نحوه شارژ برچسب عوارض خودرو و فعال سازی آن

پرداخت عوارض خودرو با روش ETC

سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو پا به میدان گذاشته تا مشکلاتی مانند ترافیک، ازدحام و آلودگی ناشی از ترافیک را در جاده‌ها و مسیرهای حمل‌ونقل کاهش دهد. این سامانه از فناوری‌های تازه دنیا موسوم به سیستم حمل‌ و نقل هوشمند (ITS) بهره می‌برد.

همان‌طور که نام این عبارت مشخص می‌کند، سیستم حمل‌ونقل ITS (Intelligent Transportation Systems) سیستمی هوشمند است و می‌تواند به‌طور خودکار و بدون نیاز به نگه‌داشتن خودروها در ایستگاه‌های عوارضی، عوارضشان را ثبت و از حسابشان کسر کند.

چطور؟ در این روش ETC که مخفف  Electronic Toll Collection است، صاحب هر خودرو برچسبی مخصوص خریداری می‌کند و آن را روی شیشه جلوی وسیله‌اش می‌چسباند. با وجود آن برچسب، عوارض به‌ حالت اتوماتیک برای وسیله به ثبت می‌رسد. در بخش بعدی به‌طور دقیق‌ تر به عملکرد سیستم ETC می‌پردازیم. بعد از شناخت این سیستم از نحوه شارژ برچسب عوارض خودرو هم خواهیم گفت.

عوارض خودرو

نحوه کارکرد سیستم ETC

برای اینکه به‌طور خودکار عوارض جاده‌ها را بپردازید، نیاز به خرید برچسب عوارض خودرو و چسباندن آن روی شیشه جلوی وسیله‌تان دارید. اما چه فناوری‌ ها و ابزارهایی وجود دارند که به شما در مسیر پرداخت اتوماتیک عوارض کمک می‌کنند:

۱. در بخش‌هایی از جاده، حس‌گرهایی تعبیه شده که با ورود خودرو به آن به رایانه‌های شبکه اعلام می‌شود که وسیله‌ای در حال گذر است.

۲. در آن منطقه از عوارضی، آنتن‌ هایی هم وجود دارد که می‌توانند تصویر برچسب موجود روی شیشه جلوی خودرو را بخوانند و اطلاعات مرتبط با آن را برای سامانه عوارض خودرو مخابره کنند.

۳. گام بعدی در جهت ثبت عوارض الکترونیک، ضبط تصویر پلاک خودرو از سوی دوربین‌ هایی است که در آن بخش از جاده کار گذاشته شده‌اند.

۴. دریافت داده‌ های مرتبط با خودرو باعث می‌شود که اطلاعاتی مانند ساعت و تاریخ عبور، تصویری از پلاک خودرو و سریال برچسب عوارض خودرو در سیستم ثبت و تحلیل شود.

۵. داده‌های دریافتی از هر خودرو کنترل می‌شوند و به سِروری در ایستگاه عوارضی انتقال پیدا می‌کنند و بعد هم به سامانه مرکزی فرستاده می‌شوند.

۶. سامانه مرکزی هم عوارض را محاسبه و به‌طور خودکار از موجودی شارژ برچسب هر خودرو، مبلغ عوارض را کم می‌کند.

پس حس‌گرها یا همان سنسورهای موجود در کف جاده‌ها، حضور خودروها را بدون نیاز به توقف یا کاهش سرعت شناسایی می‌کنند. گیرنده‌های موجود در آن بخش جاده با برقراری ارتباطات رادیویی، شناسه برچسب عوارض خودرو را می‌خوانند و از راه فناوری فیبر نوری، داده‌ها را به مرکز منتقل می‌نمایند.

سیستم مرکزی که به حساب پیش‌ پرداخت برچسب الکترونیکی عوارض دسترسی دارد، وجه عوارض را اتوماتیک از حساب مربوط به هر خودرو کسر می‌کند؛ ساده، سریع و جذاب.

مزایای شارژ برچسب عوارضی و استفاده از سیستم ETC

نحوه شارژ برچسب عوارض خودرو

استفاده از فناوری‌های الکترونیکی می‌تواند سهولت و سادگی را وارد فرایندهای مختلف کند. برای دریافت عوارض خودروها در جاده هم وجود این فناوری‌ها مزایای زیادی به همراه می‌آورد. برای مثال:

  •       با وجود استفاده و شارژ برچسب عوارضی دیگر نیاز نیست که خودروها در جاده بایستند و سرعت سفرشان بیشتر می‌شود.
  •       بی‌نیازی به توقف در ایستگاه‌های دریافت عوارضی موجب می‌شود که سوخت کمتری در سفرهای جاده‌ای مصرف شود.
  •       با کسر عوارض از حساب برچسب هر راننده نیاز به همراه‌ داشتن پول نقد از سوی رانندگان هم از بین می‌رود و همه‌ چیز ساده و سریع پیش خواهد رفت.
  •       با اینترنت و تلفن‌ های همراه امکان بررسی تراکنش‌های صورت‌ گرفته هر برچسب عوارض خودرو وجود دارد و روند کنترل این موضوع برای رانندگان بسیار ساده خواهد بود.
  •       هزینه‌ های آزاد راه‌ها و جاده‌ های مختلف هم با حذف ایستگاه‌ های حضوری کاهش پیدا خواهد کرد.
  •       با وجود شارژ برچسب عوارض خودرو و سیستم‌ های الکترونیکی دیگر این موضوع به‌طور شبانه‌ روزی تحت‌ کنترل در می‌آید.

روش های مختلف تهیه ی برچسب عوارض خودرو

روش‌ های مختلفی برای دریافت و شارژ برچسب عوارضی خودرو وجود دارد. به راه‌کارهای زیر دقت کنید:

– مراجعه به دفاتر نمایندگان مجاز فروش که از سوی مرکز راهور معرفی شده‌اند.

– مراجعه به ایستگاه‌های پرداخت عوارضی که خدمات الکترونیکی هم ارائه می‌کنند.

– دریافت برچسب الکترونیکی از راه مراجعه به برخی شعبه‌های منتخب بانک مسکن هم ممکن است.

– امکان ثبت درخواست برچسب عوارضی در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بانک مسکن و دریافت برچسب از راه پست هم وجود دارد.

– دفاتر خدمات پیشخوان دولت هم برچسب‌های عوارض خودرو را به فروش می‌رسانند.

نحوه فعال سازی و شارژ برچسب عوارض خودرو

نحوه برچسب عوارض خودرو

نحوه شارژ برچسب عوارض خودرو این‌گونه هست که زمانی که برای نخستین‌ بار برچسب عوارض خودرو را تهیه می‌کنید، مبلغی از شما دریافت می‌شود. اما برای دفعات بعدی، فقط نیاز به شارژ برچسب از روش‌ های گفته‌ شده وجود دارد. برای آگاهی از قیمت و هزینه تهیه برچسب عوارضی می‌توانید به سایت بانک مسکن مراجعه کنید.

بعد از اینکه برچسب را به یکی از روش‌های موجود خریداری کردید هم امکان فعال‌ سازی آن با مراجعه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بانک مسکن وجود دارد. اما برای شارژ برچسب عوارضی در دفعات بعد چه باید کرد؟ راه‌کارهای زیر برای انتخاب وجود دارند:

  •       به سامانه اینترنت بانک مسکن مراجعه کنید.
  •       از اپلیکیشن همراه‌ بانک مسکن استفاده کنید.
  •       به شعبه‌های منتخب بانک مسکن مراجعه کنید.
  •       دستگاه‌های خودپرداز و تلفن‌بانک مسکن هم در شارژ برچسب عوارضی خودرو کمک می‌کنند.
  •       با شماره‌گیری کد #۷۱۴* از طریق خطوط ایرانسل هم می‌توان اقدام به شارژ برچسب عوارضی خودرو کرد.
  •       اگر هیچ‌ یک از این راه‌ ها برایتان آسان نیست، مراجعه حضوری به نمایندگان مجاز فروش هم روشی مطلوب خواهد بود.

مکان برچسب عوارض خودرو

حال که با تهیه و شارژ برچسب عوارضی خودرو آشنا شدید، لازم است که درباره محل نصب آن هم بدانید. بهترین مکان برای نصب و چسباندن برچسب در قسمت بالای شیشه جلو و پشت آینه است. یادتان باشد که جهت چسباندن برچسب باید افقی تنظیم شود.

تمیز بودن برچسب هم مهم است. اگر این برچسب کثیف و غبار آلود باشد، امکان برداشتن تصویر آن از سوی دوربین‌های موجود در جاده وجود نخواهد داشت. اگر دوربین‌ها نتوانند تصویر برچسب را دریافت و مخابره کنند یا موجودی آن کافی نباشد، برای وسیله‌تان جریمه نوشته می‌شود. مبلغ این جریمه در حال حاضر (اسفند ۹۹) ۲۰هزار تومان است.

به این نکات هم دقت داشته باشید:

  •       شیشه جلوی خودرو را قبل از چسباندن برچسب حسابی تمیز کنید.
  •       در موقع چسباندن برچسب به بخش چسبناک آن دست نزنید تا خاصیتش را از دست ندهد.
  •       بعد از چسباندن برچسب، محل آن را تغییر ندهید تا امکان ثبت و ضبط اطلاعاتش از دست نرود.
  •       یادتان باشد که شیشه جلوی برخی از خودروها با آلیاژ فلز پوشش داده شده و روی عملکرد درست برچسب اثرات منفی می‌گذارد.

چند نکته مهم درباره شارژ برچسب عوارضی

۱. برچسب عوارضی خودرو محدودیتی در استفاده ندارد و زمانی که آن را شارژ می‌کنید تا زمان موجود بودن شارژ در آن، امکان استفاده دارد. هیچ مدت‌ اعتبار خاصی برای این برچسب در نظر گرفته نمی‌شود. شارژ آن هم محدودیتی ندارد.

۲. نکته بعدی این است که اگر خودروی خود را بفروشید، امکان انتقال برچسب آن وجود نخواهد داشت، اما می‌توانید شارژ برچسب عوارضی خودرو را به حساب صاحب جدید خودرو منتقل کنید.

۳. یادتان باشد که برچسب‌ های عوارض نسبت به نور و گرما مقاوم‌ اند و در معرض آب‌ و هوای مختلف تخریب نمی‌شوند.

در آخر

درباره شارژ برچسب عوارضی خودرو و مسائل مربوط به آن خواندید. حال می‌توانید با روش‌های مختلف اقدام به تهیه این برچسب‌ها یا شارژ حسابتان کنید.

مزایای زیادی در استفاده از خدمات ETC وجود دارد. در واقع، این خدمات الکترونیکی هم برای متولیان مدیریت جاده‌ها و را‌ه‌ها و هم برای رانندگان رفاه و راحتی به همراه می‌آورند. شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؛ پرداخت الکترونیک عوارض خودرو یا پرداخت نقدی را؟

برای اطلاعات بیشتر در اخبار  خودرو به مقاله مبلغ جدید عوارض شهرداری خودرو در سال 1400 می توان مراجعه کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا