مشخصات فنی فورد ماوریک

شرکت خودروسازی فورد، دومین غول خودروساز آمریکایی، چند روز پیش از جدیدترین و البته کوچک‌ترین وانت تولیدی خود رونمایی کرد. این محصول جدید خودرویی از کلاس وانت‌های کوچک (کامپکت) است که در دو سطح فنی پیشرانه‌ای و قابلیت انتخاب انتقال نیرو تک و دو دیفرانسیل با ویژگی تولید نیرو هیبرید (برقی/بنزینی) از سال ۲۰۲۲ روانه بازار جهانی خواهد شد.

فورد بزرگ‌ترین و موفق‌ترین وانت‌ساز تاریخ صنعت خودروسازی جهان است و حالا با ارائه کوچک‌ترین و ارزان قیمت‌ترین وانت تولیدی خود، به سراغ وانت‌های نوین آسیایی نظیر هیوندای سانتاکروز (از ۲۰۲۲) و وانت بزرگ‌تر هوندا ریج‌لاین نسل دوم (Ridgeline/از ۲۰۱۷) خواهد رفت.

فورد ماوریک 2

مشخصات فنی فورد ماوریک

نام ماوریک (Maverick) با تلفظ صحیح مَوِریک، نامی است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی به یکی از محصولات اسپرت فورد اختصاص یافته بود. فورد ماوریک خودرو سدان چهار در و کوپه دو در سایز کوچک فورد بود که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷ در ایالات متحده آمریکا و بین ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ در برزیل با سطح محبوبیت قابل توجه به تولید رسید.

اما فورد این نام را پس از سال‌ها با ارائه محصولی جدید از کلاس وانت‌های کوچک برای سال ۲۰۲۲ زنده خواهد کرد. این وانت جدید خودرویی شکل گرفته بر پایه پلتفرم C2 فورد، مشترک با مدل‌های دیگری نظیر برانکو اسپرت، اسکیپ و فوکس است.

ماوریک در دو ستاپ فنی به بازار ارائه خواهد شد. نسخه اول نمونه بنزینی/برقی (هیبرید) با پیشرانه ۲.۵ لیتری و موتور الکتریکی است و نمونه دوم از پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو خانواده اکوبوست بهره می‌گیرد. مشخصات فنی فورد ماوریک به شرح جدول زیر است.

مشخصات فنی فورد ماوریک ۲۰۲۲
ستاپ فنیهیبریدبنزینی
پلتفرممونوکوک (شاسی و اتاق یکپارچه)
پیشرانه۲.۵ لیتر بنزینی + ۸۸ کیلووات برقی۲.۰ لیتر بنزینی توربو
توان۱۹۱ اسب بخار (در مجموع)۲۵۰ اسب بخار/۳۷۳ نیوتون.متر
گیربکسضریب متغیر کنترل الکترونیکی (eCVT)۸ سرعت اتوماتیک
انتقال نیرومحور جلومحور جلو/ دو محور (آپشنال)
وزن۱.۶ تن
توان باربری۶۸۰ کیلوگرم
بازه قیمت۲۰ تا ۳۵ هزار دلار

فورد با شعار “وانتی که انتظارش را نداشتید” ماوریک را به بازار جهانی معرفی کرد. این وانت از دیدگاه قیمتی از رقیب کره‌ای خود یعنی هیوندای سانتا کروز ارزان‌تر است و از دیدگاه فنی از آن برتر است.

اگر چه هوندا ریج‌لاین از نظر قوای فنی پیشرانه از ماوریک سرتر است اما در عین حال هم گران‌تر است و هم سنگین‌تر. این در حالی است که هیچ یک از رقبای آسیای شرقی ماوریک با سیستم انتقال نیرو هیبرید به بازار عرضه نخواهند شد.

فورد مدعی است که مصرف سوخت متوسط مدل ماوریک در نسخه سیستم انتقال نیرو هیبرید، حدودا برابر با ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که آن را قادر می‌سازد تنها با یک بار سوخت گیری، مصافتی برابر با ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. فورد ماوریک با این میزان مصرف سوخت حتی از هوندا سیویک نیز کم‌ مصرف‌تر است. توان یدک کشی نسخه هیبرید برابر با ۱۰۰۰ کیلوگرم و توان یدک کشی نسخه توربو بنزینی اکوبوست نیز برابر با ۲۰۰۰ کیلوگرم عنوان شده است.

فورد مدل ماوریک هیبرید را تنها در ساختار متحرک جلو به بازار عرضه می‌کند و این در حالی است نسخه دو دیفرانسیل چهار چرخ متحرک فقط برای نمونه توربو بنزینی قابل سفارش است. فورد بیان کرده است که در صورت استقبال بازار از نسخه دو دیفرانسیل، این سیستم انتقال نیرو را بر نمونه هیبرید نیز عرضه خواهد کرد.

با توجه به ارائه نسخه رپتور (نمونه عملکرد محور آفرودی فورد) برای دو مدل F150 و رنجر، احتمال بسیار قوی وجود دارد که در آینده نزدیک فورد نسخه ماوریک رپتور را نیز به خط تولید خود اضافه کند که برای مشتریان ماوریک خبر بسیار خوشحال کننده‌ای خواهد بود.

فورد ماوریک 3

طراحی فورد ماوریک

باید در نظر داشت که فورد پرفروش‌ترین و قدرتمندترین وانت‌ساز جهان است که با اختلاف قابل توجه جایگاه اول پر فروش‌ترین وانت‌ساز جهان را (پیش از شورولت) در اختیار دارد. با پیروی از زبان طراحی سنتی و ترکیب آن با ویژگی‌های مدرنیته، ماوریک نیز طراحی سخت و خشن اما قابل قبولی به همراه دارد که شاید به اندازه برادر بزرگ‌ترش یعنی فورد رنجر یا حتی سری F زیبا نباشد اما همچنان از رقبای آسیای شرقی خود مقبول‌تر و مردانه‌تر است.

سبک طراحی همیشه برتر فورد به نمای داخلی ماوریک نیز ورود کرده است. با داشتن ابعاد خارجی ۱۷۵*۱۸۴۴*۵۰۷۲ میلی‌متری و فاصله محورهای ۳۰۷۶ میلی‌متری، ماوریک برای حمل چهار سرنشین بالغ فضا در اختیار دارد.

ماوریک در سه تریم XL ،XLT و لاریانت به بازار عرضه خواهد شد اما ویژگی‌های استاندارد عرضه شده در هر سه تریم شامل سیستم مولتی مدیا SYNC 3 فورد با نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال دستگاه‌های اندروید و اپل، مجهز به مودم 4G LTE است. همچنین ویژگی‌هایی چون شیشه‌ بالابر اتوماتیک، قفل مرکزی اتوماتیک و غربیلک فرمان چند منظوره از دیگر ویژگی‌های استاندارد این خودرو است.

قابلیت‌های دیگری چون سیستم صوتی باکیفیت B&O مجهز به هشت بلندگو و آمپلی‌فایر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم استارت پیشرانه از راه دور، مجموعه تجهیزات یدک‌کشی، کروز کنترل، سانروف، شیشه عقب سه تکه کشویی و مجموعه سیستم‌های ایمنی در پکیج CoPilot360 فورد، وابسته به تریم سفارشی قابل دسترسی است.

فورد ماوریک 1

نتیجه گیری

بدون تردید و بحث، فورد برترین وانت‌ساز جهان است. اقدام این شرکت در راستای تولید یک وانت ارزان قیمت، کم مصرف و توانمند در راستای تب داغ وانت سواری در بازار آمریکای شمالی و گسترش سبد محصولات در کلاس خودروهای وانت انجام شده است. زمانی که سایر خودروسازان جهانی هم پا در مسیر تولید وانت‌های دو کابین سایز کوچک می‌گذارند یعنی بازار این دست خودروها همانند بازار کراس اوورها رو به رشد است.

اما در این مسیر حضور فورد بر سر راه سایر خودروسازان، این رقابت را به یک چالش بسیار دشوار و سنگین بدل می‌کند چرا که توان مهندسی فورد در تولید وانت‌ها در جهان زبانزد است. فورد ماوریک تا اینجای کار تنها وانت این کلاس است که با مجموعه انتقال نیرو هیبرید و قیمت آغازین کمتر از 20 هزار دلار روانه بازار شده است تا در کنار پیشرانه 2.0 لیتری اکوبوست پرتوان، ویژگی اقتصادی و کم مصرف بودن را نیز به مشتریان خود هدیه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از دانستنی های خودرو می توان به مقاله های تاریخچه کمپانی بوگاتی و مشخصات فنی هایما S5 مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا