نکات حقوقی معامله خودروهای لوکس در بازار

هر چقدر هم که بپذیریم واردات خودرو ممنوع شده، باز هم بازار خودروهای لوکس بسیار پررونق است و هنوز هم مشتریان خود را دارد. البته وقتی از خودروهای لوکس در شرایط ممنوعیت واردات خودرو صحبت می‌کنیم، منظورمان خودروهای لوکسی است که پیش از این ممنوعیت وارد بازار شده و موجود هستند. یک تبصره هم در این میان وجود دارد که برخی خودروهای موجود در بازار به صورت مونتاژ عرضه می‌شوند. یعنی تمام ساخت آن از طریق داخل نیست و نمی‌توان آنها را به طور کامل تولید داخل دانست.

در هر حال، بازار لوکس‌ها در تب و تاب خرید و فروش خودرو رونق خوبی دارد. هر چند که اگر بحث بازار فروش خودرو را در نظر بگیریم، جامعه مخاطب بیشتر افرادی هستند که مالک خودرو هستند و شاید به دلیل نیاز به پول نقد یا تعویض ماشین، قصد فروش دارند.

خودروهای لوکس 2

نکات حقوقی قبل از معامله خودروهای لوکس

اما در حوزه مسائل حقوقی مربوط به خودروهای لوکس، باید به چند مساله توجه داشت. اولین مساله سند خودروهای لوکس است که در بسیاری موارد با فعالیت‌های غیرقانونی همراه می‌شود. آنطور که در خبرها دیده می‌شود گاهی انتقال سند این خودروها به صورت غیرقانونی یا با شگردهای متفاوت انجام می‌شود. البته معامله این خودروها خیلی عجیب نیست و اگر قصد انتقال سند در معاملات خودروهای لوکس را دارید، باید مثل معامله دیگر خودروها انجام دهید. نکات حقوقی مهمی که در خرید و فروش خودرو وجود دارد، توجه به موارد درج شده در توافق بین خریدار و فروشنده و

مالیات خودروهای لوکس

اما مساله مهمی که در این میان باید به آن اشاره کرد، مالیات خودروهای لوکس و بحثی است که از امسال قرار است برای این خودروها اعمال شود. طبق طرح تازه‌ای که از سال قبل پیگیری می‌شد، قرار است بسته به اینکه هر خودرو چقدر ارزش دارد، مالیات آنها هم روشن شود. این مساله به قیمت روز خودرو بستگی دارد و درباره خودروهایی مصداق دارد که ارزش آنها بالاتر از یک میلیارد تومان است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، ممنوع بودن شماره‌گذاری خودروهای لوکس برای خودروهایی است که روزگاری وارد کشور می‌شدند و حالا با چراغ قرمز روبرو شده‌اند.

در بقیه بخش‌های معامله خودرو، روال کار به شکلی است که برای دیگر خودروها انجام می‌شود. در مورد تعویض پلاک هم مثل معامله دیگر خودروها، وکالتی برای این کار از طرف فروشنده به خریدار ارائه می‌شود تا طی زمان مشخصی، انتقال مالکیت نهایی شود.

بحث های مالی

همانطور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، مساله خرید و فروش خودروهای لوکس هم مانند دیگر خودروهاست که در مواردی باید به صورت دقیق‌تر به موارد مربوط به آن توجه کرد. به همین خاطر در بخش انتقال وجه معامله خودروهای لوکس هم باید این نکته را در نظر داشت که کلیه موارد پرداخت یا رد و بدل شده میان خریدار و فروشنده باید به صورت دقیق در توافق یا قرارداد میان دو طرف قید شود.

البته بسیاری از کارشناسان حقوقی این مساله را هم بیان می‌کنند که اگر این انتقال وجه را به صورت چک انجام می‌دهید، باید جزئیات آن را به طور کامل در قرارداد ذکر کنید.

خودروهای لوکس 1

نکات کلی پیش از هر معامله خودرو

مهم نیست که خودرویی که می‌خرید لوکس است یا ساده. باید این مساله را در نظر داشته باشید که نکات مربوط به معامله خودرو در مورد همه خودروها یکسان است. به عنوان مثال یکی از نکات مهم انجام معامله در یک مکان امن و در نمایشگاه‌های دارای مجوز است.

البته در سال‌های اخیر برخی پلتفرم‌های آنلاین مخصوص خرید و فروش خودرو هم فعالیت می‌کنند که فضایی امن با کارشناسی دقیق را برای مشتریان بازار خودرو فراهم کرده‌‌اند.

نکته دیگر مربوط به قرارداد یا همان مبایعه‌نامه امضا شده میان خریدار و فروشنده است. به دقت به تمامی نکات درج شده در قرارداد توجه کنید تا همه توافق‌های انجام شده میان شما و طرف مقابل در آن قید شود. کلیه پرداخت‌های مالی را هم به صورت دقیق در مبایعه‌نامه ذکر کنید. چه این مبادلات مالی به صورت نقدی، کارت به کارت یا چکی انجام می‌شود، یک رسید و کپی از همه این مراحل انتقال وجه نزد خود نگه دارید.

نکته دیگر مربوط به مالیات خودروهای لوکس است. بر خلاف تصوری که وجود دارد، تنها خودروهای میلیاردی نیست که باید مالیات بدهند بلکه اگر فردی مالک تعدادی خودرو باشد که ارزش آنها در مجموع فرای یک میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر از دانستنی های خودرو می توانید به مقاله های پرفروش ترین خودروهای جهان در سال 2020 و مشخصات فنی فورد ماوریک مراجعه نمایید.

 

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا