آیا ماشین دیزلی بخریم یا نه؟

با توجه به اینکه سروصدای زیادی توسط دولت و رسانه‌ها در مورد آلودگی‌های ایجاد شده توسط ماشین‌های دیزلی بالا گرفته، خریدن یک ماشین دیزلی جدید یا دست دوم، ناراحت کننده به نظر می‌رسد. اما حقیقت چیست؟ آیا ماشین‌های دیزلی بد هستند؟ ارزشش را دارد که یک ماشین دیزلی بخریم؟ بیایید به یک سری از حقایق درباره‌ی ماشین های دیزلی نگاهی بیندازیم، نقاط قوت آنها چیست و در چه صورت بهتر است سراغ ماشین‌های دیزلی برویم؟

آیا ماشین دیزلی، انتخاب خوبی است؟

ماشین دیزلی 1

اگر مرتبا در حال سفر یا رفت و آمد در اتوبان‌ها هستید، اگر معمولا کاروان یا ترایلر یدک می‌کشید، شما باید خرید یک ماشین دیزلی را درنظر بگیرید. اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم، ماشین‌های دیزلی می‌توانند از لحاظ مصرف سوخت در مسافرت‌های طولانی‌ای که سرعت ماشین به طور میانگین بین ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت باشد، نسبت به ماشین های بنزینی مقرون به صرفه تر باشند، حتی با در نظر گرفتن این مساله که قیمت هر لیتر گازوئیل بالاتر از بنزین است!

از آنجایی که گشتاور اتومبیل‌های دیزلی بالاست، این اتومبیل‌ها یدک کش‌های قدرتمندی هستند و قدرت کشش بالایی دارند. آنها معمولا می‌توانند وزن بیشتری را نسبت به خودرو‌های بنزینی بکسل کنند، این کار باعث می‌شود حتی توانایی حمل سنگین‌ترین بار را بدون کوچک‌ترین زحمتی داشته باشند.

آینده‌ی خودرو‌های دیزل
ی چه خواهد بود؟

در صورتی که قصد خرید یک ماشین دیزلی را دارید، لازم است بدانید در دوره‌ی نسبتا کوتاهی، در دورنمای فکری شما، هیچ چیز نگران کننده‌ای وجود نخواهد داشت. دولت‌ برنامه دارد فروش خودرو‌های بنزینی و دیزلی را در سال ۲۰۳۵ ممنوع کند، اما این طرح فقط مشمول خودرو‌های جدید می‌شود.

تا زمانی که تغییرات عمده اعمال نشوند، سالیان سال، ماشین‌های دیزلی – و ون‌ها – در جاده‌ها دیده خواهند شد، به علاوه بعد از منع تولید ماشین‌های دیزلی، هنوز هم می‌توانیم ماشین‌های دست دوم دیزلی خریداری کنیم. با توجه به این مسائل، خرید یک ماشین دیزلی در حال حاضر شما را به دردسر نخواهد انداخت.

ماشین‌های دیزلی چه
آلودگی‌هایی تولید می کنند؟

 

ماشین-دیزلی-2

 کربن دی اکسید (CO2) و نیتروژن اکسید (NOx) دو ماده اصلی تولید شده توسط وسایل نقلیه هستند که دولت تصمیم دارد آنها را اندازه‌گیری و کنترل کند.

طبق گفته انجمن تولیدکنندگان و نمایندگی های فروش خودرو، به طور معمول میزان CO2 تولید شده توسط یک ماشین دیزلی ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به ماشین بنزینی‌ای با عملکرد مشابه، کمتر است. لازم به ذکر است که این امر در مورد اتومبیل‌های هیبریدی بنزینی/الکتریکی (که CO2کمتری نسبت به اتومبیل‌های دیزلی و بنزینی متداول ساطع می‌کنند) صدق نمی‌کند.

مساله عمده درباره ماشین‌های دیزلی همواره Nox تولیدی توسط این ماشین‌ها و تاثیر آنها بر کیفیت هوا بوده، به ویژه در شهرها و استان‌هایی که جمعیت آنها بالاتر است. حقیقت اینست که جدیدترین اتومبیل‌های دیزلی پاک‌ترین خودروهایی هستند که جهان تا به حال به چشم دیده، با توسعه تکنولوژی فیلتراسیون خروجی، این ماشین‌ها نسبت به اتومبیل‌های تولید شده در دو دهه اخیر ۸۴ درصد Nox کمتری تولید می‌کنند. اصلا، مگر تنها اتومبیل‌های دیزلی قدیمی هستند که به طور قابل‌توجهی کیفیت هوا را پایین می‌آورند؟ طبق کدام تست؟ ثابت شده که برخی اتومبیل‌های دیزلی حتی Nox کمتری نسبت به ماشین‌های بنزینی معادل خود تولید می‌کنند.

اقتصادی‌ترین ماشین‌های دیزلی

Vauxhall Corsa مقرون به صرفه‌ترین خودروی دیزلی‌ای است که در حال حاضر در انگلستان به فروش می‌رسد، به لطف پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بسیار کارآمدش می‌تواند به مقدار قابل توجه ۸۸ مایل بر گالن دست پیدا کند. در Ford Focus و کراس بک DS 3 هم این خصوصیت تا حد زیادی حفظ شده‌ است، این ماشین‌ها هم از موتور ۱‌.۵ لیتری استفاده می‌کنند و به ترتیب می‌توانند، ۸۰ و۷۶ مایل را با یک گالن سوخت طی کنند.

از ماشین‌های دیزلی دیگری که می‌توانند با یک گالن سوخت بیش از ۷۰ مایل را طی کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Vauxhall Crossland X
  • Peugeot 308 and 508
  • Nissan Qashqai
  • SEAT Ibiza
  • Mercedes-Benz A-Class
  • BMW 1 Series
  • Dacia Logan MCV
  • Kia Ceed

ماشین‌های دیزلی ارزش خرید دارند؟

ماشین دیزلی 3

این مساله مسلما به شرایط شما و همین‌طور اینکه چه نوع استفاده‌ای از ماشین خواهید داشت بستگی دارد، ماشین‌های دیزلی گزینه‌ی مناسبی برای شما هستند در صورتی که:

  • در سال بیش از ده هزار مایل سفر می‌کنید.
  • نیاز به حمل کاروان یا یدک دارید.
  • معمولا از اتوبان استفاده می‌کنید.
  • معمولا به سفرهای طولانی‌ می‌روید.

اگر معمولا به شهرهایی مانند لندن، که ULEZ هستند رفت و آمد دارید، (در این مناطق نباید میزان آلایندگی وسایل نقلیه از حد مشخص شده بالاتر باشد، در صورت تجاوز از مقدار مشخص شده، مالک اتومبیل به طور روزانه ملزم به پرداخت هزینه‌ خواهدبود) باید بررسی کنید خودرو موردنظرتان مطابق با استانداردهای یورو۶ باشد، اکثر خودروهای دیزلی مدرن این‌گونه هستند، با این حال بهتر است قبل از خرید مطمئن شوید.

حقایقی درباره خودروهای دیزلی

به طور خلاصه، حقیقت در مورد خودروهای دیزلی اینست که:

  • مقدار NOx تولید شده توسط ماشین‌های دیزلی مدرن درست به اندازه ماشین‌های بنزینی‌ است.
  • ماشین‌های دیزلی به طور کلی CO2 کمتری تولید می‌کنند.
  • ماشین‌های دیزلی در سرعت‌های مجاز برای بزرگ‌راه‌ها به حداکثر صرفه‌جویی مصرف سوخت خود خواهند رسید.
  • بسته به این‌که از اتومبیل خود چه انتظاری دارید و چطور از آن استفاده خواهید کرد، ممکن است خرید یک خودروی دیزلی بهترین انتخاب برای شما باشد.
  • فروش اتومبیل‌های دیزلی حداقل تا سال ۲۰۳۵ ممنوع نخواهد شد. (مگر این‌که قوانین جدیدی وضع شوند.)

برای کسب اطلاعات بیشتر از دانستنی‌های خودرو می‌توان به مقاله‌های ویژگی‌ های خودروی مناسب برای رفت و آمد روزانه و نگاهی به پرفروش‌ترین خودروهای 2021 مراجعه نمود.

منبع
چرخان

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا