چگونگی کارکرد کمک فنر خودرو

چگونگی کارکرد کمک فنر خودرو

کمک فنر خودرو جزئی از سیستم تعلیق خودرو است که به صورت اتصالی قابل ارتجاع بین اکسل و بدنه خودرو قرار گرفته تا ایمنی و راحتی سرنشینان را از طریق حفظ تماس دائم چرخها با جاده و کاهش اثر نیرو های ضربه ای ناشی از نا همواری ها میسر سازد.

کمک فنر ها برای برخورداری از کارائی لازم، از یک سومی بایستی به حد کافی سفت بوده تا از نوسانهای بدنه خودرو جلوگیری کنند و از سوی دیگر آن قدر انعطاف پذیر باشند که از انتقال ضربه به بدنه و سرنشینان جلوگیری نمایند.

سیستم تعلیق خودرو

بنابراین خودرو سازان با استفاده از پیست های آزمایش و ایجاد شرایط مختلف، عوامل بهینه سازی در طراحی کمک فنر خودرو را مشخص می نمایند تا علاوه بر ایمنی خودرو، راحتی سرنشینان را نیز فراهم کنند.

در صورتی که خودرویی تنها مجهز به فنر باشد، زمانی که باری اضافه بر روی فنر ها اعمال شود یا وسیله نقلیه با یک دست انداز روبرو شود، فنر با جمع شدن آنرا جذب می نماید، اما زمانی که یک فنر جمع می شود، مقداری انرژی در خود ذخیره می کند که برای تخلیه این انرژی، فنر باز شده و انرژی وارده را به شکلی غیر قابل کنترل رها می سازد.

از آن جائیکه فیزیک یک فنر با نوسان و ارتعاش آمیخته است پس از باز شدن دوباره جمع شده و سپس دوباره باز می شود و این حرکت تا زمان تخلیه کامل انرژی ادامه می یابد، البته هر بار با فرکانسی کمتر از بار قبل.

این سیکل باعث جدا شدن چرخ از سطح جاده، خارج کردن کنترل خودرو از دست راننده و از بین بردن نرمی و راحتی سواری و ایجاد حالتی مشابه قایق سواری می گردد.

اینکه بگوییم کمک فنر چند سال یا چند کیلومتر کار می کند امکان پذیر نیست چرا که عمر کمک فنر بستگی به عوامل مختلفی از جمله وضعیت جاده، آب و هوای منطقه، مقدار و انواع آلایندگی سطح جاده، آب و هوای منطقه، مقدار و انواع آلاینده سطح جاده، عادت ها و شیوه های رانندگی، وزن خودرو و شرایط سیستم تعلیق و تایر ها دارد.

با جک زدن و جداشدن چرخها از زمین، کمک فنر را از محل نزدیک به اتصال گرفته و به جلو و عقب حرکت دهید. هیچ گونه لقی نباید وجود داشته باشد در غیر این صورت نسبت به محکم بودن نقاط اتصال و یا تعویض قطعه معیوب اقدام شود (فعالیت فوق بایستی در محل نمایندگی مجاز توسط پرسنل آموزش دیده انجام پذیرد)

گلگیر خودرو را با تمام وزن خود به پایین فشار داده و رها کنید اگرخودرو به راحتی پایین رفت و در بازگشت بیش از دو بار نوسان کرد کمک فنر فرسوده بوده و باید عوض شود. توجه شود خودرویی که کمک فنرهای آن فرسوده است، هنگام تست جاده، بیش از اندازه بالا و پائین و چپ و راست می شود.

درصورت روغن زدگی اگر آثار روغن در کمک فنرکمی پایین تر از گردگیر (نیمه بالایی لوله بدنه) و در مدل های استرات فقط تا نشیمنگاه فنر مشاهده شود کمک فنر هنوز سالم است و نیازی به تعویض ندارد. درصورتی که روغن ریزی گسترش یافته و نیمه پایینی لوله بدنه کمک فنر را نیز آلوده نماید و در مدل های استرات از نشیمنگاه فنر بگذرد منجر به ایجاد خلاصی در کمک فنرشده لذا تعویض آن ضروری است.

روش های شناسایی کمک فنر خودرو معیوب

  • اگر در مواقع ترمز های ناگهانی، سرخودرو و در موقع شتابگیری عقب خودرو بیش از اندازه به جاده نزدیک شود کمک فنر ها فرسوده است.
  • اگر در هنگام پیچیدن، بدنه خودرو بیش از حد به سمت خارج پیچ متمایل شود، کمک فنر فرسوده است.
  • کمک فنر های فرسوده خط ترمز اتومبیل را افزایش داده و امکان توقف به موقع را از راننده می گیرد.
  • لاستیک سایی غیریکنواخت تایر که به صورت بشقابی شکل یا گل گل نمایان می گردد به دلیل عدم تماس مداوم چرخ با جاده بوده و نشانه خرابی کمک فنرمی باشد.

عوامل ساییدگی لاستیک

1) عدم تنظیم زوایای چرخها

2) عدم تنظیم باد چرخها

3) فرسایش اجزاء و قطعات دیگر سیستم تعلیق

4) مناسب نبودن عادتها و شیوه های رانندگی

توجه داشته باشید که نه تنها کمک فنر خودرو خراب، باعث لاستیک سایی به صورت یکنواخت می شود بلکه عوامل موثر در بروز لاستیک سایی یکنواخت (ردیفهای 1تا4) باعث خرابی زود هنگام کمک فنر نیز می شوند.

انواع مختلف کمک فنر خودرو

کمک فنر

اگر چه تمام کمک فنر ها یکسان کار می کنند و عملکرد مشابه دارند، با این وجود انواع مختلف خودروها و مدل های سیستم تعلیق به انواع مختلف کمک فنر نیاز دارند که ممکن است بسیار با هم فرق کنند. با وجود بازار داغ ماشین ها و عرضه ماشین های متنوع با طراحی های گوناگون امروزه کمک فنرهای بیشتری وارد بازار شده اند اما ما تنها در این جا به سه مورد کلی آن اشاره می کنیم.

فارغ از کاربردی که کمک فنر خودرو دارد، تمام کمک فنر ها در یکی از ۳ دسته بندی کلی قرار می گیرند که عبارتند از : کمک فنر تلسکوپی، کمک فنر ثابت، کمک فنر شمشی

نکات قابل توجه کمک فنر خودرو

کمک فنر خودرو

کمک فنر خودرو مجموعه کامل و یکپارچه ای است که پس از خراب شدن باید با کمک فنر نو تعویض گردد. هرگز از کمک فنر های تعمیری که از نظر نیروی میرایی، طول و باز و بسته شدن، کاسه نمد و روغن مصرفی غیر استاندارد می باشند استفاده نکنید.

در صورتی که یکی از کمک فنر ها معیوب باشد تعویض کمک فنر سمت دیگر ضروری نیست مگر آنکه بیش از 40000 کیلومتر کارکرده باشد. پس از باز و بسته کردن جلوبندی یا تعویض کمک فنر های جلو حتما خودرو را با دستگاه، تنظیم فرمان کنید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا