چگونگی آماده کردن خودرو برای سفر

مسافرت‌ های جاده‌ای با خودروی شخصی گزینه و انتخاب درجه‌ یک بسیاری از افراد است. آنها از اینکه بتوانند اختیار ساعت و مسیر حرکت را در دست‌ های خود داشته باشند، لذت می‌برند. گاهی هم انتخاب دیگری وجود ندارد و افراد برای سفرهای ضروری یا در شرایطی ویژه که امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیست، نیاز به استفاده از خودروی شخصی پیدا می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که به چه دلیل و به چه مقصدی دل به جاده می‌زنید، آنچه اهمیت دارد، بررسی و ارزیابی وضعیت خودرو قبل از حرکت و راهی‌ شدن است. قبل از سفرهای جاده‌ای حواستان به بعضی از نکات باشد. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است.

نکاتی که باید قبل سفر حتما چک کنید

سفر

1. به زیر کاپوت نگاهی بیاندازید

قبل از سفر باید کاپوت را بالا بزنید و نگاهی به وضعیت موتور و اجزای دیگر داشته باشید. به سیم‌ها و اتصالات نگاه کنید و ببینید که قطعی یا نشتی در میان اجزای مختلف دیده می‌شود یا خیر. به سیالات خودرو هم دقت داشته باشید. مثلا وضعیت روغن موتور را بررسی کنید، نگاهی به مخزن آب برف پاک‌ کن داشته باشید و سیستم خنک‌ کننده یا کولنت را هم چک کنید.

کولنت گرمای موتور را می‌کشد. اگر سطح کولنت پایین باشد، باعث داغ‌ شدن موتور می شود پس توجه به آن ضرورت دارد. رنگ روغن گیربکس هم مهم است. رنگ این روغن باید صورتی مایل به قرمز باشد. تیره و قهوه‌ای بودن آن یعنی باید روغن را تعویض کنید.

2. به بیرون خودرو هم نگاهی بیاندازید

وضعیت بیرون خودرو را هم بررسی کنید. مثلا از کسی بخواهید، زمانی که در حال امتحان‌ کردن چراغ‌ های خودرو از داخل ماشین هستید، نگاهی بیاندازد و هر مشکل احتمالی را به شما گزارش کند.

چراغ ترمز، مه‌شکن و چراغ مربوط به راهنما را هم به خاطر داشته باشید و از سالم‌ بودن‌شان مطمئن شوید. برف‌ پاک‌کن، جک و قطعات یدکی را هم کنترل کنید. تایر اضافی در صندوق‌ عقب موجود است؟  باد لاستیک‌ها میزان است؟ حواستان به آنها هم باشد.

3. درون خودرو را بررسی کنید

توجه‌ کردن به درون خودرو اهمیت خیلی زیادی دارد. هر راننده‌ای که ادعای حرفه‌ای‌ بودن دارد باید قبل از سفر به درون خودرو دقت کند و ببیند که اوضاع در آنجا از چه قرار است. فیلترهای هوا را تمیز کنید. جاده که پاک و  تمیز نیست. در مسیر گرد و غبار و آلودگی‌ هایی وارد خودرو خواهند شد.

فیلترهای هوا هم برای جلوگیری از ورود گردوغبار، حشرات و هرگونه ماده اضافی به داخل موتور هستند. پس هوای فیلترهای هوا را داشته باشید و ببنید که آیا پاک و تمیزند؟ مسدود نشده‌اند؟ تمیزبودن فیلترها مهم است چون بر عملکرد موتور، مصرف سوخت و کیفیت هوای فضای داخلی خودرو اثر می‌گذارند.

تعویض روغن موتور هم فکر بدی نیست چون در مسافرت‌ های جاده‌ای به شما کمک می‌کند که با حتی با طی کردن مسافت زیاد، مصرف سوخت‌ تان همچنان متعادل باقی بماند. کار دیگری که باید انجام بدهید، روشن‌ کردن خودرو و گوش‌ دادن به صدای آن است. صدایی غیرعادی می‌شنوید؟ هر صوت غیرعادی و عجیبی نیاز به پیگیری دارد.

صندلی و آینه‌ها را هم که دیگر قطعا نگاه و بررسی می‌کنید. پس نیاز به توضیح بیشتر نیست. حواستان به کمربندها باشد. هرگونه نقص و ایراد در آنها باید قبل از شروع سفر جاده‌ای رفع شود. کمربندها می‌توانند ناجی شما در حوادث جاده‌ای باشند، پس سالم‌ بودن آنها را دست‌کم نگیرید که حسابی مهم هستند. پدال ترمز را هم چک کنید و اگر می‌بینید که به‌ مرور زمان دچار کهنگی و تخریب شده، فکری به حالش بکنید.

ابزارهای لازم برای دل‌زدن با خودرو به جاده را هم به همراه داشته باشید. پیشنهاد ما اینهاست:

  •       جعبه‌ ابزار شامل آچار، پیچ‌ گوشتی و…
  •       دستمال برای پاک‌ کردن دست
  •       کابل برای باتری‌ به باتری‌ کردن
  •       جعبه کمک‌ های اولیه
  •       کپسول اطفای حریق
  •       روغن موتور
  •       مداد و کاغذ
  •       بطری آب
  •       فلاشر
  •       کولنت
  •       تلمبه
  •       پتو

حتما قبول دارید که در هر خودرویی وسایل جانبی و اصطلاحا اکسسوری‌ هایی وجود دارد که شاید در سفرهای درون‌ شهری چندان مورد استفاده‌ تان قرار نگیرند. به همین خاطر هم احتمالا طرز کار کردن با برخی از آنها را بلد نیستید. اما سفر در جاده با تردد درون‌ شهری فرق دارد و گاهی به اکسسوری‌ های مختلف هم نیاز پیدا می‌کنید.

پس قبل از سفر جاده‌ای حتما به کارکردن با بخش‌ های مختلف خودرو مسلط شوید. شاید در مسیر به‌ دردتان خوردند و رفاه بیشتری برایتان به همراه آوردند. مثلا کارکردن با مبدل شارژر را یاد بگیرید. اگر چنین چیزی در خودرو دارید، احتمالا در طول سفر به دردتان خواهد خورد.

4. بنزین‌ زدن را فراموش نکنید

قبل از راهی جاده‌شدن باید بنزین بزنید. البته این را دیگر هر راننده حرفه‌ای و حتی نیمه‌ حرفه‌ای هم می‌داند، ولی گوشزدکردن آن می‌تواند شما را از تنبلی و وسوسه بنزین‌نزدن و موکول‌ کردن این کار به طول سفر نجات بدهد.

یادتان باشد که شما از پمپ بنزین‌ های وسط راه باخبر نیستید و نمی‌دانید که چه چیزهایی در مسیر می‌تواند غافل‌ گیرتان کند. پس بهتر است، قبل از سفر حتما دست به کار شوید و باک را پر کنید.

5. درون و بیرون خودرو را تمیز کنید

تمیز کردن خودرو

بیرون خودرو را حتما تمیز کنید. چون علاوه بر اینکه سفر با خودرویی کثیف ناخوشایند است، به‌ احتمال زیاد در طول مسیر هم با انواع آلودگی‌ها روبه‌رو می‌شوید و آن‌وقت خودرویی که کثیف به جاده زده است، کثیف‌ تر هم می‌شود. درون خودرو هم که باید برای طی‌کردن مسیری چندساعته خوشایند باشد. پس یا به کارواش مراجعه کنید یا خودتان آستین‌ها را بالا بزنید و نظافت را عهده‌دار شوید.

آماده حوادث و رخدادها باشید

هیچ‌کس از آینده خبر ندارد و نمی‌داند که چه خطرات و اتفاقات ناگهانی در مسیر در انتظار است. پس قبل از سفر، پیش‌زمینه‌ای ذهنی از حوادث احتمالی داشته باشید تا زمانی که با یک رویداد ناگهانی روبه‌رو شدید، مغزتان داده‌های کافی برای تصمیم‌گیری درست داشته باشد.

برای مثال، بدانید که اگر به‌طور اتفاقی، خودرو در جاده خاموش شد یا هر نشانه غیرعادی دیگری از خود بروز داد، به‌آرامی و با حفظ خونسردی، آن را به کنار جاده بکشانید. بعد با مراکز امدادرسانی تماس بگیرید. تا جایی که می‌توانید از جاده فاصله بگیرید تا خطری تهدیدتان نکند.

فلاشرها را روشن کنید و علامت احتیاط را اطراف خودرو بگذارید. اینها کمی زمان‌ بر است اما هزینه‌ صرف چند دقیقه از زمان‌ تان خیلی کمتر از هزینه خرید خودرویی تازه است.

در آخر

سفرهای جاده‌ای با احتیاط و دقتی که به خرج می‌دهید، شیرین و راحت طی می‌شوند. اما اگر بی‌ دقتی کنید و نکات لازم را در نظر نگیرید، احتمال دارد که اسیر اتفاقات ناخوشایندی شوید که حتی می‌توانند به قیمت از دست‌ رفتن سلامت و خدای‌ نکرده جانتان تمام شوند. پس نکات ایمنی و اصول آمادگی برای سفر با خودرو را یاد بگیرید و سهل‌ انگاری یا تنبلی در این زمینه را کنار بگذارید.

هر چیزی را که احساس می‌کنید در طول مسیر می‌تواند برایتان دردسرساز شود، بررسی کنید و مشکلش را رفع نمایید. مطمئن باشید، اگر از قبل رسیدگی‌ های لازم را به خودرو نداشته باشید، بسیار پشیمان خواهید شد. ایمنی و دوراندیشی را به خاطر داشته باشید و خوش بگذرانید.

چنانچه خواندن این نوشته برای شما مفید بود، توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما همچون شایع ترین ایرادات پژو 206 و آشنایی با 11 اشتباهی که انجام آن به خودرو آسیب می رساند را نیز بخوانید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا