بررسی دلایل خشونت در رانندگی

آمار مرگ و میر جاده‌ای در ایران به دلیل افزایش تصادفات رانندگی ناشی از سرعت بالا و سبقت نشان می‌دهد که سبک رانندگی بد ایرانی‌ ها، تنها به شهرهای بزرگ محدود نمی‌شود و رقم قابل توجهی از تصادفات رانندگی در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد.

در کشورهای توسعه‌ یافته، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به عنوان یک اصل مهم شناخته می‌شود اما کشورهای در حال توسعه، به مقررات پایبند نیستند و در این زمینه با مشکلات گسترده‌ای مواجه هستند.

بدون تردید فارغ از کیفیت جاده‌، علائم و قوانین راهنمایی و رانندگی مشابه با ایران در سایر کشورهای غربی هم وجود دارد؛ از این‌ رو سبک رانندگی، انضباط اجتماعی و رعایت مقررات در کشورهای مختلف تحت تاثیر فرهنگ جوامع شکل می‌گیرد.

بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که دلایل رانندگی بد ایرانی ها چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نشانه‌های خشونت در رانندگی

خشونت

از مهم ترین و اصلی‌ ترین دلایل رانندگی بد ایرانی ها و پدید‌ آورنده سبک ناهنجار رانندگی، خشونت است که اصطلاحا به آن «Road Rage یا خشم جاده‌ای» گفته می‌شود. خشونت در رانندگی به معنی حرکت تهاجمی و برخورد مستقیم نیست بلکه هرگونه آزار و اذیت، تحریک کردن، ترساندن و … خشم جاده‌ای تلقی می‌شود که از نشانه‌های خشونت در رانندگی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوق‌ زدن‌ های بی‌ مورد

ترمز و تغییر جهت ناگهانی خودرو بدون علامت، استفاده از راهنما یا رعایت حق تقدم

ایجاد رعب و وحشت برای خودروهای دیگر با هدف منحرف کردن آن‌ها

استفاده از چراغ و بوق به منظور آزار یا اعتراض به دیگر راننده‌ها

انجام حرکات مارپیچی خطرناک و متوالی

سبقت با سرعت بالا از سمت راست

حرکت با سرعت بسیار آرام جلوی خودروهای دیگر

استفاده از کلمات توهین‌ آمیز با فریاد و تهدید سایر راننده‌ها

مسابقه دادن با خودروهای دیگر با هدف خودنمایی

ریشه‌های روانی خشونت در رانندگی

همانطور که اشاره شد، خشونت در رانندگی از دلایل رانندگی بد ایرانی ها به‌ حساب می‌آید که این رفتارهای ناهنجار، ریشه‌ های روانی دارد. بر اساس تحقیقات عملی، خلقیات رانندگان در شکل‌ گیری رانندگی غیر‌ مسئولانه نقش اساسی داشته که این موضوع از اصلی‌ ترین دلایل رانندگی بد ایرانی ها در جاده محسوب می‌شود. در ادامه به نشانه‌ های ریشه روانی خشونت در رانندگی اشاره می‌کنیم:

ابتلا به بیماری‌ های حاد روانی یا شخصی

احساس برتری ناشی از خودروی گران قیمت

احساس برتری نسبت به رانندگان مسن، جوان یا بانوان

احساس ناکامی در زندگی شخصی

احساس تنفر و انتقام‌جویی از رانندگان خودروهای گران قیمت

استفاده از مواد مخدر یا الکل

خواب آلودگی ناشی از خستگی

اضطراب و استرس ناشی از مشکلات روانی

ترس از برخورد با مسائل واقعی یا غیر واقعی

خودشیفتگی و خود بزرگ بینی

لازم به ذکر است که عوامل محیطی از قبیل آلودگی‌ های شدید صوتی یا محیطی، ترافیک‌ های آزار دهنده و وضعیت آب و هوایی به خصوص هوای گرم و شرجی در آغاز خشونت رانندگی موثر هستند؛ از این‌ رو عوامل محیطی زمینه‌ ساز خشم جاده‌ای، از دیگر دلایل رانندگی بد ایرانی ها به‌ شمار می‌آیند.

9 راهکار کنترل خشم در هنگام رانندگی

خشم

خشم جاده‌ای از اصلی‌ ترین دلایل رانندگی بد ایرانی ها است که روانشناسان، راه‌ حل‌ های ساده‌ای را برای جلوگیری از بروز خشونت رانندگی پیشنهاد کرده‌اند که با رعایت این موارد، می‌توان تا حد زیادی خشونت در رانندگی را کنترل کرد و آمار تصادفات رانندگی را کاهش داد. در ادامه مهمترین راهکارهای کنترل خشم در هنگام رانندگی را بیان می‌کنیم:

خریدن زمان برای خودتان

هر زمان که ممکن است وارد یک تنش روانی شوید، سعی کنید از آن فاصله بگیرید و سر خودتان را با چیزی گرم کنید تا تصمیم عجولانه نگیرید.

نشستن با آرامش پشت فرمان

آرامش پشت فرمان

به راحت‌ ترین شکل ممکن روی صندلی بنشینید و عضلات بدن را در حالت عادی نگه دارید؛ زیرا برخی از رانندگان به فرم خاصی از گرفتن فرمان تمایل دارند که خود نشان‌ دهنده نوعی مبارزه طلبی بوده و پیش زمینه تنش روانی را فراهم می‌کند.

استفاده از آپشن‌ها و امکانات خودرو

اگر فردی پرخاشگر و خشن هستید، سعی کنید در هنگام برخورد با عوامل تنش‌ زا از آپشن‌ های خودرو چون کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، سیستم سرمایش و گرمایش صندلی، سانروف برای هوای تازه و … استفاده کنید.

احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی

از دلایل رانندگی بد ایرانی ها، می‌توان به رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی اشاره کرد. قطعا خشونت در هنگام رانندگی از یک بی‌ قانونی شروع می‌شود؛ از این‌ رو احترام به قانون و رفتار مطابق علائم راهنمایی و رانندگی به شما در دوری از مسائل تنش‌ زا کمک خواهد کرد.

تمیز نگه‌ داشتن خودرو

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که تمیزی خودرو بر روی سلامت روانی افراد تاثیر به‌سزایی خواهد داشت؛ بنابراین برای رانندگی با آرامش خاطر، توصیه می‌کنیم خودروی آراسته با شیشه‌های تمیز و بدون لک داشته باشید.

دور شدن از موقعیت پر‌ تنش

در هر شرایطی، اگر درگیر یک خشم جاده‌ای توسط راننده خودرو دیگر شدید، سریعا از موقعیت دور شوید. به عنوان مثال با کنار کشیدن و ایستادن در حاشیه خیابان از مهلکه فاصله بگیرید.

توجه به سلامت بینایی

یکی دیگر از دلایل رانندگی بد ایرانی ها و خشونت در رانندگی، مشکلات در بینایی است. در واقع ندیدن یا با تاخیر دیدن خودروها یا علائم راهنمایی و رانندگی، می‌تواند به خشم جاده‌ای منجر شود.

داشتن خواب کافی

بدون تردید کم‌ خوابی نه تنها در رانندگی، بلکه روی سبک زندگی و کار افراد تاثیر منفی خواهد داشت؛ زیرا مغز خسته، مستعد رفتار پر‌خاشگرانه است.

رفع گرسنگی

کاهش قند خون به دلیل ضعف و گرسنگی، می‌تواند بر روی سیستم عصبی فرد تاثیر گذاشته و سبب بروز تصمیم عجولانه و پر‌خطر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در دانستنی های خودرو به مقاله های نکات جالب برای استفاده بهتر از بخاری خودرو و موارد روشن شدن چراغ چک خودرو می توان مراجعه کرد.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا