اصول تردد در تونل‌های شهری و بین شهری

رانندگی مطمئن یکی از مهمترین بایدها برای تردد در مسیرهای مختلف شهری و بین شهری است. در برخی از مکان‌ها از جمله تونل‌ها، قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای ضمانت اجرایی قوانین رانندگی در نظر گرفته شده است.

اهمیت حرکت با سرعت مناسب در تونل، زمانی مشخص می‌شود که راننده به خطرات احتمالی در این دالان‌های پر هیجان آگاه باشد.

در بند‌های ۱۳۴، ۱۴۶، و ۱۵۴ آیین نامه رانندگی مصوب سال ۱۳۸۴ به ترتیب آمده است:

  • برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در معابر شهری از ۱۰۰ متر مانده به و‌رو‌دی تونل‌ها و پل‌ها تا انتهای آن‌ها، سبقت ممنوع است مگر آنکه به و‌سیله علائم، سبقت مجاز شناخته شده باشد.
  • راننده و‌سیله نقلیه‌ در زمان ابری بودن هوا، و‌جود مه، باران، برف، عبور از تونل و مانند آن‌ها که دید کافی و‌جود ندارد، باید چراغ‌های و‌سایل نقلیه را به ترتیب مقرر در موارد بعدی رو‌شن کند.
  • دو‌ر زدن در فاصله ۱۵۰ متری پیچ‌ها و سربالایی‌ها و تونل‌ها که میدان دید کافی نیست و همچنین از رو‌ی خط پر یا ممتد (یک خطه ممتد یا دو خطه ممتد) ممنوع است.

عمل نکردن به این قوانین یا اجرای ناقص آن، می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

هشدار؛ تونل جای سرعت نیست

تردد در تونل 1

برخی افراد لذت رانندگی را در سرعت می‌دانند. اما قوانین راهنمایی و رانندگی در بسیاری از موارد از دارندگان وسایل نقلیه می‌خواهد با سرعت مطمئن حرکت کنند.

در حالت کلی، سرعت مناسب و به دور از هیجان برای رانندگی در هر مسیری ضروری است. این مورد در خصوص تونل ها بیشتر صدق می‌کند.

اگر چه در کدهای تخلف رانندگی از قوانین تردد در تونل‌ها چیزی گفته نشده است، اما در صورت عدم رعایت این قوانین، ثبت خلافی با پلاک خودروی شما حتمی خواهد بود.

به طور کلی اگر شما فردی هستید که اصولی رانندگی می‌کنید و به تمام قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارید پس چه داخل تونل باشید و چه خارج از تونل، مطابق اصول رانندگی خواهید کرد.

تونل‌ها بخشی از مسیرهای تردد خودروها هستند که هم در معابر درون شهری و هم در معابر برون شهری احداث می‌شوند.

ممنوعیت‌های ورود به تونل ها

  • از عینک آفتابی استفاده نکنید.
  • از سیستم تهویه هوا استفاده کنید.
  • از توقف داخل تونل جدا خودداری کنید.
  • شیشه‌های وسیله نقلیه خود را بالا بکشید.
  • حتما چراغ نور پایین وسیله نقلیه خود را روشن کنید.
  • از بوق زدن و ایجاد سر و صدا در داخل تونل خودداری کنید.
  • در صورت اجبار به توقف در داخل تونل موتور وسیله نقلیه خود را خاموش کنید.
  • در مواقع اضطراری اگر هوای داخل تونل کافی نبود وسیله نقلیه را ترک کرده و از تونل خارج شوید.

قوانین تردد در تونل های تهران

علاوه بر اینکه همه موارد بالا در خصوص تونل‌های تهران نیز صادق است، ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس اعلام پلیس راهور، تردد انواع موتورسیکلت و کامیون از تونل‌های پایتخت ممنوع اعلام شده است. از این رو با افرادی که قوانین را زیر پا  بگذارند برخورد قانونی خواهد شد.

قوانین تردد در تونل رسالت

ورود موتورسیکلت‌ها به تونل‌های شهر تهران از جمله تونل رسالت ممنوع است. گرچه در بسیاری از موارد مشاهده شده است برخی از رانندگان موتورسیکلت از مسیر ویژه خودروهای امداد عبور می‌کنند.

  • حداکثر سرعت مجاز در این تونل ۵۰ کیلومتر است.

قوانین تردد در تونل توحید

تردد در تونل توحید

روزانه ۶۰ هزار خودرو از تونل توحید تردد می‌کنند. از این رو پلیس راهور تهران اعلام کرده است کنترل ترافیک در این تونل به واسطه دوربین‌های مدار بسته انجام می‌شود.

سخت‌گیری در تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های تهران به این دلیل است که بار‌ها اتفاق افتاده موتورسواران، بخصوص آن گروه از موتور سوارانی که کلاه ایمنی نیز ندارند، با ورود به تونل و تنفس گاز‌های سمی تعادل خود را از دست می‌دهند.

سوانح بسیار زیادی در تونل توحید اتفاق افتاده است که متاسفانه ۷۰ درصد آن به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه منجر به تصادف جرحی و فوتی شده است.

  • حداکثر سرعت برای تردد از تونل توحید ۶۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

قوانین تردد در تونل نیایش

اوایل سال ۹۲ بود که از سوی پلیس راهور تهران اعلام شد که تردد در تونل نیایش کمی بیشتر از سایر تونل‌های شهری است. این در حالی است که همچنان  بر سر این قانون اختلاف نظر وجود دارد. طبق قانون جدید (مصوب سال ۹۲) از ٧ صبح تا ١١ شب، تونل نیایش به روی انبوهی از خودروها بسته است. این مساله بار ترافیکی در این محدوده را دو چندان می‌کند.

  • حداکثر سرعت مجاز برای تردد در تونل نیایش ۸۰ کیلومتر است.

  جمع‌بندی

قوانین سخت‌گیرانه رانندگی در تونل، نکته‌ای است که در همه کشورها اجرا می‌شود. ضمانت اجرایی این قوانین نیز بستگی به مجموعه عواملی از جمله فرهنگ رانندگی در کشورهای مختلف دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می‌توان به مقاله های مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ و 9 کار مهمی که باید پس از تصادف انجام دهید مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا