اهمیت شیشه خودرو در ایمنی راننده و سرنشینان

شیشه خودرو، عضو مهمی در بدنه خودرو است که قطعات داخل کابین و سرنشینان را در برابر صدا، اشعه ماورا بنفش، خاک، سرما، گرما، باد و باران محافظت می‌کند. همچنین این وسیله، کمک بزرگی به راننده برای دید درست و پیش‌گیری از هر گونه حادثه و تصادف است.

کیفیت ساخت شیشه خودرو و استفاده درست از نوع مناسب برای بخش‌های مختلف یک وسیله نقلیه، تاثیر مستقیمی در ایمنی و همچنین آسایش راننده و سرنشینان دارد. بنابراین توصیه ما به شما این است که پیش از انتخاب و خرید این قطعه شفاف به شکل، ابعاد، سلامت، کاربرد و از همه مهم‌تر ضریب ایمنی آن توجه کنید؛ همچنین توجه داشته باشید که شیشه خودرو خط و خش، حباب و برآمدگی نداشته باشد.

شیشه خودرو یکی از حساس‌ترین و البته آسیب رساننده‌ترین قطعات به افراد داخل خودرو هنگام تصادف است. اگر ایمنی آن، پیش از سانحه مورد توجه قرار نگرفته باشد و به استانداردهای لازم در انتخاب این قطعه مهم در بخش‌های مختلف وسیله نقلیه توجه نشود؛ احتمال آسیب‌دیدگی افراد بسیار بالا می‌رود. خطر این موضوع در شیشه جلو برای راننده و سرنشین صندلی شاگرد نسبت به سایر بخش‌های اتومبیل و سرنشینان، بیشتر است. همچنین گاهی نیاز به شکستن این قطعه حساس است؛ زیرا در برخی موارد، اشخاص حین حادثه در اتومبیل زندانی شده و باید هر چه سریع‌تر از آن خارج شوند.

نیاز به شکستن شیشه خودرو زمان سانحه

شیشه خودرو

 

گاهی هنگام تصادف و در شرایطی که ماشین دیگر حالت عادی ندارد؛ درهای آن قفل شده یا به هر دلیلی، دیگر امکان باز شدن آن‌ها وجود ندارد. اگر شخص به علت فاصله زیاد امداد رسان‌ها با آسیب دیده، نیاز فوری به خروج از اتومبیل داشته باشد؛ باید تمام تلاش خود را در شکستن شیشه خودرو به کار گیرد. به طور مثال در زمان‌هایی که ماشین چپ کرده، داخل رودخانه افتاده یا موارد دیگری که ممکن است برای هر کسی پیش آید.

اولین موردی که باید در این شرایط مدنظر قرار دهید، حفظ آرامش است تا بتوانید درست و با دقت کافی، تصمیم بگیرید؛ البته این بدان معنی نیست که سرعت را قربانی آرامش کنید.

نکته مهم دیگر این است که شما باید شیشه‌ های کناری را هدف شکستن قرار دهید، زیرا مقاومت آن‌ ها کمتر است و راحت‌تر شکسته می‌شوند؛ اما موضوعی که گاهی افراد با آن مواجه می‌شوند، سختی شکسته شدن قطعه مذکور است. بدین صورت که شخص با چکش مخصوص این کار که در خودرو وجود دارد به شیشه ضربه وارد می‌کند؛ اما تنها چیزی که عاید او می‌شود، ترک خوردگی آن است. مهم‌ترین دلیل نشکستن این قطعه حساس با چکش، نوع آن است.

اهمیت ایمنی در شیشه خودرو

در گذشته، تنها از شیشه‌ های معمولی برای انواع خودرو ها استفاده می‌ شد که بسیار خطرناک بودند و شکسته‌ شدن آن‌ ها تحت هر عنوانی (مخصوصا تصادف) به سرنشینان آسیب‌ های جدی می‌رساند؛ زیرا نوع معمولی بسیار ضعیف بوده و به سرعت خرد می‌ شدند. در همچین شرایطی، بحث ایمنی در این قطعه حساس مطرح شد و برای نصب آن از چسب نئوپرن و لاستیک در دور تا دور این قطعه حساس استفاده شد.

در سال ۱۹۹۹ هنری فورد، تکنولوژی جدیدی را تحت عنوان شیشه لمینت با هدف بالا بردن امنیت خودرو مطرح کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. در نتیجه خلق نسل جدید این قطعه، شرکت فورد شروع به تولید تمام محصولات خود با لمینت کرد و این موضوع، سرآغازی برای رواج  اهمیت استفاده از آن شد.

انواع شیشه خودرو

شیشه-دودی-خودرو

شیشه‌ خودرو دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد که در سایز ها و شکل‌ های متفاوت عرضه می‌ شوند؛ دلیل اصلی طراحی متفاوت این قطعه، نوع کاربرد و درصد ایمنی آن‌ها است. این قطعه مهم شفاف به ‌صورت کلی در چهار نوع دسته‌ بندی می‌ شود که در ادامه شرح می‌دهیم:

شیشه خودرو مجهز به لایه پی وی بی

P.V.B مخفف کلمه Polyvinyl Butyral است که به صورت دو لایه روی هر دو سطح شیشه قرار می‌ گیرد. مهم‌ ترین ویژگی این لایه‌ ها، امنیت بالایی است که در برابر نیرو های خارجی برای خودرو فراهم می‌کنند.

لایه ایمنی P.V.B در برابر ضربه‌ ها مقاوم بوده و زمانی که شیشه خودرو در معرض شکستگی قرار می‌گیرد؛ خرده‌ های آن به صورت یکپارچه در کنار هم قرار گرفته و فرو نمی‌ ریزند تا آسیبی به سرنشینان نرسد. جذب درصد بالایی از اشعه فرابنفش و امکان ترمیم پس از ترک‌ خوردن از دیگر مزیت‌ های این قطعه با لایه P.V.B است.

نکته: قسمت بالایی شیشه‌ های جلو با هدف جلوگیری از تابش نور آفتاب به چشم و صورت راننده، کمی تیره طراحی می‌ شوند.

شیشه‌ های جانبی و عقب خودرو

به طور معمول شیشه‌ های غیر از بخش جلویی خودرو، لایه P.V.B ندارند؛ اما دارای استحکام نسبتا مناسبی هستند. این نوع به‌ گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که برای جلوگیری از آسیب‌ رسیدن به سرنشینان ماشین، خرده‌ های آن پس از شکستگی خاصیت برندگی نداشته باشند.

شیشه‌‌ های دودی خودرو

در بیشتر خودرو های لوکس و اسپرت با هدف زیبایی و جذب اشعه فرابنفش از شیشه‌ های دودی استفاده می‌شود؛ زیرا اشعه مادون قرمز به مرور زمان باعث آسیب‌ رسیدن به قطعات داخل کابین ماشین (رنگ‌ پریدگی و ترک‌خوردگی) می‌شود. امکان دودی‌ کردن شیشه‌ ها، بر روی هر مدل خودرویی توسط خود راننده امکان‌ پذیر است و به راحتی انجام می‌شود.

شیشه خودرو المنت‌ دار

منظور از المنت‌، خطوط سیاه رنگ موازی هستند که در سطح شیشه‌ های عقب خودرو قرار دارند. این خطوط در جهت فراهم کردن دید مناسب برای راننده هنگام رانندگی با روشن‌ شدن سیستم برق ماشین، جریان برق را از المنت‌ های مخصوص رد کرده و با گرمای تولید شده، بخار و قطرات ناشی از برف و باران را از روی آن محو می‌ کنند. زمانی که در هوای سرد، بخاری خودرو روشن است؛ به علت فاصله زیاد بخاری تا عقب ماشین، شیشه عقب بخار کرده و دید راننده مختل می‌ شود.

ترمیم ترک شیشه خودرو با لیزر

شیشه‌ های ماشین به‌ خصوص در قسمت جلو و عقب، قیمت بالایی دارند و از طرفی کیفیت نوع فابریک، بسیار بیشتر از نمونه‌ های چینی و ایرانی موجود در بازار است؛ بنابراین ترمیم آن در عین مقرون ‌به‌ صرفه‌ بودن، ارزش بیشتری نسبت به خرید نمونه‌ های کم کیفیت بازار دارد. البته در نظر داشته باشید که قیمت ترمیم آن با لیزر هم کم نبوده و معادل یک تا دو سوم قیمت خرید است؛ پس در صورت امکان، شیشه‌ های اصلی را با لیزر حفظ کنید. در غیر این صورت، پیشنهاد ما به شما خرید نمونه ایرانی است؛ زیرا کیفیت بهتری نسبت به نوع چینی دارند.

فیبر نانو کربن در نسل جدید شیشه‌ های خودرو

محققان پس از بررسی‌ های زیادی که در راستای افزایش مقاومت شیشه ماشین انجام دادند؛ به استفاده از لمینت حاوی فیبر نانو کربن رسیدند. این مواد، شیشه‌ ها را در برابر حرارت، آتش، ضربه گلوله و حتی انفجار مقاوم کرده و همچنین حدود ۹۸ درصد اشعه ماورای بنفش را به خود جذب می‌کند.

لمینت مذکور از نانو کامپوزیت‌ ها و فیبرهای کربن ساخته شده‌ و در اندازه نانو هستند. عدم تغییر رنگ، افزایش ضخامت پس از استفاده از لمینت حاوی فیبر نانو کربن و صرفه جویی در مصرف سوخت از مزیت‌ های مهم این قطعه شفاف هستند.

شیشه سکوریت یا لمینیت

انتخاب مناسب برای شیشه‌ های کناری خودرو، نوع سکوریت یک لایه یا Tempered Glass است؛ این نوع، زمان ضربه به قطعات کوچکی تبدیل می‌شود که لبه‌ های آن تیز نبوده و کاملا صیقلی است.

خودرو سازان امروزی با هدف افزایش امنیت و مقاومت قطعه حیاتی مذکور در برابر ضربه از نوع لمینیت استفاده می‌کنند که در تصادف‌ ها، برعکس عمل کرده و اتفاقا امنیت را کاهش می‌دهند. البته این قطعات با قابلیت نشکستن خود، بسیار کاربردی هستند؛ اما بهترین استفاده آن در شیشه جلو ماشین است که شکسته شدنش می‌ تواند آسیب‌ های جدی به سر، صورت و چشم افراد بزند یا حتی شخص را به بیرون از خودرو پرتاب کند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که چکش مخصوص شکستن نیز دارای کیفیت مطلوب و استاندارد های لازم باشد و همیشه آن را به همراه یک پین فنر دار در داخل اتومبیل داشته باشید.

چگونه شکستن شیشه مقاوم

شیشه مقاوم

 

 در بسیاری از خودرو هایی که شیشه کناری جلو از نوع لمینیت است؛ در بخش عقبی اتومبیل از مدل سکوریت استفاده شده که می‌توانید به راحتی آن‌ها را بشکنید. البته شما باید این موضوع را پیش از بروز هر نوع حادثه‌ ای، چک کرده تا امنیت خود و سرنشینان ماشینتان را تضمین کنید.

اما توصیه ما به شما، تعویض شیشه‌ های کناری جلو و استفاده از نوع لمینیت است؛ البته که این موضوع هزینه‌ ای را برای شما دارد، اما امنیت شما ارزشمند تر است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، پین فنردار قدرت و کارایی بیشتری نسبت به چکش دارد. فراموش نکنید که استفاده از قطعاتی همچون پین فنر دار را طبق دفترچه‌ راهنمای آن آموزش دیده باشید.

ضرورت انتخاب شیشه جلو مقاوم

یکی از بهترین و مقاوم‌ ترین انتخاب‌ ها برای بخش جلویی اتومبیل، استفاده از شیشه‌ های لمینت دارای لایه ایمنی PVB است. نکته بسیار مهم در بهره‌گیری از این نوع، شکستگی یکپارچه قطعه هنگام تصادف است؛ به عبارتی خرده‌ های آن در اثر شکستن همچنان به هم متصل هستند تا افراد داخل ماشین، هیچ‌ گونه آسیبی نبینند.

در تکنولوژی جدید، صحبت از نسل جدیدی تحت عنوان شیشه لمینت دارای فیبر نانو کربن است. گفته می‌ شود که این نوع دارای مقاومت بسیار بالایی هنگام تصادف بوده و طبق تست‌ های انجام شده، احتمال شکستگی آن بسیار پایین است.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا