شرح کامل سیستم استارت خودرو

معرفی استارت خودرو

برای روشن شدن موتور ماشین نیاز هست که موتور در ابتدا مقداری سرعت داشته باشد تا سوخت و هوا وارد سیلندر شده و سیکل احتراق آغاز شود، استارت الکتریکی با به حرکت در آوردن محور خود، چرخ دنده های کوک خودش را با چرخ دنده های بزرگ موتور درگیر می کند و این چرخش را ایجاد می کند.

معمولا استارت خودرو در پشت و کنار موتور نصب می شود، استارت برای انجام کار خود به نیروی الکتریکی زیادی نیاز دارد که این نیرو به وسیله ی کابل از باتری تامین می شود .

استارت خودرو

سوییچ استارت برای خاموش و روشن کردن موتور استارت به سرعت انجام می شود تا جلوی صدمه دیدن قطعات را بگیرد، هم چنین از سوییچ های معمولی استارت نمی توان استفاد کرد زیرا جریان برق زیادی باید از آن عبور کند، در این سیستم تعدادی فنر بازگشتی وجود دارد که پس از روشن شدن احتراق موتور وظیفه دارند استارت را قطع کنند.

همچنین در داخل استارت چرخ دنده ای وجود دارد که پس از روشن شدن موتور و حرکت ماشین مانع از این میشود که موتور ماشین، موتور استارت را به سرعت به حرکت درآورد و به آن اسیب برساند، این چرخ دنده حالتی دارد که فقط در جهتی که استارت موتور را بچرخاند درگیر میشود.

توقف 10 ثانیه ای برای شروع استارت خودرو

شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت 10ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟

به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد:

1-اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشان دهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع میگردد.این قطع شدن صدا نشان دهنده پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.

در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد. که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد.در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

2-در این چند ثانیه فرصتی به ECU خودرو خود داده تا کلیه مدارها و قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از به وجود امدن error در سیستم خوداری نمائید.این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ecu و استارت زدن خودرو احتمال به وجود امدن ان بیشتر است.

3-در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشان دهنده امپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است.

شاید دوستی بپرسد که من مورد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی مواجه نشده ام.آری هر روز قرار نیست اتفاقی بیافتد.این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود error در سیستم باعث بالارفتن مصرف سوخت-کاهش شتاب-بالارفتن مواد الاینده-و تاثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خواهد گذاشت.

روشن نشدن – استارت نخوردن موتور

استارت نخوردن ماشین

در صورتیکه خودرو شما استارت نخورد علت می تواند یکی از موارد زیر باشد:
1-باتری تمام شده (دشارژ شده، یا خالی شده، یا خراب شده).
2-سیم کشی استارت یا سوئیچ قطع شده.
3-خرابی استارت، یا سیم کشی و اتصالات.

4-موتور قفل شده: امکان دارد که یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها چسبیده باشند، یا اینکه دنده استارت شکسته و لای فلایویل رفته باشد.
5- خراب شدن سلکتورگیربکس. در خودروهای اتومات، خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک، می تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود.

برای تشخیص علت استارت نخوردن موتور ماشین، به ترتیب زیر عمل می کنیم:

1-برای تشخیص سلامت باتری، به ولت متر نیاز دارید، در صورتیکه دسترسی به ولت متر نداشتید، چراغ های جلوی ماشین را روشن کنید و نور بالا بزنید، اگر باتری شما سالم باشد، باید نور چراغ ها عادی باشند.

2-اگر لحظه چرخاندن سوئیچ برای استارت زدن، چراغ های پشت آمپر روشن می شوند و صدایی هرچند خفیف می شنوید، موضوع قطع شدن سیم کشی استارت منتفی است. اگر چراغ های پشت آمپر یک لحظه خاموش می شوند و صدای” تق” می شنوید، احتمالا علت استارت نخوردن، خرابی موتور استارتریا سیم کشی استارتر است.

3-در صورتیکه هیچکدام از حالات قبل وجود نداشت، یعنی باتری، استارتر و سیم کشی آن سالم بودند، احتمالا موتور ماشین قفل کرده است. برای پی بردن به این موضوع، (فقط برای گیربکس دنده ای، نه اتومات) دنده را در وضعیت 5 قرار داده و ماشین را هل دهید، اگر ماشین حرکت کرد، یعنی موتور قفل نیست، ولی اگر حرکت نکرد، یعنی موتور شما قفل شده است.

4- گیربکس های اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که وقتی دسته دنده (Lever) در وضعیت R، یا D باشد، موتور استارت نمی خورد. در صورت خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU ارسال نشده و خودرو استارت نمی خورد.

علت های قفل شدن موتور

قفل شدن موتور

1- جمع شدن آب زیاد سر پیستون ها و محفظه احتراق، که معمولا بدلیل سوختن واشر سر سیلندر این اتفاق می افتد.
2- چسبیدگی یاتاقانها و  یاتاقانهای شاتون ها، یا شکستگی هر کدام از آنها.
3- شکستن استارت یا دنده استارت، و افتادن قطعات شکسته لابلای دنده فلایویل.

چطور تشخیص دهیم که علت قفل شدن موتور، کدامیک از موارد فوق است؟

1- اگر حالت اول، دلیل قفل شدن موتورباشد، وقتی شمع ها را باز کرده و استارت بزنیم، آب سر پیستون خارج شده و موتور آزاد می شود.

2- شکستن یاتاقانها یا یکی از قطعات داخل موتور، از نظر فنی پیچیده تر بوده و تشخیص آن توسط کارشناس خبره صورت می گیرد.

3- در صورتیکه علت قفل شدن موتور، استارتر آن باشد، وقتی استارتر را از روی موتور باز کنید و دنده را در وضعیت 5 قرار دهید، می توانید ماشین را هل داده و حرکت دهید. در این حالت با اطمینان می توان گفت که ایراد از استارتر است. در صورتیکه پس از باز کردن استارتر، باز هم نتوانید در دنده 5 ماشین را هل دهید، با اطمینان می توان گفت علت قفل شدن موتور، شکستن قطعات موتور، شاتون، یا میل لنگ است.

دلایل نیاز به استارت

چهار عنصر زیر باید در موتور احتراق داخلی جمع شود تا روشن شود :
1- مخلوط هوا – سوخت قابل احتراق
2- حرکت تراکم
3- نوعی سیستم اشتغال
4- حداقل دور راه اندازی لازم (در حدود 100 دور بر دقیقه)(استارت)

برای تامین سه عنصر نخست باید عنصر چهارم یعنی حداقل دور راه اندازی لازم را تامین کرد.این کار را استارت انجام می دهد.

توانایی دستیابی به این دور حداقل نیز خود تابع چند عامل است:
1- ولتاژ نامی سیستم راه اندازی

2-حداقل دمای محتمل که باید بتوان موتور را در آن دما روشن کرد این دما را دمای حد راه اندازی می نامند.
3- مقاومت موتور گردانی به عبارت دیگر گشتاور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی
4- مشخصه های باتری

5- افت ولتاژ بین باتری و استارت
6- نسبت دنده استارت به دنده فلایویل
7- مشخصه های استارت
8- حداقل دور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی

اساس كار استارت خودرو

اگردريك ميدان مغناطيسی يك ميله رسانا حامل جريان برق قرار دهيم و مي دانيم هر سيم حامل جريان برق در اطراف آن ميدان مغناطيسی توليد مي شود كه اين ميدان با ميدان مغناطيسی اصلي بر هم نيرو وارد كرده سپس حركت ميله هادي مي شود.

حال اگربجاي يك ميله هادي از يك قاب و دو نيم حلقه مطابق شكل استفاده كنيم هنگاميكه جريان از طريق دو نيم حلقه به قاب ارسال شود و با توجه به جهت جريان در داخل قاب ميدان مغناطيسی بوجود آمده اگرتشكيل قطب هاي همنام دهد باعث حركت قاب و اگرتشكيل قطب هاي غيرهمنام دهد باعث جذب قاب مي شود.

در موتورهاي الكتريكي جهت جريان را طوري انتخاب كرده كه تشكيل قطب هاي همنام دهد و باعث چرخش قاب شود.

اجزای استارت خودرو

استارت

بالشتک های استارت خودرو

وظيفه آنها توليد ميدان مغناطيسی بسيار قوي است و با توجه به نوع كلاف هاي بالشتك ها جريان زيادي از آن عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسی مي شود.

استارت ها از نوع اتصال بالشتك ها به دو صورت سري و موازي طراحي مي شوند :

1- نوع سري : در اين نوع از بالشتك جريان برق وارد كلاف هاي بالشتك شده و پس از عبوراز بالشتك ها از طريق ذغال مثبت وارد كلافهاي آرميچر شده و از طريق ذغال منقي به بدنه استارت متصل شده و مدار استارت كامل مي شود .

2- نوع موازي :در اين نوع استارت جريان برق باطري ابتدا وارد ذغال هاي مثبت شده و از طريق ذغال مثبت به دو بالشتك مجاور هم رسيده و از طريق بالشتك مستقيم  بدنه مي شود يعني بالشتك ها نسبت به آرميچر موازي مي باشند .

آرميچر استارت خودرو

با عبور جريان زياد از آرميچر ميدان مغناطيسی قوي ايجاد مي شود و طبق قانون موتورهاي الكتريكي ميدان توليدي آرميچر با ميدان توليدي بالشتك ها بر هم نيرو وارد مي كنند و باعث چرخش آرميچرمي شود.

ذغال های استارت خودرو

جريان عبوري بالشتك ها و آرميچر از طريق ذغال انجام مي گيرد و جنس ذغال ها ازمس و كربن بوده و مقدارمس آن بيشتر است تا اتلاف انرژي كمتر و در برابر عبور جريان زياد و گرما مقاومت داشته باشد . استارت ها در دو نوع دو و چهار ذغاله هستند.

دنده استارت خودرو

وظيفه دنده استارت همانند دنده واسطه عمل كرده و نيروي استارت را به فلايويل منتقل مي كند. دنده استارت داراي يك مجموعه بنام كلاچ يكطرفه مي باشد كه نيرو را در يك جهت منتقل كرده و در جهت ديگر بصورت هرز ميگردد.

انواع استارت خودرو

1- دنده مارپيچی

در اين نوع استارت اتومات جدا از استارت است و عيب اين نوع استارت ها اين بود كه گاها دنده استارت پس از روشن شدن موتورگيرميكرد.هنگامي كه برق سوئيچ اتومات را تحريك مي كند از طريق اتومات استارت درهمان لحظه جريان كمي به موتور استارت رسيده و استارت به آرامي مي چرخد در اين حالت دنده استارت روي شفت حركت مخالف كرده به دنده فلايويل نزديك مي شود.

در لحظه اي جريان اصلي برق از طريق كنتاكت اتصال دهنده به موتور استارت رسيده و باعث مي شود نيرويي به دنده استارت وارد گردد كه همان نيروي گريز از مركز كه مخالف گردش شفت آرميچر بوده و باعث درگيري كامل و بيرون نزدن دنده استارت مي شود و سبب چرخش فلايويل مي شود.

هنگاميكه موتور روشن شد دور دنده فلايويل دنده استارت را به عقب مي راند، در پشت دنده استارت يك فنر بزرگ پيچشي تعبييه شده و ضربه دنده استارت را مستهلك ميكند.

2-مارپيچی كشويی

در اين نوع استارت اتومات استارت دو وظيفه در حين راه اندازي موتوراستارت دارد:
الف ) ارسال برق اصلي باطري به موتور استارت
ب ) به حركت در آوردن ( به جلو ) بردن دنده استارت جهت درگيري با دنده فلايويل براي گردش موتور

عملكرد اتومات استارت در نوع مارپيچی كشويی : اتومات استارت داراي دوعدد سيم پيچ بوده كه يكي ازسيم پيچها نازك با تعداد دورزياد و بصورت موازي وصل شده بنام سيم پيچ نگهدارنده و ديگري از سيم ضخيم با تعداد دور كم و بصورت سري متصل شده بنام سيم پيچ كشنده و هنگاميكه سوئيچ را در مرحله استارت قرار مي دهيم،

جريان از طريق سوئيچ به سلونوئيد استارت رسيده كه به دو سر مشترك سيم پيچ نگهدارنده و كشنده وصل شده در ابتدا جريان از هر دو سيم پيچ عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسی قوي شده و اين حالت باعث جذب پيستون يا پلانچر اتومات به طرف داخل مي شود با حركت پيستون دو عمل صورت مي گيرد:

1- ديسك كنتاكت دهنده اتصال به پيچهاي M و B كه B اتومات به برق باطري و M به موتور استارت وصل شده مي شود. برق باطري از طريق اتومات وارد موتور استارت شده و در اين حالت سيم پيچ كشنده چون بصورت سري بوده از مدار خارج مي شود و سيم پيچ نگهدارنده پيستون را نگه مي دارد و باعث چرخش استارت مي شود.

2- از طرف ديگرحركت پيستون يا پلانچر به طرف داخل باعث حركت ماهك دنده استارت بطرف جلو شده و دنده استارت با دنده فلايويل درگير مي شود .

با قطع برق سوئيچ از حالت استارت برق اتومات استارت قطع شده و ميدان مغناطيسی آن از بين مي رود و همين امر باعث مي شود فنر برگشت دهنده پيستون را به جلو برده و دنده استارت با توجه به مكانيزم خود به عقب بر گردد و اتصال كنتاكت دهنده نيز ترمينال B و M را از هم جدا مي كند و استارت از چرخش مي ايستد.

عاملي كه وجود اتومات استارت را يك ضرورت براي استارت مي كند بخاطر عبور جريان خيلي زياد است، هيچ كليد و سوئيچي نمي تواند اين جريان زياد را تحمل كند زيرا زود ذوب مي شود.

3-آرميچر كشويی : اين نوع استارت ها كه براي كاميون ها و اتوبوس ها استفاده مي شود داراي سيم پيچ كشنده و سيم پيچ كمك مي باشد و مجموعه آرميچر جهت درگير شدن با فلايويل حركت مي كند همچنين داراي كلاچ چند صفحه اي كه در زمان استارت زدن حركت را انتقال و در زمان روشن شدن حركت را منتقل نمي كند.

3-استارت های گيربكسی

براي بدست آوردن گشتاور بيشتر جهت چرخاندن راحت تر موتورهايي كه تعداد سيلندر بيشتر دارند و يا حجم موتور آنها بالاتر است از چرخ دنده سياره اي استفاده مي كنند كه قطعه اي بنام گيربكس به واحد استارت اضافه گشته كه دورآرميچر استارت توسط اين واحد چرخ دنده ها به گشتاور تبديل گشته و بنابراين حجم و فضاي اشغالي توسط استارت در اتومبيل كاهش و از طرفي جريان مصرفي نيز كم مي شود .

اجزای استارت های گيربكسی

بوش استارت :بوش ها محل تكيه گاه شفت آرميچر استارت مي باشد و هر استارت معمولا داراي دو عدد بوش كه محل نصب آنها در درپوش عقب و جلو مي باشد .

اصول کار موتور استارتر خودرو

start

هر موتور الکتریکی به زبان ساده ماشینی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است. موتور استارت هم از این قائده مستثنی نیست. وقتی جریانی از رسانای واقع در میدان مغناطیسی عبور می کند نیروی بر رسانا وارد می شود اندازه این نیرو با شدت میدان طول رسانای واقع در میدان و شدت جریانی که از رسانا می گذرد متناسب است.

در موتورهای DC رسانای ساده کاربرد عملی ندارد و رسانا را به صورت یک یا چند حلقه شکل می دهند تا آرمیچر تشکیل شود جریان برق از طریق کموتاتور (سوی گردان) تیغه ای و زغال (جاروبک) تامین می شود.

نیروی که بر رسانا وارد می شود حاصل بر هم کنش میدان مغناطیسی اصلی و میدان ایجاد شده حول رساناست در استارت خودروهای سبک میدان اصلی را به وسیله سیم پیچهای متوالی سنگین کاری ایجاد می کنند که روی هسته هایی از آهن نرم پیچیده شده اند.

با پیشرفت تکنولوژی ساخت آهنربا امروزه بیشتر از آهنرباهای دائمی برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می کنند.

در این صورت می توان استارت را کوچکتر و سبکتر ساخت شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده حول رسانای آرمیچر تابع شدت جریان عبوری از سیم پیچهای میدان ساز است بیشتر استارتها چهار قطب وچهار زغال دارند در صورت استفاده از چهار قطب میدان مغناطیسی در چهار ناحیه متمرکز می شود میدان مغناطیسی به یکی از سه روش زیر ایجاد می شود:

1- استفاده از اهنربای دائمی
2- سیم پیچهای میدان ساز متوالی
3-سیم پیچهای میدان ساز متوالی – موازی

میدان های متوالی – موازی را میتوان با مقاومت کمتری ساخت و بدین ترتیب جریان و در نتیجه گشتاور خروجی استارت را افزایش داد برای انتقال جریان برق از چهار زغال استفاده می شود این زغالها مانند زغالهای مورد استفاده در بیشتر موتورها یا مولدها از مخلوطی از مس و کربن ساخته می شود زغالهای استارت مس بیشتری دارند تا اتلاف جریان درآاآآ انها به حداقل برسد.

آرمیچر از یک کموتاتور مسی تیغه ای و سیم پیچهای مسی سنگین تشکیل می شود. به طور کلی آرمیچر را به دو روش می توان سیم پیچی کرد این دو روش را سیم پیچی موجی و سیم پیچی همپوش می نامند در استارتها بیشتر از روش سیم پیچی موجی استفاده می شود زیرا با استفاده از این روش مناسبترین مشخصه ها از لحاظ گشتاور و سرعت در سیستم چهار قطبی حاصل می شود.

در استارت باید مکانیسمی هم برای درگیری و خلاص شدن از دنده فلایویل تعبیه شود در استارتر خودروهای سبک از یکی از دو روش درگیری لخت یا پیش درگیری استفاده می شود.

انواع سیستم استارت خودرو

در همه خودروها استارت باید فقط  در مرحله راه اندازی با دنده فلایویل درگیر باشد. اگر استارت با دنده فلایویل درگیر بماند موتور با دور بالا ان را به کار می اندازد و استارت به سرعت خورد می شود. بیش از 80 سال از استارت با درگیری لخت استفاده شده است و این نوع استارت به تدریج از رده خارج شده است این استارت چهار قطب و چهار زغال دارد و روی خودروهای بنزینی متوسط نصب می شد.

این استارت به وسیله یک دنده پینیون کوچک با دنده فلایویل درگیر می شود دنده استارت و بوشی که با محور آرمیچر اتصال هزار خاری دارد طوری رزوه شده اند که وقتی استارت از طریق رله به کار می افتد آرمیچر بوش را در داخل دنده استارت می چرخاند دنده استارت به سبب لختی ساکن می ماند و چون بوش در داخل ان می چرخاند با دنده فلایویل درگیر می شود.

وقتی موتور روشن می شود دنده استارت را سریعتر از محور آرمیچر می چرخاند و همین باعث می شود که دنده استارت دوباره روی بوش بپیچد و از درگیری با دنده فلایویل آزاد شود وقتی دنده استارت برای اولین بار گشتاور را از آرمیچر می گیرد و نیز هنگامی که موتور دنده استارت را از درگیری خارج می کند فنری ضربه ایجاد شده را جذب می کند. یکی از مشکلات اصلی این نوع استارت ماهیت خشن درگیری دنده استارت با دنده فلایویل بود.

در نتیجه این نوع درگیری دنده استارت و دنده فلایویل خیلی زود سائیده می شدند در بعضی کاربردها دنده استارت در حین موتور گردانی و پیش ازآنکه موتور کاملا روشن شود از درگیری خارج می شود دنده استارت در معرض خطر گریپاژ کردن بر اثر گرد و غبار حاصل از کلاچ نیز بود.

غالبا روغنکاری مکانیسم دنده استارت سبب جذب گرد و غبار بیشتر و در نتیجه جلوگیری از درگیری می شد با استفاده از استارتهای از پیش درگیر بسیاری از این مشکلات حل شد.

استارت از پیش درگیر

امروزه بیشتر خودروها استارت از پیش درگیر دارند در این نوع استارت دنده استارت به صورت مطمئنی با دنده فلایویل درگیر است و توان کامل فقط هنگامی اعمال می شود که این دو به صورت کامل با هم درگیر شده باشند.

در این حالت چرخ دندها زودتر از موعد مقرر از درگیری خارج نمی شوند زیرا با اتوماتیک استارت دنده استارت را در وضعیت درگیر نگه می دارد دنده استارت کلاچ یک طرفه ای دارد که مانع چرخیدن ان توسط دنده فلایویل می شود.

استارت از پیش درگیر به این کار می کند که وقتی سوئیچ را می چرخانید اتصال با ترمینال 50 روی اتوماتیک استارت ایجاد می شود در نتیجه دو سیم پیچ تو نگهدار و درون کش برق دار می شوند.

سیم پیچ درون کش مقاومت بسیار کمی دارد بنابراین جریان شدیدی از آن عبور می کند این سیم پیچ با مدار موتور استارت اتصال متوالی دارد و جریانی که از ان می گذرد به موتور استارت امکان می دهد که اهسته بچرخد و درگیری را تسهیل کند در همین زمان میدان مغناطیسی ایجاد شده در اتوماتیک استارت هسته سولنوئید را جذب می کند و از طریق چنگک سبب درگیری دنده استارت یا دنده فلایویل می شود.

وقتی دنده استارت کاملا درگیر می شود هسته اتوماتیک استارت در استارت انتقال می دهند وقتی کنتاکت ها اصلی بسته می شوند سیم پیچ درون کش به سبب اعمال ولتاژ مساوی به دو سر ان عملا از کادر می افتد در این هنگام سیم پیچ تو نگهدار تا زمانی که برق از مغزی سوئیچ به اتوماتیک استارت می رسد هسته اتوماتیک در جای خود نگه می دارد.

وقتی موتور روشن و سویچ رها می شود جریان اصلی برق قطع می شود و هسته اتوماتیک و دنده استارت بر اثر نیروی کشش فنر به وضعیتهای اولیه خود باز می گردد فنری که روی هسته تعبیه شده است پیش از خلاصی دنده استارت از درگیری با پایان حرکت خود مجموعه ای از کنتاکتها مسی سنگین کار را می بندد این کنتاکتها توان کامل باتری را به مدار اصلی موتور دنده فلایویل کنتاکتها اصلی را باز می کند.

در حین درگیری اگر دندانه های استارت به دندانه های دنده فلایویل برخورد کنند در نتیجه فشرده شدن فنر درگیری کنتاکتهای اصلی بسته می شود در نتیجه موتور استارت می چرخد و دنده استارت با دنده فلایویل درگیر می شود گشتاوری که استارت تولید می کند.

از طریق این کلاچ به دنده فلایویل انتقال می یابد هدف از بکار گیری این کلاچ جلوگیری از چرخش موتور استارت با دور بسیار بالا در صورت درگیر ماندن دنده استارت پس از روشن شدن موتور است این کلاچ از یک عضو محرک و یک عضو متحرک تشکیل می شود.

که چند غلتک یا ساچمه استوانه ای بین آن دو قرار دارند این غلتکها فنر سوارند و با فشار اوردن روی فنرها دو عضو محرک و متحرک را به هم قفل می کنند یا ازادانه در جهت عکس می چرخند امروزه از انوع استارت از پیش درگیر استفاده می شود اما همه انها طبق اصول مشابهی کار می کنند اکنون استارت های که با اهنربای دائمی کار می کنند به تدریج جایگزین استارتهایی می شوند که سیم پیچ میدان ساز دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دانستنی های خودرو به مقاله های سنسور دور موتور، تاثیر سرما بر عملکرد خودروهای برقی مراجعه نمایید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا