مدارک لازم هنگام فروش خودرو

ارائه مدارک خودرو به صورت کامل از سمت فروشنده به خریدار، حین معامله باید در چارچوب حقوقی مشخصی انجام شود. گاهی نواقص مدارک، فرایند فروش خودرو را مختل کرده و حتی خریدار را از انجام معامله منصرف می‌کند. مالک باید همیشه از این اسناد به خوبی مراقبت کند تا هم در زمان استفاده خودش از وسیله نقلیه و هم هنگام فروش به مشکلات ثبتی، حقوقی یا انتظامی مواجه نشود.

در ادامه به مهم‌ترین مدارک خودرو که فقدان آن‌ها ممکن است، معامله را تحت تاثیر قرار دهد؛ اشاره شده است.

1. کارت شناسایی فروشنده

اولین مدرک خودرو که باید پیش از معامله بررسی شود؛ مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) فروشنده است. کارت‌‌های شناسایی او را چک کرده تا در ادامه با اطلاعات مندرج روی برگ سبز، سند و کارت ماشین تطابق دهید و از امن بودن معامله، اطمینان حاصل پیدا کنید.

فروش خودرو 1

2. برگ سبز

اسناد مالکیت اتومبیل شامل دو سند است که از طرف دو سازمان «نیروی انتظامی» و «ثبت» صادر می‌شود. برگ سبز ماشین، سند تک برگ صادره از سمت نیروی انتظامی است که مراحل تعویض پلاک بدون آن امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی بدون این مدرک خودرویی، اقدام به معامله نکنید.

اطلاعات شخصی مالک فعلی، مشخصات موتور و شاسی، اطلاعات کلی اتومبیل، کد VIN و وضعیت رهن خودرو از مواردی هستند که در برگ سبز ماشین به آن‌ها اشاره شده است.

3. سند قطعی خودرو

بسیاری هنگام معامله اتومبیل، تنها به انتقال برگ سبز اکتفا می‌کنند؛ سند را به دلیل هزینه‌های آن به نام نمی‌زنند و از وکالت فروش کمک می‌گیرند. از نظر نیروی انتظامی، برگ سبز کافی است؛ اما قوه قضاییه، سند انتقال ماشین را در اولویت قرار می‌دهد.

در صورتی که اتومبیل، بیش از دو دست فروخته شده باشد؛ بهتر است که سند هم انتقال داده شود. اما اگر شما قصد این کار را ندارید؛ باز هم سند را به عنوان مهم‌ترین مدرک خودرو از فروشنده دریافت کرده و با اسناد موجود تطابق دهید.

فروش خودرو 2

4. کارت سوخت

کارت سوخت یکی از مدارک خودرویی است که در صورت فقدان، خریدار باید مدت‌ها در انتظار صدور نسخه المثتی آن باشد و در این مدت از سهمیه بنزین خود محروم می‌شود. بنابراین اهمیت وجود کارت سوخت را هنگام خرید ماشین، جدی بگیرید.

5. کارت ماشین

کارت خودرو نقش شناسنامه‌ اتومبیل را دارد که راننده حین رانندگی، حتما آن را باید همراه خود داشته باشد. اطلاعات مهم برگ سبز روی کارت وسیله نقلیه درج شده و از مدارک الزامی جهت فروش خودرو کارکرده است.

6. معاینه فنی

فروشنده اتومبیل موظف است که هنگام مراجعه به مرکز تعویض پلاک، برگه معاینه فنی معتبر را تحویل دهد؛ پس در صورت نبود این مدرک خودرو، باید نسبت به دریافت آن قبل معامله اقدام کند.

فروش خودرو 3

7. بیمه شخص ثالث

معامله ماشین بدون وجود بیمه شخص ثالث، خلاف قانون است؛ بنابراین این مدرک خودرویی، حتما هنگام معامله از سمت فروشنده باید تحویل خریدار شود. تاریخ انقضای بیمه در تعیین قیمت اتومبیل، امر مهمی است؛ اگر مدت کمی از مدت زمان آن باقی مانده باشد، خریدار می‌تواند کمی از فروشنده تخفیف بگیرد.

8. فاکتور فروش

فاکتور فروش خودرو، تمام اطلاعات خرید آن از کارخانه را در خود دارد؛ نام خودروساز، قیمت ماشین، مشخصات خریدار و تمام اطلاعات از شماره موتور گرفته تا رنگ و آپشن‌ها از مواردی هستند که در این برگه به آن اشاره شده است.

9. برگه تسویه خلافی خودرو

فروشنده موظف است که تمام جریمه‌های رانندگی خود با ماشین مذکور را پرداخت کند و برگه عدم خلافی تا روز معامله را تحویل مالک جدید دهد. در غیر این‌ صورت باید هنگام تعویض پلاک، خریدار نسبت به پرداخت آن اقدام کند؛ در حالی که این مورد، وظیفه مالک قبلی است. البته اگر خریدار با فروشنده بر سر مبلغ این موضوع به اتفاق نظر رسیده باشند؛ مشکلی بابت پرداخت از سمت خریدار وجود ندارد.

10. برگه تسویه عوارض خودرو

طبق قانون شهرداری، مبلغی بابت عوارض سالیانه برای هر خودرویی به ازای رفت و آمد در خیابان‌های شهر از طرف مالک آن، باید پرداخت شود. تسویه و ارائه این مدرک اتومبیل تا پایان سال به عهده مالک فعلی یعنی فروشنده است.

فروش خودرو 5

11. وکالت‌نامه

اگر مشخصات شخصی که قصد فروش را دارد با اطلاعات مندرج در اسناد اتومبیل تطابق نداشت؛ حتما از وی بخواهید که وکالت‌نامه محضری از مالک را بابت این کار به شما ارائه دهد. همچنین وی باید تضمین کند که مدارک خودرو را تمام و کمال، تحویل شما دهد.

12. احراز محل سکونت

احراز محل سکونت خریدار برای انجام فرایند تعویض پلاک و ارسال مدارک از سازمان‌های مختلف، ضروری است. توجه داشته باشید که این مدرک باید به مرکز تعویض پلاک ارائه شود.

13. برگه گارانتی

در صورتی که از اعتبار برگه گارانتی خرید خودرو باقی‌مانده باشد؛ فروشنده باید آن را تحویل مالک جدید دهد تا وی در صورت نیاز از آن استفاده کند.

اگر می‌خواهید معامله خودرو شما با امنیت و آرامش به‌ انجام شود و پس از خرید آن، دچار مشکلی نشوید؛ باید تمام مدارک الزامی را هنگام خرید از فروشنده دریافت کنید. برخی از موارد مانند سوئیچ یدک یا برگ گارانتی، شاید قابل چشم‌پوشی باشند؛ اما بدون مدارک ضروری که مربوط به مالکیت است، هرگز دست به این معامله نزنید.

برای اطلاعات بیشتر از دانستنی های خودرو می توانید به مقاله های نکات مهم هنگام تحویل گرفتن خودرو صفر و تمام روش های استعلام خلافی خودرو مراجعه نمایید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا