محصولات جدید ایران خودرو در سال 1400

مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه افتتاح خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته ، از آغاز بررسی برای استفاده از این گیربکس برای خودروی تارا خبر داد و توضیحاتی را در مورد محصولات جدید این خودروساز برای سال ۱۴۰۰ ارائه نمود.

 فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه استفاده از این گیربکس در خودروی تارا می تواند یک مزیت رقابتی برای این خودرو در بازار باشد، اعلام کرد که برخی محصولات دیگر مانند سورن پلاس هم وارد بحث تحقیقات برای جعبه دنده ۶ سرعته شده اند.

فرشاد مقیمی

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر نحوه و رویکرد همکاری مجدد ایران خودرو با شرکای خارجی نیز گفت: « همین مسیری که اکنون در حال طی کردن هستیم را ادامه خواهیم داد. چرا که برای اولین بار تیراژ محصولات با برند ایران خودرو از ۳۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد خواهد رسید که این عدد برای ایران خودرو تحول اساسی را در پی خواهد داشت ».

مدیرعامل ایران خودرو همچنین در ادامه با اشاره به مجموعه اقدامات و پشتیبانی هایی که در داخل و از خارج از شرکت صورت گرفته است، ادامه داد: « در حال حاضر شاهد هستیم که تولید خودروی سواری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در خودروهای سنگین دیزلی هم نسبت به سال قبل ۶۵ درصد رشد داشتیم. بالطبع وقتی تولید بالا می رود سایر زیر مجموعه های ایران خودرو نیز با رشد همراه می شوند. مثال آن شرکت نیرو محرکه بوده که ۴۰ درصد رشد تولید داشته است. در کنار این، بُعد دیگری از جهش تولید را هدف و مبنا قرار داده ایم که بحث خلاقیت و نوآوری است. یعنی جهش تولید صرفاً افزایش تولید در نظر گرفته نشده است.

امروز علاوه بر افتتاح خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته ، یک قدم در راستای توسعه پلتفرم داخلی حرکت کرده ایم. یعنی به دانش تولید این محصول رسیده ایم و معنی دیگرش این است که توسعه محصول هم دست ما است ».

مقیمی ادامه داد : « حدود ۱۰میلیون گیربکس از سال ۱۳۷۵ تا به امروز تولید کرده ایم .در مقاطع مختلف بخشی از این میزان انگلیسی ویا فرانسوی بوده اند. هر چند میزان داخلی سازی آن ها را تا ۹۵ درصد هم بالا بردیم، اما دانش فنی آن متعلق به خودمان نبود.

محصولات جدید

.ولی امروز این دانش فنی برای خودمان بوده و کاملا بومی سازی شده است. حتی یک ساعت از کارشناس خارجی هم در این طرح استفاده نشده است. در بحث مربوط به قدم و یا قله بعدی قصد داریم تا گیربکس نیمه اتوماتیک شش سرعته را به بازار عرضه کنیم ».
مدیرعامل ایران خودرو همچین در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه نیرو محرکه پتانسیل و ظرفیت تولید روزانه ۲۸۰۰ مجموعه گیربکس را دارد که ساخت ۴۰۰ دستگاه به گیربکس ۶ سرعته اختصاص داده شده است، اضافه کرد: « به ترتیب از ۶ دستگاه در روز کار را آغاز می کنیم و در آینده بسیار نزدیک به ۴۰۰ دستگاه در روز می رسیم.

همچنین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته حدود ۳۰ درصد تولیدات محصولات ایران خودرو، خودروهایی جدید خواهند بود. برخی از آن ها محصولات جدیدی است که به بازار عرضه خواهند شد و برخی دیگر هم از محصولات ارتقا پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال مراحل ارتقا خودروی دنا پلاس با پیشرانه های بهبودیافته در حال انجام است و فکر می کنم برای اواخر فروردین ۱۴۰۰می توان به تولید انبوه آن رسید.

ضمن این که پیشرانه جدید دنا پلاس با نام EF7 پلاس، یک لیتر کاهش مصرف سوخت دارد. این در حالی است که اگر EF7 پلاس با گیربکس ۶ سرعته هماهنگ شود، ۲ تا ۲٫۵ درصد دیگر هم کاهش سوخت به همراه خواهد داشت. این هم بخش دیگری از حرکت به سمت تولید خودروهایی کم مصرف و با مصرف کمتر از ۵لیتر در ۱۰۰کیلومتر است ».

فرشاد مقیمی در مورد سایر محصولات جدید ایران خودرو گفت: « در حال حاضر پروژه یک خودروی اقتصادی و کوچک را آغاز کرده ایم و با مشارکت معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، نسخه اولیه و پروتوتایپ آن را ساخته ایم. همچنین پروژه کراس اوور ملی ایران خودرو که با کد K125 شناخته می شود، مراحل آخر فرایند مهندسی خود را طی می کند و بزودی در سال ۱۴۰۰، این محصول را رونمایی خواهیم کرد. پژو ۲۰۷i صندوق دار پانوراما هم که در سال جاری به بازار نرسید، به امید خدا در نیمه اول سال آینده وارد بازار می شود ».

سال ۱۴۰۰ با محصولات جدید و ارتقا یافته گروه صنعتی ایران خودرو

بر اساس گفته های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در سال آینده سبد محصولات این خودروساز کامل تر می شود و در کنار عرضه برخی محصولات جدید، تعدادی از خودروهای موجود در خط تولید با ارتقای فنی و امکاناتی مواجه خواهند شد. یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ را می توان کراس اوور K125 دانست که به احتمال زیاد در نیمه اول سال آتی رونمایی خواهد شد.

ایران خودرو

با جمع بندی های انجام شده از صحبت مدیران این شرکت خودروساز، می توان فهرست زیر را در مورد محصولات جدید ایران خودرو برای سال ۱۴۰۰ اعلام نمود:

دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

دنا پلاس EF7 پلاس ۶ دنده دستی

رانا پلاس ۶ دنده دستی پانوراما

پژو ۲۰۷i صندوق دار پانوراما

سمند EF7 با جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک ( ۶AMT )

تارا دنده ای

تارا اتوماتیک

سمند پلاس

سورن پلاس توربو ۶ دنده دستی

برای کسب اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو به مقاله های پرتقاضاترین لوازم یدکی خودرو در ایران و سرانجام واردات خودرو در مناطق آزاد مراجعه نمایید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا