قیمت پراید ترمز برید!

پراید، پله‌های افزایش قیمت را یکی پس از دیگری طی می‌کند. همین چند روز پیش در خبرها آمد: «پراید از ۱۴۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.» به این مفهوم که کمتر از ۲ هفته، این خودروی داخلی به طور میانگین ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در میان خودروهای داخلی، افزایش لجام گسیخته قیمت پراید بیش از دیگر خودروها حاشیه‌ساز شده است. چرا که این محصول شرکت خودروسازی سایپا، نه از منظر طراحی و نه از حیث کیفیت، مورد تایید بسیاری از ناظران صنعت خودرو ایران نیست. هر چند خودروسازان در این‌باره نظر دیگری دارند.

قیمت پراید

چرا پراید گران شد؟

با این اوصاف اما قیمت پراید ترمز بریده و همچنان در جاده افزایش قیمت حرکت می‌کند.

استدلالی که بارها در توضیح یا بهتر بگوییم، توجیه افزایش بدون ‌حساب‌ و کتاب قیمت این خودرو مطرح می‌شود؛ بی اطمینانی از آینده تحریم و همچنین افزایش نرخ ارز در بازار ارز است.

قیمت پراید به دلار گره خورد

پای صحبت دست‌ اندرکاران صنعت خودرو که بنشینید با اتفاق نظر می‌گویند: اگر توافقی در وین حاصل نشود، قیمت دلار در بازار آزاد ۳۵ هزارتومان را نیز تجربه خواهد کرد و در این شرایط قیمت همه کالاهایی که تولید آن به واردات گره خورده است، از جمله خودرو، افزایش قیمتی بیش از گرانی‌های فعلی را تجربه خواهد کرد.

نظر کارشناسان درباره قیمت پراید

طی سال‌های گذشته تاکنون همواره پیش‌‌بینی کارشناسان در خصوص تاثیر تکانه‌های سیاسی بر اقتصاد ایران درست از آب درآمد و به همین دلیل دور از انتظار نیست که این‌بار نیز چشم‌اندازی که برای آینده قیمت خودرو ترسیم می‌شود، به حقیقت بپیوندد.پ

قیمت پراید 2

قیمت روز پراید (مرداد۱۴۰۰)

نوع خودرومدلکارکرده (کیلومتر)قیمت (تومان)
پراید ۱۱۱ SE۱۳۹۹صفر۱۳۹.۰۰۰.۰۰۰
پراید ۱۵۱  پلاس۱۳۹۹صفر۱۴۴.۰۰۰.۰۰۰

در دهه ۹۰، قیمت این خودروی پرحاشیه در مجموع ۶۰ میلیون تومان گران شد و از ۱۰ میلیون تومان در سال ۸۹ به حدود ۷۰  میلیون تومان در سال ۹۸ رسید.

از سال ۹۰، نرخ تورم در کشور رو به افزایش بوده است، به همین جهت طی سال‌های گذشته تاکنون به دلیل افزایش نرخ تورم هزینه نهایی تولید خودرو در کشور نیز با افزایش همراه شده است.

روند افزایشی قیمت پراید (دهه ۹۰)

سالقیمت کارخانه‌ای پراید +  درصد افزایش نسبت به سال قبلانحراف ازتورم/ گرانی در مقایسه با تورم
۱۳۹۰۷.۸میلیون- ۹.۵  درصد۱۲ درصد – کمتر
۱۳۹۱۱۵.۲۰ میلیون-۹۲ درصد۶۱.۵ درصد – بیشتر
۱۳۹۲۱۵.۷۶ میلیون- ۳.۶ درصد۳۱.۱ درصد-کمتر
۱۳۹۳۱۸.۶۰۰ میلیون-۱۸.۴ درصد۲.۸ درصد- بیشتر
۱۳۹۴۱۹.۹۲۰ میلیون-۷ درصد۴.۹ درصد- کمتر
۱۳۹۵۲۰.۴۵۰ میلیون- ۲.۶ درصد۶.۴ درصد کمتر
۱۳۹۶۲۱.۸۳۷ میلیون – ۶.۷ درصد۲.۹ درصد- کمتر
۱۳۹۷۳۳.۷۲۵ میلیون -۵۴.۴ درصد۳۶ درصد- بیشتر
۱۳۹۸۷۰.۲۲۱ میلیون- ۵۲ درصد۴۱ درصد- بیشتر
۱۳۹۹۱۲۳ میلیون- ۵۴ درصد

چه کسی ترمز پراید را می‌کشد؟

نوسان نرخ ارز ادامه دارد، تحریم همچنان پابرجاست و زیان‌‌دهی خودروسازان همچنان بر قیمت محصولات خودروسازان داخلی و آمار تولید خودرو اثر گذار است. حال این پرسش اساسی و پرتکرار وجود دارد که چه زمان و در چه شرایطی، قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا کاهش پیدا خواهد کرد؟ پاسخ روشن است؛ اما پروسه طولانی.

همانطور بارها تکرار شده است برای ایجاد تعادل در قیمت خودروهای داخلی ابتدا باید عوامل اثر گذار کنترل شوند. اینکه در چه شرایطی با کنترل عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو، قیمت محصولات داخلی نیز متعادل خواهد شد، پرسشی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توان به مقاله های سودای گرانی در بازار تابستانی خودرو و مراحل خرید و تحویل خودرو از نمایندگی ها مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا