در این هفته فروش خودرو در بازار به شدت کاهش می یابد

در شرایطی که بازار خودرو هفته‌های متمادی است که به‌ دلیل نوسان قیمت، کسادی بی‌ سابقه‌ای را تجربه می‌کند، در طول این هفته هم که به‌ نوعی روزهای پایانی سال به‌ شمار می‌رود، محدودیت زمانی پایان سال در ارائه مدارک خودرو جهت نقل‌ و انتقالات رونق چندانی نخواهد داشت.

با توجه به‌ این که خودروهای موجود در بازار به دلیل عدم‌ وجود خودرو کارتکسی پلاک‌ شده محسوب می‌شوند، بنابراین بعد از فروش خودرو باید وکالت فروش به‌ نام خریدار تنظیم شود تا وی بتواند بدون حضور فروشنده، اقدامات لازم را برای شماره‌گذاری و تهیه سند صورت دهد. این اتفاق در شرایط عادی چیزی حدود یک هفته تا 15 روز (بسته به‌ شرایط هرکارگزاری) زمان می‌برد و به‌ همین دلیل متقاضیان خودرو این روزها از خرید نسخه صفر کیلومتر خودداری می‌کنند. این در حالی است که این پروسه زمانی برای خودرو کار کرده اندک بوده و در همین روزهای باقیمانده از سال نیز تا حدی امکان‌پذیر است.

بنا به گفته کارشناسان بازار، عدم‌ استقبال مردم از خرید خودرو صفر کیلومتر در روزهای پایانی سال می‌تواند کاهش بیش‌تر قیمت‌ها را نیز در این بخش در پی داشته باشد. شاهد آن نیز افت قیمت خودرو در حدود  یک تا دو میلیون‌ تومانی خودرو طی روزهای پایانی هفته گذشته است که این امر می‌تواند همچنان تا آخرین روز سال نیز ادامه داشته باشد.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند در شرایط فعلی، بالا رفتن تیراژ تولید و عرضه محصولات خودروسازان می‌تواند تا حدی سبب فراهم آمدن آرامش و کنترل قیمت در این بخش شود. البته باید گفت که اگر روند تولید و عرضه خودرو همچنان به‌ همین شکل ادامه پیدا کند، شاهد افت قیمت‌ بیش‌تری در سال آینده خواهیم بود و بعید به‌ نظر می‌رسد که در سال جدید و تا قبل از آزاد سازی قیمت خودرو، با افزایش قیمت در بازار آزاد مواجه شویم.

همچنین کارشناسان معتقدند در سال جدید از خودروهای گران قیمت مالیات دریافت خواهد شد و به همین دلیل عرضه خودرو در این بخش نیز افزایش پیدا می‌کند که به‌ تبع آن بیش از پیش با افت قیمت مواجه خواهیم شد. از طرفی به‌ دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، همچنان خرید و فروش خودرو در بازار آزاد کشور متاثر از این پدیده خواهد بود و در حال حاضر تنها مصرف‌کنندگان واقعی در بازار آزاد حضور پیدا می‌کنند.

همچنین با توجه به گزارش‌های میدانی از بازار آزاد در روزهای پایانی هفته گذشته، قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان روند نزولی خود را ادامه داده و نسبت به‌ اوایل هفته با کاهش قیمت چند میلیون‌ تومانی همراه بوده است. در حالی که فعالان بازار خودرو انتظار داشتند با نزدیک شدن به‌ روزهای پایانی سال، شاهد رونق بیش‌تری در این بخش باشیم و خریدهای نوروزی افزایش یابد.

بازار خودروهای وارداتی نیز روزهای آرامی را سپری می‌کند و طی چند هفته اخیر شاهد نوعی ثبات قیمت در این بازار بوده‌ایم. با این حال همان‌طور که قبلا نیز به‌ آن اشاره شد، کارشناسان معتقدند با آغاز سیاست دریافت مالیات از خودروهای گران‌ قیمت، عرضه این مدل خودروها در بازار بیش‌تر از گذشته خواهد شد و با کاهش چشمگیر قیمت در این بخش مواجه خواهیم بود.

 

فروش خودرو وارداتی

در حال حاضر شورای‌ رقابت با توجه به‌ مولفه‌هایی مانند تورم بخشی، هزینه‌های تولید و همچنین افت و خیز کیفی، قیمت کارخانه‌ای خودروها را تعیین می‌کند و این در حالی است که به‌ اذعان رئیس این شورا، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از این مدل قیمت‌گذاری رضایت چندانی ندارند.

با این حال شورای‌ رقابت کماکان بر تعیین قیمت خودروهای داخلی طبق فرمول فعلی پافشاری می‌کند و به‌ نظر می‌رسد در سال آینده نیز حداقل تا وقتی طرح جدیدی از سوی دولت یا مجلس شورای‌ اسلامی مبنی‌ بر قیمت‌گذاری خودرو اعلام نشود، اجرای این فرمول تداوم یابد. این موضوع را می‌توان هم از اظهارات اخیر رئیس شورای رقابت و هم عقب‌نشینی این شورا از برخی مصوباتش متوجه شد.

شورای‌ رقابت همچنین قصد داشت مبنای قیمت‌گذاری خودروها را تغییر داده و به‌ جای تورم بخشی، از فاکتور جهش تولید استفاده کند و طبق اظهارات قبلی رئیس شورای‌ رقابت، قرار بود از ابتدای بهمن امسال، مبنای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، میزان تولید باشد؛ به‌ نحوی که اگر تیراژ بالا رفت، قیمت نیز افزایش یابد و در غیر ‌این صورت، نرخ خودروها تثبیت شود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا