خودروهایی که بیشتر دزدیده می شوند

جای خالی خیلی از وسایل ناراحت‌کننده است و کوله‌باری از غم را با خود به همراه می‌آورد. اما جای خالی خودرویی که پارک کرده بودید و فکرش را هم نمی‌کردید که در بازگشت‌تان، سرِ جایش نباشد، هم ناراحت‌کننده است و هم غافل‌گیرکننده. کسی هم که غافل‌گیر می‌شود، به‌سختی فکر می‌کند و تصمیم‌گیری برایش دشوار می‌شود.

پس واجب و لازم است که قبل از هرچیز روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو را یاد بگیرید تا در چنین شرایط وحشتناکی اسیر نشوید.

دزد

اگر بدانید که با چه ترفندهایی می‌شود جلوی دزدی خودرو را گرفت، از این حادثه ناخوشایند فرسنگ‌ها دور می‌شوید. داشتن اطلاعات، درباره اینکه بعد از سرقت خودرو چه باید کرد هم ضروری است. چون شاید با وجود تمام مراقبت‌ها و رعایت تمام توصیه‌ها، باز هم این اتفاق رخ بدهد. در این مقاله درباره همه این موضوعات خواهید خواند.

راه‌های پیشگیری از سرقت خودرو

دقت کرده‌اید که همیشه فکر می‌کنیم، اتفاقات بد برای دیگران می‌افتد و ما در امن و امان هستیم؟ اگر این‌طور فکر نمی‌کنید که واقعا آفرین بر شما! اما اگر شما هم چنین طرز فکری دارید، خوب و دقیق نگاهی به توصیه‌های زیر داشته باشید تا از سرقت خودروی‌تان جلوگیری کنید:

1
. وسایل گران‌بها و قابل‌سرقت را در ماشین نگذارید

این کار خطرناکی است: گذاشتن کیف، لپ‌تاپ یا هر وسیله دیگری در ماشین. هر وسیله‌ای که از نظر سارقان ارزشمند بیاید، امکان سرقت خودرو را بالا می‌برد. پس اساسا، بهتر است که هیچ وسیله‌ای را در خودرو نگذارید. زمانی که از خودرو پیاده می‌شوید، هیچ‌چیزی را در آن جا نگذارید. شاید از نظر شما کیف خالی‌تان ارزشی نداشته باشد. اما سارق که این موضوع را نمی‌داند. پس احتیاط کنید و خودتان بهانه‌ای برای سرقت خودرو به دست دزد ندهید.

سرقت

2
. هرگز در قفل‌کردن درست خودرو، تنبلی و سهل‌انگاری نکنید

هیچ‌وقت با خود نگویید که زود داخل فروشگاه می‌روم و بازمی‌گردم؛ پس نیازی به قفل‌کردن خودرو نیست یا مثلا گول این را نخورید که یک خیابان یا محله، امن و آرام به نظر می‌رسد. در هر شرایطی خودرو را قفل و نکات امنیتی را رعایت کنید. تنبلی و سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند پشیمانی و حسرت به دنبال داشته باشد.

3.خودرو را به صورت روشن رها نکنید

هیچ‌گاه، خودرو را روشن به حال خود رها نکنید. شاید فکر کنید که در فاصله بازکردن در پارکینگ خانه تا بازگشت به خودرو، هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما با این کارتان، خودروی خود را طعمه سارقان می‌کنید. روشن‌گذاشتن خودرو و رفتن به عابربانک یا سوپرمارکت و …، از جمله شرایط موردعلاقه سارقان هستند. پس برای جلوگیری از سرقت خودرو همیشه آن را خاموش و حواس‌تان را جمع کنید.

4
. در پارک‌کردن خودرو دقت کافی به خرج بدهید

در هنگام پارک‌کردن خودرو دقت کنید و حوصله به خرج بدهید. کوچه‌های پَرت و تاریک را برای پارک‌کردن انتخاب نکنید. احتمال دزدی در مکان‌های خلوت و تاریک زیاد است. به محیط اطراف‌تان دقت کنید و خودرو را در جایی بگذارید که دوربین مداربسته در آنجا نصب شده است؛ مثلا، مقابل مجتمع‌های بزرگ مسکونی، بانک‌ها یا فروشگاه‌هایی که دوربین مداربسته دارند.

پارک‌کردن خودرو میان دو خودروی دیگر هم فکر خوبی است. با این کار، دست دزد نابه‌کار را در پوست گردو می‌گذارید. چون فرصت خارج‌کردن خودرویی با این وضعیت از محل پارک دشوار است. در نتیجه، احتمال اینکه سارق به دنبال دزدیدن چنین موردی باشد، بسیار اندک است.

5.
خودرو را در قسمت خروجی پارکینگ پارک نکنید

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از سرقت خودرو انجام داد، پارک‌نکردن آن در خروجی پارکینگ‌هاست. همیشه خودرو را در بخشی از پارکینگ‌ها قرار بدهید که خارج‌کردن آن برای دزد سخت است. اگر خودروی شما در نزدیکی خروجی باشد، لقمه‌ای ناب و خوشمزه برای دزد خواهید گرفت. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید، می‌خواهید؟

پس اگر مهارت‌های رانندگی‌تان برای پارک‌کردن خودرو در نقاط خاص پارکینگ‌ها ضعیف است، کمی بیشتر تمرین کنید. ارتقای این مهارت می‌تواند راهی برای افزایش امنیت دارایی‌تان باشد.

6.
تجهیزات ایمنی مناسبی برای خودرو تهیه کنید

دزدگیرها و قفل‌های مناسب خریداری کنید. شاید بهترین‌های بازار کمی هزینه بیشتری نسبت به معمولی‌ها به شما تحمیل کنند اما ایرادی ندارد. صرف هزینه برای بالابردن امنیت خودرو می‌ارزد. با این کار؛ یعنی خرید تجهیزات مناسب جلوی از دست‌رفتن سرمایه‌تان را می‌گیرید.

قفل فرمان

خودرو در این روزها و در بازار ایرانی به سرمایه‌ای مهم تبدیل شده است. پس نگهداری درست از آن واقعا ضرورت دارد. برخی از دزدگیرها دارای امکاناتی مانند تماس با پلیس، ردیابی و خاموش‌کردن خودرو با ارسال پیامک از طرف صاحب خودرو و موارد پیچیده‌ای از این دست هستند. درباره آنها تحقیق کنید و گزینه‌ای مناسب برای خود بخرید. علاوه بر دزدگیر، این تجهیزات هم از واجبات هستند:

قفل پدال

قفل در کاپوت

قفل چرخ

قفل لاستیک زاپاس

ردیاب جی‌پی‌اس

7.
کلیدهای یدکی را داخل خودرو نگذارید

کلیدهای یدکی در خودرو می‌توانند احتمال دزدیده‌شدن را بالا ببرند. برای جلوگیری از سرقت خودرو باید فکر دیگری برای نگه‌داری از کلیدهای یدکی کنید. قراردادن آن در صندوق عقب هم فکر خوبی نیست. واقعیت این است که سارقان از شما بسیار زرنگ‌تر هستند و می‌دانند که در کجا باید به‌دنبال چه چیزی باشند. پس فکر این را که کلیدهای یدک را داخل خودرو نگه دارید، کاملا از سرتان دور کنید.

8.
پارکینگ‌های عمومی و امن را انتخاب کنید

شاید گاهی به این فکر می‌کنید که به‌جای پارک‌کردن خودرو در پارکینگ‌ها، جایی در خیابان و کوچه‌ها پیدا کنید و هزینه‌ای هم نپردازید. اما دوست عزیز، این کار اشتباه است و می‌تواند به قیمت از دست‌دادن خودروی‌تان تمام شود. پس هرگاه، پارکینیگی امن با سیستم نظارت دقیق وجود داشت، آن را به کوچه و پس‌کوچه‌های شهر ترجیح بدهید که به نفع خودتان است.

چه کاری باید بعد از دزدیده شدن خودرو انجام داد

اگر خودروی‌تان به سرقت رفت، هول نشوید و خونسردی‌تان را حفظ کنید. درست است که این حاثه اصلا خوشایند نیست اما اگر به ‌هم بریزید و ندانید که باید چه کاری انجام بدهید، اوضاع بدتر هم می‌شود. خیلی زود، تند و سریع با پلیس تماس بگیرید و دزدی را گزارش کنید. اطلاعات خودروی خود را دقیق بدانید و آن را به پلیس بگویید. مکانی که دزدی در آن صورت گرفته هم اعلام کنید تا پلیس وارد عمل شود.

اینکه خودروی سرقت‌شده پیدا می‌شود یا خیر، اصلا جواب دقیقی ندارد. سارقان بسیار هوشمند عمل می‌کنند و معمولا طوری برنامه خود را پیش می‌برند که دست هیچ‌کس به آنها نمی‌رسد. ضمن اینکه حتی اگر خودرو را گوشه‌ای رها کنند یا شرایطی فراهم شود که پلیس آن را پیدا کند، امکان دست‌کاری‌اش زیاد خواهد بود.

یعنی امکان دارد که سارق، قطعات آن را برداشته باشد و به تجهیزاتش دست‌درازی کرده باشد. البته پرونده‌هایی هم هستند که پلیس به‌سادگی آنها را حل می‌کند. اما باز هم هیچ آمار و ضمانتی وجود ندارد که نشان بدهد، پلیس حتما در یافتن خودروی سرقتی موفق خواهد شد.

ایمنی خودرو

چه ماشین هایی بیشتر دزدیده می شوند

بعضی از خودروها بیشتر از موارد دیگر مورد سرقت واقع می‌شوند. علت هم این است که از نظر ایمنی دچار نقص و اشکالاتی هستند. بنا به گزارش پلیس، بیشتر خودروهای سرقتی، موارد زیر هستند:

سمند

پرشیا

نیسان

پراید

پژوه ۴۰۵

اگر صاحب یکی از این خودروها هستید، برای جلوگیری از سرقت خودرو حتما فکری به حال سیستم ایمنی‌شان کنید. ظاهرا دزدها با این مدل‌های ماشین آشناتر هستند و سرقت‌شان برای آنها کاری ندارد.

در آخر

روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو را به خاطر بسپارید و آنها را دست‌کم نگیرید. علاوه بر این نکات، یادتان باشد که برخی از سارقان از طریق زورگیری اقدام به دزدیدن خودرو می‌کنند. پس حواس‌تان باشد که در محیط‌های مشکوک و ناامن احتمال حوادثی مانند زورگیری هم هست. هیچ‌گاه احساس نکنید که  توانمندی‌هایی ویژه در محافظت از خودروی‌تان دارید.

نکات امنیتی را تمام‌ و کمال یاد بگیرید و رعایت کنید و با جلوگیری از سرقت خودرو مانع از واردشدن خسارتی سنگین به جیب خود شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در دانستنی های خودرو به مقاله های شاسی خودرو و انواع آن و کمربند ایمنی و اهمیت بستن آن مراجعه نمایید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا