آشنایی با واتر پمپ و زمان تعویض آن

واتر پمپ چیست

واتر پمپ یکی از هزاران قطعه خودرو در بخش پیشرانه است که مسئول به حرکت در آوردن آب و ضد یخ داخل موتور می باشد تا از جوش آوردن موتور جلوگیری کند از این رو هر گونه آسیب وارد شده به آن خسارات جبران ناپذیری را در قسمت واشر، سرسیلندر و بالا رفتن مصرف سوخت به همراه خواهد داشت. پس باید به محض مشاهده هر گونه ایراد اقدام به تعویض واتر پمپ نمود. می توان گفت این قطعه قلب خودرو محسوب می شود و در صورتی که خون رسانی به آن با اشکال روبرو شود باعث از بین رفتن آن خواهد شد.

مراقبت و نگهداری از آن بسیار حائز اهمیت است و باید بررسی کرد که در صورت هرگونه نشانه ای که خبر از اشکالات احتمالی در واتر پمپ دارد را سریعا رفع کرد در غیر این صورت خودرو از کار می افتد. تعویض به موقع آن از هزینه های گزاف بعدی جلوگیری می کند.

واتر-پمپ-1

زمان تعویض واتر پمپ 

احتمالا برخی خواهند پرسید از روی چه علائمی متوجه شویم زمان تعویض واتر پمپ چه موقع است؟

با خواندن ادامه مقاله به جواب خواهید رسید.

تمامی عملکردهای یک خودرو که منجر به حرکت آن می شود تولید گرما می کند و این گرما باید به نقطه تعادل برسد وگرنه باعث آسیب به خودرو خواهد شد. همانطور که گفته شد واتر پمپ وظیفه خنک نگه داشتن موتور خودرو را برعهده دارد و تعلل در این کار باعث وارد شدن خسارات سنگینی خواهد شد. این قطعه آب را با فشار داخل موتور خودرو می راند و عمل خنک سازی انجام می شود و دوباره به رادیاتور باز می گردد. هر گونه نقص در آن سبب توقف عملکرد خودرو خواهد شد که باید سریعا اقدام به تعویض واتر پمپ کرد.

برای اقدام به موقع برای تعویض واتر پمپ باید علائم و نشانه های خرابی آن را به خوبی شناخت تا با مشاهده هر کدام اقدامات لازم را انجام داد و مانع از آسیب به موتور خودرو شد.

شب خودرو را در یک پارکینگ تمیز بگذارید اگر به پارکینگ تمیز دسترسی ندارید در زیر پیشرانه خودرو یک مقوای تمیز و روشن قرار دهید. فردا صبح به سراغ خودرو بروید و مقوایی را که در زیر پیشرانه گذاشته اید بررسی نمایید. چنانچه مقوا خیس باشد به معنای نشتی در پیشرانه خودرو است و احتمال دارد که این نشتی از واتر پمپ باشد.

البته این احتمال هم هست که نشتی از واشرها باشد که با یک بررسی دقیق مشخص می شود. چنانچه لک روی مقوا سبز رنگ باشد ضد یخ از جایی نشت کرده است. واتر پمپ را چک کنید و بخشی را که تسمه دور آن است نگاه کنید و فولی را عقب و جلو ببرید چنانچه احساس کردید که شل شده باید آن را تعویض کنید.

سپس خودرو را روشن کرده و کاپوت خودرو را بالا زده و به صدای پیشرانه گوش دهید. پیشرانه عموما صدایی از خود تولید می کند اما اگر صدای ساییدگی شنیدید باید اعلام کنم که نشانه ی خوبی نیست. با دقت به وارسی اطراف آن و واشرها بپردازید چرا که حتما نشتی وجود دارد. چنانچه قطرات آب یا بخار مشاهده شد مطمئن باشید که نشتی در همان اطراف است.

چراغ هشدار دمای آب را چک کنید چنانچه روشن شده باشد نشان از معیوب شدن واتر پمپ می دهد چرا که به علت نقص این قطعه، مایع خنک کننده به پیشرانه نمی رسد و دما بالا رفته است. الان وقت آن است تا برای اطمینان بیشتر به چراغ هشدار مایع خنک کننده خودرو هم توجه کنید در صورت روشن بودن یا مخزن مایع خنک کننده نشتی دارد یا واتر پمپ.

کولر خودرو را روشن کنید و منتظر باشید تا کابین داخلی خودرو را خنک کند اگر کولر خوب کار نکند یعنی عملکرد واتر پمپ دچار اشکال شده است.

با بررسی این علائم اطمینان حاصل شد که زمان تعویض واتر پمپ چه موقع است و باید خیلی سریع تعویض شود و این کار باید توسط متخصص انجام گیرد. توجه کنید که از قطعات اصل برای جایگزین کردن استفاده شود چرا که قطعات فیک صدمات جبران ناپذیری به خودرو و قطعات دیگر وارد می کند و خیلی زود هزینه های گزاف تعمیرات را برایتان فراهم می کند.

واتر پمپ 2

صدای واتر پمپ خراب

پیشرانه خودرو در حالت عادی از خود صدا تولید می کند اما صدای واتر پمپ خراب اصلا معمولی نیست. اگر خودرو را روشن کردید و کاپوت را بالا زدید و از صدای پیشرانه صدایی مانند زوزه یا ساییدگی به گوش رسید نشان از اشکال در واتر پمپ می دهد و باید به سرعت تعویض شود. یک متخصص خودرو با روشن شدن خودرو و شنیدن صدای پیشرانه خیلی زود متوجه صدای واتر پمپ خراب خواهد شد.

قیمت واتر پمپ

قیمت واتر پمپ برای خودرو های مختلف متفاوت می باشد. همچنین تولیدات داخلی این قطعه با نوع وارداتی آن از نظر قیمت یکی نیست. قیمت واتر پمپ به عوامل دیگری چون جنس، ضمانت و خدمات پس از فروش نیز بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت واتر پمپ اصل یا فیک بودن محصول است.

توصیه شده است که قبل از خرید واتر پمپ حتما با تعمیرکار متخصص مشورت کنید چرا که آنها با توجه به تجربه ی نصب انواع آن در خودروهای مختلف، اطلاعات دقیق و مطلوبی در این زمینه دارند.

برای اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می‌توان به مقاله‌های بررسی و عملکرد کمپرسور کولر خودرو و علت داغ شدن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا