مشخصات فنی هایما S5 کراس اووِر چینی

در صف طولانی و پر عجله بازار خودرو چین، بار دیگر شاهد حضور خودرویی دیگر به نام هایما S5 هستیم. یک کراس اووِر کامپکت مقابل ما قرار دارد که از سال 96 تولید آن در ایران خودرو آغاز شد. اما قبل از این که در صف تولیدات ایران خودرو قرار بگیرد، با فاصله‌ای یک ساله از چین به ایران وارد شد و البته دوقلو این خودرو نیز بعد از 2 سال به نام هایما S7 به بازار خودرو ایران راه پیدا کرد.

خودرو هایما S5 از همان شروع تولید و ورودش به بازار هم به  دلیل توانایی‌های فنی و هم طراحی داخلی زیبایی که داشت زبانزد شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. جا دارد تا با نگاهی دقیق‌تر بیش‌تر از ماهیت این خودرو که از رقبای هم‌ وطن خود مانند جک اس 5، چانگان CS35 و لیفان X60 اگر جلو نزده باشد عقب هم نمانده است.

مشخصات فنی خودرو هایما S5

موتور خودرو همیشه به عنوان قلب خودرو تلقی می‌شود. موتور هایما S5 با حجم 1.5 لیتری و 4 سیلندر به عنوان قلب تپنده این خودرو مورد استفاده است. 161 اسب بخار و گشتاور 223 نیوتن متر قدرت پیشرانه این خودرو است. جعبه دنده اتومات این خودرو با فناوری CVT امکان بالاتری را در شتاب گیری به خودروها اضافه کرده است. گفتنی است که خودرو S5 از موتور توربوشارژر بهره‌مند است و همین باعث آلایندگی کم‌تر این خودرو می‌شود.

حداکثر سرعت هایما 170 کیلومتر در ساعت است. وزن این خودرو 1435 کیلوگرم است و طول و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4358، 1823 و 1630 میلی متر است. فاصله بین دو محور در این خودرو 2630 میلی متر است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 8 کیلومتر در هر صد کیلومتر است.

طراحی ظاهری هایما S5 چگونه است؟

طرح کلی جنگنده دارد. چراغ‌های کشید که موج بسیار زیبایی در قسمت بالایی قالبش دارد و گودی که زیر قالبش شکل گرفته صورتی جنگنده و اما هوشمند را به آن داده است. کاپوت کشیده و بدنه یکپارچه آن باعث می‌شود که در نگاه اول توجه هر بیننده‌ای به آن جلب شود. هایما S5 با ورودش توانست سومین فیس لیفت را به بازار خودرو وارد کند و به همین خاطر است که این خودرو چهره‌ای متفاوت از دیگر اتومبیل‌های کراس اووِر چینی دارد.

درست در ردیف موازی با سپر خودرو به علاوه چراغ‌های LED، دو نورافکن هم برای روشنایی رسانی بهتر قرار گرفته است. جلو پنجره خودرو نیز با دیگر اجزای آن هماهنگی دارد و از شلوغ کاری بی‌جا در طراحی آن پرهیز شده است؛  دو پره قدرتمند جلو پنجره با در بر گرفتن آرم هایما هویتی مشخص به این خودرو داده است. رینگ‌های خودرو ساده است و هر کدام‌شان از پنج پر تشکیل شده‌اند. تایرها نیز برای مسافت‌های برون شهری و درون شهری مناسب به نظر می‌آیند.

ناگفته نماند که در کاسه چراغ‌های جلو، دی لایت هم قرار دارد. درب‌های هایما S5 طراحی ساده و شکیلی دارند و از منحنی‌هایی که در درب خودروهای کره‌ای دیده می‌شود خبری نیست. باربند هم روی سقف این خودرو به صورت فابریک قرار گرفته است که بیش‌تر هویت SUV بودن آن را به نمایش می‌گذارد. صندوق عقب S5 نشان می‌دهد که این خودرو از گنجایش بالایی برخوردار است؛ 320 لیتر گنجایش صندوق عقب هایما برای هر سفری مناسب است. ظاهر ماشین را که پسندیدیم. بهتر است در ادامه به سراغ طراحی داخلی آن برویم.

طراحی ظاهری هایما S5

تجربه رانندگی با هایما S5

اولین ویژگی که در خودرو هایما S5 نظر هر راننده و سرنشینی را جلب می‌کند راحتی و خوش دستی فرمان هیدرولیک این خودرو است. امکان جا به جایی فرمان S5 این امکان را ایجاد می‌کند که بنا بر اندازه و قد و قامتی که داریم آن را تنظیم کنیم. صندلی‌های این خودرو کاملا با ارگونومی بدن هماهنگی دارند. گودی و برآمدگی طراحی شده در قالب صندلی‌های این خودرو باعث می‌شود تا در پیچ و خم‌های تند و مسیرهای ناهموار سرنشین از جای خود تکان نخورد و نشیمن‌گاه راحتی داشته باشد.

چرم دوزی هم که دیگر جای خود دارد. هر کدام از صندلی‌ها از روکش‌های چرمی دو رنگ پوشیده شده‌اند و البته ضد تعرق نیز هستند. اتومبیل به سیستم کروز کنترل مجهز است و فرمان آن که کلی از آن تعریف کرده‌ایم هیدرولیک است. دوربین 360 درجه‌ای که در این خودرو تعبیه شده است اجازه به وجود آمدن هیچ نقطه کوری را نمی‌دهد. داشبورد S5 با طراحی جادارتر به خوبی از فضای جلویی خودرو استفاده کرده است و توانسته نیاز‌های دم دستی سرنشین جلو و راننده را به خوبی فراهم کند.

در میان تمام توضیحات لازم است بدانیم که این خودرو از طرف ایران خودرو دارای گارانتی است و بعد از 2500 کیلومتر رانندگی می‌توان خودرو را برای معاینات و نیاز‌های به وجود آمده و با استفاده از کارت طلایی به نمایندگی‌های مربوطه ببریم.

طراحی داخلی هایما اس 5

دکمه‌هایی روی فرمان این خودرو قرار گرفته است که هر کدام کارایی خاص خودشان را دارند؛ دو دکمه در قسمت میانی سمت چپ فرمان قرار دارند که می‌توان با کمک آن‌ها صدای سیستم صوتی خودرو را تنظیم کنید. دو دکمه دیگر درست در زیر این دو دکمه قرار دارد که قابلیت اسکن به حالت رادیو را دارند. با دکمه دست چپی در ردیف دوم می‌توانید آهنگ قبلی را در حالت  USBو همچنین CD انتخاب کنید. با همین دکمه می‌توانید تماس‌تان را پاسخ دهید و تماس را قطع کنید.

کنسول مرکزی این خودرو نیز تعدادی کلید دیگر دارد؛ یکی از این دکمه‌ها که در سمت چپ میان کنسول مرکزی و در کنار فرمان قرار گرفته است، دکمه تنظیم حالت نام دارد. دکمه‌ای دیگر با شکل اتومبیل هم در همان ردیف قرار دارد که امکان تهویه مطبوع اتومبیل را فراهم می‌کند و هوای مطبوع را در اتومبیل به حالت دورانی درمی‌آورد. کنترل فن خودرو نیز با دکمه پیچاننده سمت راست انجام می‌شود و البته روشن شدن تهویه مطبوع خودرو نیز به عهده همین دکمه پیچاننده است.

دکمه‌ای دیگر به نام A/C نیز قرار دارد که باز برای تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکمه پیچاننده سمت چپ نیز برای تنظیم دمای هوا در خودرو قرار گرفته است. دکمه‌ای هم در میان است که با شکل بخار کار یخ زدایی شیشه‌های عقب هایما S5 را بر عهده دارد.

طراحی داخلی هایما S5

درست در سمت چپ یک دکمه دیگر با همان شکل بخار قرار دارد که برای یخ زدایی شیشه‌های جلو استفاده می‌شود. دکمه پیچاننده AUTO این قابلیت را به وجود می‌آِورد که تهویه مطبوع را از حالت دستی به حالت اتوماتیک در بیاورید. بد نیست نگاهی هم به عملکرد ریموت کنترل اس 5 بیاندازیم؛ سیستم هوشمند این ماشین با ریموت کنترل هم قابل انجام است.

دکمه باز کردن و قفل کردن درب‌ها و باز کردن صندوق عقب از امکانات عمومی این ریموت است. با نگه داشتن دکمه «قفل خودرو» می‌توانید خودرو خود را موقعیت یابی کنید و آن را در پارکینگ‌های شلوغ به راحتی پیدا کنید. صفحه کیلومتر و چراغ‌های اخطار هایما S5 هم از جذابیت‌های خاص خود برخوردار هستند.

صفحه کیلومتری چندکاره با نشان دادن وضعیت کارکرد موتور، سرعت شمار، نشان گر سوخت، صفحه نمایشگر رایانه سفر و چراغ‌های نشان گر و هشدار همه آن چه که باید جلو چشم راننده باشد را فراهم کرده است. جدا از این امکانات اولیه، چراغ راهنمای گردش به چپ، چراغ راهنمای نشان‌گر مه شکن‌های خودرو که البته نشان گر دیگری هم برای مه شکن‌های عقب در این صفحه دیجیتالی تعبیه شده است.

نمای عقب هایما S5

اگر ترمز دستی خودرو بالا باشد، یک نشان‌گر به طور مجزا شما را از این وضعیت باخبر می‌سازد. حتی برای باخبر شدن از سیستم ترمز و عملکرد آن یک نشان گر دیگر در این صفحه خرگوشی شکل کوچک قرار دارد. اگر سیستم الکترونیکی ABS هم به خوبی عمل نکند باز یک نشان گر دیگر با نام ABS شما را مطلع می‌سازد.

نشان‌گرهای دیگری نیز برای کیسه هوا، سیستم کنترل آلاینده، دمای بالای روغن روان کاری، وضعیت ESC، هشدار دمای آب، خرابی موتور، کمربند ایمنی، خرابی سیستم نظارت بر فشار تایر، خرابی دنده عقب، شارژ باطری، سیستم ضد سرقت، کروز و حالت برفی نیز وجود دارد. صفحه نمایش‌گر رایانه سفر؛ این صفحه مستطیلی شکل مسافت طی شده را نمایش می‌دهد و از طرفی دیگر مسافت باقی مانده به مقصد را نیز نشان می‌دهد.

باز بودن درب‌ها، جعبه دنده اتوماتیک، فشار تایرها و کنترل کروز از دیگر امکانات نمایش‌گر رایانه سفر است. دکمه های بالابر شیشه‌های این خودرو هم در قسمت کنسول و هم در درب‌ها به کار رفته‌اند. البته کلید قفل شیشه برقی و یدک نیز در کنار این دکمه‌ها تعبیه شده است.

به محض وارد کردن سوییچ ماشین، آینه بغل‌های این خودرو به صورت اتوماتیک فعال می‌شوند و باز می‌شوند. با استفاده از دکمه acc به نام (Start Engine Stop) می‌توان خودرو را بدون استفاده از کلید روشن و یا خاموش کرد. با کلیدهای کنترل جهت آینه می‌توان آینه بغل‌های این خودرو را تنظیم کرد.

به همین شکل می‌توانید آینه های جانبی را تا کنید. تنظیم ارتفاع صندلی به جهات پشت و جلو و زیر سری به راحتی می‌توانید صندلی را به طور دلخواه تنظیم کنید. در قسمت‌هایی از صندلی‌ها، زائده‌هایی ایجاد شده است که برای وصل کردن صندلی‌ کودک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو می توان به مقاله های مشخصات و ویژگی های سمند اتوماتیک و معرفی هیوندای آیونیک ۵ می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا