مزایا و معایب روشن کردن کولر و پایین دادن شیشه‌های خودرو

با شروع روزهای گرم سال از اواسط بهار، بحث روشن کردن کولر و پایین دادن شیشه‌های خودروها داغ می‌شود. راننده‌هایی که پشت فرمان خودروهای شخصی‌شان می‌نشینند، معمولا برای فرار از گرما کولر را روشن می‌کنند اما رانندگان وسایل نقلیه‌ای که مسافر جا به جا می‌کنند، مثل سواری‌های شخصی، تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های اینترنتی به جای استفاده از کولر، شیشه‌های خودرو را پایین می‌کشند.

اما کدام روش بهتر است، کولر بگیرید یا شیشه‌ها را پایین بدهید؟

مصرف سوخت: روشن کردن کولر یا پایین دادن شیشه‌ها؟

بعضی از راننده‌ها به شدت عقیده دارند که روشن کردن کولر خودرو به موتور فشار می‌آورد و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. تعدادی از راننده‌ها نیز همیشه کولر را روشن می‌کنند و می‌گویند که پایین دادن شیشه‌های خودرو، به خصوص در بزرگراه‌ها و سرعت‌های بالا، باعث می‌شود بنزین بیشتری مصرف شود.

به نظر شما، پایین دادن شیشه‌ها از روشن کردن کولر به‌صرفه‌تر است؟

همان طور که می‌دانید هر چیزی نقاط قوت و ضعفی دارد و برای اینکه مقایسه درستی داشته باشیم، مزایا و معایب روشن کردن کولر خودرو رو را بررسی می‌کنیم.

روشن کردن کولر 2

مزایا و معایب

+ استفاده راحت و آسان: فقط با زدن یک دکمه، کابین خودرو خنک می‌شود و حتی در گرم‌ترین روز هم احساس راحتی و آسایش می‌کنید.

+ هوای پاک: تقریبا همه خودروهای جدید به فیلتر هوای کابین مجهز هستند که از ورود گرد و غبار به داخل خودرو جلوگیری می‌کند. با کولر روشن و پنجره بالا هوای پاک‌تر و تمیزتری تنفس می‌کنید.

+ رطوبت‌زدایی: استفاده از سیستم تهویه مطبوع باعث می‌شود تا رطوبت داخل کابین هر چه سریع‌تر رفع شود.

– افزایش مصرف سوخت: کمپرسور کولر خودرو از طریق تسمه به پیشرانه متصل است و بخشی از قدرت موتور را می‌گیرد و به این ترتیب سوخت بیشتری مصرف می‌شود. شاسی بلندهایی که سیستم تهویه مطبوع قوی‌تری دارند، بنزین بیشتری مصرف می‌کنند.

– کاهش قدرت موتور: بخشی از قدرت موتور صرف راه‌اندازی کولر می‌شود و بدین شکل، مقداری از اسب بخار پیشرانه کاهش پیدا می‌کند. قدرت موتور خودروهای هاچبک و کوچک بیشتر از شاسی بلندها و ماشین‌های اسپرت کاهش پیدا می‌کند.

– افزایش دمای موتور: روشن کردن کولر باعث می‌شود تا کارکرد موتور بالاتر برود و به همین خاطر باید حواستان به سیستم خنک‌کننده پیشرانه باشد.

– ایجاد حساسیت و آلرژی: به دلیل اینکه باد کولر خودرو خشک است، ممکن است برخی افراد دچار حساسیت و آلرژی شوند.

پایین دادن شیشه‌های خودرو

بعضی از راننده‌ها، به خصوص راننده‌های وسایل نقلیه عمومی، به جای روشن کردن کولر، شیشه‌های خودرو را پایین می‌کشند. پنجره همه خودروهای جدید برقی شده و با زدن یک دکمه می‌توان شیشه را پایین داد. ببینیم مزایا و معایب رانندگی با شیشه پایین چیست؟

روشن کردن کولر 5

مزایا و معایب

+ هوای تازه: مهم‌ترین مزیت رانندگی با شیشه پایین، استفاده از هوای تازه است، مخصوصا وقتی کنار دریا یا وسط جنگل در حال رانندگی باشید.

+ آگاهی: اگر شیشه‌های خودرو پایین باشد، صدای محیط را بهتر می‌توانید بشنوید و در صورت لزوم، تصمیمات منطقی‌تری بگیرید.

+ خنک شدن اولیه: اگر خودرویتان را در یک روز گرم تابستانی و زیر آفتاب پارک کرده باشید، اولین کاری که باید انجام دهید، پایین دادن شیشه‌ها است که باعث می‌شود گرما از داخل کابین خارج شود.

– افزایش مصرف سوخت: پایین دادن شیشه‌ها باعث می‌شود تا مقاومت خودرو در برابر هوا افزایش پیدا کند که در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و با سرعت بالا بیشتر می‌شود و باعث می‌شود بنزین بیشتری مصرف شود.

– گرد و غبار و آلودگی: اگر شیشه‌های خودرو پایین باشد، گرد و غبار و آلودگی بدون هیچ مانعی وارد کابین می‌شود. مرکز شهرهای بزرگ و شلوغ بیشترین میزان آلودگی را دارد.

– سر و صدا: پایین دادن شیشه‌ها برای رانندگانی که در خیابان‌های شلوغ و پر ترافیک رفت و آمد دارند، می‌تواند آزار دهنده باشد.

– بدون تاثیر: در یک روز گرم و وسط ترافیک، پایین بودن شیشه‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد.

نکاتی درباره کاهش سریع دمای کابین خودرو

اگر خودرویتان چند ساعتی در یک روز گرم زیر آفتاب پارک شده باشد، به محض سوار شدن احساس می‌کنید که وارد سونا شده‌اید. برای کاهش دمای کابین خودرو می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • شیشه‌ها را پایین بدهید.
  • راه بیفتید تا هوای گرم خارج شود.
  • کولر خودرو را روشن کنید.
  • به محض خنک شدن کابین، شیشه‌ها را بالا بدهید.
  • با کولر روشن و شیشه‌های پایین رانندگی نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از دانستنی‌های خودرو می‌توان به مقاله‌های 8 راهکار برای استفاده بهینه از کولر خودرو و مزایا و معایب سقف پانوراما در خودرو مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا