نکات جالب برای استفاده بهتر از بخاری خودرو و بررسی عملکرد آن

بخاری خودرو، گرمای آن از موتور تامین می شود و به طور دقیق تر آب موتور این گرما را فراهم می کند.هیچ انرژی اضافه ای برای انجام کار بخاری و گرم کردن اتاق نیاز نیست و به همین دلیل است که خودروهای قدیمی مانند پیکان هم علیرغم فقدان کولر به بخاری مجهز بودند.

فصل زمستان شده است و سیستم تنظیم هوای خودرو پس از طی کردن چند ماه استراحت حالا باید گرمایش خودرو را تامین کند. معمولا در فصل ‌های بهار و پاییز استفاده کمتری از سیستم سرمایشی و گرمایشی خودرو می ‌شود، ولی در تابستان و زمستان فشار زیادی به آن وارد می‌ شود.

بخاری خودرو

برخی راننده ‌ها همیشه شکایت دارند که سیستم گرمایشی خودروی آن ‌ها به خوبی کار نمی ‌کند و همیشه با اختلال همراه است. در این گزارش قصد داریم به شما کمک کنیم تا بیشترین بهره را از بخاری خودرو در این فصل سرما ببرید.

می دانید مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن عمل کردن به عنوان خنک کننده ی موتور است.این مایع آب موتور نام دارد و گرمای موتور را به خود جذب می کند.این مایع پیوسته در حال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. وجود این آب باعث داغ شدن دیواره های رادیاتور می شود.

عملکرد بخاری خودرو

شاید برای همه این اتفاق بیافتد که تصور کنند که بخاری نیز مانند کولر به موتور اتومبیل فشار می آورد ولی باید گفت که این تصور اشتباه است. سیستم کار بخاری به گونه ای است که انرژی که مورد استفاده نیست را به شکل مفید وارد چرخه کرده و از آن در جهت گرمایش کابین استفاده می کند.

در بخاری خودرو سیستم به این گونه است که رادیاتور موجود که آب گرم که در اطراف موتور در گردش است و گرمای موتور را به خود جذب می کند با ورود به رادیاتور شروع به تبادل گرما می کند و در این موقع است که با قرار گرفتن فنی در پشت این قسمت و تبادل این گرما با این هوای فن و جذب شدن گرما به این هوا این هوا به داخل کابین از طریق قسمت های مربوطه هدایت شده و باعث گرمایش کابین می شود.

تنها انرژی که ممکن است بخاری خودرو احتیاج داشته باشد انرژی فن است که از طریق باتری تامین می شود در غیر این صورت از انرژی تلف شده استفاده بهینه برده ایم.

حرکت کنید

خودرو‌های امروزی به زمان زیادی برای گرم شدن قبل از حرکت نیاز ندارند، اما گرم شدن موتور خودرو باز هم در همه خودرو‌ها مدتی زمان می ‌برد و در صورت حرکت کردن خیلی سریع تر موتور گرم خواهد شد. برای گرم شدن موتور و همچنین گرم شدن بخاری باید حرکت کنید، هر چه زودتر حرکت کنید، موتور زودتر کار کرده و سریع ‌تر گرم می‌ شود.

کلید A/C را روشن کنید

بسیاری به خیال اینکه A/C تنها برای سرد کردن خودرو به کار می ‌رود از آن در زمستان استفاده نمی‌ کنند. اما واقعیت چیز دیگری است. استفاده از کلید A/C باعث روشن شدن کمپرسور تهویه هوا می شود و به همین سبب رطوبت موجود در فضای کابین کمتر خواهد شد.

خاموش کردن این دکمه در اکثر مواقع باعث بخار گرفتن شیشه‌ ها می ‌شود. حتی زمانی که هوای گرم در خودرو می‌ خواهید این کلید را روشن کنید و اجازه دهید رطوبت هوا از بین برود و هوای بهتری را تنفس کنید. زمانی که هوای بیرون خیلی سرد باشد، کمپرسور فعالیت چندانی ندارد و به صورت خودکار روشن و خاموش خواهد شد و فشار زیادی به موتور خودرو وارد نمی‌ کند.

کمی پنجره را باز کنید

اگر چندین مسافر در خودرو دارید و بخاری را روشن کرده اید، حتی روشن کردن کلید A/C هم نمی‌ تواند بخار شیشه‌ ها را از بین ببرد. از آنجایی که بخار بر روی شیشه می ‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد بهتر است یک پنجره را کمی بازتر کنید تا هوای داخل خودرو جریان داشته باشد و در عین گرم ماندن بخار شیشه‌ ها نیز از بین برود.

بخاری مجانی است

در تابستان روشن کردن کمپرسور یا کلید A/C به خاطر گرم بودن هوای بیرون و فشاری که به موتور خودرو وارد می ‌شود برای بسیاری به صرفه نیست چرا که مصرف سوخت را چندین برابر می‌ کند، اما در زمستان حتی روشن کردن این کلید هم مصرف را بالا نمی ‌برد.

در ضمن در یاد داشته باشید که بخاری نیاز به تولید گرما ندارد و گرمای خود را از موتور خودرو می‌ گیرد به همین دلیل با خیال راحت آن را روشن کنید و با تنظیم درست دریچه‌ ها و سرعت مناسب گرما را به همه جای خودرو برسانید.

گرم شدن خودرو

چگونگی تولید گرمای موتور

همان طور که می دانید، گرمای بخاری خودرو از موتور تأمین می ‌شود و به‌ طور دقیق‌ تر، آب موتور این گرما را فراهم می ‌کند.هیچ انرژی اضافه ‌ای برای انجام کار توسط آن نیاز نیست و به‌ همین دلیل است که خودروهای قدیمی مانند پیکان هم علی‌ رغم فقدان کولر، به بخاری مجهز بودند.باید گفت مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن، عمل ‌کردن به‌ عنوان خنک ‌کننده موتور است.

این مایع، آب موتور نام دارد و گرمای موتور را به خود جذب می ‌کند.آب موتور پیوسته در حال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد.وجود این آب، باعث داغ ‌شدن دیواره‌ های رادیاتور می ‌شود.

چگونگی منتقل شدن گرمای بخاری خودرو

باد گرمی که وارد کابین می‌ شود، توسط دمنده‌ ای تولید شده است که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین می ‌کند.پس از داغ‌ شدن دیواره‌ رادیاتور یا به عبارت دیگر بالارفتن آمپر دمای آب، می‌ توان با روشن کردن این دمنده و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودرو کرد.

چه زمانی طول می‌ کشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند

بسته به عوامل مختلف ، زمان موردنیاز جهت این ‌که هوای وارد شده از طریق دریچه ‌ها گرم شود، متفاوت است.اولین عامل در گرم‌ شدن هوای ورودی از سمت بخاری ماشین، گرم بودن آب موتور است.اگر آب موتور گرم نشود، هر قدر هم ‌جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد، فایده‌ای ندارد.

خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری بودند، نزدیک به ۱۵ دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از آن برسند.این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود ۳ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

راهکاری برای بهبود بخاری خودرو

یکی دیگر از عوامل مؤثر در زمان گرم ‌شدن بخاری خودرو ، جنس بدنه‌ رادیاتور است . در خودروهای قدیمی ، رادیاتور را از جنس مس و برنج می‌ ساختند که رسانای ایده‌آلی برای گرما نبودند ؛ اما در خودروهای جدید ، جنس بخاری به آلومینیوم تغییر یافته است که نسبت به برنج و مس ، رسانای بسیار بهتری برای گرما است .

علت باد گرم ندادن بخاری خودرو

در ابتدا باید گفت که اگر بخاری خودرو به‌ درستی کار نمی ‌کند ، سریعاً به آن رسیدگی کنید . جدا از سردماندن خودرو ، فقدان سیستم گرمایش و بخار کردن شیشه ‌ها ، خرابی سیستم گرمایش و بخاری می‌ تواند نشانه ‌ای از مشکلی بزرگ‌ تر باشد .

عیب‌ های رایج بخاری خودرو

یکی از ساده ‌ترین دلایلی که باعث خرابی بخاری ماشین می ‌شود، تنظیم ‌نبودن درجه‌ حرارت درون کابین خودرو است ؛ همان درجه ‌ای که باید به ‌صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید . البته در برخی خودروهای جدید ، این تنظیم درجه به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌ شود .

تاثیر عملکرد ترموستات روی بخاری خودرو

از دیگر دلایل رایج خرابی بخاری خودرو ، درست ‌کار نکردن ترموستات است . ترموستات وظیفه‌ تغییر مسیر آب موتور و خنک نگه‌ داشتن آن را بر عهده دارد . وقتی دمای آب موتور بیش‌ از حد زیاد شود ،  ترموستات که قطعه ‌ای مکانیکی است ، باز می‌ شود و آب را به گردش درمی‌ آورد تا دمای آن را کنترل کند.

وقتی ترموستات دائم باز باشد، آب هم دائم در گردش است و فرصت گرم‌ شدن در موتور را پیدا نمی ‌کند؛ بنابراین آبی که به رادیاتور وارد می ‌شود، دمای لازم برای داغ ‌کردن دیواره ‌های آن را ندارد.مسلماً وقتی بدنه‌ رادیاتور داغ نباشد، خبری از باد گرم آن هم نخواهد بود.

دلیل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، کم‌ بودن سطح مایع گردشی در موتور است.اگر میزان آب موتور از حد مشخصی کم ‌تر باشد، مقدار آبی که وارد رادیاتور می ‌شود، به ‌قدری نیست که بتواند آن‌ را پر کند و باعث افزایش دمایش شود.

هم‌چنین مشکل می ‌تواند از خرابی فن یا دمنده‌ هوا به داخل کابین باشد. امکان دارد همه‌ چیز به‌ درستی کار کند اما قدرت هوای ورودی از طریق دریچه‌ ها به اتاق کم باشد.

آخرین مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد، مربوط به جرم‌ گرفتگی رادیاتور و مسیر گردش آب است.اگر شیلنگ ‌های ورودی به رادیاتور گرفته یا مسدود باشند، آب به ‌خوبی گردش پیدا نمی ‌کند و گردش‌ نکردن آب، آغاز مشکلات دیگری مثل گرم ‌نبودن بخاری خودرو است.

گرمای موتور

راه ‌های بهبود عملکرد بخاری خودرو

برای بهبود عملکرد بخاری خودرو ، رعایت نکات زیر ضروری است :

۱- از سلامت ترموستات خودرو مطمئن شوید.

۲- درجه‌ حرارت را به‌درستی تنظیم کنید.

۳- میزان آب موتور موجود در خودرو را قبل از آغاز به حرکت چک کنید.

۴- از بازبودن مسیر گردش آب و سلامت فن یا دمنده اطمینان داشته باشید.

۵- برای گرم‌شدن خودرو زیاد منتظر نمانید و اجازه دهید خودرو و باد بخاری در حین حرکت گرم شوند.

۶- اگر تعداد افراد حاضر در خودرو زیاد است ، هم‌ زمان با استفاده از بخاری ، شیشه را کمی پایین دهید تا هوای تازه در گردش باشد.

۷- دکمه‌ AC فقط مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست . استفاده از AC منجر به تهویه‌ هوای ورودی به خودرو می‌ شود.

۸- بهتر است شب قبل پیش از خاموش‌کردن خودرو، هوای وارد شده توسط فن به داخل اتاق را ببندید و درجه‌ تنظیم حرارت را روی قسمت آبی بگذارید.به‌ این‌ ترتیب، تا حدی مانع هدر رفتن دمای موتور می ‌شوید و این امر کمک می ‌کند که روز بعد، بخاری ماشین زودتر گرم شود.

تاثیر ترموستات بر عملکرد بخاری خودرو

همان طور که می دانید ، مشکل در ترموستات یکی از مهم ترین عوامل خرابی بخاری خودرو محسوب می‌ شود . در واقع تغییر مسیر آب موتور و خنک کردن آن را ترموستات انجام می ‌دهد . هنگامی که دمای آب موتور از مقدار مجاز بیشتر می ‌شود ، ترموستات باز شده و شروع به کار می ‌کند تا با گردش آب سبب کنترل دمای آن شود.

اما اگر ترموستات به صورت دائم باز باشد بنابراین آب هم در گردش دائمی است و موتور خودور فرصتی برای گرم شدن پیدا نمی‌ کند.در چنین مواقعی آبی که به رادیاتور وارد می ‌شود گرمای کافی برای داغ کردن دیواره رادیاتور را ندارد و  قطعا در چنین شرایطی از هوای گرم خبری نیست .

بنابراین اگر می ‌خواهید گرمای مناسبی از بخاری ماشین وارد اتاق خودرو شود باید تمام اجزای مرتبط با بخاری را بررسی و عیب ‌یابی کنید.

بخاری

علت گرم نکردن بخاری خودرو

گرم نکردن بخاری خودرو دلایل زیادی می تواند داشته باشد که یکی از مهم ترین دلایل گرم نکردن بخاری خودرو یکسره کار کردن فن ها و خنک ماندن موتور باعث گرم نشدن بخاری می شود.همچنین علت گرم نکردن بخاری ماشین این است که ترموستات درجه پاین روی موتور خودرو نصب باشد.

گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری خودرو گرم نمی کند برای رفع عیب گرم نشدن بخاری ماشین باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت ‌یابی شود.

گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌ شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌ شود.این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل زمستان باعث می‌ شود تا بخاری، گرمای مورد نیاز را تولید نکند. بر اساس توصیه‌ های امداد خودرو، یکی دیگر از عواملی که در خوب گرم نکردن بخاری ماشین نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می ‌باشد.ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد.

زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود.هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌ کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می ‌دهد.

برای اظلاعات بیشتر در اخبار خودرو به مقاله های تاثیر سرما در خودروهای برقی و  نحوه فیلرگیری موتور می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا