زیان ده ترین محصول ایران خودرو

با انتشار صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور، بار دیگر زیان‌ده بودن این دو گروه خودروسازی مشخص شد.

بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت کدال، مجموع زیان خالص تلفیقی دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال مالی ۹۹ معادل ۳۳ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان بوده که سهم ایران خودرو ۲۱ و سهم سایپا ۱۲ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. هر دو خودروساز بزرگ کشور مدعی تولید محصولاتشان با ضرر های زیادی هستند در صورتیکه حداقل در مورد خودروهای سایپا مشاهده می شود که این محصولات در کارخانه از تفاوت قیمت بسیار کمتری نسبت به بازار در مقایسه با محصولات ایران خودرو برخوردار می باشند.

ایران خودرو 1

وضعیت مالی ایران خودرو

بر اساس گزارش سود و زیان، ایران خودرو در سال مالی ۹۹ حدود ۶۷ هزار میلیارد از فروش محصولات خود درآمد داشته که نسبت به سال گذشته رشدی ۱۰۱ درصدی داشته است. البته هزینه تمام شده این محصولات نیز با رشدی ۱۰۵ درصدی بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب زیان ناخالص این شرکت ۱۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نسبت به سال مالی گذشته ۱۳۰ درصد بیشتر شده است.

با کسر سایر هزینه‌ها زیان ناخالص ایران خودرو به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده که رشدی ۱۹۸ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. با توج به سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت، زیان خالص هر سهم این شرکت نیز بیش از ۵۱ تومان به ثبت رسیده که البته با توجه به افزایش سرمایه بزرگ این شرکت در سال گذشته از شدت زیان کاسته شده است.

76.jpg

بر اساس این گزارش ایران خودرو در سال ۹۹ در مجموع ۴۶۴ هزار و ۱۸۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده که نسبت به سال قبل از آن رشدی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. از این میان فروش انواع پژوی این شرکت ۳۳۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه بوده که سهم ۷۲ درصدی این محصول را نشان می‌دهد. سمند و دنا نیز به ترتیب با ۱۲ و ۱۱ درصد پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو بوده‌اند.

بدین ترتیب کل فروش داخلی و صادراتی محصولات ایران خودرو بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب بهای تمام شده ۷۸ هزار میلیارد تومانی ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان ناخالص تحمیل این شرکت کرده است. نکته جالب دیگر در این گزارش فروش ۳۰ دستگاه پژو به خارج از کشور بوده که با قیمت ۱۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان انجام شده است.

ایران خودرو 2

هر خودرو چقدر زیان‌ده است؟

بر اساس این گزارش در میان خودروهای تولیدی ایران خودرو، تنها دو خودروی رانا و وانت آریسان هستند که برای این شرکت سودآوری داشته‌اند این در حالی است که در سال مالی ۹۸ کلیه خودروهای این شرکت زیانده بوده‌اند. در سال ۹۹ ایران خودرو ۱۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه رانا را با نرخ متوسط ۱۲۹ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان به فروش رسانده که سود حاصل از این فروش ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. در واقع هر دستگاه رانا برای ایران خودرو ۱۴٫۵ میلیون تومان سود داشته است. میزان سود هر دستگاه وانت آریسان هم ۸٫۸ میلیون تومان ثبت شده است.

77.jpg

زیان‌ده‌ترین خودروی تولیدی ایران‌خودرو هم از انواع سمند بوده که هر دستگاه از این خودرو ۳۵ میلیون تومان ضرر روی دست ایران خودرو گذاشته است. هر دستگاه از گروه پژو و دنا هم به طور متوسط به ترتیب ۲۵ میلیون و ۱۵ میلیون تومان زیان داشته‌اند. البته در بخش سایر محصولات ۴۸۵۲ دستگاه خودرو به فروش رسیده که زیان متوسط هر دستگاه از این محصولات ۱۴۵ میلیون تومان ضرر به ایران خودرو تحمیل کرده است. تولید هر دستگاه دانگ‌فنگ اچ سی کراس هم برای این شرکت ۴۵ میلیون تومان ضرر به همراه داشته است.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می توان به مقاله های عرضه شاسی بلندهای ایران خودرو و کاهش تولید خودرو در اردیبهشت 1400 مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا