کاربرد سنسور میل سوپاپ و نحوه تعویض آن

برای اینکه بدانیم سنسور میل سوپاپ دقیقا چه کاری انجام می‌دهد ابتدا باید بدانیم خود میل سوپاپ چه وظیفه‌ای در خودرو دارد.موتورهای احتراق داخلی برای اینکه درست کار کنند، به میزان مشخصی از هوا، سوخت و جرقه نیاز دارند. این سه عنصر باید در زمان مناسب و به‌مقدار مناسب برای احتراق کامل و مؤثر در دسترس باشند. اگر زمان‌بندی درست تنظیم نباشد یا یکی از قطعات خوب کار نکند، امکان ندارد احتراق اتفاق بیفتد. این کار را سنسورهای مختلف انجام می‌دهند.

درواقع این سنسورها با واحد کنترل الکتریکی(ECU) خودرو رایانه اصلی خودرو است در ارتباط هستند. آنها در زمان مناسب فعال می‌شوند و اجزا یا شرایط لازم برای احتراق را کنترل می‌کنند. اگر مشکلی وجود داشته باشد یا قطعه‌ای خراب شده باشد، سنسورها به واحد کنترل اطلاع می‌دهند تا شما را از وجود مشکل باخبر کند.

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ

مکان قرارگیری سنسور میل سوپاپ

نوشته های مشابه

۱. چراغ چک موتور روشن می‌شود.

هنگامی که سنسور میل بادامک معیوب است یا تازه شروع به خراب‌شدن کرده است، اولین چیزی که این مشکل را به شما اطلاع می‌دهد چراغ چک موتور است. البته می‌دانیم که دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو بسیار است. بااین‌حال می‌توانید از مکانیک بخواهید با استفاده از ابزار اسکن کد خطا را تعیین کرده و تشخیص دهد که ایراد خودرو از کجاست.

۲. مشکل در احتراق

وقتی سنسور میل سوپاپ خراب می‌شود، سیگنال‌های ارسالی به رایانه خودرو هم ضعیف می‌شوند.

گاهی این سیگنال آن‌قدر ضعیف است که اجازه راه‌اندازی خودرو را نمی‌دهد؛ زیرا جرقه‌ای برای احتراق صورت نگرفته است که سیگنالی ارسال شود.

۳. تکان‌های شدید در خودرو یا حرکت نوسانی

اگر در حال رانندگی با خودرو متوجه شدید موتور در برخی مواقع قدرتش را بی‌دلیل از دست می‌دهد و باعث تکان‌های شدید در خودرو می‌شود یا هرازگاهی به‌سمت جلو نوسان می‌کند، یعنی سنسور میل سوپاپ مشکل دارد. هر دو اینها نتیجه تزریق مقدار نامناسب سوخت به سیلندرهاست؛ زیرا ماژول کنترل قدرت (PCM) اطلاعات نادرستی از سنسور دریافت می‌ کند.

۴. توقف بی‌دلیل موتور

بدتر از اینکه نتوانید ماشین را روشن کنید این است که در هنگام رانندگی ناگهان موتور خاموش شود. دلیلش این است که انژکتورهای سوخت اطلاعاتی درباره اینکه باید سوخت را به سیلندرهای موتور تزریق کنند دریافت نمی‌کنند.

۵. شتاب ضعیف

وقتی سنسور میل سوپاپ از کار می‌افتد، خودرو نمی‌تواند به‌خوبی شتاب بگیرد. این شتاب ضعیف هم به این دلیل است که انژکتورها سوخت را به‌درستی تحویل نمی‌دهند. البته شتاب ضعیف خودرو دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد؛ بنابراین در کنار موارد دیگر، سنسور میل سوپاپ را هم بررسی کنید.

۶. مشکل در تعویض دنده

یکی از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ مشکل در تعویض دنده است. در برخی از مدل‌های خودرو که سنسور میل سوپاپشان خراب شده است، گیربکس قفل شده و در یک دنده گیر می‌کند. در چنین شرایطی دنده عوض نمی‌شود و تنها راهی که می‌توانید از آن دنده خارج شوید این است که موتور را خاموش کنید، کمی صبر کنید و سپس دوباره ماشین را استارت بزنید. البته این راه‌حل موقت است و مشکل همچنان وجود دارد. بنابراین باید سنسور را عوض کنید.

۷. مصرف بی‌رویه سوخت

این برعکس حالتی است که سوخت کافی به موتور نمی‌رسد. در این حالت سنسور میل بادامک نمی‌تواند میزان سوخت را به‌خوبی تنظیم کند و به همین دلیل سوخت بیش‌ازحد به موتور تزریق می‌شود که باعث می‌شود سوخت بیشتری مصرف کند.

علت خرابی سنسور میل سوپاپ

حالا که علائم خرابی سنسور میل سوپاپ را شناختیم، می‌خواهیم بدانیم اصلا چرا این سنسور ممکن است خراب شود. علت خرابی سنسور میل سوپاپ ممکن است برخی از موارد زیر باشد:

۱. مشکل در سیم‌کشی

رایج‌ترین مشکلی که باعث می‌شود سنسور میل بادامک خوب کار نکند معیوب‌بودن سیک کشی خودرو است. اگر سیم‌کشی‌های خودرو شل شده باشند یا روغنی و کثیف باشند، عبور ولتاژ مختل می‌شود و این باعث می‌شود سیم‌ها آسیب ببینند یا به‌مرور پاره شوند تا جایی که کل سیم‌ها فرسوده و بی‌فایده شوند.

وقتی این اتفاق افتاد، سنسورهای میل سوپاپ هم از کار می‌افتند و شما مجبورید بارها و بارها استارت بزنید؛ زیرا سنسور خراب اجازه نمی‌دهد موتور خودرو برای ساعات طولانی به‌شکل مداوم کار کند.

۲. گرمای بیش‌ازحد

وقتی در یک روز گرم آفتابی ساعت‌های طولانی با ماشین رانندگی می‌کنید یا آن را جایی که سایه نیست پارک می‌کنید، ممکن است سنسور میل سوپاپ آسیب ببیند. خود موتور هم گرمای بسیار زیادی را تولید می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، پوشش روی سنسور میل لنگ ترک می‌خورد یا احتمال دارد از گرما ذوب شود. همان‌طور که گفتیم سنسور میل سوپاپ با میل لنگ در ارتباط است. بنابراین وقتی میل لنگ مشکل پیدا می‌کند، سنسور میل سوپاپ هم از کار می‌افتد و نمی‌تواند اطلاعات سوخت یا جرقه را منتقل کند.

۳. ناخالصی‌ها و رطوبت

رطوبت، روغن، رسوبات و آلودگی که در اثر آب ایجاد شده باشند، به‌مرور زمان داخل و اطراف موتور جمع می‌شوند، برای میل سوپاپ موتور مشکل ایجاد می‌کنند و سنسور آن را از کار می‌اندازند. این مشکل معمولا قابل‌تشخیص نیست تا زمانی که موتور از کار بیفتد و چراغ چک به شما هشدار دهد.

۴. تصادفات گذشته

هرگونه برخورد یا تصادف حتی جزئی که در گذشته برای ماشین اتفاق افتاده و به قسمت‌‌هایی از موتور آسیب رسانده باشد، می‌تواند سنسور میل سوپاپ را از کار بیندازد. یک تصادف کوچک برای پارگی سیم‌ها، شل‌شدن درپوش روغن، نشتی مخازن روغن و نظایر آن کافی است. همه این آسیب‌ها سیگنال‌های ارسالی از سنسور میل سوپاپ را قطع می‌کنند؛ زیرا میل سوپاپ با سایر قسمت‌های موتور ارتباط دارد و درصورت مشکل‌دار شدن آنها، نمی‌تواند به‌درستی سیگنال بفرستد.

تعمیر سنسور میل سوپاپ

تعویض یا تعمیر سنسور میل سوپاپ نهایتا ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. حتی خودتان می‌توانید آن را عوض کنید.

میل سوپاپ

مرحله اول: مکان‌یابی و برداشتن سنسور میل سوپاپ

۱. قبل از شروع به کار، نکات ایمنی را رعایت کنید. دستکش و عینک محافظ بپوشید.

۲. یک‌سری آچار و سوکت با اندازه‌های مناسب بردارید.

۳. سنسور را پیدا کنید. بسته به نوع طراحی موتور، سنسور میل سوپاپ باید در بلوک سیلندر یا سرسیلندر نصب شده باشد.

۴. کابل منفی باتری را جدا کنید و کنار بگذارید.

۵. کانکتور الکتریکی سنسور را بردارید. برای این کار زبانه آن را به پایین فشار دهید و بکشید تا جدا شود.

۶. پیچ یا پیچ‌های متصل به سنسور را با استفاده از آچار یا آچار جغجغه و سوکت با اندازه مناسب باز کنید. معمولا باید یک پیچ ۸ یا ۱۰ میلی‌متری باشد.

۷. سنسور را مستقیم با کمی چرخش بیرون بکشید تا از موتور خارج شود.

مرحله دوم: نصب سنسور میل سوپاپ جدید

۱. روی حلقه گرد (Oشکل) سنسور جدید کمی روغن موتور بمالید.

۲. سنسور جدید را مستقیم به داخل فشار دهید و برجستگی پیچ‌ها را با سوراخ‌های آن تراز کنید.

۳. پیچ‌ها را سرجایشان بگذارید و با استفاده از آچار یا آچار جغجغه و سوکت با اندازه مناسب آنها را محکم کنید.

۴. کانکتور برق را دوباره متصل کنید.

۵. کابل منفی باتری را به ترمینال منفی وصل کنید.

جمع‌بندی

سنسور میل سوپاپ قطعه‌ای حساس در خودروی شماست که وظیفه آن انتقال اطلاعات مربوط به درست‌بودنِ زمان‌بندی، شرایط و اجزای موردنیاز برای یک احتراق بی‌عیب‌ونقص است. بنابراین بسیار مهم است که این سنسور درست کار کند. همیشه زمانی که حس می‌کنید موتور مشکلی دارد، یکی از اولین مواردی که باید بررسی کنید سنسور میل سوپاپ است. البته چراغ چک موتور و علائم دیگر به شما درباره خرابی آن هشدار می‌دهند و با کمک ابزار اسکن می‌توانید بفهمید که مشکلی در این سنسور وجود دارد. گاهی حتی ممکن است نیازی به تعویض آن نباشد و با تمیزکاری ساده مشکل برطرف شود.

آیا تا حالا سنسور میل سوپاپ خودروتان خراب شده است؟ چطور به خرابی آن پی بردید؟ لطفا در بخش دیدگاه‌ها تجربیاتی را که دارید با ما به اشتراک بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توانید به مقاله‌های نحوه پایین آوردن مصرف سوخت و کارایی پمپ هیدرولیک در خودرو مراجعه نمایید.

درباره مجموعه فرانید

ما اینجا در فرانید، با هدف آسان سازی مراحل خرید و دسترسی به لوازم یدکی خودرو شما و حذف هرچه بیشتر واسطه ها در تلاش هستیم تا بخش بزرگی از نیاز روزمره شما به قطعات یدکی خودرویتان را برآورده کنیم.
اولین هدف ما و همکارانمان در سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید، فراهم کردن کالا های مورد نیاز تمامی اقشار جامعه، از جمله مصرف کنندگان عزیز و همکاران گرامی، با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در سراسر ایران می باشد.

منبع
کارنامه

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا