افزایش تقاضا برای خودروهای کارکرده در بازار

 کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو روزهای آرامی را سپری می‌کند. تا آنجا که هر روز خلوت ‌تر از روز قبل می‌ شود و این امر دلیلی ندارد جز افزایش عرضه و کاهش تقاضا به‌ امید افت بیش‌ تر قیمت ‌ها.

بازار خودروهای داخلی در روزهای پایانی سال به‌دلیل نبود مشتری و خریدار واقعی، هر روز شرایط بحرانی‌تری را نسبت به‌ روز گذشته تجربه می‌کند و این درحالی است که در بازار شب عید امسال، به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ ها تا اینجای کار در همین بازار خراب نیز از خودروهای کارکرده نسبت به‌خودروهای صفرکیلومتر استقبال بیش‌تر و بهتری شده است.

تقاضا

بازار خودرو این روزها بیش‌تر از هر زمان دیگری چشم به ‌قیمت ارز دوخته و همگام با نوسانات آن، شاهد تغییر در نرخ خودروها نیز هستیم. هرچند که به‌گفته فعالان این بازار درحال حاضر شرایط با ثبات‌تری را نسبت به‌ ماه‌ های گذشته تجربه می‌کنیم، اما پیش‌بینی می‌شود به‌ همراه تغییر و تحولات سیاسی در ماه‌های آینده، این بازار نیز با تحولاتی مواجه شود.

بدون ‌شک یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو، صعود نرخ ارز است؛ چرا که با افزایش قیمت‌ ها، بازار دچار التهاب و تقاضای کاذب شده و این روند به‌ صعود بیش‌تر قیمت‌ها و تورم افسارگسیخته دامن می‌زند و از سوی دیگر بازار را وارد رکود می‌کند؛ چرا که دلالان به‌ امید گرانی بیش‌تر از فروش خودرو سرباز می‌زنند و این به‌ خودی خود به‌ کاهش عرضه می‌انجامد.

اما طی هفته‌های اخیر هم‌ زمان با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات‌ متحده آمریکا انتظارها برای رسیدن به‌ یک ‌توافق سیاسی در عرصه بین‌الملل دوباره بالا گرفته است و تنها چند روز به‌ مشخص شدن وضعیت برجام باقی مانده که این امر خود به‌ التهابات ارزی دامن می‌زند. اما کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو روزهای آرامی را سپری می‌کند. تا آنجا که هر روز خلوت‌ تر از روز قبل می‌شود و این امر دلیلی ندارد جز افزایش عرضه و کاهش تقاضا به ‌امید افت بیش‌تر قیمت ‌ها.

افزایش تقاضا

درحال حاضر کارشناسان معتقدند «افزایش پنج درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو هم‌ زمان با افزایش دوباره بهای ارز طی چندهفته اخیر، با بازگشت آرامش به‌ بازار ارز و به‌ تبع آن کاهش قیمت‌ دیگر محصولات تا حدی از میان رفته است.» در واقع یکی از دلایل آرامش بازار خودرو نیز کاهش نرخ ارز است که البته باید گفت این شرایط نیز تا حدی می‌تواند موقتی باشد. البته با افزایش میزان تولید و عرضه محصول به‌ بازار و تثبیت بهای ارز شاهد ریزش بیش‌تر قیمت‌ها تا پایان سال خواهیم بود.

بررسی وضعیت بازار خودرو طی روزهای گذشته، از کاهش قیمت‌ در نخستین هفته از آخرین ماه سال 99 حکایت دارد و نسبت به‌ هفته پایانی بهمن‌ ماه، شاهد کاهش قیمت‌ها تا حداقل دو میلیون‌ تومان برای اکثر خودروهای داخلی بوده‌ایم و این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند شاید دوباره شاهد افزایش اندک قیمت‌ها در دو هفته پایانی سال به‌ دلیل رشد تقاضا برای سفرهای نوروزی باشیم.

با این حال نوسانات قیمتی اخیر در بازار خودرو تاثیر چندانی روی قیمت خودروهای وارداتی نداشته و بازار بدون مشتری آن سبب شده است شاهد ثبات قیمت در این بخش باشیم.

خودرو های کارکرده

کارشناسان صنعت‌خودرو معتقدند واگذاری تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ به‌ خودروسازان با وجود حضور حداکثری شورای‌ رقابت در فرآیند تعیین قیمت پرتیراژها می‌تواند موثر باشد و با افزایش تولید این دسته از خودروها تا اندازه‌ای از زیان خودروسازان کاسته خواهد شد.

به‌ عبارت دیگر برخی کارشناسان معتقدند آزادسازی قیمت‌ها راهی برای کنترل بازار خودرو است. از طرفی حذف شورای‌رقابت از چرخه قیمت‌گذاری با تکذیب مسئولان وزارت صمت همراه شده و بر این موضوع تاکید شده است که براساس تازه‌ترین تصمیم، خودروسازان مسئول قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ خواهند بود و شورای‌رقابت همچنان مسئول قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ است.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند وزارت صمت به‌دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیست؛ بلکه براساس بسته جهش تولید، قیمت برخی خودروها که کم‌تیراژ محسوب می‌شوند، براساس ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌های سازمان حمایت در اختیار هیات‌ مدیره خودروسازان قرار می‌گیرد و درمورد خودروهای پرتیراژ همچنان قیمت‌گذاری به‌ شکل سابق است تا مصرف‌کنندگان واقعی از افزایش قیمت‌ها آسیب چندانی نبینند.

برای اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو به مقاله های معرفی جتور X70 و پیش فروش خودرویی که هنوز استاندارد نگرفته است می توان مراجعه کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا