تاثیر شستشوی انژکتور در افزایش سلامت خودرو

قطعا شما هم اگر مدت زیادی است که از عمر خودروتان می گذرد، احتمالا با کاهش و افت شتاب خودرو مواجه شده اید، معمولا اکثر خودرو ها پس از طی کردن مسافت ۴۰ هزار کیلومتر به سرویس شدن نیاز پیدا خواهند کرد.

پس از گذشت این مسافت انژکتور های خودرو آلوده شده و نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد. در این گزارش در مورد این موضوع به طور کامل صحبت خواهیم کرد. پس حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انژکتور چیست؟

انژکتور یکی از قطعات اصلی خودرو است که در ورودی سیلندر قرار می گیرید و وظیفه پاشش سوخت به درون سیلندر را به عهده دارد. سوخت پاشیده شده درون سیلندر در فرآیند احتراق تبدیل به انرژی می شود و خودرو به حرکت در می آید.

 

انژکتور 1

مشکلات انژکتور خودرو

همانطور که در ابتدا گفته شد پس از گذشت زمان و مسافت، انژکتور های خودرو به دلیل کیفیت سوخت و آلودگی های هوا آلوده شده و در نهایت باعث کاهش شتاب و عملکرد خودرو می شوند. برخی دیگر از نشانه های انژکتور کثیف این است که خودرو ریپ می زند یا چراغ چک روشن می شود، در نتیجه یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند مشکلات انژکتوری نیز باشد.

چرا باید از دستگاه انژکتور شور استفاده شود؟

همانطور که گفتیم گذشت زمان باعث آلوده شدن انژکتور خودرو می شود و باید هر چه سریعتر نسبت به تمیز کردن و شستن آن اقدام کنید. دستگاه انژکتور شور یکی از تجهیزات تعمیرگاهی است که تمامی تعمیرکاران به خوبی با آن آشنا هستند.

دستگاه انژکتور شور یک وسیله بسیار مناسب و کاربردی برای شستشوی انژکتور است که توصیه می شود هر از چند گاهی با استفاده از این دستگاه، اقدام به شستشوی انژکتور های وسیله نقلیه خود نمایید.

آیا استفاده از دستگاه انژکتور شور اجباری است؟

باید بدانید ECU خودرو دستور پاشش مقدار سوخت درون سوپاپ را می دهد که اگر انژکتور کثیف باشد در انجام این کار و پاشش مقدار درست سوخت با مشکل مواجه می شود بنابراین برای اینکه خودرو شما بتوانید توانایی سابق را داشته باشد باید حتما نسبت به پاکسازی انژکتور اقدام کنید.

انژکتور های خودرو پس از مدتی کار کردن به دلیل املاح و آلودگی های موجود در سوخت، نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد، تنها راه تمیز کردن و شستن انژکتور های خودرو تنها دستگاه انژکتور شور است که به درستی این کار را انجام می دهد. بهتر است حتما نسبت به شستشو انژکتور های خودرو خود اقدام کنید تا سلامت خودرو شما تامین گردد و نیاز به تعویض انژکتور پیدا نکنید.

از طرفی انژکتور های خودرو شما قیمت پایینی ندارند و اگر شما نسبت به نگهداری آنها کوشا نباشید قطعا متحمل هزینه های زیادی خواهید شد. بنابراین حتما برای نگهداری از انژکتور و تمامی قطعات خودرو خود دقت داشته باشید.

انژکتور 2

مزایا دستگاه انژکتور شور

استفاده از دستگاه انژکتور شور برای تمیز کردن و شستشوی انژکتور های خودرو مزایای زیادی دارد که برخی از آنها عبارت هستند از:

  • افزایش عمر موتور
  • افزایش عمر انژکتور ها
  • افزایش عملکرد انژکتور ها
  • رسوب زدایی انژکتور ها
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش شتاب خودرو
  • بهبود عملکرد موتور

زمان شستشو انژکتور ها

به طور معمول زمانی که خودرو شما مسافت ۴۰ هزار کیلومتر را طی کرد بهتر است انژکتور های خودرو خود را شستشو دهید، اما کثیف بودن انژکتور ها نشانه هایی دیگری دارند که در ادامه برخی از آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

روشن شدن چراغ چک

زمانی که چراغ چک خودرو شما روشن می شود می تواند نشانه از مشکلات انژکتور خودرو باشد، در این مواقع شما می توانید خودرو خود را نزد یک مکانیک ببرید تا با استفاده از دستگاه دیاگ علت روشن شدن چراغ چک خودرو شما را بررسی کند. اگر دیاگ مشکلات انژکتور را نشان داد باید هر چه سریعتر برای جلوگیری از خرابی انژکتور ها نسبت به شستشوی آنها اقدام نمایید.

ریپ زدن خودرو

یکی از اصلی ترین و رایج ترین نشانه های آلوده بودن انژکتور خودرو، ریپ زدن ماشین است. در صورتی که مشاهده کردید خودرو شما به درستی کار نمی کند و ریپ می زند باید انژکتور های خودرو را بررسی کنید.

دیر روشن شدن ماشین

همانطور که گفتیم، انژکتور وظیفه پاشش سوخت را دارد و در عملکرد موتور موثر است، بنابراین اگر خودرو شما مانند قبل به راحتی روشن نمی شود به احتمال خیلی زیاد، انژکتور های خودرو شما کثیف است و باید شسته شود.

انواع دستگاه انژکتور شور

این دستگاه در سه نوع انژکتور شور ۴ سیلندر، انژکتور شور ۶ سیلندر و انژکتور شور ۸ سیلندر در بازار موجود است که با توجه به نوع سوزن های انژکتور خودرو شما، شخص تعمیرکار تشخیص می دهد که باید از کدام نوع دستگاه انژکتور شور برای شستشوی این قطعه خودرو استفاده کند.

انژکتور شور

نکات مهم در استفاده از دستگاه انژکتور شور

در صورت روشن بودن دستگاه در اطراف آن از روشن کردن سیگار و هر گونه جرقه خودداری کنید.

برای شستشو انژکتور ها باید از مواد شوینده استاندارد استفاده شود تا هم دستگاه خراب نشود و هم انژکتور های خودرو به درستی تمیز شوند.

در زمان استفاده از این دستگاه توصیه می شود که نکات ایمنی را رعایت کنید و حتما از دستکش استفاده نمایید.

دقت کنید برای شستشو انژکتور ها نیاز نیست با استفاده از جک های بالابر مانند جک دو ستون یا جک قیچی خودرو از روی زمین بلند شود.

خرید دستگاه انژکتور شور

در صورتی که شما تعمیرکار خودرو هستید و نیاز به خرید دستگاه انژکتور شور دارید پیشنهاد می شود این دستگاه را از شرکت های معتبر خریداری نمایید تا در صورت خرابی دستگاه با مشکل روبرو نشوید.

کلام پایانی

انژکتور ها قطعات مصرفی خودرو ها هستند که پس از گذشت زمان عوامل مختلفی مانند، کیفیت سوخت، آلودگی های سوختی و … باعث رسوب گرفتن این قطعات می شود. از آنجایی که انژکتور خودرو جزء قطعات اصلی هر خودرویی محسوب می شود باید نسبت به نگهداری آنها کوشا باشید.

همچنین این قطعات معمولا گران قیمت هستند و بهتر است با نگهداری درست از آنها مانع خرابی زود هنگام این قطعات شوید.

همانطور که گفتیم آلوده بودن انژکتور های وسیله نقلیه در کاهش عملکرد موتور، افت شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و …. تاثیر دارد، بنابراین باید در صورت مشاهده این موارد، با استفاده از دستگاه انژکتور شور، این قطعات وسیله نقلیه خود را تمیز نگهدارید. همچنین پیشنهاد می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعمیر و نگهداری خودرو می توانید به مقاله های  5 نشانه برای زمان تعویض روغن خودرو و بررسی سیستم تعلیق خودرو و اجزای آن مراجعه کنید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا