نرخ عوارض شهرداری خودرو در سال 1400

عوارض شهرداری خودرو، هزینه‌ای است که در هر سال شهرداری هر شهر، از مالکان خودرو دریافت می‌کند. این هزینه صرف مدیریت، نگهداری و بهبود بخشیدن به وضعیت خیابان‌ها و معابر آن شهر می‌شود و عدم پرداخت این هزینه از طرف شهروندان، بخش عظیمی از درآمد شهرداری را کاهش می‌دهد.

در حال حاضر به دلایل مختلف مانند عدم اطمینان مردم به مسئولین، عدم فرهنگ‌سازی صحیح و روش‌های مدیریتی، موجب شده تا اکثر شهروندان، پرداخت عوارض شهرداری  خودرو را به تعویق بیندازند و آن را پرداخت یک هزینه اجباری از جیب مردم تلقی کنند. این تفکر کار را به جایی رسانده که شهرداری تنها برای ترخیص خودرو شخص از پارکینگ فرصت آن را پیدا می‌کند که عوارض را دریافت کند و شهروندان تنها در این حالت و آن هم به دلیل اجبار  بدهی‌های خود را تسویه می‌کنند.

مبنای تعیین عوارض خودرو چیست؟

بر اساس تبصره 6 ماده 42 از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالکان وسایل نقلیه موظف شده‌اند تا به صورت سالیانه عوارض خودرو خود را پرداخت کنند. طبق این تبصره، عوارض هر خودرو با یک فرمول مشخص و بر اساس مدل و قیمت خودرو تعیین می‌شود. نکته جالب آن است که برای خودروهای داخلی، قیمت کارخانه آن خودرو مبنای تعیین عوارض سالیانه است اما برای خودروهای وارداتی، قیمت تمام شده محصول شامل پول گمرک، هزینه ورودی و ارزش آن در بازار در مشخص شدن مقدار عوارض شهرداری خودرو تعیین کننده خواهد بود.

نرخ عوارض شهرداری خودرو چقدر است؟

نرخ عوارض شهرداری خودرو تا پیش از سال 1400 بر اساس 0.1 درصد قیمت خودرو تعیین می‌شد، یعنی به عنوان مثال اگر خودرو شما 50 میلیون تومان قیمت داشت، راننده باید سالیانه تنها 50 هزار تومان به جهت عوارض خودرو پرداخت می‌کرد. این هزینه در سال 98 با رشد 50 درصدی به 0.15 درصد قیمت خودرو رسید، باز هم با ذکر مثال باید عرض کنیم که طی دو سال اخیر اگر قیمت خودرو شما 50 میلیون تومان بود، هزینه عوارض شما 75 هزار تومان می‌شد. اما متاسفانه با افزایش قیمت‌ها و بقیه هزینه‌ها، نرخ عوارض سالیانه خودرو در سال 1400 افزایش پیدا کرده و گاها در برخی خودروها دو برابر شده است.

عوارض شهرداری خودرو

البته در حال حاضر خودرویی با ارزش 50 میلیون تومان به سختی در بازار یافت می‌شود، به همین دلیل عوارض سالیانه به طور خودکار با افزایش قیمت خودرو، روند صعودی دارد، اما باز هم هزینه آن به مقداری نیست که رانندگان از پس پرداخت آن برنیایند. اما همانطور که گفته شد دلایل دیگر مانند تفکر نادرستی که در مورد عوارض خودرو وجود دارد موجب شده تا قشر زیادی این هزینه را پرداخت نکنند.

نام خودرو

مدل

مقدار عوارض (تومان)

پژو پارس سال
1387
160.500
رنو پارس تندر
1396
300.000
تویوتا پرادو GX
2005
290.250
تویوتا یاریس صندوقدار
2014
915.000
تویوتا پریوس
2017
1.185.000
تویوتا کرولا GLI
2005
765.000
رنو مگان اتوماتیک
1389
457.500
میتسوبیشی ASX
2018
1.470.000
دی اس 6
2018
1.800.000
لکسوس RX350
2012
3.525.000

جریمه عدم پرداخت عوارض چقدر است؟

در این حال، قانون مقدار 2 درصدی جریمه برای دیر کرد پرداخت عوارض خودرو را تعیین کرده که اهرم فشاری برای پرداخت این هزینه از سمت مالکان خودرو است. بر اساس ماده 46 قانون مالیات بر ارزش افزوده، به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت عوارض شهرداری خودرو، 2 درصد جریمه به اصل مبلغ افزوده می‌شود.

راه پرداخت عوارض جریمه چقدر است؟

راه‌های مختلفی برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو وجود دارد، شما می‌توانید به روش سنتی با مراجعه به دفاتر خدمات شهری این مبلغ را پرداخت کنید که البته با وجود شیوع ویروس کرونا این روش توصیه نمی‌شود. با استفاده از سایت اینترنتی شهرداری و اپلیکیشن‌های موبایلی نیز می‌توان این عوارض را پرداخت کرد.

بسیاری از اپلیکیشن‌های پرداختی مانند آپ بخشی برای استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو دارند که با مراجعه به آن می‌توان به راحتی این مبلغ را پرداخت کرد. همچنین در سایت متعلق شهرداری به آدرس my.tehran.ir نیز میتوان عوارض سالیانه را استعلام و پرداخت کرد.

عوارض شهرداری خودرو

برای پرداخت عوارض به چه مدارکی نیاز است؟

تفاوتی ندارد که از کدام سامانه استفاده می‌کنید، به هر شکل با ورود به بخش عوارض سالیانه خودرو و وارد کردن اطلاعات لازم می‌توانید مقدار عوارض شهرداری خودرو خود را مشاهده کنید. مدارک گفته شده شامل نام خودرو، پلاک خودرو و شماره شماره VIN (شماره 17 رقمی که با IR شروع می‌شود و در کارت شناسایی یا برگه سبز مالکیت موجود است)  می‌شود.

پرداخت حضوری به چه شکل است؟

اگر به هر دلیل در روند پرداخت عوارض به مشکل بر خوردید یا نسبت به آن اعتراض داشتید می‌توانید با مراجعه به دفاتر الکترونیک شهرداری به صورت حضوری عوارض را پرداخت کنید. یرای این کار باید برگ سبز خودرو یا همان سند مالکیت ماشین، کارت ملی مالک خودرو و اسناد پرداختی عوارض گذشته را به همراه داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو می توان به مقاله های 9 کار مهمی که باید پس از تصادف انجام دهید و گرفتن مجوز و برگه تردد بین شهری در ایام کرونا می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا