کارایی برف پاک کن و شیشه شوی خودرو

کارایی برف پاک کن

برف پاک کن جزء سیستم های ضروری در خودرو محسوب می شود زیرا شیشه باید به اندازه کافی تمیز باشد تا همواره راننده در شرایط مختلف آب و هوایی دید مناسب داشته باشد. سیستم برف پاک کن باید کارهای زیر را انجام دهد:

  • پاک کردن موثر باران و برف از روی شیشه
  • تمیز کردن شیشه از گرد و غبار
  • کارکرد مناسب در دمای بالا تا 80 درجه سانتی گراد و در دمای پایین تا 30- درجه سانتی گراد
  • عمر کاری در حدود 1500000 سیکل
  • مقاومت در برابر خوردگی های ناشی از وجود اسید، باز و …

اجزای سیستم برف پاک کن و شیشه شوی خودرو

  • موتور قطعه
  • بازویی برف پاک کن
  • تیغه
  • مخزن شیشه شوی
  • پمپ شیشه شوی
  • اهرم
  • لوله شیشه شوی
  • چشمی شیشه شوی

تیغه برف پاک کن

این قطعه از ترکیبات لاستیکی ساخته شده است که به کمک فنری که در بازوی برف پاک کن تعبیه شده، روی شیشه نگه داشته می شود. لبه تیغه با زاویه ای در حدود 45 درجه سطح شیشه را پاک می کند. میزان فشار تیغه روی شیشه نیز مهم است زیرا ضریب اصطکاک بین لاستیک و شیشه در حالت خشک بین 0.8 تا 2.5 و در حالت خیس بین 0.1 تا 0.6 تغییر می کند. دمای هوا و سرعت خودرو نیز بر این اعداد تاثیر می گذارد.

توصیه می شود هیچ گاه در حالت خشک سیستم برف پاک کن را فعال نکنید، زیرا در این حالت تیغه صدمه می بیند و قابلیت های خود را از دست می دهد و همچنین تیغه صدمه دیده در کارکردهای آتی باعث خط افتادن و تارشدن شیشه می شود. همچنین مواد جلا دهنده گرم که توسط کارواش ها مورد استفاده قرار می گیرد به شیشه خودرو و شفافیت آن صدمه می زند.

توجه داشته باشید که آلودگی شیشه های خودرو و تیغه های برف پاک کن به مواد خارجی، کارائی تیغه ها را پایین می آورد. حشرات و شیره درختان از جمله این موارد می باشد.

جهت تمیز کردن شیشه ها و تیغه ها از آب خالص و مواد پاک کننده توصیه شده استفاده نمایید. هرگز از نفت، گازوئیل، تینر و حلالهای دیگر استفاده نکنید.  برای اینکه مانع آسیب دیدن بازو یا اجزاء دیگر آن شوید، هیچ گاه تیغه ها را روی شیشه با دست حرکت ندهید.

تیغه برف پاک کن

تعویض تیغه های برف پاک کن

اگر تاثیر تیغه ها ، بر روی شیشه به صورت های زیر باشد، احتمالا سائیده، فرسوده، شکسته و یا تیغه خاصیت الاستیکی خود را از دست داده است که در این حالت ها نیاز به تعویض دارند. بازوی برف پاک کن را بلند کرده، مجموعه تیغه را با فشار آوردن بر اهرم فولادی در جهت جانبی بیرون کشیده و آن را خارج نمایید. سعی کنید بازوی برف پاک کن روی شیشه نیفتد.

انتهای لاستیک تیغه را گرفته و آن را انقدر بکشید که زائده ها از محدوده حفاظ فلزی خارج شوند. نگهدارنده های فلزی را باز کرده و لاستیک تیغه جدید را جا بیندازید. بعد از نصب تیغه های جدید، خود تیغه را برعکس روش باز کردن نصب کنید.

  • نگهدارنده فلزی را خم نکنید.
  • شیشه ها را قبل از نصب تیغه برف پاک کن های جدید با مایع شیشه پاک کن بشویید.
  • تیغه ها را در آب گرم و صابون بشویید. از الکل سفید و یا پاک کننده های بنزینی استفاده نکنید.
  • در آب و هوای یخبندان، تیغه های برف پاک کن جلو و عقب را بازدید نمایید تا بر روی شیشه ها یخ نزده باشند.
  • همیشه عملکرد آزادانه برف پاک کن شیشه های جلو و عقب را کنترل نمایید. هر گونه انباشتگی برف را از روی شیشه جلو و یا عقب تمیز کنید.

چشمی شیشه شوی

وظیفه چشمی شیشه شوی، پاشش آب روی شیشه برای تمیز کردن بهتر شیشه است، همان طور که می دانیم با پاشش آب روی شیشه ضریب اصطکاک را پایین می آوریم و باعث می شود که کارائی تیغه برف پاک کن بالا رود و شیشه به طور کامل تمیز شود. در صورت گرفتگی و تنظیم نبودن چشمی شیشه شوی می توانید با یک سوزن مناسب گرفتگی را رفع و جهت پاشش آب را نیز تنظیم کنید.

اهرم برف پاک کن و شیشه شوی

برای روشن کردن برف پاک کن، لازم است که سوئیچ موتور در وضعیت ON قرار گرفته باشد اهرم برف پاک کن دارای موقعیتهای زیر می باشد.

  • خاموش (OFF)
  • دور اتوماتیک (AUTO)
  • دور کند (I)
  • دور تند (II)

این موقعیت ها در هر خودرو براساس طراحی ممکن است فرق کند. برای دانستن موقعیتهای بالا بر روی خودرو خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. در خودروهایی که مجهز به سنسور باران می باشد، در حالت اتوماتیک، برف پاک کن خودرو به طور اتوماتیک متناسب با مقدار ریزش باران تنظیم می شود. سنسور باران، در پشت آئینه وسط داخل خودرو قرار دارد و از طریق سطح خارجی شیشه جلو عمل می کند. سنسور باران نبایستی پوشیده و یا کثیف باشد.

برای یک بار حرکت تیغه های برف پاک کن و یا یک لحظه، اهرم را به طرف جلو حرکت دهید. جهت شستشوی شیشه جلو، سوئیچ را در وضعیت ON گذاشته و یا موتور را روشن کنید. سپس اهرم برف پاک کن را به طرف خود کشیده و در همان حالت نگه دارید. مایع شستشوی در این هنگام بر روی شیشه جلو پاشیده می شود و برف پاک کن شروع به تمیز کردن می کند، هنگامی که دست خود را بر می دارید برف پاک کن 3 بار عمل می کند و سپس می ایستد.

برف پاک کن خودرو
مخزن شیشه شوی

مخزن شیشه شوی محل ذخیره مایع شیشه شوی می باشد که نیاز شیشه شوی را به مایع شیشه شوی برای کاهش اصطکاک بین تیغه و شیشه بر طرف می کند. مقدار مایع شیشه شوی موجود در مخزن شیشه شوی خودرو را قبل از مسافرت برای مسافتهای طولانی و سفر به مناطق بارانی و کوهستانی بازدید نموده و در صورت لزوم به مقدار کافی به آن اضافه نمایید. از آب معمولی نیز می توان به جای مایع شیشه شوی استفاده نمود. ولی در آب و هوای سرد می توان از محلول شوینده های مجاز (توصیه شده توسط شرکت سازنده) برای جلوگیری از یخ زدن مایع استفاده نمود.

هرگز در منبع شیشه شوی از مایع خنک کننده موتور و یا ضد یخ برای جلوگیری از یخ زدن استفاده نکنید، زیرا در صورت پاشش به شیشه خودرو، دید شما را کم کرده و به رنگ و سایر تزئینات بدنه آسیب می رساند. برای جلوگیری از آسیب دیدن پمپ شیشه شوی، دقت کنید هنگام خالی بودن مخزن شیشه شوی، از بکار بردن آن خودداری نمایید.

برف پاک کن شیشه عقب

در خودروهای هاچ بک به دلیل طراحی آئرودینامیکی خاص این نوع خودروها، در عقب این نوع خودروها، توده هوایی به وجود می آید که باعث می شود ذرات معلق گرد و غبار خاک را به عقب خودرو پرتاب کند و نهایتا سبب کثیف شدن عقب خودرو می گردد، به همین دلیل قسمت عقب این نوع خودروها به برف پاک کن شیشه عقب برای شستشوی شیشه عقب مجهز می باشد. ولی در خودروهای صندوق دار (سدان) این حالت به وجود نمی آید.

تمام توصیه هایی که برای برف پاک کن شیشه جلو بیان شد برای شیشه عقب نیز صادق است. در صورت کار نکردن برف پاک کن خودرو، ابتدا فیوز WIPER را در جعبه فیوز خودرو چک کنید، در صورت سوخته بودن فیوز، آن را تعویض کنید. در صورتی که ایراد از فیوز نبود برای رفع عیب به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.

پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع شیشه‌ خودرو در بخش جلو، کناری و عقب و همچنین کارایی، میزان مقاومت، قابلیت شکستگی و ویژگی‌ های هر یک به مقاله‌ای که پیش از این تحت عنوان اهمیت شیشه خودرو در ایمنی راننده و سرنشینان تهیه شده مراجعه کنید تا امنیت خود و سرنشینان اتومبیل‌ تان را در هر گونه حادثه احتمالی فراهم کنید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا