چگونگی عملکرد ساسات

عملکرد و وظیفه ساسات

اگر سوار یک خودروی امروزی و جدید هستید خود را برای پیدا کردن قطعه ای به نام ساسات به زحمت نیاندازید. چرا که این قطعه با روش های سیستماتیکی و برقی در خودروهای نسل جدید کاملا اتومات شده اند.

ساسات (Choke Valve) قطعه ای در خودروهای قدیمی بوده که در فصل زمستان موجب بهتر روشن شدن خودرو می شد. این قطعه را به دکمه دریچه هوای کاربراتور نیز می شناسند.

ساسات در خودرهای نسل قدیم و کاربراتوری یک اهرم به صورت دستی بود که در فصل های سرد و در حالت کلی هوای سرد که موتور با صرف زمان و انرژی بیشتری می توانست گرم شود به کار می رفت.

در خودروهای قدیمی ساسات وظیفه بستن دریچه ورودی هوا به کاربراتور را بر عهده داشت. در نتیجه در هوای سرد زمستان با غنی شدن سوخت تزریق شده به پیشرانه، خودرو راحت تر روشن می شد.

به این صورت که به صورت دستی با کشیدن ساسات، دریچه کنترل ورودی هوا به کاربراتور بسته می شد و اجازه ورود هوای کمتری را به داخل موتور می داد و در نتیجه گازی که وارد موتور می شد از لحاظ بنزین موجود در موتور، قوی تر می شد و اشتعال و جرقه زن موتور قدرتمند تر عمل می کردند و این موجب سریع گرم شدن موتور برای تولید نیروی گشتاوری شده است. چرا که با استارت موتور در هوای سرد، و گرم نشدن موتور و حرکت خودرو، ممکن است آسیب زیادی به موتور خودرو وارد گردد.

ساسات خودرو

ساسات در خودروهای جدید

خودروهای کاربراتوری خود دارای انواع مدل از جمله کاربراتور نزولی، صعودی و افقی از لحاظ جهت حرکت سوخت می باشند.

در خودروهای امروزی این قطعه دیگر به شکل دستی کار نمی کند و وظیفه خود را به طور خودکار انجام می دهد در نتیجه برخلاف خودروهای قدیمی دیگر شاهد دکمه ای برای آن نیستیم.

در اتومبیل ها بالای لوله کاربراتوری ونتوری ثابت دریچه ای به نام ساسات وجود دارد که به صورت مکانیکی یا اتوماتیک باز و بسته می شود با بستن این دریچه جریان عبوری هوا کاهش یافته و مکش کاربراتور در هنگام استارت زدن افزایش می یابد.

Carburetor

امروزه قطعه ای به نام استپر این وظیفه را به صورت اتومات بر عهده گرفته است. عملکرد این قطعه به این صورت می باشد که میزان ورودی هوا به داخل موتور را در دور آرام و زمانی که خودرو تازه استارت خورده است را کنترل و میزان می کند.

در حقیقت این قطعه در زمانی که موتور روشن و بدون دخالت راننده و فشردن پدال گاز عمل می کند. که به این حالت از روشن بودن موتور بدون دخالت راننده دور آرام می گویند.

در حقیقت روشن شدن خودرو در هوای سرد با مخلوط طبیعی بنزین و هوا کمی مشکل است و احتمالا این مورد را بارها در پاییز و زمستان تجربه کرده اید.به این منظور نیاز به مخلوطی غنی تر از سوخت و هوا داریم چراکه مخلوط طبیعی سوخت و هوا در برخورد با دیواره های سرد .کاربراتور و منیفولد ورودی تقطیر می شود و از رسیدن به سیلندر باز می ماند.

در ساسات مکانیکی دکمه ای بر روی داشبورد خودرو قرار دارد که مستقیما به دریچه ساسات متصل است اما ساسات خودکار با گرمای منیفولد خروجی و مکش منیفولد ورودی کار می کند و با سرد شدن هوا، فنر ترموستاتی قرار گرفته بر روی دریچه کوک شده و دریچه را می بندد. پس از روشن شدن موتور گرمای ناشی از دود فنر را از کوک خارج کرده و دریچه به حالت عادی باز می گردد.

امروزه دیگر این قطعه اهرمی ساسات در خودروهای نسل جدید وجود ندارد و به صورت سیستماتیک این ورودی هوا کنترل می شود.

در کاربراتور های پیشرفته از ونتور که از اجزا کاربراتور نیز می باشد استفاده می شود. در حقیقت ونتور یکی از اعضای کاربراتور های پیشرفته می باشد که تعیین کننده نوع کاربراتور نیز هست. ونتور خود به دو نوع کاربراتور با ونتور ثابت و کاربراتور با ونتوری متغیر تقسیم بندی می شوند.

دلایل و علائم خرابی ساسات

ساسات-خودرو

خرابی ساسات که با اصطلاح گیر کردن ساسات نیز شناخته می شود معمولا با علائم واضحی خود را نشان می دهند. از آنجا که ساسات بر ترکیب سوخت و هوا تاثیر می گذارد یکی از نشانه های خرابی آن می تواند افزایش محسوس مصرف سوخت باشد.

همچنین خاموش شدن موتور در دور کم نیز نشانه دیگری از گیر کردن ساسات خودرو است. یعنی به هر دلیلی که خودرو روشن و سپس خاموش شود، نشانه از عدم کارکرد صحیح ساسات و کنترل ورودی هوا را می دهد و قطعا اختلالی در بسته شدن ورودی هوا به وجود آمده است که به احتمال زیاد می تواند مربوط به خود ساسات و گیر کردن آن باشد.

با توجه به این که ساسات از دو شیلنگ ورودی و خروجی آب استفاده می کند در هنگام گیر کردن ابتدا این شیلنگ ها را بررسی کنید و گرفتگی های آنها را رفع نمایید. اگر گرفتگی خاصی در شلنگ ها وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد مشکل از اهرم ساسات خواهد بود که موجب بسته ماندن دریچه ساسات شده است.

بعد از بررسی گرفتگی شلنگ و اهرم و حل مشکل، حتما در حالت سرد بعد از گذشت زمانی یک و نیم الی دو ساعته از خاموش شدن کامل خودرو، خودروی خود را با کشیدن اهرم و یا دکمه ساسات مجددا روشن کنید تا مطمعن شوید که این مشکل برطرف شده است. چرا که در حالت گرم و نیمه گرم شدن موتور، دیگر متوجه این اختلال و خرابی ساسات نخواهیم شد.

چنانکه متوجه این موضوع شدید که موارد فوق به کلی رفع شده باشند اما خودرو همچنان خاموش می گردد ممکن است موارد دیگری از جمله مقدار ورودی بنزین و … در این خاموش شدگی موتور دخیل باشند که توصیه می شود به یک متخصص خودروهای کاربراتی مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در دانستنی های خودرو می توان به مقاله های نکات جالب برای استفاده بهتر از بخاری خودرو و همه چیز درباره واکس خودرو مر اجعه کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا