شارژ باتری خودرو می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل شود، باتری خودرو نیز شارژ نمی‌شود که در این شرایط بهترین کار بررسی تسمه دینام است. اگر تسمه دینام پاره نباشد، مشکل را باید در دینام خودرو جست‌و‌جو کرد.

برای اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توان به مقاله های 8 نکته مهم در مورد نگهداری بهتر باتری خودرو و 4 نشانه خرابی رله استارت خودرو مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا