تمام روش های استعلام خلافی خودرو

در روزهایی که محدودیت‌های کرونا همچنان پابرجاست، خیلی‌هایمان دنبال روش‌هایی هستیم که بتوانیم از جریمه‌هایمان باخبر شویم. شاید نگران این باشید که در ساعت محدودیت تردد در شهر بودید و احتمال می‌دهید که توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی جریمه شده باشید.

روش های استعلام

اما روش‌های استعلام خلافی خودرو به چه صورت است و چگونه می‌توان از میزان خلافی خودرو باخبر شد؟

مراجعه به سایت پلیس راهور

یکی از راه‌های باخبر شدن از خلافی خودرو، مراجعه به وب‌سایت پلیس راهور است. ابتدا وارد سایت شده و سپس روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی کلیک کنید. این گزینه درست در همان صفحه اول قرار دارد. بعد از وارد شدن به صفحه مربوطه، شماره بارکد کارت خودرویتان را وارد کرده و لیست تمامی تخلفات را مشاهده کنید. بارکد کارت خودرو درست پشت کارت و به صورت عمودی نوشته شده است.

تمام روش های استعلام خلافی خودرو (2)

استعلام خلافی از طریق پیامک

اما یک راه دیگر هم برای اطلاع از تخلفات رانندگی وجود دارد که به صورت ارسال رقم تخلفات در قالب پیامک است. برای استفاده از این راه، شماره کد کارت خودرو که به نام VIN شناخته می‌شود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید. عدد کل تخلفات شما از طریق همین شماره به تلفن همراه‌تان ارسال می‌شود. به خاطر داشته باشید که هزینه ارسال هر پیامک خلافی ۳۵۰ تومان است. خوبی این روش این است که حتی نیازی به داشتن تلفن همراه هوشمند هم ندارد و از طریق تلفن‌های همراه قدیمی هم قابل انجام است. کافی است شماره مربوطه را پیامک کنید تا لیست تخلفات برای تلفن همراه شما ارسال شود.

تمام روش های استعلام خلافی خودرو (3)

گرفتن کد SSD و USSD

راه دیگری که می‌توانید از طریق آن از تمامی تخلفات رانندگی خودروی خود مطلع شوید، استفاده از کدهای SSD و USSD است. این روش در واقع وارد کردن کد از طریق صفحه کلید تلفن همراه است. به همین خاطر ابتدا باید کد #۱۱۰* را وارد کنید. بقیه مراحل درست مانند روش پیامکی است. یعنی کد مربوط به VIN خودرو را وارد کرده و کل تخلفات رانندگی برای شما ارسال می‌شود. تنها نکته مهم این است که باید دقت کنید عدد ارسالی را به صورت انگلیسی وارد کنید.

 مراجعه به پلیس +۱۰

اما شاید کلیه این مراحلی که توضیح داده شد، برای برخی ممکن نباشد یا ترجیح بدهند که به صورت حضوری برای دریافت خلافی مراجعه کنند. در این صورت باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرد. البته این روش بیشتر برای افرادی است که خودرو یا وسیله نقلیه‌شان توسط پلیس توقیف شده و نیاز دارند به صورت فوری، از خلافی خود با خبر شوند تا بتوانند آن را تسویه کنند.

تمام روش های استعلام خلافی خودرو (4)

در این روش، با مراجعه به یکی از مراکز پلیس+۱۰ در سراسر شهر محل سکونت، می‌توانید لیست تخلفات خود را به صورت چاپی دریافت کنید. گفته می‌شود که هزینه دریافت شده در این روش حدود ۸ هزار و ۱۵۰ تومان است اما اگر خلافی بیشتر از ۳ برگ باشد، برای هر برگ اضافی رقم ۵۰۰ تومان به رقم دریافت شده اضافه می‌شود.

استعلام با شماره پلاک و تلفنی

یک روش دیگر هم برای استعلام خلافی خودرو وجود دارد که می‌توانید با ارسال شماره پلاک خود به شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ از تخلفات رانندگی خود مطلع شوید. با گرفتن این شماره، به اپراتور وصل می‌شوید و با خواندن شماره پلاک، کل رقم خلافی برایتان مشخص می‌شود.

معرفی اپلیکیشن های استعلام

اما علاوه بر روش‌هایی که در ابتدا به آن اشاره شد، برخی اپلیکیشن‌ها هم امکان استعلام تخلفات رانندگی را دارند. از اپلیکیشن‌های مربوط به بانک‌ها گرفته تا دیگر گزینه‌هایی که ممکن است در دستگاه تلفن همراه همه‌مان وجود داشته باشد.

پرداخت خلافی از طریق بانک

در بیشتر اپلیکیشن‌های بانکی این امکان وجود دارد که بتوان تخلفات رانندگی را دریافت کرد. نمونه یکی از این اپلیکیشن‌ها، اپ ایوا مربوط به بانک ملی است. البته برخی اپ‌های بانک‌های دیگر هم این گزینه را در خود دارند.

تمام روش های استعلام خلافی خودرو (5)

اپلیکیشن های مختلف بازار

ممکن است اپلیکیشن مربوطه، ارتباطی با بانک‌ها نداشته باشد و جزء اپ‌هایی باشد که برای نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کنیم. مثل اپلیکیشن آپ که شاید بیشترمان برای نقل و انتقالات مالی استفاده کنیم اما وقتی وارد آن ‌شویم، گزینه‌ای برای استعلام تخلفات رانندگی هم دارد.

نحوه پرداخت خلافی خودرو

برای پرداخت تخلفات رانندگی هم می‌توان به صورت حضوری اقدام کرد و هم امکان پرداخت اینترنتی وجود دارد. با این حال، همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد پرداخت حضوری بیشتر در مواردی است که مالک خودرو قصد دارد در کمترین زمان کل مبلغ را تسویه کند.

حتی در صورت مراجعه به وب‌سایت پلیس راهور نیز این امکان وجود دارد که به درگاه پرداخت بانکی متصل شوید و هر کدام از مواردی که می‌خواهید را بپردازید. یعنی لازم نیست کل مبلغ را به یکباره تسویه کنید. تنها با کلیک کردن روی هر کدام از موارد تخلف رانندگی، امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آن وجود دارد.

نحوه کم کردن خلافی

در سال‌های گذشته یک سقف مشخص برای جرایم رانندگی مشخص شده بود که در صورت بیشتر شدن آن، امکان توقیف خودرو وجود داشت. این سقف جریمه‌ها که پیش از این یک میلیون تومان بود، حالا به ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر رقم خلافی خودرویتان بالاتر از این میزان شد، لازم است کمی از آن را در سریع‌ترین زمان ممکن بپردازید تا خودرویتان توقیف نشود.

نحوه کم کردن خلافی هم به این شکل است که از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه یا مراجعه به سایت راهور، گزینه تخلف مربوطه را انتخاب می‌کنید تا با پرداخت آن، قدری از رقم خلافی خودرو کم شود.

چگونه برای خلافی اعتراض کنیم؟

اما چگونه می‌توان برای خلافی خودرو اعتراض کرد؟ اگر قصد داشته باشید به مبلغ کل تخلفات رانندگی خود اعتراض کنید، باید به همان شیوه حضوری و مراجعه به پلیس+۱۰ اقدام کنید و بعد از اعتراض به مبلغ آن، رقم اعلام شده را به طور کامل بپردازید. در حقیقت اعتراض زمانی ممکن است که امکان پرداخت باقی مبلغ برایتان وجود داشته باشد.

تمام روش های استعلام خلافی خودرو (1)

برای اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو می توان به مقاله های گرفتن مجوز و برگه تردد بین شهری در ایام کرونا و مشخصات فنی هایما S5 کراس اووِر چینی می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا