علت داغ شدن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر ماشین

آمپر آب ماشین به طور غیر مستقیم نشان دهنده دمای موتور خودرو می باشد و بالا رفتن این کمیت، یکی از ترسناک‌ ترین اتفاق‌ هایی است که ممکن است در حین رانندگی تجربه کنید که بی شک برای تمامی رانندگان رخ داده است و ممکن است حاکی از یک مشکل بسیار جدی و یا یک مشکل سطحی باشد. هر ساله و با شروع فصل گرما شاهد رخ دادن این مشکل خواهیم بود اما در مرحله اول به هیچ عنوان نباید کنترل خودمان را از دست بدهیم و همواره خونسردی خود را حفظ کنیم تا بتوانیم چاره ای مناسب برای حل این مشکل بیاندیشیم.

5 علت داغ شدن موتور خودرو

 این اتفاق حتی از پایین آمدن آمپر سوخت هم هولناک تر است. معطل شدن در گوشه خیابان از یک طرف و هزینه ‌های سنگین تعمیر یک موتور معیوب از سوی دیگر این نگرانی را دو چندان می‌کند. اما بد نیست نگاهی به دلایل داغ کردن موتور خودرو بیاندازیم و بدانیم برای جلوگیری از داغ شدن موتور ماشین چه باید کرد و در صورت داغ شدن موتور، چه کارهایی انجام دهیم. پس تا انتهای مقاله با فروشگاه لوازم یدکی فرانید همراه باشید.

خرابی ترموستات

ترموستات قطعه ‌ای ساده با عملکردی نه‌ چندان پیچیده است. این قطعه ما بین رادیاتور و پیشرانه قرار می‌گیرد و وظیفه کنترل دمای آب و هدایت آن به پیشرانه را بر عهده ‌دارد. یک ترموستات معیوب می‌تواند برای همیشه بسته بماند و مانع از رسیدن آب رادیاتور به اطراف موتور شود.

نبود روغن موتور در پیشرانه

روغن موتور علاوه بر روان کنندگی عهده‌ دار خنک کردن قطعات داخل موتور است. اگر به هر دلیلی خواه نشتی از واشر یا مشکلات آب ‌بندی داخل سیلندر ها روغن به نقاط دیگر وارد شود هم موجب روغن‌ سوزی و ایجاد آلودگی زیاد می‌شود و هم با کاهش سطح روغن موتور سبب داغ کردن موتور می‌گردد. داغ کردن موتور می تواند موجب تاب برداشتن پیستون ‌ها شود که هزینه زیادی را بر دوش رانندگان خودرو می‌گذارد.

نفوذ هوا به سیستم خنک‌کننده پیشرانه

یکی از دلایل داغ کردن موتور خودرو وجود هوا در سیستم خنک‌کننده است. اگرچه این سیستم به ‌صورت بسته عمل می‌کند اما با گذشت زمان مقداری هوا به آن وارد می‌شود. وجود هوای بیش ‌از حد در سیستم خنک‌ کننده می‌تواند موجب مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود.

در این شرایط آب رادیاتور در مخزن باقی می‌ ماند و مایع خنک‌کننده به میزان کافی در اطراف پیشرانه وجود ندارد. با این وصف بررسی دوره ‌ای و هوا گیری سیستم خنک‌کننده پیشرانه می‌تواند از ایجاد خرابی و هزینه ‌های سرسام‌ آور آن جلوگیری کند.

خرابی فن رادیاتور

فن رادیاتور وظیفه انتقال هوا به داخل رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور را بر عهده‌ دارد. امروزه در برخی خودرو ها فن‌ ها به ‌وسیله قطعاتی الکترونیکی کنترل می‌شوند و تا رسیدن آب رادیاتور به دمایی معین به کار خود ادامه می‌دهند.

اگر این قطعه الکترونیکی آسیب ببیند یا پره ‌های فن دچار شکستگی شوند جریان هوا به ‌درستی وارد رادیاتور نمی‌شود و در نتیجه دمای مایع خنک‌کننده به میزان کافی کاهش نمی‌ یابد و موجب داغ کردن موتور خودرو می‌شود.

خرابی واتر پمپ (پمپ آب)

خنک شدن موتور به ورود مایع خنک ‌کننده با یک سرعت خاص و ثابت بستگی دارد. خرابی و شکستگی پروانه داخل واتر پمپ می‌ تواند از سرعت این کار کاسته و موجب کاهش آب ورودی به پیشرانه و افزایش دمای آن شود. به ‌منظور جلوگیری از داغ شدن موتور خودرو به‌ صورت دوره ‌ای موارد زیر را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید.

  • تعمیر یا تعویض پمپ آب
  • تعمیر رادیاتور
  • تعویض ترموستات
  • تعویض به ‌موقع روغن موتور
  • بررسی و اطمینان از سلامت لوله‌ های سیسم خنک‌کننده

اکنون با 5 مورد از علل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آشنا شدیم اما حالا زمان آن رسیده است که راهکار حل این مشکل را بدانیم.

یازده راهکار برای جلوگیری از داغ شدن موتور ماشین

ماشینتان را در سایه پارک کنید

شما می توانید تفاوت دمای بین سایه و آفتاب را حس کنید، پارک ‌کردن در سایه نه تنها ماشینتان را خنک نگه می دارد بلکه عمرش را نیز افزایش می دهد. سایه ای پیدا نمی کنید؟ پس از سایه بان استفاده کنید تا گرما به داخل نفوذ نکند.

از سایه بان استفاده کنید

نگهداری از سایه بان در ماشین همیشه به شما کمک خواهد کرد، چرا که‌ همیشه نمی توانید مطمئن شوید مکان خنک و سایه ای را پیدا خواهید کرد. این محافظ های اشعه آفتاب از گرم شدن بیش از حد کابین خودرو جلوگیری می کنند همچنین از خراب شدن کابین داخل خودرو با اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند. شما ممکن است بخواهید از محافظ های درست شده مخصوص مدل ماشینتان استفاده کنید. این محافظ ها می توانند در برابر اشعه های آفتاب موثرتر واقع شوند.

پنجره هایتان را دودی کنید

هر مغازه صافکاری یا ابزار فروشی محله تان  می توانند پنجره هایتان را دودی کنند یا شیشه ها را با یک لایه ی نازکی بپوشانند تا ماشینتان را خنک نگه دارد و از ماشینتان در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کند.

کمی از شیشه ها را پایین نگه دارید

پنجره های بسته هوای گرم را محفوظ نگه می دارند و شیشه به عنوان رسانا عمل کرده و گرما را به داخل هدایت می کند، کمی از پنجره ها را باز نگه دارید تا هوای گرم تخلیه شود و در صورت وجود سانروف نیز می توانید آن را کمی باز کنید.

البته اطمینان حاصل کنید که پنجره ها را زیاد پایین ‌نکشید تا کسی نتواند به داخل ماشین دست یابد. اگر شیشه هایتان را کمی پایین کشیده اید حتما حواستان به آب و هوا باشد تا با یک باران تابستانی شدید داخل ماشینتان خیس آب نشود.

دریچه های هوای کف ماشین را باز کنید

بیشتر مردم وقتی سوار ماشین می شوند، دریچه های هوا روی داشبورد را تا حد آخرش باز می کنند اما بهتر است دریچه های کف خودرو را باز کنید تا جریان هوا بیشتر شود.

هوای گرم همیشه به سمت بالا می رود؛ بنابراین دریچه های کف را تا اخر باز کنید تا هوای گرم را به بیرون هدایت کند سپس وقتی ماشین خنک شد می توانید دریچه های بالا را نیز باز کنید.

استفاده از سیستم هوای تازه در سیستم خنک کننده خودرو

برای ۱۰ دقیقه از سیستم هوای تازه در سیستم خنک کننده تان استفاده کنید. استفاده از جریان هوای داخل، به این معناست که همان هوای گرم داخل ماشینتان را به جریان می اندازد. این قسمت را باید بعد از خنک شدن ماشین استفاده کنید.

حواستان به آمپر آب ماشینتان باشدآمپر

این سنجه که روی داشبورد قرار گرفته، مجهز به سوزنی می باشد که همواره باید در وسط نشانگر باشد؛ اگر به سمت گرما حرکت کند، باید ماشین را خاموش کنید و اجازه دهید موتور کمی خنک شود.

بخاری را روشن کنید تا موتور خنک شود

روشن ‌کردن بخاری در روز های گرم تابستانی شاید آخرین کاری باشد که بخواهید انجام دهید اما با این کار هوای گرم موتور را به داخل هدایت می کنید که باعث خنک شدن موتور می شود. با این کار مشکلات زیر بنایی را حل نمی کنید اما راهکار خوبی برای مسافرت های طولانیست.

خنک کننده موتور بریزید

این مورد در ماه های گرم سال بسیار حائز اهمیت است. برای چک کردن مقدار خنک کننده کاپوت ماشین را باز کنید و مخزن خنک کننده را پیدا کنید. مقدار آن با خط های روی مخزن نشان داده می شود. اگر مقدارش پایین است، به راحتی مقدار مناسبی از مایع را بریزید و سپس دربش را محکم ببندید.

خنک کننده موتور معمولا بصورت مخلوطی ۵۰/۵۰ از خنک کننده و آب فروخته می شود یا اینکه می توانید خنک کننده غلیظ بخرید ‌و خودتان با آب مخلوط کنید.

راهنمایی: هیچ گاه خنک کننده را به موتور داغ نریزید اجازه دهید موتور قبل از باز کردن در مخزن و ریختن مایع خنک شده باشد.

به عوض کردن باتری ماشینتان هم فکر کنید

اگر باتری ماشین شما بیش از ۳ سال است که کار می کند، ممکن است دیگر مثل قبل تر ها عملکرد نداشته باشد؛ بنابراین ماشینتان مجبور است بیشتر کار کند و این خود باعث داغ کردنش می شود. مکانیکتان می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید باطری تان را عوض کنید یا نه.

به عوض کردن باتری ماشینتان هم فکر کنید

حتی اگر مایع خنک کننده تان را همیشه در مقدار مناسب نگه می دارید، به تدریج کثیف خواهد شد و باید عوض شود. تمیز کردن رادیاتور که به عنوان تمیز کردن خنک کننده نیز شناخته می شود، شامل دور ریختن خنک کننده قدیمی رادیاتور، شستن با مایع مخصوص و ریختن مایع خنک کننده جدید است.

مکانیک ها هر ۴۰۰۰۰ مایل یا ۶۴۰۰۰ کیلومتر یکبار به تمیز کردن رادیاتور پیشنهاد می کنند؛ اما شما طبق گفته کارخانه ی مبدا ماشینتان عمل کنید.

رفتار مناسب هنگام جوش آوردن و داغ شدن موتور

جوش اوردن خودرو

در هنگام رانندگی همواره دید خود را به آمپر آب داشته باشید و هر زمانی که تصور کردید میزان دمای آن در حال افزایش بوده و خط نرمال را رد نموده است نوبت به اقدامات لازم می رسد تا از بروز جوش آوردن خودرو جلوگیری کنید، برای این کار لازم است تا گام های زیر را با موفقیت بپیمایید.

توصیه می کنیم در هنگام بالا رفتن آمپر ماشین و جوش آوردن و داغ شدن موتور موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱- ابتدا ماشین را در گوشه ای نگه دارید، خونسردی خود را حفظ کرده و کاپوت خودروی خود را بالا دهید تا در گرمای اضافی موتور خارج شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید درب رادیاتور را باز کنید زیرا حرارت مخزن آن بسیار بالا بوده و  در صورت فوران نمودن آب جوش درون محفظه ممکن است صورت خود را دچار سوختگی کنید.

۲- فن خودروی خود را بررسی کنید و چنانچه عملکرد آن مطلوب نبود و یا روشن نشد به سراغ روشن نمودن کولر ها بروید تا دور تند فن ها به کار آید، چنانچه مجددا فن های خودروی شما کار نکردند بر روی پره های رادیاتور آب بریزید تا کمی خنک شوند، سپس موتور را خاموش کنید و در پی رفع مشکل فن ها باشید، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به صورت مستقیم بر روی موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و ممکن است به سایر قطعات خودرو آسیب وارد شود، همچنین از دیگر دلایل مهم عدم کارکرد فن های الکتریکی خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها است.

۳- اما در حالت دیگر ممکن است فن های ماشین شما کار کند و همچنان دمای آب بالا باشد در این حالت مشکل از کم بودن آب در سیستم است که برای خنک نمودن آن باید خودروی خود را خاموش کنید و هر چند ثانیه تک استارت بزنید، منظور از تک استارت این است که خودروی شما یک استارت کوچک بخورد اما روشن نشود این کار باعث می شود تا رینگ پیستون به دیواره سیلندر نچسبد، پس از آن که دمای موتور کاهش پیدا کرد در رادیاتور را باز کنید و درون آن مقداری آب بریزید.

اما در حالتی دیگر ممکن است هم فن خودروری شما سالم باشد و هم مشکلی در سیستم آب رسانی خودرو وجود نداشته باشد اما با این حال شما مجددا مشکل با بالا رفتن آمپر ماشین خود رو به رو هستید، در این مرحله بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید زیرا مسائل مربوط به این حوزه کاملا تخصصی بوده و خارج از این مقاله گنجانده می شود، باز هم در این مرحله تاکید می کنیم که به هیچ عنوان در رادیاتور خودروی خود را باز نکنید زیرا این موضوع می تواند بسیار بسیار خطرناک باشد.

برای تکمیل مبحث کارهایی که لازم است هنگام جوش آوردن و داغ شدن موتور ماشین انجام دهید بهتر است موارد زیر را مطالعه کرده و رعایت کنید:

سیستم خنک کننده را ببندید و ‌بخاری را تا آخر باز کنید

هرچه سریع تر کولر را ببندید تا فشار موتور کمتر شود. سپس بخاری را تا آخر باز کنید. با این کار تمام گرمای موتور را به داخل هدایت می کنید با این کار از داغ شدن بیشترش جلوگیری می کنید تا بتوانید کنار بزنید. ممکن است گرمای بخاری اذیتتان کند اما این بهای کوچکی است که باید بپردازید تا از بهای بزرگتر تعمیر موتور جلوگیری کند.

مکان امنی پیدا کنید و کنار بزنید

کنار بزنید و ماشین را خاموش کنید اجازه دهید موتور خودرو ۱۵ دقیقه خنک شود. حواستان به آمپر آب ماشین باشد که باید هنگام خنک شدن موتور به حالت عادی برگردد.

حین انتظارتان برای خنک شدن ماشین(وقتی چشمتان به آمپر آب نیز هست)، فکرتان را جمع کنید و از کسی کمک بخواهید. به دوستتان یا جرثقیل زنگ بزنید یا به امداد خودروهای جاده زنگ بزنید و کمک بخواهید. هر زمانی زنگ بزنید آنها کمک اعزام خواهند کرد.

خنک ‌کننده را چک کنید و اگر نیاز بود بریزید (اگر همراهتان دارید)

اگر مقدار خنک کننده تان پایین است، ریختن مقدار مناسبی می تواند از موتورتان محافظت کند و از داغی بیش از حد قبل از تعمیر و کمک خواستن پیشگیری کنند.

البته این کار شاید زیاد مفید نباشد اگر شلنگ خنک کننده تان گرفته باشد یا منشا مشکلتان فن رادیاتور خراب یا واتر پمپ باشد. طرز ریختن خنک کننده را از راهنمای ماشینتان بپرسید و جای مخزن را یاد بگیرید.

موتور را دوباره راه بیاندازید

اگر ماشینتان با جرثقیل حمل نمی شود، اکنون می توانید با احتیاط استارت بزنید و به سمت نزدیک ترین تعمیرگاه حرکت کنید. حین این کار حواستان به آمپر آب نیز باشد که اگر به سمت گرما حرکت می کند کنار بزنید و اجازه دهید ماشین خنک شود.

اشتباهات رایج هنگام داغ شدن موتور ماشین

دست و پایتان را گم نکنید

درست است که موتور ماشینتان نمی تواند خودش را خنک و خونسرد نگه دارد، اما شما که می توانید خونسرد باشید! از راندن نوسانی بین خودرو ها و کوبیدن روی ترمز پیش از کنار زدن ماشین خود داری کنید.

به رانندگی ادامه ندهید

اگر موتورتان داغ کرده ولی همچنان کار می کند، هنر نمی کنید که همچنان از آن کار می کشید. بله درست است ممکن است با این کار شما به مقصدتان قبل از اینکه موتور کامل بایستد، برسید اما با این‌ کار موجب مشکلی عظیم تر و پر هزینه تر خواهید شد.

بلافاصله کاپوت را باز نکنید

اگر کنار زدید، منتظر بمانید تا موتور کمی خنک شود سپس کاپوت را باز کنید و همه ‌چیز را چک کنید. بالا زدن بلافاصله کاپوت شما را در ریسک سوختگی و آسیب دیدگی از بخار و دود قرار می دهد. صبر کردن کلید اصلی است. صبر کنید آمپر آب ماشین کمی عادی تر شود سپس کاپوت را بالا بزنید.

در حل مشکل ماشینتان درنگ نکنید

یک موتور داغ کرده خود به خود مشکلش را حل نخواهد کرد؛ حتی اگر بعد از ریختن مایع خنک کننده خوب به نظر برسد. هرچه بیشتر بماند، بدتر خواهد شد. مشکل موتورتان را ریشه ای حل کنید و از داغ شدن موتور ماشین خود به سادگی نگذرید.

محدوده ی دمای نرمال کارکرد موتور

اگر موتور داغ کند و سیستم خنک کننده ماشین معیوب باشد گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و اجزای داخلی موتور آسیب می بیند.

برای پی بردن به دمای نرمال کارکرد موتور در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شوید و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید.

به یاد داشته باشید که در هنگام رانندگی در سرازیری ها همواره آمپر آب خودروی شما کمتر از حالت عادی و در هنگام عبور از سربالایی ها بیشتر از حالت معمول است این مورد نباید شما را نگران کند زیرا امری کاملا طبیعی است و هنگامی که به شرایط اولیه برگشتید این موضوع به خوبی رفع خواهد شد.

اقدامات لازم در حالت عدم کاهش دمای موتور

گام اول :

ابتدا ماشین را متوقف کنید و کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن خارج گردد . هیچ گاه در رادیاتور و مخزن را باز نکنید زیرا فشار سیستم بالاست و ممکن است در اثر پاشیدن آب بسوزید.

گام دوم :

فن ها را بررسی کنید و از عملکرد درست آن ها اطلاع یابید و اگر فن ها خاموش بودند کولر را روشن نمایید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر هنوز فن ها درست عمل نکردند روی پره های رادیاتور آب بریزید و وقتی دما نرمال شد موتور را خاموش و در پی مشکل عدم کار کرد فن ها بگردید.

نکته : توجه داشته باشید هیچ گاه روی موتور به صورت مستقیم آب نریزید زیرا دما بالاست و سر سیلندر و قطعات دیگر آن آسیب می بینند.

(در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید برای اینکه دمای موتور کاهش یابد در حالت درجا گاز دهید و دور موتور را به 2000 برسانید). به خصوص هنگام ترافیک از دیگر دلایل مهم عدم کارکرد فن های الکتریکی خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها است.

گام سوم :

اگر عملکرد فن ها درست بود ولی همچنان دمای موتور بالا بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. برای خنک کردن موتور در این صورت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید طوری که ماشین روشن نشود و پیستون ها بالا و پایین شود. این کار سبب می شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندر نچسبد. بعد از اینکه دمای موتور کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در آن آب بریزید . گاهی داغ شدن موتور به علت نشتی در سیستم خنک کننده و کم شدن آب است که باید آن را بررسی و رفع کنید.

گام چهارم:

اگر فن ها سالم بود و سیستم کمبود آب نداشت و دما با ریختن آب در رادیاتور نیز پایین نیامد 5 حالت پیش می آید:

1-وجود هوا در سیستم:

اگر در سیستم خنک کننده هوا باشد جلوی گردش آب را می گیرد و دما بالا می رود . موتور را خاموش کنید و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید طوری که ماشین روشن نشود و پیستون ها بالا و پایین شود. این کار سبب می شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندرنچسبد . پس از خنک شدن موتورباید عمل هوا گیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع گردد.

2-قفل کردن ترموستات:

برای تشخیص قفل شدن ترموستات دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دما بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر رادیاتور سرد بود اما دمای آمپر آب موتور بالا بود ترموستات قفل شده است.

برای رفع این مشکل موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود سپس ترموستات را عوض کنید. از علت های قفل شدن ترموستات دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم است.

3-مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:

اگر می خواهید اطمینان یابید که داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است به رادیاتور ساز مراجعه نمایید تا سیستم را بررسی کند. اگر رادیاتور مسدود شود آب نمی تواند راحت گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل در مواقع که موتور در فشار است مانند حرکت در سربالایی و روشن بودن کولر و… خود را نشان می دهد.

اگر در میان پره های رادیاتور برگ و گل و لای و حشرات گیر کند از بازدهی آن به شدت می کاهد.

4-از کار افتادن واتر پمپ:

اگر با عوض کردن ترموستات مشکل همچنان باقی ماند واتر پمپ خراب است که در این صورت باید آن را تعویض نمود.

5-مشکل سرسیلندر و واشر:

اگر سیستم خنک کننده خودرو خود را زمان زیادی می باشد که تعویض نکرده اید و یا در رادیاتور به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب معمولی و یا ضد یخ خالی می ریزید واشر سر سیلندر و یا خود سر سیلندر آسیب می بیند و دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور می شود دما بالا می رود و در برخی مواقع شیلنگهای رادیاتور می ترکند.

تشخیص اینکه واشر سر سیلندر مشکل پیدا کرده کار ساده ای نیست و این تشخیص باید توسط افراد متخصص باشد . سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نشود مشابه هنگام باز کردن در رادیاتور علائم مشکل سر سیلندر و نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده دارد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از بالارفتن دمای آب موتور

از مهمترین اقداماتی که از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری می کند رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)،

چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار است.

دلایل بالا رفتن آمپر ماشین
آمپر ماشین

همان طور که در موارد فوق به آن اشاره کردیم دلایل بسیار متعددی وجود دارد که در نهایت منجر به بالا رفتن آمپر ماشین خواهد شد اما این موضوعات می تواند تنها به یک ایراد کوچک بسنده کند و یا وارد دنیای بزرگتری شود که عملا رفع آن نیاز به متخصص خواهد داشت، برخی از این عوامل عبارتند از:

۱- عملکرد نادرست رادیاتور

۲- اشکال در ترموستات

۳- عملکرد نادرست واتر پمپ

۴- فن رادیاتور

۵- کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)

۶- مسدود بودن خروجی اگزوز

۷- کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

۸- پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

۹- تنظیم نبودن موتور

برای کسب اطلاعات بیشتر می توان به مقاله های نحوه عملکرد کنیستر، آنچه باید در مورد باتری خودرو بدانیم، چگونگی کارکرد کمک فنر خودرو  اشاره کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا