بررسی شماره شناسایی خودرو یا کد VIN

شماره شناسایی خودروها یا کد (VIN) همان شماره شاسی خودرو است که برای هر خودرو منحصر بفرد است. حتی کد VIN خودرو های مشابه هم با هم تفاوت دارند.

برای مثال دو خودروی یکسان دارای کد VINهای متفاوتی هستند، به عبارتی دیگر شماره شناسایی خودرو مانند اثر انگشت های خودرو ها هستند و اثر انگشت هر خودرو با خودرویی دیگر متفاوت است.

در سال ۱۹۵۴ قانونی تصویب شد که همه شرکت های خودرو ساز و تولید کننده وسایل نقلیه را ملزم می کرد تا برای محصولات خود یک شماره شناسایی در نظر بگیرد.

کد VIN 1

محل قرار گیری شماره شناسایی (VIN)

در اکثر خودرو ها از دو نقطه می توان فهمید که کد VIN خودرو چند است، یکی از محل های قرار گیری این کد درون خودرو است و برای دیدن آن نیاز است تا وارد خودرو شد. محل دیگری که شماره شناسایی خودرو قرار می گیرد در نقطه ای واقع می شود که از بیرون خودرو نیز می توان به آن دسترسی داشت و آن را دید.

محل هایی که می توان به کد VIN دست یافت:

۱- زیر شیشه جلوی خودرو سمت راننده

۲- در زیر کاپوت خودرو و در قسمتی از بدنه که پشت موتور قرار دارد. در برخی از خودرو ها مانند ۲۰۶ این شماره در کنار چراغ جلو سمت شاگرد قرار دارد.

۳- در قسمتی از بدنه خودرو که در سمت راننده قرار دارد و با بسته شدن در، آن بخش توسط در پوشش داده می شود.

۴- در زیر تایر زاپاس (البته در تعداد کمی از خودرو ها دیده می شود که در زیر تایر زاپاس قرار داده شود)

در میان موقعیت هایی که در بالا گفته شد، راحت ترین راه برای رسیدن و پیدا کردن کد VIN همان زیر شیشه جلو (Windshield) است، زیرا بدون دردسر و به راحتی می توان آن را پیدا کرد و در اکثر خودرو ها در چنین موقعیتی وجود دارد.

البته در کنار این قسمت هایی که گفته شد از روی مدارک و مستندات خودرو هم می شود به کد شناسایی VIN خودرو رسید.

کد VIN 3

در چه مواقعی نیاز به دانستن شماره شناسایی خودرو لازم است؟

همان طور که پیش تر گفته شد، کد VIN هر خودرو مانند اثر انگشت آن است و این کد برای هر خودرو در هر مدل و سالی متفاوت است. بنابراین اطلاعات زیادی در این کد قرار دارد که با داشتن آن می توان به آن اطلاعات دست یافت.

یکی از مواردی که نیاز به دانستن کد VIN بسیار ضروری است هنگام مراجعه به نمایندگی است. پرسنل و تعمیرکاران نمایندگی شرکت سازنده خودرو با وارد کردن کد VIN در دستگاه های خود اطلاعاتی مانند صاحبانی که این خودرو را در اختیار داشتند، قطعات تعویض شده در خودرو، محل تولید خودرو، سال تولید خودرو، وضعیت خودرو از لحاظ آپشنی و این که خودرو پس از تولید چه تعداد آپشن فعال داشته است را بدست می آورند و با توجه به آن ها وضعیت خودرو را می سنجند.

کد-VIN-2

تشخیص آپشن های خودرو با کد VIN

خودرو های تولید شده توسط کمپانی های مختلف بر اساس سفارش گذاری های مختلف ساخته می شوند و متناسب با خواسته مشتری به آپشن ها و امکانات مختلف مجهز می شوند. برای مثال در برخی از کشور های گرم آپشن سانروف از خودرو ها حذف می شود زیرا گرما به حدی بالاست که نیازی به سانروف بوجود نمی آید.

اما در کشور عزیزمان ایران می‌بینیم که خودرو هایی که به صورت کم آپشن به کشور وارد شده اند را با استفاده از آپشن های افترمارکت به خودرو های فول آپشن تبدیل می کنند و به عنوان خودرو های فول آپشن کارخانه ای بفروش می رسانند. حتی در برخی از موارد دیده شد که خودرو های دو ایربگ را با انجام تغییراتی مانند تعویض قاب های پلاستیکی روی ستون ها به عنوان خودروهای فول ایربگ بفروش می رسانند که این دستکاری ممکن است برای جان سرنشینان بسیار خطرآفرین باشد.

شما در صورت خرید خودرو های خارجی می توانید با استفاده از کد VIN خودرو، میزان آپشن هایی که به صورت فابریک توسط کارخانه بر روی خودرو نصب شده را بدانید و آپشن های اضافی و افترمارکت را شناسایی کنید.

نقش VIN در هنگام تعویض قطعات خودرو

یکی دیگر از مصارف VIN هنگام تعویض قطعات خودرو است. برخی از مدل ها ممکن است در چند سال پیاپی تولید شوند و در اختیار مشتریان قرار گیرند، این خودروهایی که از یک مدل اند و فقط در سال تولید تفاوت دارند از لحاظ ظاهری کاملاً مشابه یک دیگرند، اما تفاوت‌هایی دارند.

برای مثال ممکن است برخی از قطعات موتور خودرویی با سال ساخت ۲۰۰۷ با قطعات همان مدل خودرو اما با سال ساخت ۲۰۰۸ متفاوت باشد یا به اصطلاح کد فنی آن قطعات با هم فرق داشته باشند. در این وضعیت تعمیرکار باید با استفاده از VIN خودروی مورد نظر، کد فنی قطعه ای که می خواهد تعویض کند را بدست بیاورد و دقیقاً قطعه ای با همان کد فنی را جایگزین قطعه فرسوده شده کند.

آیا VIN در مسائل امنیتی نیز می تواند کمک کند؟

دلیل اصلی تصویب قانون الزام به تعریف کردن VIN برای هر خودرو در سال ۱۹۵۴ مسائل امنیتی بود، زیرا از این طریق هر خودرو دارای شناسه ای می شد که به کمک آن توانستند خودرو های سرقتی را تشخیص دهند و به نوعی دزدیدن و فروختن خودرو را  برای سارقان کار سخت تری کند.

برای اطلاعات بیشتر از دانستنی های خودرو می توان به مقاله های بررسی معاینه فنی خودرو و مراحل آن و مزایا و معایب زیست‌دیزل و بیو‌دیزل مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا