شایع ترین ایرادات پژو 405 و هزینه های نگهداری آن

طبق آمار دقیق مرکز آمار کشور، در طول تاریخ صنعت خودروسازی کشور یعنی از سال ۴۷ تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه سواری در کشور تولید شده است. در این میان خانواده پژو405 (۴۰۵، آردی، پارس) بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه از این تولیدات را به خود اختصاص داده و رتبه دوم پر فروش‌ ترین خودروی کشور را از آن خود کرده‌اند.

در این خانواده، پژو 405 بیشترین سهم تولید و فروش را به خود اختصاص داده است. البته که این خودرو معایب و درد سرهای بسیاری هم همراه دارد اما به دلیل خدمات پس از فروش مناسب، تامین راحت قطعات و البته تعمیرات ساده که در هر تعمیرگاهی قابل انجام است، توانسته به خودرویی پر فروش و خوش‌ فروش در بین ایرانیان تبدیل شود.

تاریخچه پژو 405 و مدل‌های موجود در ایران

پژو 405

پژو 405 اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی پژو و در کشور فرانسه، تولید شد. این خودروی فرانسوی چنان خوب عمل کرد که یک سال بعد، در تاریخ ۱۹۸۵ و در حضور برندهایی چون بنز و ب‌ام‌و و… به‌ عنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شد. در سال ۱۳۶۹ خط تولید پژو 405 در ایران افتتاح شد.

در آغاز کار، بیش‌تر جنبه سرهم کردن و مونتاژ داشت، اما ایران خودرو سعی کرد تا با کمک مهندسان خود، قطعه‌های مورد نیاز این خودرو را تامین کند. ۴ سال بعد، شرکت ساپکو شروع به تولید قطعات داخلی پژو 405 کرد و تا سال ۱۳۷۷ موفق شد نیمی از قطعات مورد نیاز این خودرو را تامین کند

. در حال‌ حاضر، ۷۷‌ درصد قطعه‌های این مدل در ایران تولید می‌شود به همین دلیل تامین قطعات برای سرویس‌ های پس از فروش از وضعیت خوبی برخوردار است. ضمن این‌ که نمایندگی‌ های ایران خودرو نیز در سراسر ایران وجود دارند و به‌راحتی می‌توانند به این مدل‌ها سرویس بدهند. همین امر باعث شده اقبال به این مدل بیش‌ تر و بیش‌ تر شود. اکنون پژو 405 در ایران با مدل‌های GLX بنزینی و دوگانه‌ سوز و SLX تولید و راهی بازار می‌شود.

معایب طراحی بدنه پژو405

شایع‌ ترین ایرادات پژو 405 را شاید باید در طراحی بدنه آن دانست. این خودرو شاید برای زمان تولیدش یعنی، حدود ۴۰ سال پیش طراحی مناسبی داشت. اما حضور بدون تغییر آن برای سال‌های متوالی در کشور، این چهره جذاب را به صورتی کسل‌ کننده و فاقد هرگونه جذابیت تبدیل کرد.

پژو 405 که در سال‌ های ابتدایی دهه ۸۰ میلادی در کمپانی مشهور پینین فارینا طراحی شد، تا سال ۸۸ بدون کوچکترین تغییری در چهره، با همان شکل و شمایل ۳۰ ساله در ایران تولید گشت. همین تکرار بدون تغییر یکی از عوامل ناخوشایند بودن چهره پژو 405 است. البته شباهت طراحی محصولات دیگر ایران‌ خودرو مانند پژو پارس، سمند و دنا را نیز باید به این بخش مربوط دانست.

کابین به دور از هیجان پژو
405

کابین پژو 405

معایب طراحی کسل کننده پژو 405 در داخل کابین نیز دنبال می‌شود. کابینی عاری از امکانات با ساده‌ ترین شکل طراحی ممکن، که به مرور زمان با قطعات تماما پلاستیکی پر شد.

ایران‌ خودرو در ادامه به دلیل اعتراضات متعدد در این بخش، سعی در ارائه فیس لیفت پژو 405 با پسوند جدید SLX کرد. تلاشی که مانند تمامی فیس‌ لیفت‌های دیگر در ایران ناموفق و بی‌ نتیجه بود. SLX درواقع یک GLX بزک کرده است. بزکی که به زیباتر شدن چهره خودرو نیز کمک چندانی نکرده است.

اما از جریان زیبایی شناسی در این بخش بگذریم باید به معضل فضای کم کابین با وجود ابعاد خوب بدنه اشاره کرد. فرم صندلی‌های خودرو طوری است که در ردیف عقب فضای کافی برای سرنشینان فراهم نشده و تنها دو سرنشین می‌توانند احساس راحتی کنند.

ضمن اینکه به طور کلی صندلی‌ها از ارگونومی مناسبی برخوردار نیستند و راننده و سرنشینان را در مسیرهای طولانی به شدت خسته می‌کنند. البته نباید از مزیت صندوق بار بزرگ و جادار این خودرو به راحتی گذشت.

فقر امکانات رفاهی

پژو 405 خودرویی متعلق به اواخر قرن ۲۰ میلادی است. این محصول در روزهایی روانه بازار جهانی شد که استفاده از شیشه بالابر برقی و تهویه مطبوع در کابین نهایت آپشن هر خودرویی محسوب می‌شد. بنابراین می‌توان در نظر گرفت ادامه تولیدش برای بیش از ۳۰ سال بدون هیچ افزونه خاصی چه شرایطی را ایجاد خواهد کرد.

در روز هایی که سیستم‌ هایی مانند کیلس استارت، تنظیم برقی صندلی‌ها، اتولایت، تنظیم برقی آینه‌ها، دوربین دید عقب و جلو و بسیاری موارد دیگر از امکانات پایه و ثابت تولیدات حتی اقتصادی در سطح جهانی هستند، پژو 405 SLX به عنوان نسخه فول آپشن دارای مه‌ شکن‌ های عقب و جلو، دو ایربگ، رادیو پخش با قابلیت پخش CD و USB و قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان است حتی دکمه‌ های کنترلر روی این فرمان قابل تنظیم مشاهده نمی‌شود. اکنون سوال این است که این اگر عیب و نقص نیست اسمش را چه می‌شود گذاشت؟

نواقص ایمنی

امروزه شاهد انواع سیستم‌ های کمکی و تکمیلی در ترمز خودروها هستیم. آنچه همچنان در پژو 405 دیده نمی‌شود. حتی تیپ SLX. درواقع سیستم‌های ABS و EBD تمام دارایی پژو 405 در این بخش است و هیچ یک از سیستم‌ های کنترل کشش و کنترل پایداری در آن اعمال نشده است. حال اینکه پژو 405 به صورت ذاتی ترمز‌های چندان سریع و تیزی ندارد.

به کار رفتن ترمز‌های کاسه‌ای در ردیف عقب نیز که از اصل‌ های جدایی ناپذیر ایران خودرو بوده، به عنوان ایرادی دیگر مطرح است. به کار بردن تنها دو ایربگ راننده و سرنشین نیز یکی دیگر از نواقص ایمنی این خودرو محسوب می‌شود. تنها می‌توان به بدنه نسبتا قوی‌ و هندلینگ و پایداری خودرو حتی در سرعت‌ های بالا به عنوان مزیت پژو 405 در این بخش اشاره کرد.

مشکلات متعدد فنی

پژو 405 GLX در ابتدای ورود به ایران با موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ XU7 تولید و عرضه می‌شد. از نواقص این موتور می‌توان به صدای زیادی که بر اثر عایق‌ بندی ضعیف وارد کابین می‌شود و همچنین بالا بودن ذاتی دمای موتور اشاره کرد.

این دمای بالا به سرعت منجر به تاب برداشتن واشر سرسیلندر یا به اصطلاح سوختن آن می‌شد. همچنین بازده این موتور نسبت به مصرف سوخت بالایی که دارد بسیار پایین است.

ایران خودرو به دنبال رفع مشکلات ذکر شده اقدام به اعمال برخی تغییرات فنی در پژو 405 SLX نمود. تغییراتی از جنس همه تغییرات فنی دیگر کمپانی‌ های ایرانی. در نتیجه موتور ۱.۶ لیتری TU5 را که پیشتر در پژو ۲۰۶ شاهد بود در قلب پژو 405 کار گذاشت.

تغییری که نه تنها مثبت نبود بلکه مشکلات 405 را بیشتر هم کرد. موتور مذکور به دلیل عدم تناسب با بدنه و وزن خودرو، ضعف فنی آن را نیز به ارمغان آورد. بنابراین با 405 SLX شاید دیگر مشکل صدای موتور و مصرف سوخت بالا را نداشتیم، اما باید عطای شتاب و سرعت بالا را نیز به لقایش می‌بخشیدیم و با یک پیرمرد خسته و بی‌ جان که حالا علاوه بر چهره نزار، پای راه رفتن هم نداشت کنار می‌آمدیم.

کیفیت پایین ساخت

پژو

پژو 405 نیز مانند بسیاری از دیگر مونتاژی‌ های ماندگار شده در ایران یک تصور عمومی را تقویت کرده است و آن اینکه: «محصولات اولیه وارداتی یا مونتاژ های CKD با وجود عمر طولانی، کیفیت بالاتری دارند.» پژو 405 که در ایران سال‌ها از کیفیت ساخت بسیار پایینی رنج می‌برد، پیشتر نیز با مشکل عایق‌ بندی ضعیف ماشین همراه بود.

بنابراین در این خودرو باید در آرزوی دست‌ یافتن به کابینی بی‌صدا بمانید. صدای موتور، فضای بیرون و البته قطعات ضعیف بد مونتاژ شده، از شایع‌ ترین ایرادات پژو 405 هستند که همواره شما را در اتاق تمام تیپ‌های 405 همراهی می‌کنند.

یکی دیگر از شایع‌ ترین ایرادات پژو 405، بازی کردن بیش از حد فرمان در دستان راننده است. حرکات گهواره‌ای بدنه در پیچ‌ها مخصوصا زمانی که خودرو سبک است و بار یا سرنشین ندارد، نیز از دیگر معضلات آن محسوب می‌شود. کلاچ‌ گیری با پژو 405 نیاز به مهارت خاص خود دارد و کار راحتی نیست. همچنین ترمز گیری خودرو بخصوص در ترمز گیری‌های نرم و آهسته چندان خوب ظاهر نمی‌شود.

هزینه نگهداری و تعمیرات

پژو 405 هر ایرادی که داشته باشد یک مزیت بزرگ ارائه می‌کند و آن تامین قطعات به راحتی نوشیدن یک لیوان آب است. سال‌ها حضور این خودرو در بازار کشور این اطمینان را به مالک می‌دهد که در هیچ کجای این کشور نگرانی از بابت تامین قطعات و البته تعمیرکار نداشته باشد.

تعمیر تمامی اجزای پژو 405 تبدیل به تخصص تمامی تعمیرکاران ایرانی شده است. اما در کنار این موارد باید اضافه کرد که متاسفانه پژو 405 خودروی پر استهلاکی است و هزینه نگهداری کمی ندارد. ضمن اینکه وفور قطعات یدکی آن به معنی ارزان بودن آن‌ها نیست. هزینه تعمیرات و خرید قطعات پژو 405 تناسب چندانی با یک خودروی اقتصادی ندارد.

پژو 405 حداقل در ازای هر ۵۵۰۰ کیلومتر کارکرد نیاز به سرویس دوره‌ای دارد. همچنین عدم توجه به این سرویس‌های دوره و انجام آن‌ها در مواقع لازم، می‌تواند به موتور و قطعات فنی خودرو آسیب‌ های جدی وارد کند. ضمن اینکه قطعات مصرفی خودرو مانند کلاچ زودتر از حد انتظار مستهلک می‌شوند. به این هزینه‌ها باید معضل مصرف بالای سوخت را نیز اضافه کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در درباره دانستنی های خودرو به مقاله های مراجعه نمایید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا