ایمنی سرنشینان خودرو و کمربند ایمنی

کمربند ایمنی

کمربند ایمنی در هنگام وقوع تصادف، سرنشینان و راننده را در سر جای خود نگه می دارد و همچنین کمربند ایمنی در صورت برخورد یا چپ کردن خودرو، سرنشینان را در صندلیهای خود نگه داشته و از خارج شدن و پرت شدن سرنشینان از جای خود جلوگیری می کند. کمربندها دارای جمع کن هایی هستند که حساس به لختی (اینرسی) هستند و درهنگام وقوع تصادف، کمربند را در جای خود قفل می کنند.

کمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده

این نوع کمربند فقط بر روی خودروهایی که دارای سیستم کیسه هوا می باشند نصب می شود. وظیفه این سیستم کشیدن کمربندهای ایمنی جلو به گونه ای است که مسافر به سمت صندلی کشیده شود و بدین ترتیب موجب افزایش بازده کمربند ایمنی گردد. هنگامی که این سیستم فعال می شود، قفل کن، کمربند را در محل خود ثابت نگه می دارد. پس از اینکه کمربندها قفل شدند، فقط مقدار کمی حرکت در کمربندها وجود خواهد داشت و حرکت به جلوی سرنشین را در طی برخوردها، بسیار محدود می کند.

کمربند ایمنی در هنگام بروز تصادف و یا ترمز ناگهانی و شدید، سرنشینان را محکم نگه داشته و از پرتاب سرنشین به بیرون خودرو جلوگیری می کند. بنا به دلایل فوق است که بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب ضروری است. این سیستم می بایست پس از هر بار فعال شدن و یا گذشتن 10 سال از عمر مجموعه ایربگ توسط نمایندگیهای مجاز تعویض شود. هنگامی که سیستم سفت کننده فعال می شود، همراه با صدای بلند و پخش یک دود بی خطر می باشد که هر دوی آنها به علت ترکیدن کارتریج منفجر شونده مخصوص می باشد.

کمربند ایمنی

نکاتی در مورد بستن کمربند ایمنی

قلاب و زبانه قفلی کمربند را گرفته و از روی بدن خود عبور دهید. اطمینان حاصل کنید که کمربند گره و یا پیچ نخورده باشد. زبانه قفل را داخل قلاب فشار داده و آن را محکم کنید. پس از بستن یکبار آن را بکشید تا مطمئن شوید که به درستی در محل خود قرار گرفته باشد. قسمتی از کمربند که بر روی شکم بسته می شود، بایستی در پایین ترین محل خود و به بهترین نحو، محکم بسته شود.

تمامی تنظیمات مربوط به کمربند ایمنی را هنگامی که خودرو متوقف می باشد انجام دهید. مراقب باشید که کمربند ایمنی بر روی اجسام سخت و شکستنی موجود در جیب شما قرار نگیرد. از بکار بردن یک کمربند ایمنی برای بیش از یک نفر اجتناب کنید. از نشاندن کودک بر روی پاهای خود در هنگام رانندگی، اجتناب کنید.

کیسه هوا و کمربند پیش کشنده

در حال حاضر کمربند ایمنی، پیش کشنده کمربند و کیسه هوا موثرترین سیستمهای محافظت در هنگام تصادف شدید به شمار می روند. تحقیقات در مورد حوادث رانندگی نشان داده است که کمربند به تنهایی کافی نیست، در 68 درصد موارد کیسه هوا سطح ایمنی خوبی را تامین می کند.

 براساس بررسی های به عمل آمده پیش بینی می شود که اگر همه خودرو ها، در سراسر جهان، به کیسه هوا مجهز شوند تعداد مقتولان حوادث رانندگی در هر سال بیش از 50000 نفر کاهش می یابد. کیسه هوا، یک وسیله ایمنی مکمل با کمربند ایمنی می باشد و در هنگام وقوع ضربات شدیدی که به جلوی خودرو وارد می شود، عمل می کند.

در صورت چنین حوادثی، وظیفه کیسه هوا این است که با باد شدن از آسیب رسیدن به سر و شانه راننده و همچنین از برخورد سرنشین کنار راننده به داشبورد جلوگیری کند. کیسه های هوای جلو در بسیاری از تصادفات نظیر برخوردهای جانبی، برخورد از عقب و یا واژگون شدن خودرو عمل نخواهد کرد و همچنین به سرعت معینی بستگی ندارد، بلکه به جهت ضربه و شدت ضربه بستگی دارد.

عملکرد سیستم

در اثر برخورد شدید جلوی خودرو، کیسه هوا باد شده و محفظه خود را بر روی غربیلک فرمان و یا داشبورد باز می کند. کیسه هوا ابتدا ضربه ناشی از پرتاب سرنشینان به جلو را جذب کرده و سپس به سرعت خالی می شود تا دید سرنشین حفظ شود و همچنین مشکل تنفس برای سرنشین به وجود نیاورد. مواد بکار رفته برای باد کردن در این بالشتک ها ممکن است باعث بروز ناراحتی برای سرنشین شود. تمامی این مجموعه مراحل طی زمانی در حدود یک دهم ثانیه رخ می دهد.

سیستم شامل قسمتهای زیر می باشد:

سیستم هوشمند تشخیص ضربه مرکزی و واحد کنترل که سیستم کیسه هوا را در اثر هر گونه ضربه مستقیم و یا نزدیک به آن تحت زاویه مشخص و با شدت کافی فعال می کند. کیسه هوای راننده در زیر قسمت مرکزی غربیلک فرمان قرار دارد.

کیسه هوای سرنشین بر روی داشبورد خودرو و زیر روکش قرار دارد. (مطابق تجهیزات خودرو، کیسه هوای مسافر می تواند غیر فعال شود.) یک چراغ هشدار دهنده بر روی داشبورد خودرو که پس از روشن شدن سوئیچ موتور به مدت چند ثانیه روشن باقی می ماند و سپس خاموش می شود. (نشان از سالم بودن سیستم می باشد.) در صورت روشن ماندن مداوم این چراغ، به نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید.

کمربند کودک

از قراردادن صندلی مخصوص کودک در صندلی جلوی خودرویی که مجهز به سیستم کیسه هوای مسافر می باشد باید اجتناب کرد. برخی خودروها دارای سیستم غیر فعال سازی کیسه هوای مسافر می باشد که هنگام نصب صندلی مخصوص کودک می توان کیسه هوای مسافر را غیر فعال کرد.

موارد احتیاطی

از قراردادن اشیاء و یا چسباندن آنها بر روی غربیلک فرمان اجتناب کنید، زیرا در صورت فعال شدن سیستم کیسه هوا ممکن است به صورت شما آسیب برساند. هیچ نوع شیئی را بین خود و کیسه هوا قرار ندهید. هرگز با قراردادن دست های خود در وسط غربیلک فرمان رانندگی نکنید.

از قراردادن ابزار و اشیاء بر روی داشبورد اجتناب نمایید، زیرا ممکن است در اثر فعال شدن کیسه هوا به سرنشین مجاور، آسیبی برسد و یا در عملکرد سیستم کیسه هوای راننده خللی وارد کند. اطمینان حاصل نمایید که سرنشین جلو پاهای خود را بر روی داشبورد در حین حرکت خودرو نگذاشته باشد. مسافر و راننده همیشه سعی نمایند که به حالت عمودی قرار گیرند و از دراز کشیدن و یا تکیه دادن به در، در حین رانندگی اجتناب کنند.

کیسه هوای جانبی جلو

این نوع سیستم در صندلی های جلو جاسازی شده است که هنگام برخوردهای جانبی شدید برای محافظت از ناحیه شکم، گردن و سر سرنشینان عمل می کند و تنها سمتی که ضربه جانبی وارد شده فعال می شود. در این نوع خودروها که دارای سیستم کیسه هوای جانبی می باشد هرگز از روکش صندلی نباید استفاده کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا