راهنمای کامل چگونگی شستشوی خودرو

چگونگی شستشوی خودرو به روش دستی
 

شستشوی خودرو می تواند به روش دستی و یا توسط کارواش اتوماتیک انجام پذیرد. روش دستی را می توان با تهیه ابزار و تجهیزات مورد نیاز در خانه نیز انجام داد. عمل شستشوی دستی ماشین کاری آرام بخش و شاد است. شستشوی خودرو در منزل دارای دو مزیت مهم می باشد اول این که موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود و دوم این که می توان با توجه و دقت بیشتری نواحی کثیف را شستشو نمود.

از آن جا که شستشوی خودرو در یک نوبت انجام می شود، در روش دستی در حدود یک الی دو ساعت زمان لازم است که بستگی به میزان آلودگی خودرو دارد. می توان گفت یکی از مشکلات شستن ماشین در خانه زمان بر بودن آن خواهد بود که این مشکل در کارواش اتوماتیک به طور کامل برطرف شده است چرا که در کارواش اتوماتیک شستشوی خودرو تنها در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می شود.

داشتن یک خودرو تمیز یعنی داشتن یک خودرو نو، اما این تنها دلیل تمیز نگه داشتن خودرو شما نیست، دلایل فنی دیگری نیز برای تمیز نگه داشتن خودرو وجود دارد.

گردوغبار، شن، نمک پاشی های زمستان، گل و لای همه این ها حاوی ذرات ریزی هستند که به خودرو شما می چسبند و به رنگ خودرو آسیب می رسانند.

اگر شستشوی خودرو به موقع و درست انجام نگیرد، این ذرات آرام آرام روی رنگ ایجاد ضایعات ریز می نمایند و رنگ را خراب می کنند، حتی بعضی از مواد مانند فضولات پرندگان یا گرده درختان نیز می توانند به راحتی به پوشش رنگ نفوذ کرده و حفاظ رنگ را از بین ببرند، اگر شما هر روز از حوله یا دستمال برای تمیز کردن خودرو استفاده نمایید ذرات ریز و غبار روی سطح رنگ کشیده شده و ایجاد خراش های ریز می نمایید. سپس رنگ کدر و آسیب پذیر می گردد.

بیشتر مردم فکر می کنند خودروی خود را در ماه دو یا سه بار باید شستشو نمایند ولی شستشوی زیاد نیز موجب آسیب رسیدن به رنگ خودرو می شود ضمن اینکه اگر خودرو در مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار گیرد کیفیت رنگ آن به شدت پایین خواهد آمد.

کدام روش برای شستشوی خودرو بهتر است :

شستشوی خودرو

 

  • شستشوی خودرو در خانه یا کنار آبگیر
  • شستشوی خودرو در کارواش های اتوماتیک

بعضی افراد در زمان بیکاری (تعطیلات) در خانه با زمانیکه به تفریح رفته اند (خارج از شهر) اقدام به شستشوی خودرو خود می نمایند این کار هم برای رنگ خودرو هم برای محیط زیست زیان آور است زیرا از موادی مانند صابون مایع یا پاک کننده های خانگی برای تمیز کردن استفاده می شود که این مواد تاثیر منفی روی رنگ و پوشش محافظ آن خواهد داشت ضمن اینکه جاری شدن فاضلاب اینگونه شستشو برای محیط زیست زیان بار خواهد بود.

شستشو در کارواش اتوماتیک نه تنها برای محیط زیست خطری ندارد بلکه عملیات شستشو نیز به طور صحیح و کامل انجام  میگیرد و برای شستشو از موادی استفاده میشود که مناسب رنگ خودرو بوده و می توان از محصولاتی که تقویت کننده محافظ و براق کننده پوشش خودرو است، استفاده نمود.

توصیه های لازم جهت مراقبت از خودرو

شستشوی خودرو

جهت تمیز کردن خودرو از گل و گرد و خاک لازم است در ماه حداقل یک بار در کارواش شسته شود. وجود فضولات پرندگان، صمغ درختان، قیر و سایر مواد از این قبیل به جلا و درخشندگی رنگ آسیب وارد می نماید به همین دلیل باید سریعا از این مواد پاک شود. هیچگاه خودرو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداده و یا هنگام گرم بودن بدنه آن را نشوئید.

پولیش کردن بدنه

همیشه قبل از پولیش کردن، خودرو را بشوئید و بدنه را در حالی پولیش نمائید که قطرات آب روی  آن باقی نمانده باشد (کاملا خشک باشد) برای انجام این عملیات از واکس های استاندارد استفاده کنید. هیچگاه برای تمیز کردن قطعات براق فلزی از اشیا تیز یا پاک کننده های قوی استفاده نکنید.

لازم است خراشیدگی های عمیق و یا آسیب هایی که از برخورد سنگ و یا تصادف جزئی بوجود آمده، را هر چه سریعتر رفع نمائید.

تمیز کردن زیر بدنه

شستشوی بدنه خودرو

در پایان هرفصل به خصوص فصل زمستان که جاده ها پر از گل و لای و یا نمک پاشی شده می باشند، شستشوی خودرو را انجام دهید. دقت کنید که سوراخ ها و منافذ به داخل اتاق باز نباشد، چرا که در اینصورت آب از این منافذ به داخل اتاق نفوذ کرده و با گذشت زمان باعث زنگ زدن قطعات بدنه می گردد. بعد از شستشوی خودرو به آرامی و با احتیاط رانندگی نمائید و چند بار آهسته ترمز بگیرید تا مطمئن شوید آب از روی لنت های ترمز خشک شده باشد.

تمیز کردن زیر بدنه

شستن چراغ خودرو

به طور مرتب شیشه ها را از داخل  و خارج با مایع شیشه پاک کن مرغوب تمییز نمایید. شیشه جلو را قبل از نصب تیغه برف پاک کن های نو بشوئید و شیشه عقب را از سمت داخل با پارچه نرم و با حرکت چپ و راست تمیز کنید تا آسیبی به گرمکن های شیشه وارد نشود.

برای زدودن یخ از سطح آینه ها از کاردک پلاستسیکی استفاده کنید و تیغه های  برف پاک کن را در آب گرم و صابون بشوئید.

هیچگاه از موادی که محتوی سیلیکون می باشند برای شستشوی شیشه و آینه استفاده نکنید.

صندلی ها و موکت ها و قسمت های پلاستیکی

قبل از نظافت صندلی ها و موکت، داخل اتاق را گرد گیری نمائید. برای تمیز کردن این قسمت ها از شوینده های خانگی رقیق شده استفاده نمایید و برای تمیز کردن روکش های چرمی می توانید از یک تکه پارچه نرم و محلول آب و صابون های ملایم استفاده نمایید.

هیچگاه از بنزین، پارافین، تری کلرو اتلین، الکل یا سفیدکننده های قوی جهت پاک کردن قطعات پلاستیکی شیشه ها، طلق چراغ ها و بدنه استفاده نکنید.

کمربندهای ایمنی

نوار کمربند ایمنی را بیرون کشیده و با آب گرم و صابون معمولی بشویید و اجازه دهید بصورت طبیعی خشک شود. مراقب باشید آب به داخل قرقره کمربند نفوذ نکند و از نفت، پودر لباس شویی، براق کننده های مبلمان و پولیش استفاده نکنید.

موتور و محفظه آن

با توجه به وجود قطعات الکتریکی و الکترونیکی در داخل محفظه موتور و اینکه شستشو با آب باعث ایجاد اتصالات و آسیب دیدن قطعات مذکور می شود، پیشنهاد می گردد موتور و محفظه آن بجای شستشو پاک شود.

فراموش نکنید تمیز بودن هر قطعه باعث افزایش عمر آن و شادابی روحیه استفاده کننده خواهد شد.

مراحل مختلف شستشوی خودرو در منزل

شستشوی خودرو در خانه دارای سه مرحله اصلی آماده سازی خودرو، شستشوی آن، خشک کردن و واکس زنی می باشد که باید به ترتیب و با حفظ جزئیات انجام شود. هر بخش دارای مراحل دیگری است که در ادامه به تفکیک شرح داده می شوند.

آماده سازی خودرو برای شستشو

این مرحله دارای چهار گام می باشد که باید به ترتیب انجام شوند. این چند گام در ادامه شرح داده می شوند.

۱- ابتدا ماشین باید به دور از نور مستقیم خورشید پارک شود. این کار مانع از خشک شدن سریع و زود هنگام سطح می شود. شستشوی خودرو در زیر تابش مستقیم خورشید باعث گرم شدن سطح اتومبیل در هنگام شستشو و تبخیر سریع آب می گردد که روند شستشو را با مشکل مواجه می نماید. باید از بسته بودن تمامی شیشه ها اطمینان حاصل نمود تا از ورود آب به ماشین جلوگیری شود. آنتن نیز باید از جای خود خارج شود تا آسیبی به آن وارد نشود. برف پاک کن های شیشه جلو نیز باید از روی شیشه برداشته شوند تا روند شستشو به راحتی انجام شود. در موقع مناسب آن ها را می توان به جای خود برگرداند.

۲- جمع آوری تمامی تجهیزات مورد نیاز در نزدیکی خودرو به گونه ای که کاملا در دسترس باشند. این تجهیزات شامل ماده شوینده مخصوص ماشین مانند شامپو و فوم، منبع آب، سه سطل (دو تا برای شستشو و یکی برای آب کشی)، یک شلنگ، دستمال های میکروفایبر یا حوله برای خشک کردن می باشند.

دیگر وسایل نیز مانند دو یا سه دستکش بلند، یک اسفنج بزرگ، یک برس و یک فرچه کوچک دسته دار برای شستشوی لاستیک ها مورد نیاز هستند. حال باید برای استفاده آب و صابون آماده یاشد. بنابراین باید لباس های مناسب با شلوار بلند و چکمه پوشیده شود. انتخاب مواد کارواش نیز بسیار قابل اهمیت است و نکته مهم در مورد آن ها نسبت میزان مواد شوینده به آب می باشد که حتما باید رعایت نمود.

۳- یکی از سطل ها در این مرحله باید پر از آب شود. مقداری ماده شوینده بر اساس دستوری که بر روی بطری نوشته شده درون سطل ریخته شود. این سطل، سطل شستشوی اصلی خواهد شد. اگر ماشین خیلی کثیف باشد یا اگر تمایل به داشتن یک سطل برای بدنه و سطلی برای شستشوی رینگ ها داشته باشید، می توان دو سطل حاوی محلول شوینده را آماده کرد.

۴- سطل دیگر باید با آب خالی پر شود. این سطل مخصوص آبکشی خواهد شد. سطل محلول شوینده چه یکی باشد و چه دو تا، در هر صورت سطل آب کشی تنها یکی خواهد بود.

نحوه شستشو داخل ماشین

نکته مهم در شستن داخل خودرو این است که هرگز از ترکیب هر نوع محلول و آبی استفاده نکنید. اگر قصد تمیزی داخل کابین را دارید؛ در مرحله اول نیاز به یک جاروبرقی و لوازم جانبی آن است تا گرد و غبار یا آلودگی‌های موجود روی سطوح را از بین ببرید؛ اما در مرحله دوم برای تمیز کردن شلنگ‌ها وکابل‌های زیر کاپوت از اسپری‌های سیلیکونی، برای سطوحی همچون داشبورد از دستمال پارچه‌ای و در صورت نیاز از اسپری‌های براق‌کننده استفاده کنید.

براق شدن خودرو با نرم کننده مو

اگر می‌خواهید که ماشین شما براق شود و ظاهری نو به خود بگیرد؛ آن را با شامپو نرم‌کننده مو حاوی لانولین ترکیب شده با آب بشویید. علاوه بر اینکه شستشو با این روش، حالت واکس خورده‌ای به اتومبیل شما می‌دهد؛ هنگام بارش برف و باران منجر به سُر خوردن قطرات از سطح آن می‌شود.

شستن شیشه ماشین با نوشابه

باریدن باران روی خودرو باعث می‌شود که شیشه جلو پر از لکه شود؛ در همچین شرایطی کمی نوشابه مشکل شما را حل خواهد کرد و کثیفی‌ها را از سطح پاک می‌کند. فراموش نکنید که پس از شستشو، نوشابه را از روی شیشه پاک کنید؛ زیرا حالت چسبندگی آن منجر به جذب گرد و غبار می‌شود.

نکته: حتما حوله یا پارچه‌ای را در قسمت پایینی شیشه ماشین قرار دهید تا رنگ کاپوت دچار آسیب نشود.

شستن برف پاک کن با محلول آمونیاک و آب

برف‌ پاک ‌کن کثیف، رده‌هایی را روی شیشه خودرو به جا می‌گذارد که برای رفع آن باید تیغه‌های لاستیکی را بلند کرده و دو طرف پره‌ها را با پارچه‌ای که آغشته به محلول ۱٫۴ آمونیاک و یک پیمانه آب سرد است؛ تمیز کرده و سپس خشک کنید. همچنین از همین محلول می‌توانید برای تمیز کردن شیشه‌ها استفاده کنید؛ اما برای این مورد بهتر است که از یک اسفنج کمک بگیرید.

شستشوی شیشه خودرو با دستمال مرطوب

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن شیشه ماشین که برای کثیفی‌های کمتر استفاده می‌شود؛ استفاده از دستمال مرطوب مخصوص بچه است.

شستن بدنه ماشین با نوشابه یا جوش شیرین

علاوه بر نوشابه که در شست‌و‌شوی بدنه خودرو تاثیر مثبت دارد، راه دیگر پیشنهادی به شما این است که محلولی حاوی ۱٫۴ پیمانه جوش شیرین، ۱٫۴ پیمانه مایع ظرفشویی و ۲٫۴ پیمانه آب را آماده کرده و هنگام استفاده، یک پیمانه از آن را در ۲ لیتر آب حل کنید. یکی از نکات مثبت این محلول، قابلیت نگهداری آن در بطری برای مدت طولانی و حمل آن در ماشین است.

شستشو شیشه روغنی خودرو با خامه

اگر شیشه وسیله نقلیه شما به هر دلیلی جرم گرفته یا توسط خودتان جهت عدم جذب گرد و غبار روغنی شده؛ با کمی خامه تارتار، سطح آن را شسته؛ سپس با آب و صابون تمیز کرده و در نهایت خشک کنید.

شستن موتور ماشین

برای تمیز کردن پیشرانه خودرو ابتدا بخش‌ هایی همچون آلترناتور، ورودی هوا، توزیع کننده و بسته سیم‌ پیچ که نباید خیس شوند را با پلاستیک بپوشانید. در مرحله بعد طبق دستورالعمل موجود روی موتورشوی خریداری شده، مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و پیشرانه را بشویید؛ سپس با فشار کم آب، پیشرانه را آبکشی کرده و با حوله تمیز و نرمی، آن را خشک کنید.

نکته مهم: امکان شستن موتور ماشین با گازوئیل یا نوشابه هم وجود دارد.

نکات کلیدی که هنگام شستشو خودرو باید رعایت کنید :

  • به یاد داشته باشید که پس از هر شست‌ و شویی روی ماشین خود، سطح مربوطه را خشک کنید تا هیچ لکی بر اثر آب یا مواد شوینده روی آن نماند.
  • از ابر، اسفنج و پارچه‌هایی که خاصیت اولیه خود را از دست داده‌اند؛ برای تمیز کردن و شستن وسیله نقلیه کمک نگیرید. بهترین انتخاب، پارچه‌های میکروفایبر است.
  • هرگز برای پاک‌کردن لکه‌های موجود روی سطوح از دستمال خشک استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است، روی شیشه خط بیفتد و رنگ بدنه آسیب ببیند.
  • تحت هیچ شرایطی مواد یا مایع شستشو را به صورت مستقیم روی سطوح نریزید؛ حتما آن‌ ها را با آب ترکیب کرده و سپس استفاده کنید.
  • هرگز زمانی که ماشین شما داغ است، آن را نشورید؛ زیرا گرما باعث می‌شود که رسوب یا لکه روی سطح آن بماند.

بهترین مایع برای شستشوی خودرو

در صورتی که قصد دارید خودتان اتومبیلتان را بشویید ابتدا لازم است ماده شوینده متناسب را که برای شستشوی خودرو احتیاج دارید فراهم کنید. گاهی مواقع به کار بردن مواد پاک کننده بی کیفیت یا مواد پاک کننده خانه ای مثلا صابون دست یا صورت، شامپو، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، پودر لباسشویی یا هر مایع تمیز کننده ای که برای اتومبیل مناسب نیست سبب کدر و مات شدن رنگ اتومبیل و لکه گرفتن آن می گردد.

به همین دلیل کارشناسان خودرو توصیه می کنند برای شستشوی خودرو از مواد پاک کننده با کیفیت که ویژه خودرو می باشند بکار ببرید. چرا که این شامپو و مواد شوینده خودرو دارای ترکیباتی هستند که از مواد طبیعی ساخته شده اند و به طبیعت بر می گردند و به محیط زیست خسارتی وارد نمی کنند. این مواد توسط کارشناسان خودرو و بر حسب اصول مهندسی ساخته شده اند تا به دستانمان صدمه نزد، حساسیت زا نباشد و هیچ مشکلی برای رنگ اتومبیل ایجاد نشود.

مواد شوینده خودرو

مواد شوینده که شامل فوم و شامپو بوده برای از بین بردن کثیفی های روی اتومبیل و شستن آن استفاده می شود. این مواد هنگام استفاده کف زیادی دارند که همین مورد سبب شده تا مشتری نسبت به آن دید مثبتی پیدا کند. نوع دیگری از مواد شوینده اسپری ها هستند که هر کدام برای از بین بردن یک نوع آلودگی هستند؛ مثلا برای از بین بردن فضولات پرندگان بر روی بدنه خودرو و یا برای شیشه، داشبورد و قسمت های دیگر تهیه شده اند. با این مواد می توانید شاهد بالا رفتن کیفیت شستشوی خودروتان شوید.

از ویژگی های مهم یک ماده شوینده می توان به قدرت آن در پاکیزگی اشاره کرد؛ یعنی باید به قدری ماده شوینده قوی باشد که با ترکیب مقداری از آن با آب تمام آلودگی های سطح اتومبیل را از بین ببرید و رنگ خودرو صدمه ای نبیند. با این کار با کاهش میزان آب مصرفی مواجه می شوید. مواد شوینده نباید خیلی کف داشته باشند چون در این صورت آب مصرفی هنگام آبکشی زیاد شده و به صرفه نمی باشد.

واکس و مواد محافظ خودرو

از مواد شیمیایی که برای شستشوی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد می توان به واکس ها و موادی که باعث سریع تر خشک شدن اتومبیل می شود اشاره نمود. این مواد علاوه بر تمیز شدن و سریع تر خشک شدن به عنوان یک محافظ نیز مورد استفاده قرار می گیرند؛ یعنی این مواد لایه حفاظتی بر روی ماشین ایجاد کرده که باعث کاهش جذب گرد و خاک توسط بدنه اتومبیل می شود و تا مدتی اتومبیل تمیز است. علاوه بر مواردی که ذکر کردیم خاصیت ضد زنگ زدگی دارند و از آسیب دیدن رنگ اتومبیل در برابر اشعه های نور خورشید جلوگیری می کنند.

شامپو خودرو

از مواد شوینده مناسب برای اتومبیل می توان به شامپو خودرو و شامپویی که کارواش ها برای شستشوی خودرو به کار می برند اشاره کرد و همچنین ابزار شوینده ای که ترکیبات اصلی آن اسید سیتریک و اسید فسفریک باشد را می توان یک شوینده مناسب و با کیفیت برای اتومبیل دانست.

این اسیدها که هم ضعیف هستند و هم در مواد شوینده تخصصی به کار می روند کمک می کند بدون این که رنگ اتومبیل خراب شود کثیفی های روی بدنه اتومبیل پاک شود و همچنین محافظ رنگ اتومبیل در مقابل عوامل محیطی زیان بار می گردد.

مواد دیگری که در شامپو شوینده خودرو استفاده می شود عبارتند از:
سدیم لورت سولفات: این ماده در خیلی از مواد شوینده مثل صابون، شامپو و خمیر دندان و…بدلیل قدرت بالایی که در تمیز کنندگی دارد و سطحی بودنش در شامپو شوینده اتومبیل به کار گرفته می شود.
کوکونات دی اتانول آمید: این ماده یک مایع زرد رنگ و تقریبا لزج است که در لوازم آرایشی و بهداشتی و شامپو شوینده بدن و اتومبیل به کار می رود.
سدیم کلرید: ویژگی این ماده تمیز کنندگی آن است.

آب مقطر: آبی است که کاملا خالص بوده و درصورتی که پس از شستشوی خودرو روی سطح خودرو لکه هایی به رنگ سفید دیدید بدانید که درون شامپو شستشوی خودرو مواد معدنی وجود دارد.
ایزوپروپیل الکل: این ماده برای از بین بردن لکه و جرم قوی، روغن و قیر در اکثر شامپوهایی که برای شستن سطح اتومبیل به کار برده می‌شود.
از ویژگی های یک شامپو با کیفیت اتومبیل می توان به قدرت پاک کنندگی بالا، براق کردن اتومبیل، حفظ کننده رنگ اتومبیل، برگشت پذیر بودن به طبیعت، ضد حساسیت، تعادل داشتن در اسیدی یا قلیایی بودن شامپو خودرو و بوی خوب اشاره کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا