بررسی صداهای غیرعادی خودرو

به گوش رسیدن صداهای غیرعادی در هنگام روشن شدن خودرو هنگامی که موتور سرد است، می تواند اطلاعات خوبی درباره وضعیت کارکرد موتور و یا خرابی های موجود در آن در اختیار ما قرار دهد.

پس از استارت موتور ممکن است صداهای مختلفی از موتور و بخش های مرتبط با آن به گوش ما برسد که هر کدام از آن صداها به مشکل مشخصی اشاره می کند. برای تشخیص صداهای غیرعادی تولیدی ابتدا باید بدانیم که صدای عادی موتور چگونه است تا بتوانیم تفاوت آن ها را شناسایی و پس از آن در جهت رفع عیب عمل کنیم.

در ادامه اطلاعاتی درباره مهم ترین صداهای غیرعادی خودرو که ممکن است پس از استارت سرد به گوش برسد آورده شده است و علت تولید آن صدا نیز در این اطلاعات قرار دارد.

صداهای غیرعادی 3

صدای سایش فلز

در اثر استارت موتور ممکن است صدای ساییده شدن فلز بر روی فلز به گوش برسد که به احتمال زیاد علت تولید چنین صدایی ساییده شدن توربین یا پره های واترپمپ (Water Pump) با بدنه واترپمپ است.

صدای سایش بین چرخ دنده ها

در صورت به گوش رسیدن صدایی مانند درگیری بین چرخ دنده ها، این صدا مربوط به خود موتور استارت است.

صدای جیغ از درون کابین

به گوش رسیدن صدای جیغ از داخل کابین خودرو پس از استارت موتور می تواند مربوط به فن بخاری خودرو باشد. این صداهای غیرعادی در صورتی پس از استارت موتور خودرو به گوش می رسد که دکمه فن از قبل در حالت روشن قرار داشته باشد و پس از استارت موتور فن نیز شروع به کار کند. علت تولید چنین صدایی می تواند نبود ماده روانساز (Lubricant) کافی و یا شکسته بودن محور فن باشد.

صدای لرزش پلاستیک از درون کاپوت

در اثر لرزش های موتور، تغییرات دمایی و همچنین گذر زمان، نقاط اتصال بخش های پلاستیکی موتور به مرور خشک می شوند و ترک برمی دارند و به این ترتیب، در اثر لرزش موتور صدایی از خود تولید می کند. یکی از این بخش ها قاب موتور است که اکثر آن ها به صورت فشاری بر روی پایه های فلزی قرار می گیرند. بخش های مختلف این قاب ها به مرور زمان و در اثر شرایط مختلف ترک برمی دارند و پس از روشن شدن موتور و شروع شدن ارتعاش های ناشی از عملکرد موتور، موجب تولید صدایی متفاوت از صدای موتور می شوند.

صدای چاف چاف… از درون موتور

اگر پس از استارت موتور چنین صدایی به گوش رسید و علاوه بر آن بوی سوخت درون کابین احساس شد، می توان نتیجه گرفت که مشکل از انژکتورهاست. در صورتی که، نازل انژکتور به اندازه کافی باریک نباشد چنین مشکلی به وجود می آید و انژکتور عملاً در وضعیت بدی قرار دارد. این صدا در اثر خروج بخار سوخت تولید می شود.

صدای جیغ از درون کاپوت

به گوش رسیدن صدایی مانند جیغ کشیدن از بخش موتور در اثر شل شدن تسمه هاست. این اتفاق در اثر شل شدن تسمه سفت کن ها می افتد.

صداهای غیرعادی 4

صدای تق تق

به گوش رسیدن صدای تق تق در اثر روشن شدن خودرو وقتی که موتور سرد است، از صداهای غیرعادی ای است که می تواند در اثر کش آمدن زنجیر تایم و یا جابه‌جا شدن آن باشد.

صدای فلز

در هنگام روشن شدن موتور اگر صدایی مانند صدای فلزات به گوش رسید و همزمان لرزش هایی در بدنه و همچنین غربیلک فرمان حس شد، می توان فهمید که پیستون های خودرو دچار مشکل شده اند. در صورت بروز چنین علائمی حتماً نسبت به رفع مشکل اقدام کنید، زیرا جدی نگرفتن آن ها می تواند منجر به به وجود آمدن مشکلات بیش تر شود و بسیار پرهزینه باشد.

صدای سوت

به گوش رسیدن صدای سوت هنگام روشن کردن خودرو در روزهای سرد ناشی از وجود مشکل در منیفولد اگزوز است. این مشکل می تواند در اثر وجود ترک های ریز بر روی منیفولد اگزوز و یا قرار گرفتن آن در موقعیت نامناسب باشد.

صدای زنگ (Ringing)

یکی از صداهای غیرعادی خودرو که ممکن است پس از روشن شدن موتور به گوش برسد، صدای زنگ (Ringing) است. این صدا به احتمال زیاد از بخش اگزوز خودروست.

صدای سخت استارت خوردن موتور

اگر در هنگام استارت نور چراغ های جلو و پشت آمپر کم شد و موتور به سختی استارت خورد، می توان نتیجه گرفت که توان الکتریکی لازم به موتور استارت نمی رسد و به همین دلیل، این علائم بروز می کند. این مشکل می تواند در اثر ضعیف شدن باتری و یا سولفاته شدن سرباتری ها یا ترمینال های باتری خودرو باشد.

در انتها باید گفت در صورت به گوش رسیدن صداهای غیرعادی پس از استارت خودرو بهتر است برای رفع عیب اقدام کنیم، زیرا ممکن است مهارت کافی در تشخیص مخرب بودن یا نبودن صدا را نداشته باشیم و در مدت زمان کوتاهی دچار مشکلات بزرگ تر و پرهزینه تر شویم.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری و دانستنی های خودرو می توان به مقاله های تاثیر زیاد روشن ماندن خودرو در حالت درجا بر موتور و 5 نشانه برای زمان تعویض روغن خودرو مراجعه نمایید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا