نحوه ی پایین آوردن مصرف سوخت خودرو

نقش فیلتر هوا در مصرف سوخت

فیلتر هوا تاثیر به سزایی در  سوختن صحیح بنزین در خودرو دارد. به گونه ای که در صورت کثیف و مسدود بودن آن، هوا به درستی به محیط احتراق نمی رسد از این رو بنزین کامل نخواهد سوخت. این امر موجب می شود تا مصرف بنزین در اتومبیل افزایش پیدا کند.

با این وجود اصلی ترین نقش فیلتر هوا در اتومبیل، همان تصفیه هوای ورودی به سیستم احتراق و سوخت است. با اینکه قیمت این قطعه در مقایسه با سایر قطعات اتومبیل بسیار کم و ارزان قیمت است اما عدم توجه به آن می تواند مشکلات عدیده و هزینه های گزافی را به دنبال داشته باشد.

با توجه به این نقش و تاثیر فیلتر هوا در خودرو باید در نگهداری و تعویض آن دقت نمایید.

فیلتر هوای مورد استفاده در اتومبیل ها معمولا از نوع کاغذی است که دارای قیمت پایینی است و تعویض آن نیز کار نسبتا ساده ای است و شما می توانید بدون نیاز به کمک گرفتن از مکانیک، خودتان این کار را انجام دهید.

راه کارهای کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو از عوامل مهم هر خودرو می باشد. همه مالكان خودرو تمايل دارند كه هزينه كمتري براي سوخت خودرو بپردازند و مسافت بيشتري را طي كنند. در اين راستا راهكار هاي ساده اي وجود دارد كه رعايت آنها از سوي ايشان سبب كاهش محسوس مصرف سوخت ميگردد و انجام دادن آنها بسيار آسان مي باشد و نيازي به صرف هزينه نيز نمي باشد:

کاهش مصرف سوخت

1- هميشه با ملايمت رانندگي كنيد و از كاهش يا افزايش غير ضروري سرعت در حين رانندگي خودداري كنيد.

2- در شروع حركت نبايستى يك باره بر سر پدال گاز ضربه زده و پرشتاب حركت كنيد.

3- بهينه ترين ميزان مصرف سوخت در محدوده سرعتي بين 80 تا 90 كيلومتر بر ساعت و دور موتور كمتراز 3000 حاصل مي گردد. به ياد داشته باشيد بيش ترين ميزان مصرف بنزين در دنده هاى سنگين و دور هاى بالاى موتور رقم مى خورد.

کاهش مصرف سوخت خودرو

4- هنگام استفاده از سيستم هاي الكتريكي مانند كولر و چراغ جلو، نيروي بيشتري بر دينام خودرو وارد شده كه باعث مى شود موتور نيروى بيشترى را صرف به گردش درآوردن دينام كند، لذا در مواقع غير ضروري از سيستم ها و تجهيزات پر مصرف مثل كولر و چراغ هاى بزرگ جلو خودرو خودداري نمائيد. همچنين نصب لامپ هاى غير استاندارد با وات مصرفى بالا مانند لامپ هاي زنون سبب افزايش مصرف سوخت مي گردد.

5- در هنگام استفاده از كولر بايستي همه شيشه ها بالا بوده و از ورود هواى بيرون از طريق هواكش ها به داخل خودرو ممانعت كنيد.

6- در دوره هاى زمانى منظم (طبق نظر سازنده خودرو) جهت تنظيمات موتورى به يك تعميرگاه مجاز مراجعه كرده و قطعات مصرفى مانند فيلتر هوا، شمع ها، وايرها و فيلتر بنزين را با توجه به دوره مصرف آن تعويض نمائيد. البته اين شيوه نگهدارى از خودرو باعث افزايش عمر مفيد خودرو نيز مي گردد.

7- از تنظيم دوره اى باد تايرها غافل نشده و حتما ميزان فشار باد را بر اساس توصيه سازنده خودرو تنظيم نمائيد. كم بودن باد تايرها باعث فشار بيشتر بر موتور و سيستم تعليق خواهد شد و كنترل خودرو را در شرايط مختلف دشوار تر مى كند. ضمنا از رينگ و تاير توصيه شده توسط خودرو ساز استفاده نمائيد.

8- استفاده از قطعاتى مثل اگزوز و سر اگزوز هاي غير استاندارد كه بعنوان مانعي بر سر گاز هاي خروجى اگزوز عمل مي نمايند باعث بروز اشكال در شكل احتراق درون موتور و در نتيجه سبب افزايش مصرف سوخت خواهد شد.

9- در توقف هاي بيش از 3 دقيقه خودروي خود را خاموش نماييد.

10- در هواي سرد با گذشت يك دقيقه از در جا كار كردن موتور مي توانيد با سرعت پائين حركت نمائيد تا گرم شدن موتور و گيربكس هم زمان صورت پذيرد بنابراين نياز به درجا كاركردن موتور تا گرم شدن آن نيست.

11- هميشه از باربند هاي استاندارد استفاده نمائيد و در مواقعي كه نياز به باربند نداريد آن را از روي خودرو باز كنيد علاوه بر اين بار هاي اضافه را از خودرو خارج كنيد.

12- شيشه هاي خودرو در زمانيكه با سرعت بالا حركت مي كنيد بايستي بالا باشند زيرا پايين بودن آنها سبب ورود باد به داخل اتاق و افزايش نيروي مقاوم باد و در نتيجه افزايش مصرف سوخت خواهد شد.

13- استفاده از روغن و واسكازين با ويسكوزيته بيشتر از مقدار توصيه شده سبب افزايش نيروي مقاوم قطعات گردنده در موتور و گيربكس شده كه منجر به سايش سريعتر قطعات و افزايش مصرف سوخت مي گردد.

14- از كاركرد موتور در دماي عادي آن در فصول سرد سال اطمينان حاصل نمائيد چرا كه كاركرد موتور در زمانيكه به دماي عادي نرسيده باشد سبب افزايش محسوس مصرف سوخت خواهد شد. در صورتيكه موتور خودرو شما در فصول سرد سال به دماي عادي نمي رسد به تعميرگاه هاي مجاز مراجعه نمائيد.

15- قبل از عزيمت به سمت مقصد حتما مسير را مورد ارزيابى قرار داده و از كوتاه ترين مسير ممكن تردد كنيد.

16- از پركردن كامل باك بنزين خودرو خودداري كنيد.

مزایای ریمپ

مصرف سوخت

۱) افزایش توان و گشتاور حتی با بنزین بی کیفیت داخلی و کشش بهتر در سربالایی ها

۲) رفع صدای ناک (صدای شق شق معروف در حین شتابگیری.)

۳) رفع تاخیر دریچه گاز

۴) رفع کُپ اول حرکت

۵) رفع مکث بین تعویض دنده یک و دو که گویی خودرو دیرتر به درگیرشدن دنده۲ واکنش می دهد.

۶) رفع خطای فرسودگی کاتالیست

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا