7 مورد چگونگی روش آب بندی ماشین صفر

با آب بندی ماشین آشنایی دارید؟ اصلا می‌دانید که دقیقا به چه معناست؟ زمانی که خودرویی صفر می‌خرید، نیاز به آب‌ بندی دارید. اما چرا و چطور؟ آب‌ بندی یعنی آماده‌ کردن موتور و قطعات دیگر خودرویی نو برای استفاده طولانی‌ مدت. پس اگر به‌ تازگی خودرویی خریده‌ اید یا از روی کنجکاوی به‌ دنبال یادگیری درباره این مقوله هستید، از شما دعوت می‌کنیم که با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم تمام نکات لازم درباره آب بندی ماشین را برایتان بگوییم.

آب بندی خودرو

آب‌ بندی خودروی صفر مهم است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. در واقع با آب‌ بندی خودرو باید آن را روی قلق بیاورید و کاری کنید که آماده استفاده مداوم شود. آب‌ بندی به تعریف عام یعنی راه‌ آمدن با خودرو و قطعات مختلف به منظور آمادگی جهت کارکردن دائمی است. به‌ عبارت دقیق‌ تر، این کار به معنای مدت‌ زمانی است که موتور و قطعات خودرو برای استفاده طولانی‌ مدت آماده می‌شوند.

آب بندی ماشین

دلیل انجام دادن آب بندی خودرو

آب بندی ماشین صفر اهمیت دارد و شامل رسیدگی به بخش‌ها و قطعات مختلف می‌شود. اگر خودروی صفرتان را برای استفاده طولانی آماده نکنید، عمر موتور و قطعات دیگر پایین می‌آید. اگر روند اصولی آب بندی را برای خودرو پیش ببرید، ماندگاری وسیله‌تان بیشتر می‌شود و از هزینه‌ های احتمالی در آینده کم خواهید کرد.

نکات مهم درباره آب بندی ماشین صفر

خودروهای امروزی با دقت تولید می‌شوند و روند دقیق‌ تری را در بخش‌های مختلف تولید از سر می‌گذرانند اما همچنان امکان وجود اشتباهاتی در مسیر به بازار رسیدن و تولید وجود دارد. پس باید نکته‌ای مهم را آویزه گوشتان کنید. چه نکته‌ای؟ گاهی‌ اوقات، قطعات سر جای خود قرار نگرفته‌اند یا برخی پیچ‌ها و قطعه‌ها شُل هستند و نیاز به سفت‌ شدن دارند. پس همیشه خودروی صفری را که تحویل می‌گیرید، به‌ دقت بررسی کنید.

کاپوت را بالا بزنید و همه‌ چیز را زیر نظر داشته باشید. آیا قطعه‌ای شُل شده است؟ چیزی هست که سر جای خود قرار نگرفته باشد؟ حواستان به سیالات خودرو باشد. روغن موتور به‌ اندازه است؟ مایعات دیگر در چه سطح و وضعی قرار دارند؟ ممکن است که در این بخش از آب بندی خودرو صفر کیلومتر نیاز به کمک‌ گرفتن از کارشناسی خبره یا مکانیکی کاربلد داشته باشید.

آب بندی خودرو

بهترین روش آب بندی ماشین صفر

برای اینکه خودروی صفر را آب بندی کنید، نیاز به رانندگی با خودروی خالی با دور موتور و میزان فشار موتور متغیر دارید. یعنی بهتر است که خودرو خالی باشد و در حدود ۳۰۰ کیلومترِ نخست، دور موتور و فشار وارد بر آن متغیر باشد.

رینگ پیستون هم نیاز به آب بندی دارد. برای این کار هم باید دور موتور بالای ۲هزار تا ۳هزار و ۵۰۰ برود. لازمه این کار، فشارآوردن به پدال گاز در زمان حرکت خودروست. بعد از اینکه به پدال گاز فشار وارد می‌کنید، احتیاج به استراحت‌ دادن به خودرو خواهید داشت تا آسیب نبیند. موتور باید کمی استراحت کند تا دورش پایین بیاید. اگر با دور بالا به‌ طور مدام رانندگی کنید، خودرو آسیب‌ های زیادی می‌بیند و فشار قابل‌ تأملی را تحمل می‌کند.

 آیا خودروهای صفر کیلومتر امروزی نیاز به آب بندی دارند؟

بعضی از افراد معتقدند که کیفیت و شیوه ساخت خودروهای امروزی نیاز به آب‌ بندی آنها را از بین می‌برد. اما این‌طور نیست. موتورهای جدید هم نیاز به این کار دارند. آب بندی ماشین به‌طور صحیح باعث می‌شود که دوام و کارکرد وسیله بهبود و ارتقا پیدا کند. این کار برای هزار کیلومتر نخستی که خودرو می‌پیماید، بسیار ضروری است.

نگاهی به راهنما و کاتالوگ هر وسیله هم می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. در دفترچه راهنمای برخی از خودروهای مدل‌ بالا، عدم نیاز به آب‌بندی قید شده است. یعنی اگر خودرویی مانند بعضی از محصولات هیوندا می‌خرید، هیچ نیازی به آب بندی و رسیدگی‌ های اولیه نخواهید داشت. اما برای خودروهای دیگر بازار، این کار توصیه می‌شود. پس نگاهی به دفترچه راهنمای خودروهای مختلف داشته باشید و ببینید که توصیه به آب‌ بندی‌ کردن یا نکردن مطرح شده است یا خیر.

چگونگی آب بندی قطعات و اجزای مختلف خودرو

برای ورود به فرایند آب بندی ماشین صفر نیاز به داشتن نقشه و برنامه‌ای دارید که طی آن به قطعات مختلف رسیدگی می‌شود و آنها را آماده رانندگی مدام و دائم می‌کند. آب بندی قطعات گوناگون مطابق زیر است:

1.موتور را بررسی کنید

بررسی موتور برای آب بندی از نان شب هم واجب‌تر است. پس کاپوت را بالا بزنید و ببینید که همه‌ چیز رو به‌ راه است؟ باتری درست کار می‌کند؟ سیم‌ کشی‌ها درست انجام شده‌اند؟ قطعات مختلف به‌ درستی سر جای خود قرار گرفته‌اند؟ اوضاع مخزن آب، لوله‌ها و فیلترها مناسب است؟

2.به روغن داخل مخازن نگاهی داشته باشید

همیشه روغن‌ های مختلف داخل مخازن خودرو را در آب‌ بندی بررسی کنید و از محصولات با کیفیت در این زمینه بهره ببرید. روغن‌ های بی‌کیفیت روی عملکرد خودرو اثرات منفی می‌گذارند. توصیه‌ هایی در زمینه تعویض روغن برای خودروی صفر هم وجود دارد. برخی از کارشناسان می‌گویند که بهتر است، بعد از پیمودن هر ۲هزار کیلومتر، روغن موتور تعویض شود. نخستین‌ بار که به موتور فشار بیاید و خراب شود، حتی در صورت تعمیر کامل هم فشارهایی به خودرو و قطعات دیگرش تحمیل می‌شود که جبران‌ ناپذیر است.

3. از روغن موتور مینرال یا معدنی استفاده کنید

برخی معتقدند که بهتر است از روغن موتور مینرال یا معدنی استفاده شود. این را به خاطر بسپارید که توصیه می‌شود تا پیش از ۶۵۰۰ کیلومتر اولیه، برای آب‌ بندی موتور از روغن معدنی معمولی استفاده کنید تا موتور دچار افت کمپرس نشود و رینگ پیستون‌ها به‌ خوبی دیواره سیلندر را آب‌ بندی کنند.

 
4.مخازن خودرو را بررسی کنید

برای بررسی خودرو و آب‌ بندی قطعات مختلف از جمله مخازن آن نیاز به کسی دارید که این‌ چیز ها را بداند. پس به مکانیکی مراجعه کنید که ماهر است و کار بررسی مخازن را به او واگذار کنید. لوله‌ های مربوط به روغن، مخزن آب شیشه‌ پاک‌ کن، آب رادیاتور و مواردی از این دست نیاز به بازرسی دارند. لوله‌های مختلف موجود در بخش‌ های گوناگون خودرو هم باید سالم باشند و در آنها خبری از رسوب و شکستگی نباشد.

5.
5. به گرم‌ شدن مقطعی خودرو دقت کنید

باید اجازه بدهید که خودرو گرم شود. چه زمانی؟ قبل از هر بار حرکت در دفعات نخست استفاده از آن در مسیر آب‌ بندی و زمانی که مسافت طی‌شده زیر هزار کیلومتر است. بعد از اینکه خودرو را روشن می‌کنید و استارت می‌زنید، زود و سریع به سراغ حرکت‌ دادن آن نروید و اجازه بدهید که ابتدا گرم شود.

6. قطعات متحرک خودرو را بررسی کنید

قطعات مختلف خودرو را بررسی کنید. ببینید که وضعیت میل‌ لنگ‌ ها و بلبرینگ‌ ها به چه ترتیب است. اگر این قطعات کیفیت خوبی نداشته باشند، در دوره آب بندی ماشین با فشاری که به آنها وارد می‌شود، دچار تَرَک‌ خوردگی و شکست می‌شوند.

7. سیستم ترمز هم نیاز به بررسی دارد

روی سطح سیستم ترمز خودروهای صفر لایه نازکی وجود دارد که بعد از طی‌ کردن چند کیلومتر نخست از بین می‌رود. با از بین‌ رفتن این لایه، وضعیت ترمز در حالت مطلوبی قرار می‌گیرد. در مسیرهای پر پیچ‌ و خم و جاده‌ های ناهموار با دقت و احتیاط رانندگی کنید و سرعت‌تان را بالا نبرید. در مسافت‌ های اولیه به سیستم ترمز فشار نیاورید. ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت‌های بالا به سیستم ترمزتان فشار وارد می‌کنند.

آب بندی خودروی اتوماتیک

چگونگی آب بندی ماشین صفر اتوماتیک

یکی از نکات مهم در آب بندی ماشین این است که موتور در سرعت‌های مختلف حرکت کند. بنابر این، در این دوران نباید خودروی اتوماتیک‌ تان را روی حالت کروز کنترل بگذارید. قرار گرفتن خودرو در حالت کروز کنترل موجب می‌شود که موتور در دوری یکنواخت کار کند و آمادگی لازم برای استفاده در سرعت‌های مختلف در آن به‌ وجود نیاید.

چرا باید به آب بندی خودرو صفر اهمیت دهیم؟

عواملی در این مورد میتواند گزیده ای از تجربیات ما باشد عبارتند از:

  • بالا بردن عمر قطعات خودرو مخصوصا قطعات موتور خودرو
  • پیشگیری از هزینه های احتمالی که به دلیل برخی اشتباهات احتمالی کارخانه ای ممکن است به وجود بیاید
  • پیشگیری از هزینه هایی که ممکن است به دلیل آشنا نبودن با خودرو جدید پیش بیاید
  • و در نتیجه اینکه آب بندی خودرو صفر یک سری مواردی است که انجام دادنش هیچ هزینه ای برای شما ندارد


۵
نکته مهم در روش صحیح آب بندی خودرو

  1. چک کردن قطعات زیر کاپوت
  2. چک کردن نشتی ها
  3. طریقه رانندگی برای آب بندی موتور
  4. آب بندی خودرو با نکات مرتبط با مایعات
  5. طریقه رانندگی صحیح برای آب بندی سیستم ترمز

 ۱. چک کردن قطعات زیر کاپوت

قبل از اینکه با خودرو چرخی بزنید حتی قبل از اینکه استارت خودرو را بزنید توصیه ما به شما این است که کاپوت را بالا زده و خودرو را چک کنید. چک کردن هیچ هزینه ای برای شما ندارد و متاسفانه با توجه به اینکه موارد زیادی از خودروسازان داخلی در خصوص برخی ریز نکات توجه نشده که رانندگان را درگیر هزینه های گزافی کرده است ما به شما توصیه میکنیم روش صحیح آب بندی خودرو صفر را در مرحله اول اینگونه انجام دهید:

  • درب رادیاتور را چک کنید که شل نباشد
  • آب رادیاتور را نیز یکبار خودتان چک کنید که به اندازه باشد
  • اگر آب رادیاتور کم بود به آن مقداری ضد یخ اضافه کنید تا از بابت ضد یخ نیز خیالمان راحت باشد
  • وایرهای را نگاه کنید که باز نشده باشند
  • والف های هواگیری را چک کنید که شل نشده و یا ترک نخورده و یا هرز نشده باشند
  • جعبه فیوز را نگاه کنید و اگر فیوز یدک روی آن نبود تعدادی فیوز در خودرو با آمپرهای مختلف برای روز مبادا تهیه کنید
  • لوله ورودی ترموستات و شیر تخلیه رادیاتور را نیز نگاه کنید که شل نشده و یا ترک نخورده باشند
  • شلنگ روغن هیدورلیک را نگاه کنید که نشتی نداشته باشد
  • وضعیت روغن موتور را با کشیدن فیلر روغن چک کنید و توجه کنید که از حد معمول کمتر نباشد

۲. چک کردن نشتی ها

با توجه به اینکه ممکن است همانطور که گفتیم به دلایلی برخی مونتاژها در کارخانه با مشکلاتی مواجه شده باشند روش صحیح آب بندی خودرو صفر را ما با وضعیت نشتی ها باید شروع کنیم. در نکته قبلی وضعیت نشتی های ممکن را توضیح دادیم اما شما بایستی حتما وضعیت محفظه روغن و احتمال نشتی روغن موتور را بررسی کنید برای اینکار بعد از انجام دادن موارد نکته اول:

  • خودرو را در پارکینگ پارک کنید
  • سپس یک پارچه سفید زیر قسمت جلویی خودرو پهن کنید
  • به پارچه دست نزنید تا فردا صبح
  • سپس پارچه را بردارید و چک کنید که آیا هیچ گونه روغن یا مایعی دیگر نشت کرده است یا خیر

۳. رانندگی صحیح برای آب بندی موتور خودرو

چگونه موتور خودرو را آببند کنیم ؟

اگر توصیه ما را می خواهید تا ۳۰۰ کیلومتر اول به مسافرت برون شهری نروید. خب این دلایل خاص خود را دارد و چکیده آن این است که موتور تا مدتی باید دور موتورهای مختلف را تجربه کند تا دچار هیچ شوکی نشود و به خوبی دیواره های سیلندر آب بندی شود. کسانی که می خواهند خیلی دقیق روش صحیح آب بندی خودرو صفر را دنبال کنند مدتی باید این نکته را مد نظر قرار دهند و به مسافرت برون شهری نروند.

(اگر چاره ای جز این کار نبود لااقل به مدت دو ساعت چرخی داخل شهر بزنید تا چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر یا حداقل ۷۰ کیلومتر داخل شهر شتاب های مختلف را با آن تجربه کنید)

۴. روش صحیح آب بندی خودرو صفر در مایعات خودرو

  • نکته اول اینکه دفترچه راهنمای خودرو را نگاه کنید تا عدد کیلومتر زمان تعویض روغن را بدانید
  • و بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر سریعا روغن موتور را تعویض کنید (به دلیل اطمینان بیشتر)
  • آب بندی خودرو صفر نیاز به توجه شما برای در بحران قرار ندادن مایعات دارد
  • از این رو حتما یک ۴ لیتری آب رادیاتور و یا آب تصفیه همراه خود داشته باشید
  • همچنین یک ۴ لیتری بنزین در خودرو بگذارید تا پمپ بنزین ماشین را در وضعیت آب بندی نشده تحت فشار نگذارید
  • (یکی از دلایل سوختن پمپ بنزین ماشین همین نکته است که برخی رانندگان هنوز چیزی نگذشته چند بار بنزین را در وضعیت چراغ زرد قرار میدهند و پمپ بنزین چون آب بندی نشده است می سوزد)
  • یک بطری روغن ترمز حتما زاپاس در خودرو داشته باشید
  • همچنین یک ضد یخ نیز برای مواجه شدن با اولین سرما (برای کسانی که در فصل زمستان خودرو صفر خریده اند)

۵. آب بندی سیستم ترمز در روش صحیح آب بندی خودرو

تلاش کنید که در ۳ ماه اول رانندگی زیاد از ترمز های محکم استفاده نکنید و تا جایی که می توانید در ۲۰ روز اول در ترافیک ها حضور نداشته باشید تا خودرو شما آب بندی شود. یکی از مواردی که روش صحیح آب بندی خودرو را صدق میکند همین سیستم ترمز ها می باشد. دیسک های خودرو ممکن است در شوک های اولیه دچار مشکل شوند و سیستم جلوبندی را که هنوز آببند نشده اند با خود درگیر شوک کند. بدین دلیل تصور کنید که خودرو صفر یک بچه کوچک است و باید برای مدتی بسیار با محبت با آن رفتار کنید.

توصیه‌های مهم در مورد آب بندی خودرو و ماشین صفر کیلومتر

با آب بندی ماشین صفر آشنا شدید و تقریبا متوجه شدید که بهترین روش آب بندی ماشین صفر چیست. اما اجازه بدهید که بار دیگر نکاتی مهم را مختصر و مفید برایتان فهرست کنیم:

  •       بعد از روشن‌ کردن ماشین و استارت‌ زدن نباید زیاد گاز بدهید.
  •       ترمز کردن ناگهانی را کنار بگذارید چون به خودرو فشار زیادی وارد می‌شود.
  •       در طول رانندگی با خودروی صفر از شتاب‌ گرفتن ناگهانی خودداری کنید.
  •       در جاده‌ های گل‌آلود، ناهموار و پر پیچ‌ و خم رانندگی نکنید.
  •       به‌ مدتی طولانی، سرعت رانندگی را یکنواخت نگه ندارید.
  •       در سرعت‌ های بالا با دنده سنگین رانندگی نکنید.
  •       در هزار کیلومتر نخست، یدک‌ کش خودرو های دیگر نشوید.

چنانچه این نکات را جدی بگیرید، خودرو به‌ خوبی آب‌ بندی می‌شود و می‌توانید بدون دغدغه از آن استفاده کنید و مطمئن باشید که به موتورش آسیبی وارد نخواهد شد.

در آخر

دانستن نکاتی درباره آب بندی خودرو می‌تواند به شما کمک کند که وسیله‌تان را برای استفاده طولانی‌ مدت آماده کنید و از فشار آمدن به قطعات و بخش‌ های مختلف آن هم جلوگیری نمایید. آب بندی برای بیشتر خودروها ضرورت دارد. مگر اینکه شرکت تولید کننده در دفترچه راهنما و کاتالوگ‌ ها اکیداً قید کند که نیازی به این کار نیست و در کارخانه ترتیب همه‌ چیز داده شده است. نکات دیگری درباره آب بندی ماشین می‌دانید؟ ما را هم در جریان بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر در تعمیر و نگهداری خودرو می توان به مقاله های آشنایی با واشر سر سیلندر خودرو و مراجعه کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا