سه مزیت برتر کمپرسی2631؛ کیفیت، کیفیت و کیفیت

رونمایی از تولید انبوه محصول جدید ارس خودرو دیزل (آمیکو) ۲۶۳۱ بهانه ای شد تا در حاشیه این مراسم با مدیرعامل این شرکت، شهرام فداکار، گفت و گوی مفصلی داشته باشیم. خاصه این که این محصول در زمانی رونمایی شد که موج جدیدی از واردات خودروهای سنگین دست دوم به کشور آغاز شده و به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خودروهای دیزلی به امنیت ملی نیز ارتباط پیدا کرده است.

این مسائل و همچنین انتقاد نسبت به واردات خودروهای دست دوم و بررسی دلایل آن در کنار موضوعاتی مانند این که آیا سرمایه گذاری در ایران امری ملی محسوب می شود یا صرفاً یک کسب و کار مبتنی بر سود به شمار می رود، بخش اول این گفت‌وگو است.

تولید انبوه کمپرسی ۲۶۳۱ محصول جدید آمیکو، در حالی آغاز شده است که علاوه بر رقبای داخلی با رقبای وارداتی به خصوص دست دوم ها، که اخیراً موج جدید ورود آن ها به ایران شروع شده، مواجه است. اول می خواهم بدانم که محصول جدید چه مزیت های رقابتی‌ای دارد و همچین نظر شما درباره واردات چیست؟

محصول جدید ارس خودرو دیزل (آمیکو) ۲۶۳۱ سه مزیت رقابتی دارد. اول کیفیت، دوم کیفیت، سوم هم کیفیت. تنها مزیت رقابتی این سه است. درخصوص واردات نیز معتقد هستم از نظر رقابت به تولیدکننده‌های داخلی ظلم شده است، منظور فقط آمیکو نیست، بلکه به نظر به همه شرکت‌های تولیدکننده ظلم شده است. این بحث یک سوی ماجراست.

سوی دیگرش، کیفیت آن هاست که نمی تواند نظر خریداران را جلب کرده و کارایی مدنظر را داشته باشد.به چه علت، برخی از این خودروهای دست دوم از برندهای خوشنام هستند؟

 بله، اما با این حال خودروهای وارداتی نمی‌توانند برای مصرف‌کننده داخلی کیفیت مورد انتظار را داشته باشد، چراکه آن ها از نظر اقلیمی به عنوان مثال برای شرایط اروپا تولید شده اند. وقتی که در شرایط آب و هوایی ایران قرار می‌گیرند، طبیعتاً آن کیفیت مورد انتظار را ندارد؛ تأکید می کنم و نمی‌گویم خودروهای باکیفیتی نیستند، فقط کیفیت مورد انتظار را ندارد.

کما این‌که اگر ما هم خودرویی با شرایط اقلیمی کشور تولید و به کشوری مانند روسیه صادر کنیم نمی تواند کیفیت مدنظر آن ها را ارائه کند. طبیعتاً این قضیه درباره خودروهای وارداتی دست دوم نیز صادق است.

نکته بعدی بحث خدمات پس از فروش است. هر چند اعلام می کنند که این خودروها تحت پوشش خدمات پس از فروش هستند، اما واقعیت این است که نمی‌توانند تحت شرایط خدمات پس از فروش قرار بگیرند.

به عنوان مثال، اگر خودروی بنزی بود که پیش تر در ایران تولید شده بود به طور طبیعی شرایط تعمیرات و نگهداری را داشتند و همچنین افراد آموزش‌های لازم را نیز دیده بودند. اما محصولات وارداتی جزء آن دسته از خودروهایی نیستند که این گونه باشند و طبیعتاً امکانات و شرایط لازم را نیز ندارند.

نکته بعد، عدم آموزش است که باعث می شود آن طور که باید و شاید نتوانند خدمات مورد نیاز را پشتیبانی کنند. نکته دیگر بحث قطعات یدکی است. آیا قطعات یدکی خودروهای دست دوم وارداتی به آن میزانی که بتواند این خودروها را تأمین کند وجود دارد؟

این درحالی است که با توجه به شرایط فعلی، قطعات یدکی خودروهای قدیمی تر چندان در بازار موجود نیست چه برسد به محصولات جدیدتر.  در حال حاضر، اگر یکی از این ماشین‌ها تصادف کند، اتاقش را چه کسی می‌خواهد عوض کند؟ چه کسی و با چه روشی می خواهد به کشور مبدا پول حواله کند. فرض کنیم که مشکل حواله هم حل شد، چه طور می‌خواهد وارد کند؟

بنابراین شاید خودروهای دست دوم وارداتی بخشی از نیاز بازار را برطرف کنند و پوشش بدهند، اما در درازمدت برای مشتری‌ها مشکلات زیادی به وجود می‌آورند.

کیفیت

یعنی محصولات داخلی یا ۲۶۳۱ این مشکلات را ندارند؟

اگر کسی  یک مقدار دورنگری داشته باشد، وارد چرخه خرید خودروهای دست دوم نمی شود. درباره محصول جدید آمیکو ۲۶۳۱ هم قاطعانه بیان می کنم که این مشکلات را ندارد، چراکه در این جا  یک مسئله بسیار مهم مطرح است و وجود دارد و آن بحث خرید تخصصی است. من در برخی زمینه ها‌ اصلاً تخصص ندارم، به عنوان مثال، یخچال فریزر بخرم، وقتی می‌روم این محصول را  از بازار امارات به این جا می آورم تازه متوجه می شوم که اشتباه کرده ام.

نه این‌که کسی سر من کلاه گذاشته باشد، مسئله این است که  خرید تخصصی را بلد نیستم، سرم کلاه می‌رود. اما آن کسی که متخصص است، بهترین محصول را خریداری می‌کند. آیا در این شرایط و بازار رقابتی مشتری تخصصی تر خرید می کند یا تولیدکننده؟

وقتی آمیکو اجزای مورد نیاز تولید یک خودرو را جمع می کند تا یک خودرو تولید کند، مطمئناً مطالعات و بررسی های بسیار دقیق و موشکافانه ای توسط متخصصان شرکت صورت گرفته است، چراکه تولیدکننده، دل سوز مملکت و همچنین امکانات خود است، اما برای تولیدکننده خارجی فرقی نمی کند و صرفاً فروش محصول مهم است.

بنابراین محصولی که آمیکو تولید می کند منطبق با بازار و کیفیت مدنظر و همچنین در شأن نام و نشان آن است. ضمن این که، با تولید یک محصول جدید باکیفیت که تمام دغدغه مشتری را برطرف می کند، علاوه بر وفادارسازی مشتری، سهم بیش تری نیز از بازار کسب می کند و زمینه برای حضور محصولات جدیدتر نیز فراهم می شود. بنابراین همان طور که اشاره شد، ۲۶۳۱ سه مزیت نسبی دارد؛ کیفیت، کیفیت و کیفیت.

کل گیری ایده، طرح و اجرای تولید محصول جدید آمیکو ۲۶۳۱ از کجا آغاز شد؟

این محصول در واقع با خودروی ۲۶۳۱ نسل اول از سال ۹۲ شروع شد. همان ابتدا این محصول مورد توجه قرار گرفت که باعث شد حرکت به سمت تغییرات و بهینه تر کردنش آغاز شود. یکی از مهم ترین تغییرات افزایش قدرت موتور بود که به ۳۳۰ اسب بخار رسید. مشتریان و بازار از این محصول نیز خیلی استقبال کردند و فروش خیلی خوبی داشت.

حدود یک سال و نیم پیش دوباره این محصول ارتقا پیدا کرد و به ۴۰۰ اسب بخار رسید. ضمن این که، تغییرات و بهنیه سازی بسیار مهم و اساسی ای نیز در سایر اجزای این خودرو صورت گرفت که از میان آن ها می توان به تقویت شاسی و افزایش توان، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش سطح استانداردها اشاره کرد. به بیان دیگر، این خودرو همان است که از ابتدا بود، اما در خلال این سال ها، ۲۶۳۱ از یورو دو به یورو پنج پلاس رسیده است.

در این میان، از نظر شما چه نکته مهمی وجود دارد که یک شرکت مدام سعی می کند محصولات خود را ارتقا محصول بدهد و رقابت را سخت تر کند؟

در این بحث، یک بخش دیدگاه‌های خرد و یک بخش دیدگاه‌های کلان وجود دارد که بعضاً بخشی از آن مغفول می ماند؛ وقتی ما در یک کسب و کار هستیم، ناخودآگاه فقط به آن نگاه می‌کنیم. این باعث می‌شود امکانات مختلفی که این کسب و کار دارد را بعضی وقت‌ها اصلاً فراموش ‌کنیم و توجه نکنیم که یک سطح بالاتری به نام سرمایه گذار هم وجود دارد.

در واقع، این پرسش مطرح نمی شود که چرا یک سرمایه‌گذار به جای این‌که برود در کشاورزی یا سایر بخش ها سرمایه گذاری کند یا به تجارت بپردازد در خودرو سرمایه‌گذاری کرده است؟ چگونه بررسی کرده است؟ چه مزیت‌هایی را دیده است؟ این دیدگاه بالاتر از کسب و کار است. شاید بعضاً فکر کنیم که بعضی‌ها تخصص شان در حوزه ای است که ورود کرده اند، اما اگر مطالعه و دقت داشته باشیم می بینیم که اتفاقاً بعضی‌ها تخصص شان در حوزه‌های دیگر است و این زمینه را انتخاب می‌کنند.

مسئله ای که عنوان کردید با آن بحث دغدغه ملی و مملکت کاملاً منافات دارد. سرمایه‌گذار برای کسب سود در حوزه های مختلف ورود می کند. سرمایه گذار ترسو است و جایی که سود نداشته باشد ورود نمی کند. پس بحث سودآوری شخصی است و یک حرکت ملی به شمار نمی آید؟

این یک عمل یک کار کاملاً ملی و دقیقاً مبتنی بر یک دیدگاه ملی است، نه یک دیدگاه غیرملی.

چرا یک دیدگاه ملی است؟

 همین طور که به درستی اشاره شد، سرمایه به شدت از ریسک فراری است و سرمایه‌گذار به دنبال سود است. این کاملاً طبیعی است. اگر کسی بخواهد کار ملی کند، زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاری که دنبال سود است جای دیگر نرود. بنابراین اگر بنده، جنابعالی و بقیه کسانی که در این مملکت کار می‌کنیم، زمینه سرمایه‌گذاری بیش تر را فراهم کنیم، اصلاً یک کار ضدملی نکرده ایم، بلکه دقیقاً یک کار ملی است.

من که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در منطقه ای سرمایه گذاری می کنم، حتماً زمینه هایی دیده ام و بررسی هایی نیز صورت گرفته است؛ چرا به منطقه جلفا می‌آیم؟ به نقاط دیگر نمی روم؟ این درست است که حتماً برایم یک مزیت نسبی به وجود آمده، اما در این میان، آن کسی که این فضا و شرایط را در منطقه آزاد به وجود آورده، کار ملی کرده است یا یک کار غیرملی؟

ضمن این که، معتقد هستم واقعاً افرادی که سرمایه گذاری می کنند به مراتب از افراد عادی باهوش‌ترهستند و به همان میزان نیز دیدگاه کلان‌تری دارند. اصولاً حرف ‌کشیدن و نکته‌ گرفتن از این افراد کار فوق‌العاده سختی است، چون بسیار باهوش‌اند، چون بسیار دقیق‌اند و دیدگاه بلندمدت خیلی خوبی دارند.

ن صحبتی را از مرحوم تقی‌زاده شنیدم، که همیشه می‌گفتند من سرمایه‌دار نیستم، من سرمایه‌گذارم. این خیلی نکته مهمی است؛ سرمایه‌گذار با سرمایه‌دار خیلی فرق می‌کند. آدم‌هایی که این قدر باهوش هستند که یک سرمایه کوچک را سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود حاصل از آن را به بخش دیگری هدایت می کنند و کسب و کارهای بیش تری تولید می کنند، دقیقاً کاری ملی انجام می دهند.

به بیان دیگر، یک کسب و کار جدیدتر ایجاد می کنند و هم باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش تر، افزایش درآمد منطقه و کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ می شوند. ضمن این که، باعث توسعه صنعتی و ایجاد ارزش افزوده در صنعت و حفظ سرمایه در کشور نیز می‌شوند و این‌ها آدم‌هایی هستند که هم خیلی باید از آن‌ها نکته یاد گرفت و هم این که افرادی هستند که دغدغه ملی دارند.

برای اطلاعات بیشتر در اخبار خودرو به مقاله های شب عید متفاوت در بازار خودرو و هزینه نقل و انتقال خودرو به جیب چه کسانی می رود می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا